Newsy muzyczne

Recenzja: Anathema - "Distant Satellites"

Anathema powraca z nowym albumem studyjnym.

Wydawało się, że po dwóch znakomitych płytach jakimi są „"We're Here Because We're Here" i „Weather Systems” Anathema wróciła na twórczy szlak, po którym porusza się najsprawniej, dając słuchaczom najwięcej wzruszeń, emocji i magii, zaklętej w niezwykłych dźwiękach. „Distant Satellites” trochę te wrażenie studzi.

Wieść niesie, że to w dużej mierze wina Vincenta Cavanagha, który kupił sobie automat perkusyjny wraz z nowym syntezatorem i postanowił wykorzystać oba przy tworzeniu nowego materiału. Efekty tych poczynań słychać już w otwierającej płytę pierwszej części „The Lost Song”, w której poza pięknymi partiami orkiestrowymi (zaaranżowanymi na całym albumie przez Dave’a Stewarta – przy MM.) dominuje szybki bit perkusyjny, na tle którego rozgrywa się cały utwór. Patent zaczerpnięty z poprzedniego albumu tym razem nie sprawdził się, bo o ile w przypadku dyptyku „Untouchable” jedna kompozycja wypływa z drugiej, tak tutaj mamy do czynienia z nie za bardzo przystającymi do siebie utworami. Owszem, uroczy wokal Lee Douglas na tle brzmienia orkiestry, ledwie słyszalnych gitar i tym razem już żywej perkusji wzrusza, to jednak nie ma takiego ładunku emocji, jak w przypadku „pierwowzoru”. Pierwszą perełką na „Distant Satellites” jest przepiękny „Ariel”. Obok fortepianu dominującego w pierwszej połowie utworu, głosu Lee, (a później także i Vincenta), wspaniale wypada orkiestra w tle, budując przejmujący muzyczny pejzaż. Trzecia część „The Lost Song” jest niestety przesadna i patetyczna. Naprawdę trudno tutaj ulec dramatyzmowi głosu młodszego z braci Cavanagh. Zaś jednym z mocniejszych momentów na płycie jest autobiograficzna „Anathema”. Oparta na prostej partii fortepianu rozwija się w potężne i monumentalne dzieło, wzbogacone – a jakże – orkiestrą i świetną solówką gitarową Danny’ego Cavanagha. Nieco dziwnym tworem jest „You’re Not Alone”, brzmiący jak zmutowany drum'n'bass, choć nie powinno to tak do końca dziwić, skoro za jego miks odpowiada Steven Wilson. „Firelight” pozostaje organowym wstępem do utworu tytułowego, który przypomina nieco dokonania... Radiohead. Najdłuższy, bo ponad ośmiominutowy, pozostaje jej punktem kulminacyjnym, będąc jednocześnie najbardziej udanym eksperymentem z brzmieniami elektronicznymi na płycie. Wieńczący całość dość minimalistyczny „Take Shelter” z onirycznymi wokalami Vincenta to idealne zakończenie albumu.

„Distant Satellites” ukazuje śmiałe podejście Anathemy do eksperymentowania z różnymi dźwiękami. O ile brzmienia orkiestry wspaniale wpisują się w ich twórczość, o tyle automaty perkusyjne oraz inne elektroniczne historie nieco zrażają. Pozostaje ciekawość, jak nowy materiał wypadnie na żywo, o czym będzie można się przekonać chociażby na tegorocznym festiwalu w Jarocinie.

Autor: Maciej Majewski / Bemowo.FM

Pokrewne wątki:

Exodus gwiazdą "MTV Headbanger’s Ball Tour" we Wrocławiu

2018-07-14

3 grudnia we wrocławskim klubie A2 odbędzie się polska edycja "MTV Headbanger’s Ball Tour".

Czytaj więcej...

Koncertowy album The National w sprzedaży na CD

2018-07-14

Album "Boxer-Live In Brussels" od wczoraj jest dostępny w wersji kompaktowej.

Czytaj więcej...

Paul Simon wyda nowy album

2018-07-14

7 września do sprzedaży trafi płyta "In The Blue Light" Paula Simona.

Czytaj więcej...

MØ zapowiedziała kolejną płytę

2018-07-13

MØ ogłosiła premierę swojej nowej płyty "Forever Neverland", która ukaże się 19 października.

Czytaj więcej...

Nowy projekt Richa Robinsona

2018-07-13

The Magpie Salute, zespół stworzony przez założyciela The Black Crowes, Richa Robinsona, zapowiada swoją debiutancką płytę „High Water I”. Data premiery albumu przewidziana jest na 10 sierpnia.

Czytaj więcej...

You Me At Six wyda nową płytę

2018-07-13

You Me At Six powraca ze swoim najnowszym, szóstym już wydawnictwem, zatytułowanym po prostu „VI”. Premierę płyty zapowiedziano na 6 października.

Czytaj więcej...

Interpol pokazał nowy teledysk

2018-07-13

24 sierpnia ukaże się nowy album Interpol zatytułowany "Marauder". Można już obejrzeć pierwszy klip zapowiadający to wydawnictwo.

Czytaj więcej...

BirdPen na trasie po Polsce

2018-07-12

Dave Pen i Mike Bird wystąpią 29 listopada w poznańskiej Meskalinie, 30 listopada w warszawskich Hybrydach i 1 grudnia w krakowskiej Alchemii.

Czytaj więcej...

Paul McCartney po raz drugi w Polsce

2018-07-12

5 lat po występie na PGE Narodowym w Warszawie, Paul McCartney wróci do Polski i wystąpi 3 grudnia w krakowskiej Tauron Arenie.

Czytaj więcej...

Myrkur na dwóch koncertach w Polsce

2018-07-12

Amalie Bruun ukrywająca się pseudonimem Myrkur wystąpi 10 grudnia w poznańskim klubie U Bazyla oraz 11 grudnia w krakowskim Klub Kwadrat.

Czytaj więcej...

Koniec treści

Brak więcej stron do załadowania