Newsy muzyczne

Kuba Płużek wydał 'Book of Resonance'

Kuba Płużek to jeden z najbardziej utalentowanych i kreatywnych muzyków polskiej sceny jazzowej, finalista Montreux Piano Competition, brał udział w wielu najważniejszych polskich oraz międzynarodowych konkursach muzycznych. Właśnie wydał nowy album "Book Of Resonance".

 Nagrał ponad dwadzieścia płyt, z czego pięć firmuje swoim nazwiskiem; dwie solowe oraz trzy w kwartecie, zarejestrowane w niezmiennym składzie z Markiem Pospieszalskim, Maxem Muchą i Dawidem Fortuną. Współpracował i występował m.in. z Januszem Muniakiem, Zbigniewem Wegehauptem, Michałem Urbaniakiem, Gregiem Osby, Jorge i Maikelem Vistel oraz Bronisławem Suchankiem. Płużkowi bez wątpienia należy się miano wirtuoza i wizjonera odważnie eksplorującego muzyczne uniwersum.

"Book of Resonance" to jego drugi solowy album. Krążek może być sporą niespodzianką dla fanów dotychczasowej twórczości pianisty i... miłośników fortepianu w ogóle.

"Jedną z sił napędowych nowego albumu jest bowiem… rezonator magnetyczny, który w wyjątkowy sposób poszerza możliwości wykonawcze i brzmieniowe fortepianu. Jego zastosowanie pozwala przenieść pianistykę w nowy wymiar. Rezonator magnetyczny sprawia, że fortepian wydaje dźwięk, który można w pewnym sensie porównać do syntezatora. Uzyskane brzmienie jest jednak w stu procentach akustyczne. Zasada działania jest prosta – magnesy wiszące nad strunami wchodzą z nimi w interakcję i wprawiają je w ciągłe drganie. Ta technika sprawiła, że otworzyły się przede mną zupełnie nowe możliwości" – tłumaczy Płużek. "Klasyczne podejście do instrumentu nie pozwala na kreowanie takich brzmień. Co więcej, korzystanie z rezonatora niesie ze sobą konieczność ponownej nauki gry na fortepianie" – dodaje muzyk.

Niecodzienne traktowanie instrumentu sprawia, że jego możliwości brzmieniowe zyskują świeży, ekscytujący wymiar. Ale to jednak nie technika jest głównym bohaterem "Book of Resonance". Splot tradycyjnych tematów utopionych w morzu improwizacji i napędzanych nieszablonową techniką gry sprawia, że album jest nie tylko świadomym eksperymentem i rewizją klasycznego podejścia, ale przede wszystkim podróżą przez nietypowy świat fortepianowych dźwięków i jednocześnie opowieścią o relacji pomiędzy artystą a jego instrumentem. W tym dialogu każde najmniejsze wybrzmienie i detal mają znaczenie, a sam proces twórczy jest równie ważny jak dzieło, którego jest wynikiem.



Źródło: Audio Cave

Koniec treści

Brak więcej stron do załadowania