Wywiady

Oliver Ackermann (A Place To Bury Strangers)

2015-02-01

Nowojorska grupa A Place To Bury Strangers wyda 17 lutego swój czwarty album studyjny zatytułowany "Transfixiation". Z tej okazji krótkiego wywiadu udzielił nam jej wokalista i gitarzysta Oliver Ackermann.

Rozmowa z: Oliver Ackermann

- Płyta jeszcze się nie ukazała, a już robi się zamieszanie z jej tytułem "Transfixiation"...

- Tak, pewnie myślisz o tych portalach internetowych, które błędnie zapisują tytuł albumu? Wielu dziennikarzy myli słowo "Transfixation" z "Transfixiation". No cóż, "Transfixiation" nie ma żadnego znaczenia i jest to wyraz wymyślony przez nas na potrzeby tej płyty.

- Twierdzicie, że nowy album jest “produktem dwóch lat nieustannego koncertowania i nagrywania”. Możesz rozwinąć tę myśl? 

- Naszym pierwotnym celem, gdy zabieraliśmy się za komponowanie nowych utworów, było stworzenie płyty, która brzmiałaby tak, jak prezentujemy się na koncertach. Gdy zaczęliśmy pracować nad nowym albumem, byliśmy na tournee promującym nasz poprzedni krążek zatytułowany „Worship”. Z czasem zaczęło się coś psuć między nami, ciśnienie wewnątrz grupy zaczęło rosnąć, wszystko stanęło na głowie. Doszło do tego, że każdy z nas pracował oddzielnie, ale po jakimś czasie zaczęliśmy znowu działać razem. „Transfixiation” jest swojego rodzaju dokumentem tego, co w tamtym czasie przechodziliśmy jako zespół. Najpierw wszystko szło gładko, następnie atmosfera w zespole stała się bardzo zła, po czym zaczęliśmy ją odbudowywać. Dyskutowaliśmy w jaki sposób pokonać nasze problemy, czy chcemy kontynuować prace nad tą płytą czy też nie. Musieliśmy też wyjaśnić sobie, jakie mamy priorytety, co jest dla nas najważniejsze w życiu i tak dalej. Tak więc rzeczywiście „Transfixiation” jest w dużym stopniu „produktem” tych dwóch lat nieustannego koncertowania i spraw z jakimi musieliśmy się wtedy zmierzyć.

- „Transfixiation” to pierwsza płyta A Place To Bury Strangers w której nagrywaniu wziął udział perkusista Robi Gonzalez. Jaki był jego wpływ na muzykę zespołu?

- Ogromny. Bębny są bardzo istotnym elementem naszych kompozycji. Wymyślił na potrzeby tej płyty dużo znakomitych partii perkusji, które napędzają te utwory. Poza tym jest świetnym perkusistą koncertowym i ma w sobie bardzo dużo pozytywnej energii, która wpłynęła na brzmienie zespołu i klimat tej płyty.

- Byłem zaskoczony słuchając „Transfixiation”, gdyż jest ona nadal bardzo jazgotliwa, ale jest tam również sporo bardziej onirycznych fragmentów kojarzących się na przykład z klimatami shoegaze w stylu My Bloody Valentine czy też z electro. Skąd się wzięły te zmiany?

- Nie powiedziałbym, że zrobiliśmy to celowo. Myślę, że jest to rezultat przenikania przez nas dźwięków, które docierały do nas podczas pracy nad tym albumem. Interesujemy się tym, co się dzieje na rynku muzycznym. Ale była to też kwestia naturalnej progresji naszej muzyki. Wiesz, nie  chcemy zamykać się tylko w jednej szufladce i jak najbardziej wskazane jest odświeżanie naszego brzmienia. Jeśli uważaliśmy, że dany utwór, nad którym właśnie pracowaliśmy, będzie dobrze brzmiał w stylistykach shoegaze czy electro, to tak właśnie brzmi. Zawsze wychodzę z założenia, że muzyka mówi sama za siebie.

- Mieszkacie w Nowym Jorku. W jaki sposób to miasto oddziałuje na waszą muzykę?

- Na wiele sposobów. W Nowym Jorku działa niezliczona ilość artystów, od których możemy czerpać nowe, interesujące pomysły, co wpływa na rozwój twojego zespołu i ciebie jako muzyka. To miasto sprawia również, że stajesz się pokorny wobec siebie i swojej twórczości. Jeśli uważasz, że robisz coś znakomicie lub tworzysz coś wyjątkowego, to zawsze w Nowym Jorku znajdą się artyści, którzy robią to dziesięć razy lepiej niż ty. Spotykając takie osoby dopingujesz siebie do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Może tego nie słychać na „Transfixiation”, ale uwierz mi, że tak było podczas powstawania tego albumu. Istotne jest także to, że w Nowym Jorku życie toczy się w bardzo szybkim tempie i czasem jest bardzo szalone. To także ma odbicie w naszej muzyce.

- Na „Transfixiation” jest jedna kompozycja, która jak wiem, ma dla was wyjątkowe, sentymentalne znaczenie. Mówię tu o „We’ve Come So Far”…

- Masz rację. Utwór ten ma w sobie dużo nostalgii, gdyż śpiewam w nim o tym, co przeminęło i o tym, co dobrego osiągnęliśmy do tej pory. „We’ve Come So Far” nie jest jednak kompozycją smutną, gdyż na przeszłość patrzę z nostalgią, ale jednocześnie z radością i przyjemnością.  

- Jak wygląda podział ról w A Place To Bury Strangers? Kto jest  odpowiedzialny za teksty, kto za muzykę?

- Ja jestem autorem tekstów oraz pełnię rolę głównego kompozytora, ale staramy się jak najwięcej pracować razem nad tworzeniem muzyki. Kiedyś było inaczej: na początku działalności zespołu, wszystko spoczywało na moich barkach, ale z biegiem lat zaczęło się to zmieniać.

- Czy wyobrażasz sobie A Place To Bury Strangers w wersji akustycznej?

- Hm…To ciekawe pytanie. Tak, wyobrażam to sobie i na pewno byłoby to interesujące doświadczenie. Na pewno przekazalibyśmy ze sceny te same emocje i ten sam lub bardzo zbliżony rodzaj energii, jakie mamy podczas naszych normalnych występów na żywo. Różnica polegałaby na tym, że w przypadku setu akustycznego wymagalibyśmy więcej od naszej publiczności. Gdy gramy normalne koncerty, atakujemy fanów bardzo głośną muzyką i intensywnymi światłami. Podczas występu akustycznego widzowie musieliby być jeszcze bardziej skupieni i jeszcze bardziej wczuć się w to, co gramy. Mogliby mieć problem z przestawieniem się z naszego głośnego wcielenia na wcielenie bardziej wyciszone. Na razie nie planujemy takiego występów, ale nie mówimy „nie”. Może kiedyś spróbujemy?

- A jeśli już jesteśmy przy waszych koncertach. Istniejecie już 13 lat, jesteście świetnym zespołem koncertowym, ale do tej pory nie zarejestrowaliście żadnego swojego koncertu z myślą o wydaniu go na DVD . Dlaczego?

- Wiem, że nasi fani chcieliby mieć pamiątkę po naszych koncertach, ale…wiesz, nie jestem przekonany do koncertowych DVD. Jakoś mnie to nie ekscytuje. Wychowałem się w czasach, gdy powszechne były kasety VHS. Uwielbiam ich klimat. Gdybyśmy mieli możliwość wydania jednego z naszych koncertów w takim formacie lub na taśmie 8 mm, to pewnie bym się na wahał. Poza tym, album koncertowy czy DVD to nie są nasze priorytety. Wolimy, by ludzie sami przeżywali nasze koncerty na żywo. Dlatego tak lubimy je grać.

- No właśnie: czy ponownie przyjedziecie do Polski? W rozpisce waszej najbliższej trasy nie ma żadnego polskiego miasta.

- Tak, na pewno do was przyjedziemy. Najprawdopodobniej po tegorocznych wakacjach. Lubimy grać w Polsce i przy okazji: pozdrawiam wszystkich naszych polskich fanów.

- Dziękuję za wywiad i do zobaczenia.   


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load