Wywiady

Mela Koteluk

2012-06-29

Rozmowa z Melą Koteluk na temat jej nowej płyty "Spadochron", recepty na dobrytekst piosenki i współpracy z grupą Scorpions.

Rozmowa z: Mela Koteluk

Cantaramusic: Przygotowując się do tego wywiadu, szukałem w internecie informacji o Tobie. Nie znalazłem nic na temat początków Twej przygody z muzyką. Możesz nam o tym opowiedzieć?

MK: Może zabrzmi to banalnie, ale już od dziecka bardzo lubiłam muzykę. Natomiast nigdy nie miałam w planach zajmować się śpiewem zawodowo. O tym zaczęłam myśleć później, gdy na jednym z warsztatów muzycznych poznałam Elżbietę Zapendowską. Zostałam "wciągnięta" w śpiewanie przez nią i reżysera Andrzeja Głowackiego. Dla mnie muzyka była środowiskiem naturalnym. Później okazało się, iż z łatwością pisze mi się teksty, które udostępniam innym artystom. I tak, krok po kroku, minęło 10 lat od momentu, gdy zajęłam się śpiewem.

Cantaramusic: A propos tekstów Twego autorstwa. Są one dla mnie jednym z największych atutów albumu "Spadochron". Skąd czerpiesz inspiracje do nich?

MK: Nie mam jednej metody na napisanie tekstu. Najczęściej bywa tak, że gdy komponuję piosenkę, to tekst powstaje równolegle z linią melodyczną, a potem dochodzi harmonia. Natomiast, gdy piszę dla innych artystów, dostaję podkład muzyczny i wtedy główkuję o czym ten utwór opowiada. Najrzadziej do słów powstaje muzyka. A frazy czy fragmenty tekstów powstają w mojej głowie najczęściej wtedy, gdy jestem zaganiana, nie szukam słów, nie mam czasu na analizę.

Cantaramusic: Obserwujesz ludzi? Przypadkowe zdarzenia?

MK: I to i to. Bardzo lubię rozmawiać z ludźmi. Bardzo często wpadamy w takie "ściegi" intymno-emocjonalno-osobiste. Ludzie przeżywają emocje i to jest dla mnie inspiracją.

Cantaramusic: Tytuł płyty "Spadochron" zostal zaczerpnięty od nazwy jednej z piosenek. Czy ma ona dla Ciebie szczególne znaczenie?

MK: Tak, jak najbardziej. Przede wszystkim była to pierwsza piosenka, dzięki której w ubiegłym roku zwróciliśmy na siebie uwagę mediów i słuchaczy. Okazało się, iż wiele osób utożsamia się z tekstem tej kompozycji. Dlatego od tego "Spadochronu" wiele spraw ruszyło do przodu (śmiech). Ale też lubię wszystko, co jest trwałe, zabiegam o to w swoim życiu. A spadochron jest dla mnie takim symbolem ochrony, wiąże się z przeżyciem.

Cantaramusic: Jedenaście z dwunastu tekstów na płycie jest po polsku. Jedynie zamykająca płytę kompozycja "In The Meantime" jest zaśpiewana po angielsku...

MK: Na początku był zamysł, aby wszystkie teksty były po polsku. Chodziło o utrzymanie spójności w przekazie. Natomiast nie do końca komfortowo czułam się ze świadomością, iż "In The Meantime" nie trafi na "Spadochron" i nie wiadomo, czy kiedykolwiek się ukaże. Bardzo lubię tę piosenkę i zależało mi, aby jednak ukazała się na tej płycie właśnie w tej formie, w jakiej powstała. Pewien dziennikarz muzyczny słusznie zwrócił uwagę na to, że często ostatnie piosenki na płytach są takim wielokropkiem i punktem wyjścia do czegoś nowego. Więc kto wie, może kiedyś pokuszę się o angielskojęzyczną płytę. Jestem otwarta.

Cantaramusic: Jak powstawała płyta "Spadochron"?

MK: Album powstał podczas prób. Spotykaliśmy się często, z wielką radością i były to spotkania przyjacielsko-muzyczne (śmiech). Nie spieszyliśmy się, nie tworzyliśmy sztucznego ciśnienia, nie wyznaczaliśmy sobie terminów. W takiej kreatywnej materii to zabójstwo. Z wielu innych wybraliśmy 12 utworów, weszliśmy do studia, gdzie dzięki tym częstym spotkaniom, nagraliśmy płytę w zaledwie dwa dni! Postanowiliśmy, iż nawet jeśli będą jakieś niedociągnięcia, to i tak zostawimy te kompozycje tak, jak brzmią. Bez nadmiernych poprawek, retuszu, sterylności. Chodziło nam o żywą tkankę.

Cantaramusic: W Twej muzycznej biografii jest współpraca z grupą Scorpions. Nieliczni polscy muzycy mogą się pochwalić pracą u tak uznanego artysty.

MK: Basistą Scorpions jest Paweł Mąciwoda. Wiele lat temu zaprosił do współpracy trzy polskie wokalistki, które robiły chórki na koncertach Scorpions. Dwa lata temu dołączyłam do nich. Dla mnie była to lekcja przez wielkie L (śmiech). Zarówno życiowa, jak i muzyczna. Jestem nadal pod ogromnym wrażeniem profesjonalizmu tego zespołu. Tam wszystko jest dopięte na ostatni guzik, nie ma miejsca na przypadek. Panuje absolutny porządek, muzycy są zdyscyplinowani. Nie ma możliwości, aby ktoś na przykład spóźnił się na wyjście na scenę. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że wokalista Klaus Meine, który jest po sześćdziesiątce, "rozśpiewuje" głos przed koncertem, robi techniczne wprawki wokalne. Dzięki temu jego głos brzmi tak samo, jak 30 lat temu. Na to pozwalają sobie zawodowcy, zdecydowanie.

Cantaramusic: A z jakim wykonawcą chciałabyś najbardziej nagrać duet bądź współpracować? Może masz już jakieś plany?

MK: Bardzo chciałabym coś zrobić z Rykardą Parasol. Miałam okazję poznać się z nią w ubiegłym roku, gdy grała koncert w warszawskim CDQ. To świetna dziewczyna, wybitna artystka. Ona jest dla mnie takim komiwojażerem muzycznym, nie zarzuca kotwicy w jednym miejscu, cały czas pływa, odkrywa nowe lądy. Bardzo mi się to podoba. Jetem z nią w kontakcie mejlowym, a dodam jeszcze, iż w polskim wcieleniu jej zespołu jest 2/5 mojego zespołu (śmiech). Także czekam na nią.

Bardzo chciałabym także poznać Natashę Khan z Bat For Lashes. Bardzo ich lubię i jako ciekawostkę mogę dodać, że z tym zespołem współpracowała Polka - Zosia Gibbs, która jest ilustratorką i zrobiła dla nich kilka rysunków. Mam nadzieję, że uda mi się spotkać Natashę na tegorocznym Openerze, gdzie także my gramy.

Cantaramusic: Czy planujecie na jesieni trasę promującą "Spadochron"?

MK: Tak, jak najbardziej. Będzie to trasa klubowa. Elementem dodanym naszych koncertów będą między innymi wizualizacje VJ'a Majoneza, który współpracuje m.in. z Zakopower. Także będą to takie długo wyczekiwane spotkania z naszą publicznością, bardzo na to liczymy.


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load