Wywiady

Michał "Mały" Perkowski (NOKO)

2012-07-15

Rozmowa z Michałem "Małym" Perkowskim - gitarzystą warszawskiej grupy Noko, której debiutancki album "Noko" jest już w sklepach.

Rozmowa z: Michał "Mały" Perkowski

- Jak to się stało, iż debiutancki album Noko ukazał się dopiero 7 lat po powstaniu grupy?

 - Teoretycznie zespół powstał na przełomie 2004 i 2005 roku z inicjatywy mojej Tomka – perkusisty. Wcześniej obaj graliśmy w innej grupie, która po wydaniu debiutanckiej płyty zakończyła działalność. No więc stwierdziliśmy, że chcemy grać dalej razem i założyliśmy Noko. Zaprosiliśmy do współpracy Jurgena i Majka. A nagrywanie płyty trwało tak długo, gdyż w między czasie wielokrotnie rozjeżdżaliśmy się po świecie. Raz Tomek wyjechał do Stanów, pozostali koledzy kilkukrotnie wyjeżdżali do Anglii i ja byłem jedynym muzykiem, który był cały czas tutaj na miejscu i oczekiwał, co się wydarzy.

-Wnioskuję z tego, co mówisz, iż lubicie ze sobą grać, skoro pomimo tych wielu przerw wciąż trzymacie ze sobą..

- Tak. Myślę, że podstawą wszystkiego jest nasza przyjaźń. Gdy Tomka nie było, to na niego czekaliśmy. Gdy nie było Jurgena czy Majka, to też na nich czekaliśmy. Dlatego nigdy nie przyszło nam na myśl, aby zawiesić bądź zakończyć działalność, albo zaangażować się bez reszty w inne projekty, które mogłyby zupełnie odciągnąć nas od Noko.

- Kompozycje, które trafiły na płytę powstawały na przestrzeni tych kilku lat czy też skomponowaliście je dopiero ostatnio, już poważnie myśląc o nagraniu tego krążka? Jak wyglądała praca nad „Noko”?

 - Tak naprawdę, to te kompozycje powstawały przez te wszystkie lata. Nigdy nie czuliśmy ciśnienia, aby spieszyć się z tymi piosenkami. Po prostu robiliśmy swoje. Dodam, że część riffów z tej płyty powstała jeszcze przed założeniem Noko. Tak więc jest to miks tego, co robiliśmy przez te wszystkie lata. 

Jeśli zaś chodzi o sam proces nagrywania tej płyty, to najpierw powstawała muzyka, potem Jurgen wymyślał linie melodyczne, a następnie opisywał je tekstem. Prace nad płytą rozpoczęliśmy w 2010 roku od zarejestrowania dwóch kompozycji: „Free Your Love” i „Bad Thoughts”. Zmiksowaliśmy je, wypuściliśmy do sieci. Ale jesteśmy wyluzowanymi typami i nadal nie czuliśmy ciśnienia (śmiech). Więc powoli pracowaliśmy nad nowymi kompozycjami, coś tam w nich zmienialiśmy, poprawialiśmy. I dopiero program „Must Be The Music”, w którym doszliśmy tak daleko, a czego się nie spodziewaliśmy, zdopingował nas do bardziej intensywnej pracy nad płytą. Płyta ukazała się w czerwcu, czyli mniej więcej rok po tym, jak zakończyliśmy przygodę z „Must Be The Music”.

- Na „Noko” słychać echa Waszych fascynacji kilkoma nurtami: nu-metalem, grungem, hardrockiem, a nawet rockiem progresywnym spod znaku Dream Theater…

- Zgadza się. Na pewno jest tak, że gdzieś tam istnieje wspólny mianownik jeśli chodzi o zespoły, których słuchamy. Nie wszyscy wykonawcy, których indywidualnie każdy z nas słucha, są tymi, których wszyscy lubimy. Jeden z nas słucha tego, drugi tamtego, ale są wykonawcy, których słuchamy wspólnie i to właśnie oni stanowią ten wspólny mianownik. Na pewno podczas tworzenia utworów, gdzieś z tyłu głowy,, „siedzą” ci nasi ulubieńcy, ale komponując staramy się unikać podobieństw. To oczywiste, że każdy słuchacz jakieś słyszy, jednak wychodzą one w sposób naturalny a nie są wykalkulowane.

Fajnie, że wspomniałeś o Dream Theater, bo tak naprawdę niewielu słuchaczy jest w stanie wychwycić to, że ten zespół mógł być naszą inspiracją. A ja przez wiele lat byłem olbrzymim fanem Dream'ów. Nadal kolekcjonuję ich płyty, choć przyznaję, teraz trochę mniej się interesuję tym zespołem. Ale nadal ich bardzo szanuję. Zresztą wychowałem się na roku progresywnym, na klasycznym metalu, hardrocku z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Słuchałem King Crimson, Rush, Marillion, AC/DC, Scorpionsów, Purpli, Led Zeppelin, Black Sabbath,. Także wszystkie te wpływy można gdzieś tam usłyszeć, ale jak już wspomniałem, nie jest to świadome działanie i upodabnianie się do kogokolwiek.

 - Wspomniałeś o programie „Must Be The Music”. Jak wspominasz Wasz udział w tym projekcie i jaka jest Twoja opinia na temat tego programu?

- Przez długi okres nie byłem fanem tego typu programów. W znacznej części występują tam artyści, którzy wykonują covery narzucone im przez producentów. Pomimo, że na początku nie chcieliśmy iść do tego programu, to jednak zdecydowaliśmy się wziąć udział w castingu. On uświadomił nam, że ludzie produkujący ten program nie będą nam niczego narzucali. I tak właśnie było. Dlatego uważam, że ten program, na tle innych tego typu projektów, daje artyście możliwość promocji. „Must Be The Music” pozwala mu pokazać się takim, jaki jest naprawdę. Gdy producenci zobaczyli, że jesteśmy zespołem kompletnym a nasza muzyka sama się broni, wyglądamy spójnie i nie potrzeba nam dodatkowych gadżetów, koszulek i okularów, powiedzieli „OK”. Z perspektywy czasu uważam, że udział w tym programie był dobrym ruchem. Polecam każdemu, kto chce promować swoją muzykę. Można być sobą i nie trzeba nikogo udawać.

- Teraz przed Wami sezon festiwalowy: wystąpicie między innymi w Jarocinie. Czy myślicie już o nowych piosenkach?

- Myślę o nowym materiale. Mam nadzieję, że czym prędzej wejdziemy do studia i zaczniemy nagrywać nowe kompozycje.  Chcemy to zrobić w trochę innym systemie niż do tej pory. Dotychczas muzyka powstawała indywidualnie, u każdego z nas w domach oraz na próbach. Teraz chcielibyśmy spróbować zarejestrować wszystko „na żywo” w studiu nagraniowym. Zobaczymy, jak nam to wyjdzie. Chcemy zacząć sesje nagraniowe jeszcze w tym roku.

Jeśli zaś chodzi o festiwale, o których wspomniałeś: 20 lipca zagramy w Jarocinie, jako laureat ubiegłorocznej Nagrody Publiczności. Był to dla nas niewątpliwie bardzo duży sukces. Graliśmy dla rockowej publiczności i to ona zadecydowała, że ta nagroda się nam należy. Fajnie było być docenionym przez kilka tysięcy ludzi. 21 lipca zagramy w Łowiczu w Klubie Pracownia, a 3 sierpnia wystapimy w Barczewie koło Olsztyna – wszystkie daty są na naszym profilu www.facebook.com/nokoband. Mamy nadzieję, że jesienią pojedziemy w trasę po klubach.

- Wolisz grać w klubach czy na festiwalach?

- Osobiście wolę grać w klubach. Jest to przestrzeń zamknięta ścianami. Cała energia ze sceny wypełnia ją i dociera do ludzi tam zgromadzonych mocniej niż na plenerowym festiwalu, dzięki czemu mają oni możliwość, by tę energię oddać ze zdwojoną siłą. Ale nie mam nic przeciwko festiwalom, gdzie możesz wyjść na scenę z dobrym nagłośnieniem, przed kilkanaście tysięcy ludzi i „sieknąć” jeszcze głośniej niż w klubie. 

 

Klip: https://www.youtube.com/user/nokoband1

Foto: Krzysztof "Krapex" Garbaliński


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load