Wywiady

Piotr Pawłowski (The Shipyard, Made In Poland)

2012-07-18

Pod koniec sierpnia ukaże się debiutancki album trójmiejskiej grupy The Shipyard. Z tej okazji rozmawialiśmy z założycielem zespołu Piotrem Pawłowskim.

Rozmowa z: Piotr Pawłowski

- Jesteś założycielem grupy The Shipyard. Opowiedz, jak to się zaczęło?

 - W pewnym momencie postanowiłem przenieść się z Warszawy do Trójmiasta, w związku z planami zawodowymi. To automatycznie wiązało się z zawieszeniem działalności przez mój macierzysty zespół Made in Poland. Przygotowywaliśmy się do występu jako support Killing Joke w warszawskim klubie Palladium. Jak obaj wiemy, do tego koncertu nie doszło, co spowodowało, iż kompletnie straciłem motywację do dalszego grania. Byłem już zmęczony tym co się działo, a właściwie nie działo z Made In Poland. Dostałem także ciekawą propozycję pracy w przemyśle stoczniowym, z którym wcześniej nie miałem styczności. Długo się nie zastanawiałem i jesienią 2010 roku przeniosłem się do Trójmiasta. Jako człowiek aktywny nie byłem w stanie zajmować się wyłącznie pracą. Musiałem zająć się tworzeniem muzyki. Więc tak sobie „dłubałem” na moich instrumentach i zacząłem szukać ludzi, z którymi mogłem zrealizować pomysły zainspirowane niezwykłym miejscem, jakim jest gdańska stocznia.

Naturalnym kandydatem wydawał mi się Filip Gałązka. Po pierwsze dlatego, że go znałem, po drugie dlatego, że jest to jeden z najlepszych perkusistów w Polsce. Wiedziałem, że będzie się nam dobrze grało, co potwierdziło się na pierwszym 'jamie', jaki razem zagraliśmy. A później poznałem Nelę Gzowską, która grała na basie w Kobietach i na gitarze w Sound Of Pixies. Gdy zobaczyłem, z jaką energią i matematyczną precyzją gra na gitarze i ile daje temu zespołowi, stwierdziłem, że chcę z nią współpracować. Już po pierwszej próbie stwierdziłem, że można z tego stworzyć coś ciekawego. Zaczęliśmy pracować nad sześcioma utworami. Było jasne, że ktoś musi jeszcze te piosenki zaśpiewać. Do większości kompozycji miałem bowiem już gotowe teksty.

- Te sześć utworów powstało w 2010 roku, czy też ich korzenie tkwią wcześniej?

- Te kompozycje powstawały etapami. Na przykład wszystkie riffy z otwierającego album „We Will Sea” utworu „The Shipyard” pochodzą jeszcze z przełomu lat 80. i 90. Próbowałem wówczas zainteresować nimi chłopaków z Made In Poland, ale jakoś nigdy nie udało się nam tamtej kompozycji zakończyć. Wystarczyła jedna próba z zupełnie innymi muzykami, gdy okazało się, iż można do tego utworu podejść w inny sposób.

 

- Kto został wokalistą The Shipyard?

 - Rafał Jurewicz – wokalista Sound Of Pixies, a kilkanaście lat temu innego  zespołu Nosense. Oni grali w Węgorzewie, ale później ślad po nich zaginął.

 - W ten sposób skład The Shipyard był skompletowany…

 - Tak, w zespole były już cztery osoby i w tej konfiguracji personalnej zagraliśmy na moich urodzinach w 2011 roku. Założyliśmy sobie, iż płytę nagramy późną jesienią / wczesną zimą 2011 roku. Od początku wiedziałem, że producentem będzie Piotr Pawlak, którego osobiści poznałem już po mojej przeprowadzce do Trójmiasta. Wcześniej widziałem go kilkanaście lat temu, gdy grał z grupą Łoskot w nieistniejącym już, krakowskim klubie Roentgen. Bardzo spodobał mi się sposób, w jaki traktował gitarę. W jego rękach gitara stawała się każdym innym instrumentem, ale nie gitarą.

 W pewnym momencie Nela zdecydowała się wyjechać do Londynu, przez co mogła być bardziej dochodzącym niż stałym członkiem grupy. Musieliśmy więc wziąć jeszcze jednego muzyka. Przypadkiem poszedłem kiedyś na koncert grupy Kiev Office. Wróciłem pod ogromnym wpływem klasy tego zespołu i ich wokalisty, a zarazem gitarzysty Michała „Gorana” Miegonia. Złożyłem mu więc propozycję dołączenia do The Shipyard. Długo się nie zastanawiał i mogliśmy dalej kontynuować pracę nad nowym materiałem.

 Ciekawe: nawet pomimo znaczącej różnicy wieku między mną a resztą zespołu (śmiech), okazało się, iż gdy jeden z nas zaczynał coś grać, to drugi z muzyków dołączał z interesującym pomysłem. Biorąc pod uwagę, iż takie utwory jak „Downtown” i „Free Fall” powstały na tej samej próbie, to mogę powiedzieć, iż potrafimy sprawnie pisać dobre piosenki.

 - Album „We Will Sea” ukaże się pod koniec sierpnia. Czy możesz zdradzić, czego możemy się spodziewać?

- Utwór „Downtown”, który jest dostępny od kilku tygodni, jest jednym z dwóch łagodnych utworów na tej płycie. Pozostałych osiem kompozycji brzmi zdecydowanie ostrzej, a niektóre są wręcz bardzo „pojechane”. I tutaj słychać wpływ Piotra Pawlaka jako producenta. Mówię tu przede wszystkim o utworze „Między mężczyzną a kobietą”, który opowiada o typowym dla polskich mężczyzn nieudacznictwie (śmiech).  

Piosenki na tej płycie są melodyjne. Oczywiście, że słychać tam inspiracje, ale są to inspiracje, których się nie wstydzimy. Są inspiracje w tekstach, które co uważniejsi słuchacze bez problemu zauważą. Mam nadzieję, że  ta płyta pokaże nas jako zespół erudytów (śmiech)  i że niczego nie zostawiliśmy na tej płycie przypadkowi.

- Znam Twoje bardzo szerokie zamiłowania muzyczne, w tym do nowej fali z lat osiemdziesiątych, do takich wykonawców jak: Killing Joke czy Midnight Oil. Czy starałeś się przemycić te fascynacje do muzyki The Shipyard i czy znalazły się tam jeszcze jakieś pozostałości pomysłów, których nie zrealizowałeś z Made In Poland?

 - Są dwa utwory, które mają korzenie w czasach wczesnego Made In Poland. Jednym z nich jest wspomniany już „The Shipyard”. Natomiast każdy, kto zna moją twórczość i mój styl gry na basie, wie czego się spodziewać. Używam moich ulubionych patentów, efektów basowych.  Nie będzie niespodzianek.

 - Chciałbym zapytać o tematykę tekstów na tej płycie. O czym traktują?

 - Teksty na „We Will Sea” traktują o swoistej intymności opisując intymne relacje, chcemy opowiedzieć też coś o współczesnej ludzkości. Są tam także teksty, w których staraliśmy się opisać kondycję świata i jak go postrzegamy w roku 2012. Jestem bardzo zadowolony z tekstów, które napisał Rafał i które napisałem ja.

 - Na koniec pytanie, które musiało paść. Jak wygląda obecnie status Made In Poland i jak planujesz łączyć grę w The Shipyard z dalszą działalnością w Made In Poland?

 - Uważam, iż jest rosnące zapotrzebowanie na Made In Poland. Zespół jest coraz bardziej rozpoznawalny. Wydana trzy lata temu płyta „Future Time” bardzo powoli, ale dociera do ludzi. Moje zaangażowanie w The Shipyard spowodowało, iż wielu fanów poznało Made In Poland. Więc jeśli będą chętni na organizowanie koncertów Made In Poland, to wiadomo, że  te koncerty się odbędą.

 - Wyobrażasz sobie wspólne koncerty The Shipyard i Made In Poland?

 - To mogłoby być interesujące dla słuchaczy, ale uważam, że  są to dwa zespoły z różną energią i byłoby trudno to udźwignąć.  

Foto: Tomek Cieślikowski

Strona wydawcy płyty: www.nasiono.net


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load