Wywiady

Robert Plaskowski (Desdemona)

2012-08-08

Rozmowa z klawiszowcem grupy Desdemona - Robertem Plaskowskim

Rozmowa z: Robert Plaskowski

- Jak wrażenia po koncercie Desdemony na Castle Party?

- Ludzie goszczący na Castle są dla nas bardzo ważną publicznością , to jest jak egzamin, zwłaszcza kiedy masz do zaproponowania całkiem nowe utwory. Kilka lat temu mieliśmy przyjemność zagrać o podobnie wczesnej porze, tamto doświadczenie podpowiadało nam, że nie ma co liczyć na większą ilość zainteresowanych. Jednak pomimo upału, podczas naszego koncertu na dziedzińcu było sporo ludzi, którym chciało się stać, a nawet niektórym kiwać do naszych bitów. Kolejne dni o tej porze nie przyniosły takiej frekwencji, więc mieliśmy chyba dużo szczęścia.

- Album „Endorphines” jest pierwszą płytą Desdemony od 6 lat. Jakie mieliście przyjęcie na tym koncercie?

- Ciepłe. Podczas koncertu widziałem kilkukrotnie las rąk w górze, rąk, które klaskały. Byli wśród publiczności tacy, którzy wydawali się znać nasz nowy repertuar. Osobiście trudny egzamin uważam za pozytywnie zaliczony.

- Odniosłeś wrażenie, iż fani stęsknili się za Wami?

- Myślę, iż nasi dawni fani, czyli ta garstka osób, pozakładała już dawno rodziny, goni za pieniądzem i nie ma czasu na rozpamiętywanie o Desdemonach. Dużo osób o nas zapomniało, gdyż przez ostatnie kilka lat zespół  niczego nowego nie wydawał i prawie nie koncertował.

- No właśnie: skąd tak długa przerwa między Waszą ostatnią płytą z 2006 roku, a albumem „Endorphines”? Czy na nowym krążku są jakieś pomysły sprzed kilku lat czy też cały materiał był skomponowany teraz?

- Zespół w owym czasie sporo przeżył. Zaczęło się od chęci wprowadzania muzycznych zmian. Rozbieżności w preferencjach doprowadziły do serii, nieporozumień, potem kłótni, następstwem których było wielokrotne trzaskanie drzwiami. Wiele zespołowych „muzycznych” prób, na które zjeżdżaliśmy się z różnych odległych miast owocowało jedynie narastaniem naszego wrzasku.  Byliśmy sobą zmęczeni, przestaliśmy się spotykać i prawie byśmy zamknęli nasz desdemonowy pamiętniczek. Jednak przybył na ratunek nasz nieugięty menadżer Arek. Któregoś dnia wysłał mi link do utworu na Youtube, w którym to Agnieszka śpiewała w jakimś konkursie utwór Apocalyptiki i sugerowała, iż szuka zespołu. Ponieważ śpiewająca dotychczas w Desdeomonie Agata zdawała się właśnie wbijać do „desdetrumny” najwięcej gwoździków, nastąpiło w zespole wielkie poruszenie, ożywienie i chęć spróbowania wszystkiego od nowa. Arek zapytał mnie: „Może wokal?”. Odpowiedziałem: „Może wokal” (śmiech). Spotkaliśmy się z Agnieszką, porozmawialiśmy. Pokazała, że współpraca z wokalistką wcale nie musi być trudna. Na początku nie byliśmy do końca pewni, gdyż ona preferowała zupełnie inną stylistykę, bardziej operowo-metalową.

-Taki Nightwish?

- Dokładnie. Aby ją zatrzymać z nami staraliśmy się dodawać w naszym repertuarze więcej rzeczy w jej „klimacie”. Może nie „nightwishowych”, ale takich, które będą jej konweniowały. Wyszedł z tego bardzo zgrabny koktajl, w którym każdy jest zadowolony i realizuje się w stu procentach.

- Z tego zadowolenia nazwaliście płytę „Endorphines”?

-Dokładnie tak to wyszło. Propozycji było kilka. Szukaliśmy słowa, które najprecyzyjniej określi nasz stan ducha, a jednocześnie dźwięcznie zabrzmi. Świadkiem jednej z wielu dyskusji na temat tytułu był fotograf obecny na planie naszego teledysku. I właśnie on jest pomysłodawcą tytułu. Powiedział: "Nazwijcie płytę "Endorphines" skoro to co dzieje się z wami, aż tak was kręci”. Tym nas pogodził, potem już nikt nie ciągnął tematu, zapadła cisza, dalej kręciliśmy klip, ale każdy z nas już wiedział jak nazwiemy płytę.

 - Na tej płycie słychać echa twórczości takich wykonawców jak chociażby Marilyn Manson, Nine Inch Nails czy Suicide Commando. Czy tworząc muzykę korzystaliście z fascynacji tymi wykonawcami? Jak wygląda proces komponowania w Desdemonie?

- Osobą odpowiedzialną za komponowanie w Desdemonie jestem ja. I przyznaję, trafiłeś tymi typami w dziesiątkę, rzeczywiście, te trzy nazwy które wymieniłeś są na liście moich fascynacji muzycznych,  niosą w sobie duży ładunek „niegrzeczności” która zawsze mnie inspirowała. Ponadto jest cała masa innych „zdarzeń muzycznych”, albo nawet przypadkowych dźwieków, np. hałas za oknem, które mogą spowodować kiełkowanie (śmiech) wielkiego dzieła. Nie byłbym sobą nie wymieniając mojej największej inspiracji: The Beatles, którzy tak mocno zaczarowali moje życie, że teraz z Tobą rozmawiam zamiast np. łowić ryby, czy ściskać pilota TV.  Teraz o procesie twórczym. Zwykle  przedstawiam zespołowi moje pomysły w postaci (nazwijmy to fundamentu z  parterem), jest tu zawarta cała elektronika, dokładam mało udolnie zaśpiewane pomysły wokalne, które Aga później zamienia swoimi możliwościami w pyszne belcanto. Kiedy dany projekt uzyska akceptację, wtedy wspólnie go dopieszczamy, budując kolejne piętra. Nanosimy poprawki typu: zmiana o ton wyżej czy niżej bo np. „kończy się  gryf , żeby zagrać ten riff” albo Agnieszce pod wokal bardziej pasuje wyższa nuta. Później zwrotka krócej, refren dłużej itp. rffy powstają zwykle w oparciu o  motorykę poszczególnych kawałków. 

 - Jak doszło do współpracy Desdemony z niemiecką wytwórnią Dance Macabre Records? Nie chcieliście wydać jej w Polsce?

- Myśleliśmy o tym, aby wydać płytę w wytwórni, z którą byliśmy związani do tej pory. Jednak umowa była dla nas trochę niewygodna, z powodów może nie koniecznie finansowych. Tu nie chodziło o zarabianie pieniędzy, tylko o komfort istnienia na rynku. Dlatego mocno walczyliśmy, aby rozwiązać kontrakt. Gdy już się nam to udało, myśleliśmy o różnych polskich wydawnictwach, dialog jednak się nie powiódł, ale nie ze mną o szczegółach.  W pewnym momencie odezwał się do nas Bruno z Dance Macabre. Pomyślałem: "fajnie, ale nie ze mną o szczegółach, ja tu jestem od klepania dźwięków, a nie od myślenia o Brunach" (śmiech).

- Jesteście jednym z tych polskich zespołów, które na początku tego wieku tworzyły silną grupę grup gotyckich z żeńskim wokalami, a więc: Desdemona, Artrosis, Closterkeller, Batalion D;Amour. Wiem też, iż jesteś jedną z niewielu osób, które pamiętają początki Castle Party na zamku w Grodźcu w połowie lat dziewięćdziesiątych. Jak postrzegasz scenę gotycką w Polsce Anno Domini 2012?

- Nie jestem do końca pewien, czy można mówić w Polsce o scenie stricte gotyckiej. Od wspomnianej połowy lat dziewięćdziesiątych, to pojęcie się bardzo rozszerzyło. Gdyby w Grodźcu w połowie lat 90 wystąpił Marilyn Manson, nikt nie wpadłby na to, iż jest to gotyk. Ale jednak tak jest. Sięgając pamięcią do źródeł gotyku czy „zimnej fali”, można by było wyeliminować z tej sceny wielu wykonawców. Jednak ewolucja i przenikanie się gatunków muzycznych spowodowały, iż ta scena jest bardzo szeroka i zespołów określanych gotyckimi jest bardzo dużo. Założyliśmy, iż chcemy się odciąć od pojęcia „gotyk” po to, aby odciąć się od porównań do kopii innych wykonawców, co chętnie czyniono z Desdemoną wiele lat temu. I wydaje się, iż ten cel osiągnęliśmy. Niemniej jednak: jeśli ktoś chce nazywać nas grupą gotycką, bo słyszy w niej gotyk, może to robić. Skoro Manson jest gothem, to może Reznor także? A Martin Gore? Jeśli on, to może też Bono, Steczkowska i Zakopower? Nie interesuje mnie to. Ja dzielę muzykę na dobrą i słabą. I mam nadzieję, iż zawsze będziemy po stronie muzyki dobrej.


Foto: Robert Leśny


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load