Wywiady

Kristin Hersh (Throwing Muses)

2012-08-29

Kilka tygodni temu doszły nas wieści, iż amerykańska grupa Throwing Muses nagrywa pierwszy od 9 lat album studyjny. Postanowiliśmy sprawdzić tę wieść u samego źródła, czyli liderki grupy - Kristin Hersh

Rozmowa z: Kristin Hersh

Cantara: Od kilku miesięcy na Twojej stronie internetowej znajduje się informacja, iż grupa Throwing Muses pracuje nad pierwszą od 9 lat płytą studyjną. Czy możesz powiedzieć coś więcej na ten temat?

KH: Nowy album Throwing Muses będzie zatytułowany "Purgatory / Paradise" i znajdą się na nim aż 33 utwory! Pracujemy nad tą płytą od końca lata 2011 roku. Planujemy wydać ten album wiosną 2013 roku. Ukaże się on w formie książki, do której zostaną dołączone dwa CD. Mamy przed sobą dużo pracy. Jesteśmy właśnie na etapie miksowania nowych piosenek. Z kolei ja piszę eseje, które zostaną zamieszczone w książce, trwa też projektowanie grafiki. Muszę Ci powiedzieć, iż cała nasza trójka jest bardzo zadowolona z nowych piosenek i czujemy, iż także nasi fani będą usatysfakcjonowani. Chcę także dodać, iż płyta została w 100% sfinansowana przez naszych wiernych fanów.

Cantara: A jak byś porównała nowy materiał z poprzednimi płytami Throwing Muses?

KH: Jeśli posłuchasz którejkolwiek piosenki z nowego wydawnictwa, od razu poznasz, iż to Throwing Muses. Oczywiście używaliśmy pewnych rozwiązań dźwiękowych, które były niedostępne 9 lat temu czy też wcześniej. Ale jest to Throwing Muses w swej klasycznej formie.

Cantara: Myślisz, iż będzie zainteresowanie tym albumem? W końcu od wydania ostatniej płyty Throwing Muses minęła prawie dekada.

KH: Też się nad tym zastanawiam i szczerze mówiąc, nie mam pojęcia. Jestem optymistką. Pomimo, iż przez 9 lat nie wydaliśmy płyty, to każdego roku gramy kilkadziesiąt koncertów i fani przychodzą na te występy. Ci sami fani dali nam pieniądze na nagranie płyty. A więc o nas pamiętają. Ale nie wiem, jaki będzie odbiór, gdy wyjdziemy z tym wydawnictwem w świat.

Cantara: Skąd biorą się tak duże przerwy między premierami Waszych ostatnich płyt? Ostatni album "Throwing Muses" ukazał się w 2003 roku, z kolei między tą płytą a poprzednim krążkiem "Limbo" było 7 lat przerwy.

KH: Główną przyczyną tych przerw są pieniądze lub raczej ich brak. W pewnym momencie przestaliśmy nagrywać i grać koncerty, gdyż po prostu nie było nas na to stać. Wynajęcie studia nagraniowego, proces nagrywania, orgaznizowanie tras koncertowych wymagało od nas ogromnych nakładów finansowych, którym nie mogliśmy już w pewnym momencie sprostać. To smutne, ale tak właśnie było. Kochamy muzykę, więc kontynujemy działalność, ale na o wiele mniejszą skalę niż kiedyś.

Cantara: Throwing Muses powstało w 1981 roku. Jak wspominasz początki zespołu?

KH: Byliśmy nastolatkami, gdy zaczęliśmy grać jako Throwing Muses. Mieliśmy nasz własny, muzyczny język. Mieliśmy po 14-15 lat! Był w nas młodzieńczy zapał i pasja. Graliśmy w małych klubach i pubach. Głównie covery, choć po 2-3 latach mieliśmy już pierwsze własne nagrania. Ale najlepsze w tym wszystkim było to, iż graliśmy w klubach, do których wstęp miały osoby powyżej 21 roku życia (śmiech).

Cantara: Po kilku latach działalności podpisaliście kontakt z kultową w latach osiemdziesiątych wytwórnią płytową 4AD. Jak do tego doszło?

KH: Nawiązaliśmy z nimi kontakt około 1985 roku po wydaniu pierwszej kasety demo. Tu muszę dodać, iż wysłałam te kasety chyba do każdej wytwórni płytowej na tej plancecie (śmiech). Pewnego dnia skontaktował się ze mną sam Ivo Watts-Russel (założyciel i szef 4AD - przyp.GS). Spotkał się z nami, okazał się być bardzo miłą, konkretną osobą i zaproponował nam warunki. Podpisaliśmy z nimi kontrakt, choć wtedy, w połowie lat osiemdziesiątych, nie byłam fanką zespołów z 4AD. Byliśmy wtedy zafascynowani amerykańskimi zespołami takimi jak: X czy Violent Femmes.

 

Cantara: Jak sądzisz, skąd na przełomie lat 80. i 90. wziął się boom na takie zespoły jak: Throwing Muses, The Breeders, Pixies, Sonic Youth, Slowdive? Byliście prezentowani przez MTV chociażby w programie "120 Minutes", graliście duże trasy koncertowe...

KH: Do tych zespołów dodałabym także wykonawców takich jak np. Nirvana czy Soundgarden, które już pod koniec lat osiemdziesiątych zdobywały popularność wśród fanów muzyki alternatywnej. Ale wracając do Twego pytania: myślę, iż wpływ na to miało kilka czynników. Przede wszystkim to, że tego typu muzyka była wtedy mocno promowana przez amerykańskie, akademickie rozgłośnie radiowe. To było istotne wsparcie. Kolejny czynnik to na pewno to, iż MTV przełomu lat 80. i 90. było zupełnie innym medium niż teraz. Istniał wtedy chociażby wspomniany przez Ciebie program "120 Minutes". No i gdy eksplodował grunge, w centrum zainteresowania mainstreamowych mediów znalazły się także zespoły takie jak Throwing Muses. Niestety, później te same media i duże wytwórnie płytowe kompletnie "rozmyły" tę muzykę. Zrobiła się z tego komercyjna papka. Nagle pojawiły się setki naśladowców.

Cantara: Gdybyś mogła nagrać jeszcze raz jedną z płyt Throwing Muses, to wybrałabyś...?

KH: Album "Real Ramona". Nie mogę słuchać, jak ten album został wyprodukowany. Choć lubię większość piosenek na tej płycie.

Cantara: W 1994 roku nagrałaś wspaniały album solowy "Hips And Makers", na którym znajduje się niesamowity utwór "Your Ghost" nagrany wspólnie z Michaelem Stipem z R.E.M. Dlaczego zdecydowałaś się rozpocząć karierę solową i jak wspominasz nagranie "Your Ghost"?

KH: Powód był bardzo prozaiczny. Otóż chciałam uwolnić Throwing Muses od umowy z Warner Music. Doszliśmy do porozumienia, iż nagram płytę solową, a oni zwolnią nas z kontraktu. Tak też się stało. Nie przypuszczałam tylko, iż dzięki temu rozpocznę karierę solową (śmiech). 

Też bardzo lubię "Your Ghost". Nagrywając ten utwór mieliśmy problem z brzmieniem wiolonczeli. Brzmiała bardzo głośno, ostro i zgrzytliwie, a powinna łagodnie. Poprosiłam więc Michaela, którego głos bardzo lubię, aby po prostu zaśpiewał zamiast części partii wiolonczeli. Zrobił to idealnie tak, jak chciałam. Reszta jest historią (śmiech).

Cantara: Jednym z Twoich najciekawszych albumów solowych jest wydana w 1998 roku płyta "Murder, Misery and Then Goodnight". Znalazły się na niej folkowe piosenki z Appalachów traktujące o miłości i śmierci. Skąd wzięłaś pomysł, aby nagrać te utwory?

KH: Gdy byłam mała, słuchałam tych piosenek jako kołysanek. Mój mąż, który jest jednym z naszych managerów, uznał, iż będzie wskazane, aby nasi synowie dojrzewali przy tej samej muzyce, przy której ja dorastałam. Poza tym, jest to kawał świetnej, choć mało znanej twórczości folkowej. Chciałam ją trochę rozpropagować.

Cantara: Jesteś bardzo aktywną kobietą i artystką. Mało kto w Polsce wie, iż w 2005 roku stworzyłaś projekt CASH Music, który teraz ma już wielu naśladowców takich, jak chociażby Pledge Music czy Sellaband. Co kierowało Tobą, gdy zakładałaś ten projekt?

KH: CASH Music było moją odpowiedzią na problem, który zżera branżę muzyczną. Muzycy muszą grać głupią muzykę, aby przetrwać. Zarówno Throwing Muses, jak i ja solo, jesteśmy wspierani przez naszych fanów i możemy nagrywać to, co chcemy. Moje piosenki muszą prowadzić "dialog" z mym słuchaczem. Dzięki temu, iż mamy naszych wiernych fanów, którzy dają nam pieniądze, a my dajemy im taką muzykę, jakiej od nas oczekują. Nie musimy iść na żadne kompromisy.

Cantara: Ciągnąć dalej wątek Twej aktywności artystycznej: jesteś także pisarką. Masz na swym koncie kilka książek. Niestety, żadna z nich nie została wydana w Polsce. Możesz więc powiedzieć kilka słów o tej stronie Twej działalności?

KH: W pewnym momencie mojego życia, gdy miałam przesyt grania muzyki, zorientowałam się, iż pisanie daje mi dużo radości i satysfakcji. Jest dla mnie równie ważne i cenne jak tworzenie muzyki. A ponieważ przez wiele lat "rozmawiałam" z ludźmi za pomocą muzyki, cieszę się, że teraz mogę być z nimi blisko rozmawiać za pomocą słów i języka angielskiego. Niestety, nie znam języka polskiego (śmiech). W tej chwili mam na koncie cztery książki. Można znaleźć informacje o nich na mojej stronie oficjalnej.

Cantara: Nagrywasz muzykę, komponujesz, piszesz książki. Czy jest jeszcze jakaś dziedzina sztuki, którą jesteś zainteresowana? Może reżyserowanie filmów bądź aktorstwo?

KH: O nie, mam nadzieję, iż nie (śmiech). I tak często wstaję kompletnie niewyspana (śmiech). 

Oficjalna strona Kristin Hersh i Throwing Muses: www.kristinhersh.com


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load