Wywiady

Lisa Hannigan

2016-11-18

Lisa Hannigan wypłynęła na szersze wody w 2006 roku, kiedy zaśpiewała na płycie „9” Damiena Rice’a. Dziś tworzy głównie jako artystka solowa. W sierpniu ukazał się jej nowy album „At Swim”. Kilka dni temu supportowała Agnes Obel na koncertach w Polsce, a przed występem w warszawskiej „Stodole” okazję porozmawiać z nią porozmawiać miał nasz reprezentant Maciej Majewski.

Rozmowa z: Lisa Hannigan

MM: To, co uderzyło mnie, gdy po raz pierwszy usłyszałem „At Swim”, to atmosfera – lekko nawiedzona, wręcz elegijna. Celowo nadaliście tej płycie taki charakter, czy wyszło to raczej mimowolnie?

LH: Naprawdę tak to odebrałeś? Boże, nie mam pojęcia, jak to się stało (śmiech). Nagraliśmy tę płytę w tydzień w dawnym kościele, może stąd takie odczucia. Myślę jednak, że tak naprawdę nie miało to aż tak wielkiego przełożenia na to, co znalazło się na tym albumie. To Aaron Dessner (gitarzysta The National, producent płyty – przyp. MM) jest odpowiedzialny za dźwiękową atmosferę, jaka panowała podczas pracy nad tym krążkiem. I nawet jeśli czuć tam jakiś upiorny nastrój, to jest on wynikiem działań Aarona.

MM: Po raz pierwszy usłyszałem o Tobie, słuchając „9” Damiena Rice’a 10 lat temu. Wiem, że poznaliście się kilka lat wcześniej, nagraliście tę płytę i pojechaliście razem w trasę…

LH: Musisz mi wybaczyć, ale kompletnie już tego nie pamiętam. To było 10 lat temu… Zupełnie już do tego nie wracam.

MM: A czy dała Ci coś współpraca z nim?

LH: Na pewno. Wiesz, dzięki Damienowi po raz pierwszy wystąpiłam przed dużą publicznością. Nauczyłam się poruszania na scenie i całej tej otoczki, która związana jest z koncertowaniem i trasami.

MM: Przechodząc już do czasów bieżących – to Aaron zaproponował Ci współpracę, której owocem jest „At Swim”. Jaki był jego pomysł na tę płytę?

LH: Po pierwsze – chciał nagrać moją płytę. Na tamtym etapie miałam już kilka pomysłów na piosenki, więc wiedziałam, że lada moment muszę zacząć ją tworzyć. Po drugie - jestem wielką fanką The National, więc zgodziłam się od razu. To jak spełnione marzenie. Wkrótce zaczęły się pojawiać już konkretne rozwiązania dla poszczególnych piosenek. Mam wrażenie, że Aaron szybko wsiąkł w ten materiał. Podstawą było jednak jego podejście do melodii, które jest ściśle powiązane z moim głosem na tej płycie. To było zupełnie nowe doświadczenie dla mnie – wcześniej starałam się jedynie jak najlepiej śpiewać do muzyki pozostającej nieco w tle.

MM: „Lo”, to pierwszy utwór, który napisaliście razem z Aaronem. Brzmi niczym hymn, a tymczasem to oda dla bezsenności. Miewasz problemy ze snem?

LH: Oj, miałam ogromne, kiedy nagrywaliśmy tę płytę. Bardzo źle to znosiłam, bo ciężko się w takim stanie tworzyło. To taki problem, z którym nigdy wcześniej się nie mierzyłam. Myślę, że każdego człowieka prędzej czy później dopadają tego typu dolegliwości. Jest na przykład 3 w nocy i myśli, które nas w tym czasie prześladują zdają się 10 razy cięższe, niż za dnia. Mnie trochę zajęło poradzenie sobie z bezsennością, ale na szczęście się udało. Dzisiaj śpię już dobrze.

MM: Z kolei „We, The Drowned” jest dość mroczny. Twój głos jest w nim na granicy szeptu. Czyim pomysłem był taki sposób śpiewania?

LH: To był mój pomysł (śmiech). Aranżacja trochę narzuciła taki sposób śpiewania. To zresztą pierwsza piosenka, jaką napisałam na tę płytę. Czułam się dość zdołowana, kiedy ją pisałam. To piosenka o samopoświęceniu się albo nawet autosabotażu, kiedy robimy coś z dużym zapałem przeciwko sobie.

MM: Natomiast „Anahorish” brzmi jak piosenka gospel. Mnie kojarzy się też z twórczością Clannad. Co oznacza to słowo?

LH: (śmiech) Ten utwór, to wiersz Seamusa Heaneya – irlandzkiego poety i noblisty. Anahorish staro irlandzka nazwa miejscowości, z której się wywodzi. Wydaje mi się, że w tym utworze odbijają się wpływy tego miejsca na jego życie. Myślę, że to odniesienie do domu idealnie koresponduje z resztą płyty. Umieściliśmy go w środku – jest nagi, tajemniczy, ale uwielbiam go śpiewać.

MM: A kim lub czym jest „Barton”?

LH:  „Barton” nie znaczy tak naprawdę nic. Aaron podczas tworzenia nadaje od razu tytuły poszczególnym formom. Zazwyczaj są to jednak luźne skojarzenia. W tym wypadku nadał taki tytuł roboczy, żebyśmy mieli go po prostu nazwany i mogli do niego wrócić. I tak zostało. Chciałam go potem zmienić, ale tak się przyzwyczaiłam do tego tytułu, że stwierdziłam, że pasuje do reszty.

MM: A kto odpowiada za partie orkiestrowe na płycie?

LH: Zaaranżował je André de Ridder, wspaniały niemiecki skrzypek (współpracował m.in. z Maxem Richterem – przyp. MM). Zrobił to przepięknie.

MM: Musisz chyba lubić wodę, ponieważ twój pierwszy album (wydany w 2008 roku – przyp. MM) nosił tytuł „Sea Sew” (tłum. uszyte morze), a najnowszy - „At Swim” (tłum. w trakcie pływania)?

LH: Nie znoszę wody! I nie umiem pływać. To nigdy nie było moją domeną. Uwielbiam jednak patrzeć na morze, być nad morzem i podróżować drogą morską. Nie lubię jedynie być w morzu (śmiech). Przez wiele lat mieszkałam nad morzem, więc „Sea Sew” jest dość bogata metaforą.

MM: Myślisz już o nowej płycie?

LH: Nie! (śmiech) Wiesz, chcę jeszcze nacieszyć się tą. Ona wyszła pod koniec sierpnia, ale uważam, że świetnie nadaje się na obecną jesienną aurę. Ale słusznie, że o to pytasz, bo wkrótce będę musiała usiąść do nowych rzeczy.

MM: Dziękuję za rozmowę


Rozmawiał: Maciej Majewski


Igor Herbut

2020-06-04

Igora Herbuta znamy przede wszystkim jako wokalistę grupy LemON. Jakiś czas temu objawił się także jako artysta solowy, za sprawą trasy koncertowej, w jaką ruszył wyłącznie z towarzystwem pianina. Teraz natomiast ukazał się wynik kompozytorskich działań Herbuta w postaci płyty „Chrust”, na której wspierają go... koledzy z macierzystej formacji. O założeniach i esencji albumu autor opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

PAL SECAM

2020-06-02

PAL SECAM to projekt producenta Pawła Teielte, znanego z projektu Sotei oraz rapera Mateusza WAHY Waśkiewicza, który – jak się okazało – również udzielił się w Sotei. Obaj panowie postanowili jednak stworzyć coś zupełnie nowego, odrębnego, osadzonego w mrocznym i nieco chropowatym hip-hopie. Ich debiut zatytułowany „Nascar” ukaże się lada moment. Rozmowę zaczęliśmy we trójkę, po czym inicjatywę przejął Mateusz.

Czytaj więcej...

Bovska

2020-05-29

„Sorrento” to tytuł nowej, czwartej już płyty Bovskiej. Nowy materiał zaskakuje m.in. hiphopowym groovem, ale też naznaczoną tęsknotą warstwą liryczną. O szczegółach płyty główna sprawczyni opowiedziała mi w pandemicznym czasie.

Czytaj więcej...

Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load