Wywiady

Paweł Rosak

2016-12-11

Mieszkający na co dzień w Hiszpanii Paweł Rosak nie należy do muzyków nagrywających i wydających często. Od ostatniej płyty artysty minęła dekada. Teraz powrócił z nowym materiałem zatytułowanym „Who Knows”, a nam opowiedział o procesie jej powstawania.

Rozmowa z: Paweł Rosak

MM: Pierwotnie płyta miała nosić tytuł „Mysteries Of The Heart”. Czemu zmieniłeś tytuł na „Who Knows”?

PR: Dobre pytanie. Pierwotnie rzeczywiście płyta miała nosić tytuł „Tajemnice serca”. Rzuciłem go w rozmowie z Markiem Niedźwieckim, który ponad rok temu zapytał mnie, czy mam już tytuł płyty. Pojawił się on dość spontanicznie, bo nie przemyślałem tego wcześniej. Jest to o tyle znaczące, że pochodzi on z piosenki dedykowanej pamięci mojego przyjaciela Gerry’ego Rafferty’ego - szkockiego gitarzysty, z którym wielokrotnie pracowałem. Pomyślałem sobie, że ta fraza w jakiś sposób ujmuje treść tego albumu. Jednak tuż przed ostateczną decyzją dotyczącą tytułu, doszedłem do wniosku, że na tej płycie zadaję więcej pytań, niż daję odpowiedzi. I pomyślałem, że „Tajemnice serca” brzmią dość banalnie. Stąd tytuł „Who Knows”, który jest linijką tekstu, pochodzącą z tego samego utworu, czyli „Mysteries Of The Heart”. Poza tym to jeszcze jest pewna gra słów: Who Knows Pawel Rosak? Często ludzie mnie nie kojarzą, więc postanowiłem się tą konwencją trochę zabawić.

MM: Od wydania Twojej poprzedniej płyty „Spanish Sun” minęło 10 lat. Czy to znaczy, że tak długo zbierałeś materiał na nową?

PR: To jest tak, że ja piszę jakieś utwory przez cały czas.I gdy przychodzi moment, kiedy zaczynam realizować płytę, to mam zwykle trzy razy więcej materiału, niż mogłoby się na niej zmieścić. Potem kombinuje, które piosenki stanowią jakąś spójną całość, które widzę w ogólnej wizji danego konceptu. Są tam nawet utwory, które napisałem w wersji instrumentalnej nawet 15 lat temu. Dopiero teraz tak naprawdę się za nie zabrałem pod kątem aranżacyjnym. Stąd też można powiedzieć, że jest to wieloletni proces. Natomiast sama realizacja tej płyty zajęła około roku. Wynikało to z tego, że chciałem mieć na niej ludzi z różnych zakątków świata. To czasem trochę trwało, żebyśmy mogli zgrać terminy i to wszystko nagrać.

MM: No właśnie – jak to wyglądało? Każdy dogrywał się po kolei?

PR: Tak. Moja metoda pracy polega na tym, żenajpierw buduje cały aranż, który tak naprawdę w 90% pozostaje takim, jaki go ułożę. W momencie, kiedy dogrywam innych ludzi, którzy podmieniają moje partie swoimi, to te 10% jest ich dziełem.

MM: A gdzie nagrywałeś tą płytę? Bo przeczytałem, że powstała ona w różnych miejscach świata. Wynikało to z tego, że to goście dogrywali swoje partie w różnych miejscach i Ci je wysyłali, czy to Ty się przemieszczałeś po różnych studiach?

PR: Używałem głównie studia na południu Hiszpanii w Marbelli w okolicach Malagi. Tam powstało 80% płyty. Tam regularnie odwiedzał mnie Oscar Castro Neves – legenda bossanovy z Brazylii. Reszta stanowiło parę innych studiów m.in. w Monterey w Kalifornii, w Londynie, ale także w Polsce, gdzie dogrywali się Anna Maria Jopek i jej muzycy.

MM: W „Adonde Vas?” rzeczywiście słychać 4 języki? Bo miałem wątpliwości, gdyż usłyszałem w nim polski, angielski i hiszpański.

PR: Jest jeszcze francuski. We wszystkich tych językach potrafię się porozumiewać.

MM: Na tej płycie słychać różne stylistyki: soul, jazz, pop, rock, czy bossanovę. A czy jest któraś stylistyka, gatunek, w którym czujesz się najlepiej?

PR: Trudno odpowiedzieć, czy jest jakaś stylistyka, w której czuję się najlepiej, bo wszystkie te, które wymieniłeś, stały się częścią mojego języka muzycznego. Staram się ich nie rozczepiać. Nawet w temacie bossanovy, którą nie traktuje stricte po brazylijsku, tylko raczej przetwarzam ją przez siebie. To, że mam gitarę flamenco i wspaniałego gitarzystę Chappiego Pinedę, który łamie trochę te konwencje, daje inny efekt. Zabawa w łączenie tych gatunków i smaków sprawia, że ta muzyka brzmi trochę inaczej od tych takich czystych, ortodoksyjnych wręcz brzmień.

MM: Bossanovę w podobny sposób do Twojego traktuje chociażby Marek Napiórkowski, który też gra ją po swojemu.

PR: Zgadza się. Zresztą myślałem o tym, by zaprosić Marka na tę płytę, ponieważ bardzo go cenię jako gitarzystę. Myślałem, że gdzieś się pojawi, natomiast okazało się, że pod koniec zabrakło dla niego miejsca. To byłoby zbyt siłowe. Nie mogę wszystkich muzyków, przyjaciół wspaniałych, z którymi miałbym ochotę nagrać przynajmniej jeden utwór – bo tak też się to odbywało, że zapraszałem ludzi do konkretnych piosenek – pomieścić na jednej płycie. Myślę jednak, że następny projekt zrealizuje już z nim.

MM: Nie kusiło Cię zatem, żeby zrobić tę płytę dłuższą? Ona ma raptem 46 minut, jest 9 utworów.

PR: Nie kusiło mnie, ponieważ to od początku było zamierzone. Mam takie wrażenie od jakiegoś czasu, że wiele płyt jest po prostu za długich. Sam jadąc samochodem i słuchając muzyki, przeskakuję do kolejnych utworów, bo nie do końca wszystkie pasują mi stylistycznie do danej płyty. Lubię krążki, które zostawiają trochę niedosytu.

MM: Chciałem jeszcze wrócić do kwestii muzyków, którzy pojawili się na płycie. Na gitarze zagrał Hugh Burns. Nie byłbyś w stanie zagrać jego partii?

PR: Ja nie jestem w ogóle gitarzystą, tylko klawiszowcem. Gram trochę na gitarze, ale nie na tyle dobrze, by rejestrować partie. Wolę kiedy robią to najlepsi, a do takich się nie zaliczam (śmiech).

MM: Będą koncerty?

PR: Mam nadzieję, że tym razem uda się to wszystko dopiąć. Podczas koncertów będę grał na wszystkim po trochu, oczywiście głównie na klawiszach. Trochę też na perkusji, bo to akurat uwielbiam i bardzo mnie to kręci. Zresztą płyta jest bardzo bogata jeśli chodzi o brzmienia perkusyjne. Jest co pograć.

MM: W takim razie czekam na koncerty i bardzo dziękuję za rozmowę.


Rozmawiał: Maciej Majewski


Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load