Wywiady

Oceana

2012-09-06

Rozmowa z niemiecką piosenkarką Oceaną o Euro 2012 i jej nowej płycie "My House".

Rozmowa z: Oceana

Cantaramusic: Jakie masz wspomnienia z Euro 2012?

O: To była wspaniała impreza. Świetnie się bawiłam i cieszyłam niesamowitą atmosferą panującą podczas mistrzostw. Mój świetny nastrój potęgował fakt, iż wszędzie była obecna moja piosenka "Endless Summer", która była oficjalnym hymnem imprezy. To rewelacyjny, popowy numer, który trafił nie tylko do miłośników soulu czy muzyki tanecznej, ale do milionów słuchaczy. Przy tej piosence bawiły się dzieci, fani futbolu, a także osoby nie interesujące się tą dyscypliną. To kompozycja, która po prostu wprawia Cię w dobry nastrój. Dlatego ją tak lubię.

Cantaramusic: Twój nowy album nosi tytuł "My House". Jest to także tytuł piosenki otwierającej płytę. Zakładam, iż ten utwór ma wyjątkowe znaczenie dla Ciebie...

O: Zgadza się. To pewien rodzaj przesłania: "Oto moja płyta. Mogę robić, co mi się podoba" (śmiech). Gdy pisaliśmy ten utwór w Anglii, wraz producentami Blairem MacKichanem i Finem Greenallem, dużo improwizowaliśmy, eksperymentowaliśmy. Wyszedł z tego naprawdę mocny numer, który opisuje pewną historię miłosną. Śpiewam tam między innymi, iż jest to "mój dom i nie będziesz mi mówił, co mam robić". Ten utwór pokazuje, iż każda decyzja, jaką podejmuję w życiu, jest tylko moją decyzją i ja za nią ponoszę konsekwencje. To piosenka o mnie. Poza tym kocham ten numer także dlatego, iż jest taki bluesowy i ma afrykańskie brzmienie.


Cantaramusic: Wyczuwam w Twoim głosie dumę z nagrania tej płyty.

O: Tak, jestem bardzo dumna z tego albumu. Praca nad tą płytą zajęła mi dużo czasu. Komponując te piosenki urodziłam dziecko. Poza tym nagrywając "My House" musiałam udowodnić, że nie jestem artystką jednego przeboju jak "Cry Cry Cry" i mam dużo więcej do powiedzenia.

Cantaramusic: Musiałaś pokonać "syndrom drugiego albumu"?

O: Dokładnie, tak. Na mych barkach spoczywał naprawdę duży ciężar oczekiwań wobec mnie po sukcesie debiutanckiej płyty. Miałam szczęście, że spotkałam w Anglii Blaira - producenta tej płyty. To wspaniały producent i muzyk, który dużo mnie nauczył. Cały czas dopingował mnie do wytężonej pracy, wciąż mówił mi, że mogę śpiewać jeszcze lepiej. Bardzo podobała mi się praca nad "My House". Gdy już skończyliśmy nagrywać nowe utwory, poszliśmy coś zjeść do pobliskiego pubu. A skończyliśmy grając koncert na scenie tego lokalu (śmiech).

Cantaramusic: W 2010 roku urodziłaś dziecko. Jak macierzyństwo wpłynęło na Twoją karierę?

O: Gdy zostajesz rodzicem, zaczynasz traktować życie bardziej poważnie. Zdarzały się sytuacje, że nagrywałam trzymając mego syna w ramionach. Wykorzystywałam każdą wolną chwilę na nagrania. Wiedziałam, iż z powodu dziecka nie mogłam zostawać w studio nagraniowym przez 8 czy 10 godzin, albo przez całą noc. Dlatego skupiałam się tylko na nagrywaniu piosenek i opiece nad moim synem. Wiele matek, które mają dzieci, rodziny i robią karierę, ma świadomośc tego, iż nie wolno im tracić czasu. I dlatego właśnie miałam ten czas wypełniony co do minuty.

Cantaramusic: "My House" to album bardzo zróżnicowany, jeśli chodzi o nastroje. Dominuje szczęście, optymistyczny klimat, ale czasem wkrada się odrobina smutku i nostalgii...

O: Tak, jak w życiu. Przechodzimy przez różne etapy. Jestem osobą szczęśliwą, pełną pozytywnej energii, ale jednocześnie bardzo emocjonalną. Gdy nagrywałam "My House" często czułam się sama. Mając dziecko nie mogłam wychodzić ze znajomymi. Poza tym dużo czasu spędzałam samotnie w studio nagraniowym. Wprawiało mnie to w smutny nastrój. Jednocześnie miałam dużo czasu, aby zastanowić się nad życiem, nad mym stosunkiem do ludzi, którzy mnie otaczają. Ale z drugiej strony miałam obok siebie mego małego synka, który daje mi dużo słońca i szczęścia. Jest takim moim małym diamentem (śmiech). Stąd tak dużo słońca i miłości na tej płycie.

Cantaramusic: Skąd czerpiesz inspiracje do swoich tekstów? Oprócz miłości do swego syna...

O: (śmiech) Przede wszystkim z moich osobistych przeżyć i doświadczeń. Dużo obserwuję: otaczających mnie ludzi, codzienne sytuacje, które dzieją się wokół mnie. Zapamiętuję to lub zapisuję i potem wykorzystuję w tekstach. Ale też często jest tak, iż słowa przychodzą nagle i niespodziewanie znikąd. Jak już wspominałam, pracując nad "My House" dużo improwizowaliśmy w studio nagraniowym. Układając linie melodyczne podśpiewywałam sobie (tutaj Oceana zaintonowała kilkusekundowy 'jam' wokalny - przyp.GS) i nagle w mej głowie pojawiały się pierwsze zarysy tekstu, który będzie pasował do danego utworu. Tak było właśnie z utworem "My House".

Cantaramusic: Od kilku lat cieszysz się ogromną popularnością w Polsce. Obie Twoje płyty sprzedają się bardzo dobrze, zdobyłaś dwie ważne nagrody, brałaś udział w "Tańcu z gwiazdami". Jak myślisz: co jest takiego w Twej twórczości, co tak bardzo podoba się Polakom?

O: Uważam, iż Polacy są bardzo emocjonalnym narodem. Ja zawsze śpiewam prosto z serca. Myślę, iż właśnie ta szczerość i emocje promieniujące z moich piosenek tak podobają się Polakom. Weźmy chociaż utwór "Cry Cry Cry", który jest niesłychanie emocjonalną i melancholijną piosenką. Ten utwór właśnie przyniósł mi pierwsze sukcesy w Polsce.

Cantaramusic: Na "My House" są dwie kompozycje, które nagrałaś ze znanym saksofonistą Maceo Parkerem. Jak doszło do tej współpracy?

O: Maceo jest przyjacielem mojej rodziny. Gdy byłam małą dziewczynką, często występowałam z nim u nas w domu. Zdarzyło się kilka razy, iż zapraszał mnie na scenę podczas swoich koncertów. Gdy dorosłam i zaczęłam pisać swoje piosenki, Maceo bardzo mnie wspierał. Gdy zaczęłam grać koncerty chciałam mu się odwdzięczyć i zaczęłam go zapraszać do wspólnych występów. Chciałam, aby nagrał coś na mój pierwszy album, ale niestety nie udało się. Jest bardzo zajętym muzykiem, chodzącą legendą. Przez kilkadziesiąt lat występował z Jamesem Brownem. Jednak gdy był w Niemczech, udało mi się go uprosić, aby wystąpił w dwóch utworach. Jeden z nich to cover "A Rockin' Good Way". To piosenka, która była bardzo popularna w Stanach w latach sześćdziesiątych...

Cantaramusic: A w osiemdziesiątych wypromował ją duet Bonnie Tyler i Shakin' Stevens. Dlaczego wybrałaś ten utwór?

O: Wiąże się z tym śmieszna historia. Wujek mojego managera odwiedził nas w Hiszpanii, gdy pracowaliśmy nad "My House".  Któregoś dnia zaprosił mnie do swego pokoju mówiąc: "Chodź, muszę Ci puścić piosenkę, która idealnie pasuje do Ciebie". To było właśnie "A Rockin' Good Way" w wykonaniu Dinah Washington. Pomyślałam sobie: "Ona rzeczywiście brzmi jak ja" (śmiech). Doszło do tego, iż zaprezentowałam dla żartu ten utwór mojej wytwórni, a oni myśleli, iż to śpiewam ja (śmiech).

Cantaramusic: Myślisz już o kolejnej płycie?

O: Tak, jak najbardziej. Mam już trochę tekstów, gdyż praktycznie cały czas zapisuję sobie to, co przychodzi mi do głowy. Planuję wejść do studia nagraniowego w pierwszej połowie przyszłego roku. Na razie chcę się skupić jednak na promocji "My House". Bardzo się cieszę, iż ten album odniósł tak duży sukces w Polsce, na Ukrainie, we Francji, Niemczech i Hiszpanii.

Cantaramusic: A co ze Stanami Zjednocznymi?

O: Grałam tam trochę koncertów klubowych. Wiąże się z tym śmieszne wydarzenie: będąc w Nowym Jorku usłyszałam w jakimś sklepie, że w radio leci mój utwór "Love Supply", z mojej pierwszej płyty. Zaczęłam krzyczeć z radości. Pani, która pracowała w sklepie, popatrzyła na mnie podejrzliwie i zapytała co się stało. Odpowiedziałam, że właśnie w radiu puszczają mój numer. Pani spytała jak się nazywam, więc odpowiedziałam, że jestem Oceana. Ona sprawdziła, iż rzeczywiście to "Love Supply" i pogratulowała mi mówiąc, że trafić na playlistę stacji radiowej w USA to ogromny sukces (śmiech). Jednak na razie nie planuję podbijać amerykańskiego rynku. Może przy kolejnej płycie. Na razie jest mi dobrze w Europie.

Foto: Grzegorz Szklarek


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load