Wywiady

Controlled Collapse

2017-04-26

Mroczni electro-industrialowcy z Controlled Collapse powrócili właśnie ze swoją czwartą i jak na razie najlepszą płytą „Post Traumatic Stress Disorder”. O okolicznościach jej powstania opowiedzieli mi perkusistka Paulina Lewek i lider grupy Wojtek Król.

Rozmowa z: Paulina Lewek / Wojtek Król

MM: Słuchając „Post Traumatic Stress Disorder” mam wrażenie, ze ten album jest konceptem, jakąś opowieścią…

WK: Koncept był taki, by uczynić ten materiał spójnym. Tak, by kwestia wizualna, muzyczna i liryczna miały sens i jakiś wspólny mianownik.

PL: Dodatkowo chcieliśmy oddać to, co się działo przez ten czas jaki minął od poprzedniej płyty, a było tego sporo, bo to okres 4 lat.

MM: Wydawało mi się, że to w pewnym sensie opowieść o człowieku, bo „Create The Change” w warstwie lirycznej brzmi dość motywacyjnie. Podobnie jest z utworem „Unhappy”.

WK: Można do tego jeszcze dodać „Thoughts And Dreams”, który jest opowieścią o człowieku, powstałym w mojej głowie. Tematyka samobójstwa, która się w nim przewija jest tylko punktem wyjścia, bowiem zwracam uwagę, że pomimo ciemnych myśli, to nie jest właściwa droga.

MM: Te numery są nie tylko nośne, ale i dość taneczne. Tak jest np. z utworem „Lust” Czemu postanowiliście zmodyfikować go w stosunku do wersji z singla?

PL: Taki był zamysł. Bardzo chciałam, żeby na płycie ten utwór był żywszy, mocniejszy, bardziej soczysty.

WK: Wersja z singla jest automatyczna, klubowa. Perkusja jest w niej bardziej „martwa”. Zaprogramowaliśmy automat perkusyjny i dlatego tak to brzmi. Natomiast rzeczywiście w wersji na płycie już zagrała Paulina i ta wersja ma więcej życia.

MM: A o czym pierwotnie miało być „Does It Hurt To Be Alone”? I czyj to wokal?

WK: Ten utwór, a także „Loop” oraz wspomniane „Thoughts And Dreams”, to jedyne numery na płycie, które są prawie w 100% elektroniczne. Pomysł na nie był trochę innych, niż na resztę kawałków. Gdy ustaliśmy, że cała płyta będzie żywa, z gitarami, perkusją i energią, doszedłem do wniosku, że chcę zrobić właśnie takie elektroniczne numery. A ponieważ wyszły one tak podobnie brzmieniowo do pozostałych, uznałem, że nie ma sensu zostawiać ich dla jakiegoś innego projektu. Klimat został zachowany. Wokal natomiast jest mój, podobnie jak wszystkie inne płycie.

MM: Słychać tu różne rzeczy – Placebo, Marilyn Mansona, czy Roba Zombie. Zastanawiam się, czy ta elektroniką nie przykrywacie po prostu gitar, czy raczej odwrotnie, bo ciężar brzmieniowy tych utworów pozostaje zachowany?

PL: Nie chcemy niczego przykrywać. Raczej wydobywać. To wynika z tego, że Controlled Collapse się zmieniło. Dużo więcej robimy , dajemy od siebie i to słychać. To nowa jakość w tym zespole. Przenieśliśmy po prostu doświadczenia z koncertów na płytę.

WK: Wcześniej mieliśmy z tym trochę problem, bo wszystkie poprzednie albumy były stricte elektroniczne. Ludziom się podobały koncerty, natomiast niekoniecznie mieli do czynienia z ich energią, gdy włączali sobie nasze płyty.


MM: Natomiast we wspomnianym „Thoughts And Dreams” słychać trochę Pet Shop Boys. Ten numer najbardziej odstaje od reszty.

WK: Jest parę takich nazwisk i nazw, z którymi mój wokal jest kojarzony m.in. Brian Molko, Marilyn Manson, natomiast o Pet Shop Boys wspomniał zdaje się mój ojciec. Pozostaje mi jedynie podziękować (śmiech). Natomiast nie słyszę, żeby on zbytnio odstawał od reszty. To jest prosty numer, nic nie jest w nim przekombinowane, a mimo to sporo się dzieje.

MM: Wojtek Szczawiński z Knockdown zagrał na basie w „Adios”. Jak do tego doszło?

WK: Wojtek jest moim wieloletnim przyjacielem. Zawsze chciałem zrobić coś takiego, jak technobilly. Jeden rockandrollowy na płycie brzmi ciekawie, więc spróbowaliśmy właśnie z Wojtkiem i jego basem. Z przyjemnością się tego podjął.

MM: Wspomniałeś też o „Loop”, który zamyka płytę. Po tej energetycznej ten utwór brzmi właściwie jak ambient.

WK: I tak miało być. Pomysł pierwotny zakładał zakończenie utworem „Adios”, gdyż już sam jego tytuł wskazuje na pożegnanie. Postanowiliśmy jednak dodać „Loop” jako taki suplement w nieco innym klimacie. Opowiada o pewnej powtarzalności, zapętleniu i sugeruje, że to nie koniec i dalej będziemy robili to, co robimy.

PL: Po takiej intensywności jaką niesie reszta płyty dobrze jest się wyciszyć. To pasuje do Twojej teorii o koncepcie, jako zamkniętej całości.

MM: To, co jednak uderzyło mnie najmocniej podczas słuchania „Post Traumatic Stress Disorder” , to produkcja, która jest absolutnie na poziomie światowym. Zupełnie nie słychać, że jesteście z Polski.

WK: To bardzo miłe, co mówisz. Bardzo dziękujemy. Myślę, że od zespołów w Polsce należy trochę wymagać. Osobiście jestem przeciwnikiem polskich akcentów w języku angielskim. Wychodzę z założenia, że jeśli ktoś zajmuje się muzyką, to ma słuch i jest w stanie nauczyć się akcentów poprawnie. Oczywiście możemy dyskutować, czy ma być to akcent brytyjski, czy amerykański. To już kwestia upodobań. Jeśli jednak już się za to bierzemy, to fajnie, by brzmiało to poprawnie. Mnie to idzie całkiem dobrze, zresztą w całej czternastoletniej historii CC były tylko dwa utwory po polsku, zaśpiewane w formie eksperymentu. Jednak nie czuję się pewnie w języku polskim, więc nie chcę zrobić lipy. Natomiast jeśli chodzi o produkcję, to album jest dziełem nas wszystkich. Gdyby nie to, że każdy z nas przyniósł coś swojego do tej płyty, pomysły, umiejętności, wiedzę, wpływy, to na pewno by tak nie brzmiała. Bardzo się cieszę, że zdecydowaliśmy na taką formę działania. Do tego oczywiście ogromna praca Kamila Łazikowskiego. Efekt jest taki, jak słychać. Cieszy mnie bardzo dobry odbiór tej płyty. Dla mnie to sukces.

MM: Rozumiem, że teraz skupiacie się na koncertach?

WK: Przed nami trasa i koncerty festiwalowe. Wystąpimy w tym roku m.in. na Castle Party w Bolkowie. Kolejne koncerty będą na bieżąco dochodziły.

MM: Dziękuję za rozmowę.

PL i WK: Dziękujemy również.


Rozmawiał: Maciej Majewski


Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

Steven Wilson

2018-03-27

Steven Wilson to jeden z najambitniejszych muzyków na współczesnej scenie szeroko pojętej muzyki rockowej. Od ponad 35 lat jest aktywnym twórcą i producentem. Od niemal dekady z powodzeniem prowadzi swoją karierę solową. Obecnie jest na trasie promującej piąty album „To The Bone”, który ukazał się w drugiej połowie ubiegłego roku. W lutym wystąpił na dwóch koncertach w Zabrzu i Poznaniu. Przed pierwszym z nich udało mi się z nim spotkać. W długiej rozmowie opowiedział m.in. o koncepcie płyty, podejściu do współczesnej dystrybucji muzyki, swoich ambicjach artystycznych oraz o tym, dlaczego gra koncerty boso.

Czytaj więcej...

IAMX

2018-03-23

2 lutego okazała się nowa płyta projektu IAMX, za którym stoi Chris Corner. Album nosi „Alive In New Light” i powstawał w dość trudnym momencie w życiu artysty. A już dziś IAMX wystąpi na scenie warszawskiej Progresji. Mimo napiętego grafiku w związku z trasą, Chris znalazł chwilę na rozmowę, w ramach której opowiedział o powstawaniu płyty, współpracy z Kat Von D. i o tym dlaczego nie jest fanem Davida Bowie’ego.

Czytaj więcej...

Editors

2018-03-22

Na początku marca na dwudniową wizytę do Warszawy przybyli trzej muzycy brytyjskiej grupy Editors: wokalista Tom Smith, klawiszowiec Elliott Williams oraz gitarzysta Justin Lockey. Ich wizyta była związana z premierą nowego albumu Editors zatytułowanego "Violence". Trzej panowie znaleźli także kilkanaście minut by porozmawiać z nami na temat nowego wydawnictwa....i nie tylko.

Czytaj więcej...

Sonar

2018-03-19

W najbliższy piątek 23 marca ukaże się druga długo oczekiwana płyta warszawskiego kolektywu Sonar zatytułowana "Torino". Skąd taki tytuł? Jak powstawała płyta? Kto wziął gościnny udział w jej powstawaniu? Jaki jest związek między architekturą modernistyczną a tworzeniem muzyki? Na te pytania znajdziecie odpowiedzi w naszym wywiadzie z liderem Sonar Łukaszem Stachurko.

Czytaj więcej...

BAiKA

2018-03-15

Duet BAiKA tworzą wokalistka Kafi (Katarzyna Sondej) oraz znany z Hey i Indios Bravos Piotr Banach. Grupa wydała znakomity debiutancki album "Byty Zależne" i między innymi na temat tego wydawnictwa porozmawiałem z jego twórcami w warszawskim Rozdroże Cafe.

Czytaj więcej...

Jakub Krystyan

2018-03-14

Multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i finalista "Idola" Jakub Krystyan pracuje nad solowym debiutanckim albumem. Ma już na koncie singel "Ty mnie znasz", do którego tekst napisał Wojtek Łuszczykiewicz z Video, a w klipie zagrała wnuczka Leszka Millera - Monika Miller. Artysta spotkał się z nami i udzielił wywiadu.

Czytaj więcej...

Rome

2018-03-13

Jerome Reuter, tworzący, nagrywający i grający pod szyldem ROME, dał się poznać jako artysta poszukujący, mieszający style gatunki i piszący przenikliwie, emocjonalne teksty inspirowane historią, filozofia i literaturą. Na swojej najnowszej płycie najnowszej płycie „Hall Of Thath” zmienia kierunek twórczy, po raz pierwszy skupiając swą twórczość na kwestiach bieżących. Niebawem zagra też ponownie w Polsce. O tym, dlaczego nie został aktorem, inspirującej podróży do Wietnamu i podejściu do nowej płyty, opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Ghostpoet

2018-03-05

Obaro Ejimiwe, kryjący się pod pseudonimem Ghostpoet, to jeden z najbardziej intrygujących artystów brytyjskiej sceny. 18 lutego wystąpił w warszawskim klubie „Niebo”, promując wydając w ubiegłym roku czwarty album „Dark Days + Canapés”. Przed koncertem opowiedział nam o swoim podejściu do sztuki, jej aspektach wizualnych oraz o tym, czy uważa się artystę triphopowego.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load