Wywiady

Agnes Obel

2017-04-28

Kilka miesięcy temu Agnes Obel zaskoczyła swoją nową płytą, zatytułowaną „Citizen Of Glass” , na której starała się stworzyć wyjątkowe, „szklane” brzmienia. Głównie przy użyciu trautonium – wyjątkowego instrumentu klawiszowego z lat 20. ubiegłego wieku. Pod koniec maja artystka ponownie odwiedzi nasz kraj. Nam opowiedziała o różnych aspektach tworzenia „Citizen Of Glass” z osobistej perspektywy.

Rozmowa z: Agnes Obel

MM: Wiem, że pisząc „Citizen Of Glass” zainspirowałaś się niemieckim zwrotem „gläserner bürger”. To termin prawniczy odnoszący się do prywatności człowieka. A czym dla Ciebie jest prywatność?

AO: Dla mnie prywatność ma dwa wymiary. Jednym z nich są na przykład osobiste emaile, które ludzie czytają, jednocześnie ją naruszając. Drugim jest istota posiadania jakiejś sfery tajemniczości. To bardzo ważna część naszego życia. Wszyscy ją mamy i powinniśmy o nią dbać. Zauważyłam, że jest ona także istotnym elementem mojego procesu twórczego. Wychodzę z założenia, że  skoro mam coś interesującego w moim mniemaniu do przekazania, to muszę uważać, by nie odkryć wszystkiego zbyt wcześnie. Sfera tajemnicy to prawdziwa moc i staram się ją wykorzystywać w odpowiedni sposób.

MM: No właśnie – na tej płycie właściwie „celebrujesz” tę sferę. Zastanawiam się, czy poza sferą artystyczną także jesteś tajemniczą osobą?

AO: Nie wiem. Nie wydaje mi się. Prędzej bywam nieśmiała. Poza tym uważam, że jest sporo rzeczy, uczuć i emocji, których nie da się przekazać za pomocą słów. Zawsze mnie tego typu kwestie interesowały. Zastanawiam się, co decyduje o tym, że akurat te dane rzeczy staram się przetworzyć i zawrzeć w mojej muzyce.

MM: Słuchając tego albumu, mam wrażenie, że to instrumenty smyczkowe odgrywają główną rolę, a brzmienie Twojego fortepianu chowa się za nimi.

AO: To prawda.To kwestia brzmienia, które obrałam na tej płycie. Nie ma tu wielu naturalnych dźwięków fortepianu, gdyż większość jest nieco spreparowana. Poza tym używałam klawiszy Rhodesa, klawesynu, a także niesamowitego syntezatora, który nazywa się trautonium. To sprawiło, że nie ma tu czystego fortepianu. Chciałam, żeby nastrój tej płyty był nieco paranoiczny, metaliczny, szklany i kruchy. A fortepian jest zbyt pięknie brzmiącym instrumentem, by stworzyć taką atmosferę.

MM: Aby uzyskać takie „szklane” brzmienie, zagrałaś na wspomnianym trautonium. David Gilmour podczas swoich koncertów używał kieliszków do wina, by stworzyć podobne wrażenie. Nie myślałaś o tym, by używać po prostu szkła i za jego pomocą podkreślić tę atmosferę?

AO:  To zabawne, że o tym wspominasz. Jeden z moich przyjaciół, który wiedział, że będę zajmowała się „szklanymi” tematami na tej płycie, wysłał mi kieliszki do wina w różnych kształtach i rozmiarach (śmiech). Uznałam to za świetny żart. Natomiast znalazłam piękne, ogromne szklane organy we Francji. Po prostu niesamowite. Chciałam ich użyć przy nagraniu tej płyty, lecz okazało się to zbyt skomplikowane. Dlatego doszłam do wniosku, że wolę użyć instrumentów, które raczej brzmią, jakby były ze szkła, niż takich, które tylko tak wyglądają. A takie brzmienia można uzyskać także za pomocą skrzypiec, czy właśnie trautonium. Myślałam też aby użyć dźwięków uderzeń w bryły lodu. Ostatecznie z nich zrezygnowałam.


MM: Wspomniałaś , że „Citizen Of Glass” przynosi kruchość, związaną z ludzką naturą i kondycją człowieka. Czy jako artystka czujesz się podobnie?

AO: Oczywiście. Głównie dlatego, że w swojej twórczości przekazuję tę część siebie, której nie ujawniam w życiu codziennym. To ta sfera, o której opowiadałam Ci wcześniej – nie okazuje jej zbyt często, zostawiam ją wyłącznie na poczet mojej muzyki. Kiedy nagrywam i gram koncerty, czuję jakbym się odkrywała przed słuchaczami. Nie przychodzi mi to zbyt łatwo. Ale z drugiej strony uważam, że to dobrze, że takie uczucia towarzyszom temu procesowi. Oznacza to, że mój przekaz jest dla mnie istotny i coś dla mnie znaczy. Zresztą ten „szklany” koncept zaczął przybierać różną formę wydźwięku. Najpierw dostałam te kieliszki do wina, a potem rozwaliłam klawesyn na trasie. Także jak sam widzisz – to wszystko jest bardzo kruche…

MM: W jednym z wywiadów powiedziałaś, że jedynym ograniczeniem jest Twoja wyobraźnia. Jak zatem ją pobudzasz?

AO: W przypadku tej płyty robiłam mnóstwo rzeczy. Przede wszystkim szukałam różnych informacji dotyczących wykorzystania różnych instrumentów i uzyskania za ich pomocą różnych brzmień. Zagłębiłam się w literaturę i słuchałam opowieści ludzi, którzy mają o większe pojęcie o takich dźwiękach, niż ja. Korzystałam też oczywiście z nowych mediów, oglądałam mnóstwo rzeczy na Youtube. Poznałam dzięki temu nowy, fascynujący i nieco odrealniony świat.

MM:  Zagrasz ponownie w Polsce – wystąpisz 30 i 31 maja odpowiednio w Łodzi i Wrocławiu. Zastanawiam się, jak przeniesiesz te „szklane” brzmienia na scenie?

AO: Na scenie pojawią się melotron, klawesyn i fortepian. Część dźwięków nagrałam wcześniej i będą leciały z samplera. Nie możemy niestety skorzystać z trautonium. Postaramy się jednak odtworzyć atmosferę płyty najlepiej jak się da.

MM: Słyszałem, że przymierzasz się do nagrania ep-ki, na której znajdą się utwory wyłącznie zagrane na trautonium.

AO: Rzeczywiście mam taki pomysł, natomiast póki co brakuje mi czasu na jego realizację. Za każdym razem, kiedy wracam z trasy do domu, muszę się przygotowywać do kolejnej. Granie na tych wszystkich instrumentach nie jest łatwe, zwłaszcza, że za wszystko odpowiadam praktycznie sama. Mam nadzieję, że w końcu uda mi się siąść i zrealizować ten pomysł.

MM: Dziękuję za rozmowę.

AO: Dziękuję i do zobaczenia!

Koncerty Agnes Obel:

30.05. Wrocław, Sala Audytoryjna WCK

31.05. Łódź, Wytwórnia

Info o biletach na www.stodola.pl 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

Steven Wilson

2018-03-27

Steven Wilson to jeden z najambitniejszych muzyków na współczesnej scenie szeroko pojętej muzyki rockowej. Od ponad 35 lat jest aktywnym twórcą i producentem. Od niemal dekady z powodzeniem prowadzi swoją karierę solową. Obecnie jest na trasie promującej piąty album „To The Bone”, który ukazał się w drugiej połowie ubiegłego roku. W lutym wystąpił na dwóch koncertach w Zabrzu i Poznaniu. Przed pierwszym z nich udało mi się z nim spotkać. W długiej rozmowie opowiedział m.in. o koncepcie płyty, podejściu do współczesnej dystrybucji muzyki, swoich ambicjach artystycznych oraz o tym, dlaczego gra koncerty boso.

Czytaj więcej...

IAMX

2018-03-23

2 lutego okazała się nowa płyta projektu IAMX, za którym stoi Chris Corner. Album nosi „Alive In New Light” i powstawał w dość trudnym momencie w życiu artysty. A już dziś IAMX wystąpi na scenie warszawskiej Progresji. Mimo napiętego grafiku w związku z trasą, Chris znalazł chwilę na rozmowę, w ramach której opowiedział o powstawaniu płyty, współpracy z Kat Von D. i o tym dlaczego nie jest fanem Davida Bowie’ego.

Czytaj więcej...

Editors

2018-03-22

Na początku marca na dwudniową wizytę do Warszawy przybyli trzej muzycy brytyjskiej grupy Editors: wokalista Tom Smith, klawiszowiec Elliott Williams oraz gitarzysta Justin Lockey. Ich wizyta była związana z premierą nowego albumu Editors zatytułowanego "Violence". Trzej panowie znaleźli także kilkanaście minut by porozmawiać z nami na temat nowego wydawnictwa....i nie tylko.

Czytaj więcej...

Sonar

2018-03-19

W najbliższy piątek 23 marca ukaże się druga długo oczekiwana płyta warszawskiego kolektywu Sonar zatytułowana "Torino". Skąd taki tytuł? Jak powstawała płyta? Kto wziął gościnny udział w jej powstawaniu? Jaki jest związek między architekturą modernistyczną a tworzeniem muzyki? Na te pytania znajdziecie odpowiedzi w naszym wywiadzie z liderem Sonar Łukaszem Stachurko.

Czytaj więcej...

BAiKA

2018-03-15

Duet BAiKA tworzą wokalistka Kafi (Katarzyna Sondej) oraz znany z Hey i Indios Bravos Piotr Banach. Grupa wydała znakomity debiutancki album "Byty Zależne" i między innymi na temat tego wydawnictwa porozmawiałem z jego twórcami w warszawskim Rozdroże Cafe.

Czytaj więcej...

Jakub Krystyan

2018-03-14

Multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i finalista "Idola" Jakub Krystyan pracuje nad solowym debiutanckim albumem. Ma już na koncie singel "Ty mnie znasz", do którego tekst napisał Wojtek Łuszczykiewicz z Video, a w klipie zagrała wnuczka Leszka Millera - Monika Miller. Artysta spotkał się z nami i udzielił wywiadu.

Czytaj więcej...

Rome

2018-03-13

Jerome Reuter, tworzący, nagrywający i grający pod szyldem ROME, dał się poznać jako artysta poszukujący, mieszający style gatunki i piszący przenikliwie, emocjonalne teksty inspirowane historią, filozofia i literaturą. Na swojej najnowszej płycie najnowszej płycie „Hall Of Thath” zmienia kierunek twórczy, po raz pierwszy skupiając swą twórczość na kwestiach bieżących. Niebawem zagra też ponownie w Polsce. O tym, dlaczego nie został aktorem, inspirującej podróży do Wietnamu i podejściu do nowej płyty, opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Ghostpoet

2018-03-05

Obaro Ejimiwe, kryjący się pod pseudonimem Ghostpoet, to jeden z najbardziej intrygujących artystów brytyjskiej sceny. 18 lutego wystąpił w warszawskim klubie „Niebo”, promując wydając w ubiegłym roku czwarty album „Dark Days + Canapés”. Przed koncertem opowiedział nam o swoim podejściu do sztuki, jej aspektach wizualnych oraz o tym, czy uważa się artystę triphopowego.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load