Wywiady

Maciej Werk (Werk, Hedone)

2012-09-07

Maciej Werk opowiedział nam o swoim, solowym płytowym debiucie "Songs That Make Sense" (premiera 24 września) i o wyjątkowych gościach, którzy wystąpili na tej płycie.

Rozmowa z: Maciej Werk

- Skąd pomysł nagrania tej płyty pod szyldem Werk, a nie Hedone?

- Tworząc utwory na nową płytę Hedone, zorientowałem się w pewnym momencie, że zaprosiłem wielu gości. Pomyślałem więc, że bez sensu jest wydawanie pod szyldem Hedone czegoś, co ma charakter projektowy. A że projekty są teraz popularne (śmiech) i je lubię (chociażby takie jak UNKLE czy Thievery Corporation, które mają na swych płytach dużo gości), to postanowiłem też stworzyć taki projekt pod szyldem Werk. Poza tym: zrobiłem tę płytę właściwie sam i jestem kompozytorem wszystkich utworów. Zespół tu nie za bardzo pasuje.

- A czy to nie było tak, iż jednym z powodów nagrania tej płyty była cisza Hedone? Od ostatniego albumu tej grupy czyli „Playboya” minęło 7 lat.

- W sumie, nie. Utwory na albumie "STMS" powstawały pod kątem nowego albumu Hedone. Teraz pracuję sam i wolę pracę studyjną niż granie prób, które zawsze mnie męczyły.

- Zestaw gości, jakich zebrałeś robi wrażenie i chyba jest to pierwsza, polska płyta rockowa z taką ilością znanych nazwisk z zagranicy. A więc po kolei: Poogie Bell nazywany „królem perkusistów”.

- Poogie Bella poznałem przez Dydę – byłego lidera łódzkiej grupy Blitzkrieg, który mieszka od lat w Pittsburgu. Bell także tam żyje i oba panowie są kumplami. Dyda ma swoje studio nagraniowe i któregoś dnia, w trakcie naszej rozmowy wyszło, że chcę w kilku utworach mieć żywe bębny. Dyda zaproponował, iż może Poogie coś z tym zrobi. I tak się stało. Gdy wysłał mi gotowe partie bębnów do utworu „Song That Makes Sense”, po prostu upadłem z wrażenia. Nie spodziewałem się takich bębnów w tym numerze. W pierwotnej wersji utworu były zupełnie inne podziały rytmiczne.

- Kolejny gość to Mark Lanegan…

- Z Markiem poznałem się kilka lat temu, gdy sprowadziłem go do Łodzi na koncert z Isobell Campbell w ramach festiwalu Camerimage. Od razu nawiązała się między nami nić porozumienia. On zaprosił mnie potem na Tribute To Nico, pisaliśmy do siebie mejle. Pewnego dnia zapytałem go, czy nie zechciałby zrobić czegoś z moimi numerami. Odpowiedział niemal natychmiast, iż OK. Wysłałem mu dwa utwory, z których wybrał „Long Cold Race”. Zapytał mnie o tekst do tej piosenki. Odpisałem mu, iż mam już słowa, ale może on by coś napisał. Poprosił mnie o wysłanie tekstu do tego utworu, po czym napisał mi taką odpowiedź, iż trzymam ją w komputerze na pamiątkę. Miałem stres wysyłając mu ten tekst, gdyż jest to jeden z moich ulubionych wokalistów. Odpowiedź była krótka: „Those are good words , Dude…”. Tak więc nie dość, iż zaśpiewał na mojej płycie, to zaśpiewał jeszcze mój tekst (śmiech).

- Kolejna gwiazda to Chris Olley z grupy Six By Seven.

- Chris przyjechał na festiwal Soundedit w 2010 roku. Nawiązaliśmy dobry kontakt. W ciągu ostatnich wakacji dwukrotnie widziałem się z nim w Trójmieście, gdzie miał wystawę swoich zdjęć. Nagrywanie wokali do utworu „Dead Man” trwało długo. Najpierw przysłał mi demo, potem postanowił jednak nagrać to w studio, po czym zmiksował wszystko w studio w Nottingham. Jako ciekawostkę podam, że w utworze tym na gitarze zagrał Tomek „Mechu” Wojciechowski – były gitarzysta grup Blitzkrieg i Jezabel Jazz.

- I ostatnie, duże nazwisko na płycie czyli Tim Simenon, który wyprodukował utwór „Card”.

- To jest ciekawa historia. Otóż jedną z moich ulubionych płyt jest „Shag Tobacco” Gavina Fridaya, którą wyprodukował Simenon. Tima poznałem w Pradze, gdy grał jako support przed Depeche Mode. Zaczęliśmy rozmawiać o „Shag Tobacco”. Był bardzo zdziwiony, iż ktoś go pyta o ten album. Jak pewnie wiesz, ten właśnie album był przyczynkiem ku temu, iż Martin Gore zdecydował, że Tim wyprodukuje album „Ultra” Depeche Mode. Później dowiedziałem się od człowieka, który był znajomym Simenona, że Tim będzie prywatnie w Warszawie. Wysłałem mu album „Playboy” Hedone, który mu się spodobał, po czym zacząłem go delikatnie „podchodzić”. Przyjechał do Warszawy, ściągnąłem go do Łodzi, gdzie spędziliśmy razem cały dzień i się skumplowaliśmy. Potem wysłałem mu utwór „Card” w bardzo szkicowej wersji. On nie miał czasu, aż w końcu po 3 latach przysłał mi końcową wersję, która jest po prostu „totalna”. Dodam, iż ten utwór został zmasterowany przez Simona Francisa, który współpracuje z The Cure.

Piosenka ma tytuł „Card”, gdyż jadąc kiedyś busem na koncert Hedone, słuchałem The Cardigans. Pomyślałem sobie, iż chciałbym nagrać kiedyś numer, w którym zaśpiewałaby Nina Persson. Finalnie dobrze się jednak stało, że to Natalia śpiewa ten utwór.. Na pewno jest to jeden z moich ulubionych utworów na płycie.

- Jest tu także pewien polski gość, którego trudno byłoby skojarzyć z tym rodzajem muzyki. Mówię o Wojtku Pilichowskim. Wiem, iż jego udział w powstawaniu tej płyty był nieco przypadkowy…

- Zgadza się. Wojtek wpadł kiedyś do mego studia na kawę. Powiedziałem mu, iż mam problem z partią basu w jednym z utworów. Odpowiedział: „Poczekaj, pójdę tylko do samochodu po bas”. I tak wziął udział w nagraniu pięciu utworów, z których cztery trafiły na płytę.

- A płyta nazywa się „Songs That Make Sense”. Jest to także tytuł jednego z utworów, w którym śpiewasz „writing a song that makes sense again”. Brzmi to trochę jak przesłanie do fanów.

- Zgadza się. Bardzo lubię łódzki Grand Hotel i wyobraziłem sobie, iż siedzę tam i piszę piosenkę, która ma znowu sens. Bo znowu poczułem chęć pisania muzyki, która ma sens. I myślę, że mi się to udało.

- Na płycie jest także kompozycja „Vincent’s Room”, dodam na marginesie, że moja ulubiona na tej płycie. Wnioskuję z tytułu, że jest to kompozycja o Twoim synu. Jesteś bowiem od 5 lat szczęśliwym tatą.

- Tak jest. Są różne formy pisania piosenek dla dzieci. W tym przypadku wszystko zaczęło się od syntezatora modularnego. Potem dołożyłem bębny Poogiego i wszystko zaczęło się ze sobą kleić. Dużo pomógł tutaj Leszek „Freemind” Kaźmierczak, który współprodukował ten utwór. Zacząłem szukać pomysłu na tekst i pomyślałem sobie, iż chciałbym napisać piosenkę dla mego syna. Ale nie typową balladę pod tytułem „Ballada Dla Dziecka”. Na marginesie dodam, iż mam w planach nagranie płyty z piosenkami dla dzieci. Mam już nawet pewne pomysły.

- Płytę zamyka świetny, mroczny utwór „Nero”. Powtarzasz tam frazę „burn it, burn it, burn it”. Przenośnia czy nawiązanie do pożaru Rzymu?

- Jest to przenośnia dotycząca spalenia pewnych spraw, tematów z przeszłości. i obserwowania jak płoną. Gdy nagrywałem ten album, wiedziałem tylko, iż płytę zacznie „Long Cold Race”, a zamknie „Nero”. W tym utworze jest użyty, nie po raz pierwszy zresztą w mej karierze, cytat z The Beatles. To miało być takie optymistyczne zakończenie płyty.

- Czy wydanie tego albumu oznacza, iż Hedone przestało istnieć?

- Wątpię, czy Hedone jeszcze się kiedykolwiek pojawi. Nie czuję takiej potrzeby na ten moment.

 - Od kilku lat jesteś dyrektorem artystycznym festiwalu producentów muzycznych Soundedit. Skąd pomysł na stworzenie tak wyjątkowej imprezy w skali światowej?

- Jestem wieloletnim kolekcjonerem płyt i zawsze zwracałem uwagę na to, kto i w jaki sposób album wyprodukował. Wpadłem więc na pomysł, aby stworzyć imprezę „producenką”. Udało mi się pozyskać pomoc od miasta Łódź i w tym roku Soundedit odbędzie się po raz czwarty. Ważne w tej imprezie jest to, iż ludzie mają szansę spotkać się z naprawdę dużymi nazwiskami ze świata produkcji. Producenci zdradzają tajniki swojej pracy na spotkaniach z fanami i na warsztatach. Odbywają się także koncerty. Staram się zachować kompromis pomiędzy możliwościami finansowymi a artystyczną ciekawością. W tym roku festiwal odbędzie się w dniach 26-28 października. Więcej informcji na www.soundedit.pl

Foto: Grzegorz Pawelak

 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load