Wywiady

So Slow

2017-05-22

Grupa So Slow pomimo różnych zawirowań personalnych, czy wydawniczych, wciąż poszukuje i tworzy. Najnowsza propozycja zespołu, to płyta „3T”, zwracająca się w stronę transu. O zmianach jakie zaszły w zespole i najnowszym dziele grupy opowiedział mi jej perkusista, Arek Lerch.

Rozmowa z: Arek Lerch

MM: Zacznę nietypowo: co się stało?

AL: Po nagraniu „Nomads” zaczęliśmy się zastanawiać, w którą stronę to wszystko ma pójść. Miało to też związek z koncertami promującymi ten materiał. Pytaliśmy się nawzajem, czy chcemy grać czady, noise, czy trans. Okazało się, że najlepiej wychodzi „Księga Rogera”, która jest w pełni transowa. Od słowa do słowa, zaczęło nas to coraz bardziej wciągać. Podczas zgrywania z Michałem Głowackim okazało się, że taki kierunek nam absolutnie pasuje. Nie ma w tym jednocześnie grama premedytacji, ani tego, że wszyscy wokół grają teraz właśnie w ten sposób. Domyślam się, że będzie sporo porównań pod tym względem, natomiast w naszym przypadku wyszło to zupełnie naturalnie. Do tego doszły zmiany w składzie. Ostatni koncert „w starym stylu” zagraliśmy w ubiegłym roku na Off Festivalu. Te rysy zaczęły pojawiać się już jednak wcześniej. Było to po części związane z kierunkiem, w którym zmierzaliśmy i z życiowymi sytuacjami. W przypadku Adama Sanockiego (gitarzysty - przyp. MM) głównym powodem odejścia z zespołu było założenie poważnej firmy. Jego czas drastycznie się skurczył, wskutek czego w pewnym momencie nasze drogi się rozeszły. Nagrał jednak na „3T” dwa utwory. W przypadku basisty Łukasza Szymańskiego sytuacja była podobna, bo założył on studio tatuażu, które całkowicie go pochłonęło i po prostu poinformował nas, że nie jest w stanie ciągnąć tych dwóch rzeczy na raz. Wówczas na moment zostaliśmy triem, przypomniałem sobie jednak moją rozmowę z Łukaszem Lembasem z krakowskiego Bad Light District. Zadzwoniłem do niego i okazało się, że mieszka już w Warszawie. Wpasował się w nasze brzmienie idealnie, dodają jednocześnie fajny flow. Zresztą, uważam, że dziś So Slow brzmi najlepiej w swojej historii, z całym szacunkiem dla wszystkich składów, w których graliśmy.

MM: A nie było tak, że straciliście do siebie zaufanie?

AL: To jest trudna kwestia. Nie nazwałbym tego jednak brakiem zaufania, bo nigdy w zespole nie było jakichś szczególnych "kwasów", obrażania się na siebie, czy trzaskania drzwiami. Powiedziałbym, że była to raczej utrata zaufania do możliwości wykonywania materiału z „Nomads” na żywo i wyjścia z nim do ludzi. Wyglądało to tak, że po dołączeniu Michała, zaczęliśmy ruchy promocyjne. I okazywało się, że tu nas nie zaproszono, tam coś nie wyszło, czegoś nie dopilnowaliśmy itp. Wpadliśmy w taką spiralę, w której zaczęliśmy się zastanawiać, co dalej zrobić. Czy grać dalej, czy nie? A może nie da się tego pociągnąć? Pamiętam, że jak nagrywaliśmy "Tranz III - Ucisk/Uścisk”, powiedzieliśmy sobie: „Nagrajmy i zobaczymy, co wyjdzie. Nie mamy już nic do stracenia.” Podczas nagrań wytworzyła się jakaś magiczna atmosfera. Ze wszystkich trzech numerów, które znalazły się na „3T”, przy nagrywaniu tego, grało nam się najlepiej. Aranż tego numeru nie jest jakoś wybitnie skomplikowany. Po prostu weszliśmy do studia i zaczęliśmy grać, po czym Marcin Klimczak, nasz realizator, powiedział wprost, że to ma sens. Kolejne dwa utwory powstały w bardzo podobny sposób. Ten drugi, czyli „Tranz II: Tryboluminescencja” miał na początku tylko temat gitarowy, do którego na którejś próbie Michał zapodał bit techno. Weszliśmy do studia, mając w zasadzie tę gitarę, moją stopę i parę sampli. Zrobiliśmy go za pierwszym podejściem, a dzisiaj wydaje się być naszym ulubionym kawałkiem.

MM: Mam wrażenie, że na tej płycie Michał z wielkiego improwizatora zmienił się w wielkiego elektronika.

AL: Michał z typowego wokalisty zaczął się przesuwać w stronę totalnej afirmacji różnych, kosmicznych zabawek, samplerów, efektów.Na początku, wiedząc, że elektronika musi w tym zespole pozostać, kupiliśmy jeden mały sampler (nie mając za dużego pojęcia co z tym zrobić...), potem świetnego, klasycznego Rolanda 404, a następnie Michał złapał "zajawkę" i zaczął się sam „zbroić”. W tej chwili ma cały ‘pedal board’ wypełniony elektronicznymi zabawkami.  Po nagraniach doszliśmy do wniosku, że on na tej płycie praktycznie nie śpiewa (śmiech). Jego głos jest dodatkowym instrumentem, co z resztą nam pasuje, bo chcieliśmy też odejść od formuły albumów koncepcyjnych, tematycznych. Zależało nam też na tym, żeby okładka - w stosunku do dwóch poprzednich - zmieniła tonację. Nie chcieliśmy, żeby to było napuszone, tylko ciepłe i naturalne. I tu z pomocą przyszedł Rafał Wechterowicz - on nigdy nie rysuje odgórnie. Poprosił o muzykę, posłuchał i namalował. Wyszło mu coś takiego (śmiech).

MM: Wiem, że jako dziennikarz, nie cierpisz porównań, ale te części techno , czy raczej – elektroniczne, kojarzą mi się z Radiohead między „Kid A” i „Amnesiac”.

AL:  Takie słowa to miód na moje serce (śmiech). Jestem fanem Radiohead, chociaż długo się do nich przekonywałem. Kiedy usłyszałem „Kid A”, to zastanawiałem się, co to za gówno (śmiech). Dopiero po jakimś czasie się przekonałem i dzisiaj jestem totalnym fanatykiem. Lubię ich manieryczność i taką blazę, a jednocześnie podejście do faktury muzycznej. Natomiast przekleństwo porównań będzie istniało zawsze (śmiech).


MM: Podobnie jak w przypadku „Nomads”, tu też czuję pewien niedosyt. Tak jakby brakowało jeszcze jednej kompozycji, domykającej i niejako podsumowującej nową odsłonę So Slow.

AL.: Zastanawialiśmy się, czy trzy numery to nie jest za mało.Powiem Ci wręcz, żeTryboluminescencja” miała być tylko łącznikiem między „Tranz I: JJ” i „Tranz III Ucisk/Uścisk”. Grało się jednak tak dobrze, że zrobiliśmy z tego pełny numer. Wiadomo, zawsze można dołożyć intro, outro, czy jakieś interludia, więcej pokombinować. Staramy się jednak, żeby na żywo te wszystkie sample i brzmienia były obecne, dlatego zdecydowaliśmy się, aby płyta składała się z tych trzech numerów, które można w całości bez problemów odtworzyć i jeszcze dodatkowo rozwinąć. Cały czas pracujemy nad jak najlepszym wykorzystaniem wszystkich elementów, które pojawiają się w tych kompozycjach; w „Tranz I” są na przykład sample skrzypiec, które nagrała moja żona. Dla wygody Michał wgrał później te próbki do samplera i odpala podczas wykonywania tego numeru, dzięki czemu na koncertach będzie to wyglądało jeszcze płynniej i pełniej, bez konieczności rozszerzania składu.

MM: Ogromne wrażenie zrobił też na mnie klip do „Tranz I: JJ”

AL: Od pierwszej płyty chcieliśmy mieć klip, ale zawsze albo nie było kasy, albo czasu, albo możliwości. Tym razem się uparliśmy, że musi być video. Były koncepcje, że wycinamy z któregoś kawałka trzy minuty i robimy do tego klip. Doszliśmy jednak do wniosku, że skoro to jest nasza praca, czas, pot i energia, to nie będziemy tego ciąć. Bierzemy całość, albo nie bierzemy wcale. Wtedy okazało się, że Michał ma kolegę Pawła Czarneckiego, który jest prawdziwym artystą. Zajmuje się kręceniem filmów, współpracuje z muzeami itd. Michał puścił mu ten kawałek i Paweł tak się zajarał, że zaproponował zrobienie klipu. Początkowo obawialiśmy się, że jak zwykle nic nie wyjdzie, ot, taka nasza karma. Po jakichś dwóch tygodniach Paweł przesłał siedmiominutowy fragment. Obejrzeliśmy i opadły nam szczęki. W zasadzie gotowy klip! Okazało się, że Paweł wszystko sam nakręcił, zorganizował ludzi, wykonał ogromną pracę. Wyszło genialnie. Będziemy mu za to wdzięczni do końca życia, bo powstał obraz, który jest w zasadzie małym dziełem sztuki do wielorazowego użytku.

MM: Co dalej?

AL: Mam nadzieję, że to wszystko będzie na siebie pracowało. Chcemy z nowym materiałem wyjść do ludzi bardziej niż miało to miejsce podczas promocji poprzednich płyt. Będą koncerty - najbliższy 6 czerwca w „Hydrozagadce”. Potem 11 czerwca zagramy w „NRD” w Toruniu przed Blindead i 17 czerwca na plaży Brzeźno w Gdańsku w ramach festiwalu Fląder Fest. Potem będą jeszcze róbSZUM (29 lipiec, Międzychód), Soundrive Fest (2 wrzesień), a jesienią większa trasa, ale o tym poinformujemy za czas jakiś...

MM: Dzięki za rozmowę.

Foto: Jan Fronczak


Rozmawiał: Maciej Majewski


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load