Wywiady

Myrkur

2017-07-27

Pod szyldem Myrkur kryje się drobna, eteryczna blondynka Amalie Bruun, która zdążyła już zaznaczyć swoją obecność nie tylko na metalowej scenie. Mająca na swoim koncie długogrający album „M” i dwie epki Dunka, była jedną z gwiazd tegorocznego Metal Hammer Festival w katowickim „Spodku”. Krótko przed koncertem opowiedziała mi o swoich ostatnich dokonaniach, inspiracjach i planach na przyszłość.

Rozmowa z: Amalie Bruun

MM: W ubiegłym roku wydałaś „Mausoleum” – wyjątkowe wydawnictwo, na którym przede wszystkim reinterpretujesz kilka swoich utworów w towarzystwie chóru, gitary i pianina. Płyta ma formę ep-ki. Czemu wybrałaś taką krótką formę?

AB: Ponieważ nie chciałam z tego robić pełnowymiarowego wydawnictwa. Głównie dlatego, że nie jest to całkowicie premierowy materiał. Nie chciałam, żeby moja druga płyta długogrająca tak wyglądała. „Mausoleum” zostało nagrane na żywo, więc ma trochę inny charakter, niż wydawnictwo studyjne.

MM: Ponownie zinterpretowane utwory nabrały niezwykłej delikatności, ale też zyskały nową moc.

AB: I o to właśnie chodziło. To był zapis chwili. Kiedy wydałam „Mausoleoum”, całkowicie pochłonęła mnie ta forma. Wykorzystałam ją na trasie z Opeth (w listopadzie 2016 – przyp. MM). Nie mogłam pozwolić sobie na zabranie ze sobą całego chóru. Towarzyszyła mi jedynie część, ale zagrałem właśnie takie intymne i kameralne koncerty. Te występy dały mi mnóstwo inspiracji do stworzenia nowej płyty „Mareridt”, która ukaże się we wrześniu. „Mausoleum” było pierwszym krokiem, jaki zrobiłam ku stworzeniu tego albumu. Chór również się na nim pojawi.

MM: Z kolei na swoim debiutanckim albumie „M” śpiewasz zarówno delikatnie, jak i growlujesz. Która z tych form wokalnych była dla Ciebie trudniejsza?

AB: Zdecydowanie growling. Co prawda jestem przyzwyczajona do wydawania z siebie takich krzyków, natomiast nie jestem w stanie drzeć się w ten sposób przez cały koncert (śmiech). Nie jestem typowym krzykaczem, więc mój growl ma formę dość pierwotną... Kiedy growluję, brzmię raczej jak osoba chora psychicznie (śmiech). Dla mnie to wyrzucanie z siebie nieprzyjemnych wibracji, wywalanie flaków na zewnątrz. Spójrz na Alissę White-Gluz z Arch Enemy. Ona jest niesamowicie sprawna w growlowaniu, do tego biega po scenie i skacze. Zupełnie jakby uprawiała fitness albo crossfit (śmiech). Dla mnie koncert jest dużo bardziej przerażającą formą. Kiedy wychodzę na scenę, chcę żeby ludzie widzieli dziewczynę w sukience, która jest po prostu wściekła (śmiech). To nie jest zbyt powszechna forma. Zwykle dziewczyny starają się śpiewać ładnie i tym samym zjednać sobie publikę. Natomiast naprawdę wkurzonych bab jest na scenie niewiele.

MM: Masz jakieś inspiracje pod tym względem?

AB: Główną inspiracją jestem sama dla siebie. Natomiast bardzo szanuję i podziwiał tych wszystkich krzykaczy z klasycznej ery black metalu jak np. Atilla (Csihar, wokalista Mayhem – przyp. MM), czy Tom Warrior (wokalista Hellhamer, Celtic Frost i Triptykon – przyp. MM). To niesamowici ludzie i co ważniejsze – czas działa na ich korzyść, bo wydaje mi się, że dziś są jeszcze lepsi.

MM: Wiem, że zdarza Ci się brać na warsztat płyty różnych blackmetalowych zespołów jak Satyricon, czy Mayhem i rozkładać je na czynniki pierwsze. Te nagrania liczą ponad dwadzieścia lat. Czym inspirują Cię dziś?

AB: Dzisiaj te płyty nie wnoszą wiele do moich muzycznych inspiracji. Postrzegam je bardziej jako dzieła pierwotne, od których zaczęła się moja fascynacja muzyką blackmetalową. Natomiast obecnie dużo bardziej inspiruje mnie muzyka folkowa, filmowa, a nawet muzyka z seriali, ponieważ w dużej mierze jest ona klasyczna i jest tworzona przez współczesnych twórców. Staram się jednak trzymać z daleka od współczesnej muzyki, którą można usłyszeć w radiu. Próbowałam się do niej przekonać, ale ona po prostu nie jest dobra i trudno znaleźć mi w niej jakąkolwiek inspirację. Może jest to spowodowane też tym, że sama piszę muzykę i staram się na tym skupiać. Gdybym nie była artystką, może byłabym bardziej otwarta i podatna na wpływy różnych gatunków muzyki.

MM: A czy poza black metalem jakaś muzyka została w Tobie na dłużej?

AB: Tak, muzyka klasyczna. To ma także związek z moim ojcem, który jak pewnie wiesz, będąc muzykiem, słuchał przeróżnych gatunków muzyki. Jako dziecko uczyłam się grać na skrzypcach i pianinie. Na gitarze nauczyłam się grać sama dużo później. Do dziś mój ojciec nie może uwierzyć, że na niej gram (śmiech). Natomiast jako dziecko słuchałam nie tylko muzyki klasycznej, ale także norweskich oraz szwedzkich artystów folkowych. I folk również silnie się we mnie zakorzenił.

MM: Nie słyszałem jeszcze nowej płyty. Rozumiem, że podążyłaś na niej w kierunku bardziej akustycznych brzmień? 

AB: Zdecydowanie. O chórze już mówiłam, ale będzie można na niej usłyszeć także tradycyjne folkowe instrumenty. Natomiast kolejna płyta, jaką planuję będzie dość mroczna, akustyczna, wypełniona brzmieniami tradycyjnych nordyckich instrumentów.

MM: Zagrasz na niej na gitarze?

AB: Raczej nie. Zdecyduję się pewnie na mandolinę i harfę. Nie potrafię niestety zagrać na żadnych instrumentach perkusyjnych.

MM: Jesteś w stanie połączyć te brzmienia akustyczne z metalem?

AB: Nie za bardzo. Próbowaliśmy połączyć te formy na próbach i po prostu się to nie kleiło. Musimy zatem decydować się wcześniej, czy gramy tylko w formie akustycznej, czy z pełną elektryczną mocą.

MM: Powiedz to muzykom Theriona, którzy mają nawet trzech wokalistów i łączą te formy na jednym koncercie.

AB: W takim razie jestem przekonana, że nie robią tego dobrze (śmiech).

MM: Jak zatem postrzegasz się jako artystka? Jako muzyka sceny metalowej, folkowej?

AB: Dziś te etykietki nic nie znaczą. Postrzegam siebie raczej jako outsiderkę wszystkich scen (śmiech). Natomiast kocham muzykę metalową i myślę, że przez to, że w mojej twórczości słychać takie granie, mogę występować na takim festiwalu jak ten. I to jest zajebiste (śmiech).

MM: Dziękuję za rozmowę.


Rozmawiał: Maciej Majewski


L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load