Wywiady

Natalia Moskal

2017-08-03

Natalia Moskal opowiedziała nam między innymi o swoim nowym albumie "Songs of Myself", fascynacji prozą Esther Kreitman i silnymi kobietami.

Rozmowa z: Natalia Moskal

- Na Twoim profilu Facebook znajduje się cytat z poematu „Oda” dziewiętnastowiecznego angielskiego poety Arthura O'Shaughnessy: "We are the music makers, and we are the dreamers of dreams". Czy jest to Twoje motto artystyczne?

- Tak, ten cytat według mnie podsumowuje całą moją działalność muzyczną. Bardzo często muzyka styka się z życiem marzeniami. Dopóki nie osiągniesz jakiegoś sukcesu bądź nie dotrzesz do wyznaczonego celu, to bardzo często zakrawa to o marzenia w wielu aspektach. I właśnie ten cytat, na obecnym etapie mojego życia i działalności artystycznej, dokładnie to opisuje.

- To nie jedyny Twój związek z literaturą. Mało kto wie, że jesteś tłumaczką literatury pięknej, a także fanką prozy Esther Kreitman – siostry znanych pisarzy braci Isaaka i Israela Singerów…

- Dobrze, że o tym wspomniałeś, bo bycie tłumaczką jest jakby moją drugą tożsamością (śmiech). Postawiłam dopiero pierwsze kroki w tłumaczeniu, ale mam już za sobą pierwszą książkę – właśnie Esther Kreitman, a dwie kolejne czekają na mój przekład. Praca tłumacza sprawia mi prawie taką samą przyjemność jak muzyka.

- Proza Esther Kreitman miała na Ciebie wpływ podczas powstawania albumu „Songs of Myself”…

- Ponieważ twórczość Esther Kreitman ma zabarwienie lekko feministyczne, to bardzo mi się jej utwory spodobały i dlatego chciałam je tłumaczyć. Nie jestem fanką literatury żydowskiej bądź jidysz, ale właśnie zainteresowała mnie tematyka feministyczna. No i na przykład w utworze „Lie” z mojego albumu jest cytat „dancing with demons”. A „Demon’s dance” to tytuł drugiego z dzieł Kreitman, które właśnie tłumaczę.

- Fascynują Cię silne kobiety?

- Tak. Ale wczoraj miałam spotkanie i pewna dziewczyna powiedziała, że nie widać tego w moich teledyskach. Ale akurat w klipach do pewnych rzeczy trzeba dotrzeć, małymi krokami. Natomiast w tekstach piosenek staram się nawiązywać do tego „girl power”.

- Tytuł płyty to „Songs of Myself”. O tym, że jest to płyta zainspirowana silnymi kobietami już powiedziałaś. Ale ile jest na tym wydawnictwie Ciebie?

- Dużo. Wystarczy spojrzeć na okładkę, gdzie mówię sama do siebie. Koncepcja tytułu i okładki została zainspirowana amerykańskim poetą Waltem Whitmanem. Stworzył on w amerykańskiej literaturze nurt „trust yourself”. Stworzył takie dzieło „A Song of Myself”, w którym napisał, że trzeba ufać sobie i nigdy się nie poddawać, gdy ktoś ci mówi, że czegoś nie dasz rady zrobić. Stąd właśnie zmodyfikowany tytuł mojej płyty i okładki.


- Czemu musieliśmy czekać tyle lat na Twój debiutancki album? Pierwszy utwór zatytułowany „Don’t You” wydałaś już w 2011 roku…

- Wiesz, byłam wtedy jeszcze nastolatką i nie wiedziałam czego dokładnie chcę. Wiedziałam, że chcę śpiewać, ale nie wiedziałam co i z kim. Przez kilka kolejnych lat nie mogłam nagrać płyty, bo nie mogłam znaleźć środowiska muzycznego, z którym i w którym mogłabym taki album stworzyć. Jest potrzebny producent, są potrzebne osoby do współpracy. Tak więc po latach trafiłam na Łukasza Marona, który pomógł mi stworzyć „Songs of Myself”. A tak naprawdę momentem przełomowym była moja współpraca z braćmi Dziedzic, którzy pomogli mi stworzyć dwa utwory z nowego albumu: „Michelle” i „Foreign Stranger”. Oni skomponowali te dwie kompozycje, ja napisałam teksty, a Łukasz zajął się produkcją. I między innymi dlatego tyle to trwało. A do tego dochodzi czasem brak weny artystycznej, czy też niemożność dogadania się z osobami, z którymi współpracujesz i musicie od siebie odpocząć.

- W ubiegłym roku wydałaś ep-kę „Anguana”, która w porównaniu z „Songs of Myself” jest bardziej „brudna” i nieuporządkowana. Nowy album jest bardziej, że tak się wyrażę, przystępny. Skąd taka różnica między oboma wydawnictwami?

- „Anguanę” tworzyłam jednocześnie z Markiem Dziedzicem i Łukaszem Maronem. Więc siłą rzeczy to co zrobił Marek różniło się od tego, co zrobił Łukasz. Więc dlatego to wydawnictwo było zróżnicowane i niejednorodne, co mi się podobało. Nie przepadam za jednorodnością, ale chyba w przypadku „Anguany” było zbyt eksperymentalnie. Poza tym wtedy nie wiedziałam jeszcze, w którą stronę muzyczną chcę pójść. Byłam zamknięta na pewne rodzaje muzyki i dopiero Marek i Łukasz zapoznali mnie z wieloma, nowymi dla mnie, wykonawcami muzycznymi. I właśnie w ten sposób zaczęło się to wszystko układać w całość, której uwieńczeniem jest „Songs of Myself”.

- Większość tekstów na tej płycie jest po angielsku, ale dwa są po polsku. Nie chciałaś zrobić całej płyty w języku Szekspira?

- Chciałam zrobić ukłon w stronę polskiej publiczności. Ale mój problem z językiem polskim polega na tym, że ciężko mi się w nim pisze teksty teksty piosenek. Słowa są wielosylabowe i ciężko jest w jednej linijce ująć coś fajnego. Nie lubię, gdy polski tekst jest banalny. Gdy po angielsku zaśpiewasz „I love you” to każdemu się to spodoba i ładnie to brzmi, a po polsku łatwo pójść w banał. Chciałam tego uniknąć. Tyle tekstów ile udało mi się stworzyć po polsku zamieściłam na tym wydawnictwie. Może w przyszłości otworzę się bardziej na nasz język.

- Czy myślałaś może o nagraniu albumu do tekstów swoich ulubionych poetów?

- Wiesz, że kilka dni temu padł taki pomysł? Jeszcze nie chcę zdradzać szczegółów. Mój Tata odnalazł wiersze takiej poetki, która pisała sporo o kobietach i właśnie kilka dni temu pojawiła się koncepcja nagrania kompozycji z tekstami tej poetki. Ale jest to tak świeży pomysł, że muszę to sobie jeszcze w głowie poukładać.

- Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Robert Grablewski


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

Monika Lewczuk

2019-04-30

Monika Lewczuk wydała nowy singel zatytułowany "Z tobą lub bez ciebie". Jest on zapowiedzią nowego albumu Artystki, który ukaże się jeszcze w tym roku. Premiera piosenki była okazją do przeprowadzenia wywiadu z piosenkarką.

Czytaj więcej...

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Czytaj więcej...

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load