Wywiady

Algiers

2017-08-23

Po udanym występie na ubiegłorocznym Kraków Live Festival, eksperymentalny zespół Algiers powróci do Polski w listopadzie, by zagrać trzy koncerty – w Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu. Grupa jest w trakcie promocji swojej drugiej płyty „The Underside Of Power”, która ukazała się w czerwcu. Kilka dni temu miałem okazję porozmawiać z wokalistą grupy, Franklinem Jamesem Fisherem. Mimo lekkiego przeziębienia, muzyk okazał się dość otwartym rozmówcą.

Rozmowa z: Franklin James Fisher

MM: Jaka w twoim odczuciu jest różnica między Algiers dzisiaj, a okresem sprzed dwóch lat, kiedy wydawaliście pierwszą płytę?

FJF: Różnica jest zasadnicza – obecnie gramy koncerty (śmiech). Kiedy wydawaliśmy pierwszy album, nie graliśmy praktycznie wcale na żywo. Dopiero z czasem zrozumieliśmy, co chcemy przekazać za pomocą naszych występów. Także to nie tylko główna różnica, ale też kluczowa kwestia w funkcjonowaniu naszego zespołu.

MM: Podczas pracy nad „The Underside Of Power” pracowaliście z Adrianem Utleyem z Portishead. Jak się poznaliście i czyj to był pomysł, by zaprosić go do współpracy?

FJF: Nasza wytwórnia Matador zasugerowała nam kontakt z Adrianem, ponieważ pracował nad poprzednią płytę Perfume Genius. W ubiegłym roku zagraliśmy dwie trasy festiwalowe w Europie, a pomiędzy tym musieliśmy znaleźć czas na nagranie tego materiału. Nie było go wiele, ale Adrian zgodził się na współpracę z nami. Bardzo dobrze nam się razem pracowało, natomiast o ile początkowy proces rejestracji zamknął się w dwóch tygodniach, o tyle reszta produkcji zajęła blisko pół roku. Adrian jeździł za nami po kilku różnych studiach, by móc dokończyć tę płytę. To było dosyć stresujące i nie takie przyjemne, jak na początku. Natomiast ta sytuacja dała nam możliwość współpracy także z takimi ludźmi Ben Greenberg. Pozwoliło nam to także inaczej spojrzeć na całość płyty.

MM: Nagrywaliście w kilku studiach, m.in. w studiu Real World należącym do Petera Gabriela. Jak to się stało, że trafiliście właśnie tam?

FJF: To zasługa Adriana i Aliego Chanta. To oni mieli kontaktyz ludźmi z tego studia i dzięki temu mogliśmy tam pracować. Dla nas było to o tyle niecodzienne, że trafiliśmy do naprawdę wspaniałego miejsca, bo nigdy w takim studiu nie pracowaliśmy. A nie mieliśmy wówczas dokończonych wszystkich utworów... Paradoksalnie więc sami stworzyliśmy sobie mało komfortową sytuację w bardzo komfortowych warunkach. Musieliśmy być bardzo kreatywni, bo czas mijał, a budżet na sesję w Real World się kończył. Spędziliśmy tam około 10 dni, ale to tylko ułamek, jaki zajęła cała sesja. 

MM: Dla mnie „The Underside Of Power” brzmi dość poetycko i ma wiele różnych znaczeń oraz konotacji. Wiem, że jedną z inspiracji była „Dżuma” Alberta Camusa. Coś jeszcze stanowiło dla Was źródło inspiracji?

FJF: Tak naprawdę nasze inspiracje nieszczególnie się zmieniły od czasu pierwszej płyty. Wiesz, nie jesteśmy mainstreamowym zespołem. Nie piszemy o rzeczach popularnych. Nadal poruszamy kwestie, które są dla nas ważne w kwestiach politycznych, ekonomicznych, czy rasowych.

MH: A czy któryś z pomysłów, który znalazł się na „The Underside Of Power” sięga czasów „Algiers”?

FJF: „Mme Rieux” jest piosenką, która została nagrana wcześniej. Natomiast wszystkie pozostałe utwory zostały napisane specjalnie na tę płytę.


MM: W kwestiach muzycznych też się nic nie zmieniło? Słyszę tutaj więcej brzmień atmosferycznych i elektronicznych, niż na poprzedniej płycie.

FJF: Tak, chcieliśmy troszeczkę rozwinąć każdy z elementów, który słychać było na „Algiers”. Na przykład ciężkie piosenki staraliśmy się zrobić jeszcze bardziej agresywne, a lżejsze chcieliśmy uczynić jeszcze słodszymi. Kluczowa okazała się tutaj przestrzeń. Ludziom zdarza się nadawać naszym piosenkom jakichś wielkich znaczeń. A dla nas najważniejsze było stworzenie w miarę klarownego obrazu tej płyty.

MM: A jaki to obraz?

FJF: Próbuję cały czas dojść do tego, co tak naprawdę stworzyliśmy (śmiech). Wszystko, co dzieje się wokół jest bardzo inspirujące. Zwłaszcza dramatyczne sytuacje. Natomiast mamy w zespole do siebie zaufanie, wiemy, co każdy z nas lubi i niezależnie od tego, co nas spotyka, potrafimy współpracować ze sobą.

MM: Skoro mowa o dramatycznych kwestiach – „Bury Me Standing” brzmi jak ścieżka dźwiękowa do horroru. Jest jednak na tyle krótkie, że traktuje je jak interludium. Mógłby być dłuższy.

FJF: A to jest akurat interesująca kwestia. To kompozycja Lee (Tesha, gitarzysty – przyp. MM) i Matta (Tonga, perkusisty – przyp. MM). Numer powstał podczas trasy w wyniku improwizacji i próbowaliśmy go w różnych miejscach. Początkowo nie planowaliśmy wrzucać go na płytę. Pierwotnie rzeczywiście był dłuższy, natomiast podczas masteringu doszliśmy do wniosku, że lepiej będzie brzmiał w tej krótszej wersji. Ale kto wie – jeśli będziemy świętowali dwudziestopięciolecie tej płyty, to wydamy ją w dłuższej wersji (śmiech).

MM: Słuchając waszych tekstów, odnoszę wrażenie, że wierzycie, że muzyka może wywołać rewolucję?

FJF: Hmm, nie jestem pewien. Chyba nie. To dość skomplikowane... (chwila zamyślenia). Osobiście nie postrzegam siebie jako rewolucjonistę muzycznego. Ale wiem do czego zmierzasz. Wydaje mi się, że muzyka może być tak samo polityczna, jak inne dziedziny. Trudno bowiem uciec od polityki na co dzień. Jest praktycznie wszędzie. Muzyka może jednak wywołać jakąś reakcję, ale dopiero ta reakcja może spowodować rewolucję. Myślę, że nikt z nas w zespole nie ma złudzeń w kwestii roli muzyki, która sama w sobie miałaby być rewolucyjna. To wszystko dzieje się etapami, dlatego nie sądzę, że muzyka może wywołać bezpośrednią rewolucję.

MM: Zagracie w listopadzie w Polsce 3 koncerty. Wiele osób na nie czeka, zwłaszcza ci, którzy nie mogli was zobaczyć w ubiegłym roku na Kraków Live Festival.

FJF: Powiem Ci, że my też czekamy na te koncerty. Tak jak już wspominałem – ubiegłoroczny objazd festiwali był bardzo intensywny i szybki, więc cieszymy się, że teraz będziemy mogli zagrać pełnoprawne koncerty u was.

MM: Na koniec chciałem zapytać, czemu nie lubicie Erica Claptona?

FJF: Nie pamiętał już, który z nas to powiedział. Chyba Ryan (Mahan, basista – przyp. MM). Ale rzeczywiście sam też nie znoszę Erica Claptona, choć Cream było w porządku. Natomiast uważam, że ten skurwiel zawłaszczył naszą kulturę, zbił na niej majątek, a następnie oficjalnie wspierał różnych politycznych oprawców. Na przykład w latach 80. wspierał rasistowską petycję w Wielkiej Brytanii skierowaną przeciwko emigrantom, którzy są innego koloru skóry, niż biały. Zresztą w biznesie muzycznym mnóstwo jest takich osób, które legitymują się dyskryminującymi poglądami. Ale tak jest w każdej branży. 

MM: Dziękuję za rozmowę.

Foto: matadorrecords.com  

Algiers:

08.11.2017. Poznań, Meskalina

09.11.2017. Warszawa, Niebo

10.11. Wrocław, Firlej

Info: www.go-ahead.pl 


Rozmawiał: Maciej Majewski


L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load