Wywiady

Phantogram

2017-08-30

Amerykański duet Phantogram przyjechał na koncert do warszawskiego klubu Proxima w ramach krótkiej, letniej trasy po Europie promującej wydany w 2016 roku album "Three". Przed występem spotkałem się z wokalistką Sarą Barthel i instrumentalistą Joshem Carterem w garderobie Proximy. Oto zapis naszej rozmowy.

Rozmowa z: Sarah Barthel / Josh Carter

- Album „Three” ukazał się blisko rok temu. Czy macie już plany na nowe nagrania?

- J: Tak, mamy już trochę pomysłów na nowe kompozycje. Chcemy je opublikować w niedalekiej przyszłości, na przykład w formie ep-ki.

- Gdy słuchacie „Three” po tych kilkunastu miesiącach od ukończenia nagrań, to byście coś zmienili na tym albumie? A może jest on dla Was dziełem idealnym?

- J: Wiesz, pewnie, że coś moglibyśmy zmienić: dodać, zabrać, może inaczej zmiksować. Ale to, co znajduje się na „Three” to zapis tego, co chcieliśmy przedstawić naszym fanom w konkretnym momencie. Poza tym jesteśmy z tego albumu bardzo zadowoleni.

- „Three” jest albumem bardziej zbliżonym do mainstreamu niż dwie poprzednie płyty Phantogram. Czy była to naturalna ewolucja w brzmieniu zespołu czy też zaplanowaliście to?

- J: Zmiany w naszym brzmieniu to naturalny proces. Nie chcemy nagrywać piosenek, które będą brzmiały tak samo na każdej płycie. Rzeczywiście, brzmienie utworów na „Three” jest bardziej wygładzone niż na poprzednich dwóch wydawnictwach, ale kto wie, może na kolejnej płycie kompozycje będą brzmiały jakby były nagrane na najprostszym „czterośladzie” w jakimś garażu? (śmiech)


- Jak zazwyczaj tworzycie nowe utwory?

- S: Za każdym razem inaczej. Niektóre piosenki mają swój początek w beacie, który dostarcza Josh. Do tego beatu dodajemy aranżacje i partie wokalne. Z kolei cześć kompozycji powstaje na bazie dźwięków nagranych za pomocą gitary lub pianina. Każde z nas do pewnego momentu pracuje oddzielnie i gdy już mamy przygotowane pierwotne wersje nowych piosenek, to spotykamy się w studiu nagraniowym i zaczynamy je wzbogacać o dodatkowe aranżacje.

- Nadal pracujecie w należącym do Was studiu nagraniowym Harmony Lodge w stanie Nowy Jork?

- J: „Three” było ostatnią płytą Phantogram, która powstała w tym studiu. Obecnie jesteśmy na etapie organizowania własnego domowego studia nagraniowego w Los Angeles. Przenosimy się tam, aby mieć możliwość nie tylko nagrywania muzyki, ale także urządzania prób z towarzyszącymi nam muzykami i organizowania „jam sessions”.

- Jakie są według Was plusy posiadania własnego studia nagraniowego?

- J: Dla mnie podstawową zaletą pracy we własnym studiu nagraniowym jest brak ograniczeń czasowych. Jeśli mamy taką ochotę, możemy siedzieć w studiu nawet 24 godziny. Poza tym to my ustalamy nasze własne reguły pracy i nikt nie mówi nam co mamy robić i jak nagrywać. Cenimy sobie pełną swobodę działania. 

- Jak doszło do Waszej współpracy z Big Boiem z duetu Outkast? Najpierw pojawiliście się na jego płycie, a potem stworzyliście projekt Big Grams.

- S: W 2010 roku Big Boi usłyszał jeden z naszych utworów i zamieścił go na swojej stronie internetowej z adnotacją „Jam of the Week”. Napisałam do niego maila z podziękowaniami i pozdrowieniami, coś w rodzaju: „Hej, dzięki za pomoc, kochamy cię” i wysłałam mu winyla z naszą pierwszą płytą. W kolejnych miesiącach byliśmy w kontakcie, zagraliśmy również na kilku tych samych festiwalach, więc mieliśmy okazję spotkać się, porozmawiać i rozpocząć współpracę. Najpierw wzięliśmy gościnny udział w powstaniu trzech kompozycji na jego album „Vicious Lies & Dangerous Rumours”, a w związku z tym, że wspólna praca w studiu nagraniowym dała nam dużo obopólnej radości i przyjemności, postanowiliśmy kontynuować naszą współpracę i nagrać coś wspólnie. Tak powstał projekt Big Grams, który zarejestrował ep-kę zatytułowaną „Big Grams”. Muzyka z tego wydawnictwa brzmi bardziej jakby nagrał ją Big Boi, a nie Phanogram. Josh stworzył dla jej określenia etykietę „psyched out hip-hop”.

- Planujecie takie kolaboracje w przyszłości?

- J: Jak najbardziej. Nie wiem, czy jeszcze ukaże się jakaś muzyka pod szyldem Big Grams, ale jesteśmy otwarci na współpracę z innymi muzykami czy zespołami. Takie kolaboracje dają dużą frajdę i pozwalają nam otworzyć nasze umysły na inne dźwięki, inne pomysły muzyczne. Nie chcemy ograniczać się do jednego czy dwóch gatunków muzycznych. Bardziej bierzemy pod uwagę to, czy są pozytywne fluidy między nami a drugą stroną. Ale i tak na koniec dnia jesteśmy duetem Phantogram. To nasz priorytet!

- A nawiązalibyście współpracę z grupą Three Days Grace? (Ten amerykański zespół nagrał cover kompozycji „You Don’t Get Me High Anymore” Phantogram – GS)

- J: Może, ale szczerze mówiąc: wątpię (śmiech)

- Jak podoba się Wam ich cover Waszej piosenki?

- J: Jesteśmy zaszczyceni, że nagrali ten utwór. 


- Wasze utwory ukazały się na wielu ścieżkach dźwiękowych do filmów i gier komputerowych. A jaki byłby Wasz idealny film z muzyką Phantogram?

- J: Hmm…Może coś w stylu filmów Terry’ego Gilliama i Davida Lyncha? Może nie thriller psychologiczny, ale mam na myśli film dziwny, mroczny…

- A ja myślałem na przykład o „Trainspotting” – pierwszej lub drugiej części, która ukazała się w tym roku…

S: Tak, „Trainspotting”! Nawet nie wiedziałam, że ukazała się druga część.

J: Tak, kilka miesięcy temu. Mało kto wie o tym, że fanem Phantogram jest reżyser „Trainspotting”. Zaraz, jak on się nazywa?

- Danny Boyle.

- J: O właśnie. Jeden z naszych znajomych z branży filmowej usłyszał kiedyś od Boyle’a, że bardzo lubi on naszą muzykę. Więc kto wie? Może kiedyś będziemy z nim współpracować przy jakimś soundtracku?

- W tym roku minęło 10 lat od powstania Phantogram. Jak wygląda bilans zysków i strat?

- S: Zdecydowanie korzystnie. Wiesz, gdy zaczynaliśmy Phantogram, niczego sobie nie zakładaliśmy i niczego nie planowaliśmy. Wszystko co się działo z nami od 2007 roku było naturalnym „przyrostem” i każdy sukces, każda wydana płyta, zagrany koncert – to nasz zysk.

- J: Zaczynaliśmy od niczego i wszystko do tej pory osiągnęliśmy dzięki ciężkiej pracy i wielu wyrzeczeniom. I w przeciwieństwie do wielu wykonawców, którzy po 10 latach działalności są wypaleni, my jesteśmy głodni kolejnych wyzwań.

- Jesteście teraz na krótkiej trasie po Europie, a potem wracacie do USA i będziecie grali kolejne koncerty. Czy planujecie wydać koncertowe DVD?

- J: Tak, rozważamy wydanie DVD. Na pewno nie w najbliższej przyszłości, ale poważnie o tym myślimy. Musielibyśmy mieć dużo sprzętu do nagrania takiego koncertu, o wiele większy budżet i przede wszystkim rejestracja musiałaby się odbyć w jakiejś dużej sali koncertowej, aby uczynić nasz show jeszcze bardziej spektakularnym. Nie jesteśmy na to gotowi teraz, ale na pewno to kiedyś zrobimy.

- Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

Steven Wilson

2018-03-27

Steven Wilson to jeden z najambitniejszych muzyków na współczesnej scenie szeroko pojętej muzyki rockowej. Od ponad 35 lat jest aktywnym twórcą i producentem. Od niemal dekady z powodzeniem prowadzi swoją karierę solową. Obecnie jest na trasie promującej piąty album „To The Bone”, który ukazał się w drugiej połowie ubiegłego roku. W lutym wystąpił na dwóch koncertach w Zabrzu i Poznaniu. Przed pierwszym z nich udało mi się z nim spotkać. W długiej rozmowie opowiedział m.in. o koncepcie płyty, podejściu do współczesnej dystrybucji muzyki, swoich ambicjach artystycznych oraz o tym, dlaczego gra koncerty boso.

Czytaj więcej...

IAMX

2018-03-23

2 lutego okazała się nowa płyta projektu IAMX, za którym stoi Chris Corner. Album nosi „Alive In New Light” i powstawał w dość trudnym momencie w życiu artysty. A już dziś IAMX wystąpi na scenie warszawskiej Progresji. Mimo napiętego grafiku w związku z trasą, Chris znalazł chwilę na rozmowę, w ramach której opowiedział o powstawaniu płyty, współpracy z Kat Von D. i o tym dlaczego nie jest fanem Davida Bowie’ego.

Czytaj więcej...

Editors

2018-03-22

Na początku marca na dwudniową wizytę do Warszawy przybyli trzej muzycy brytyjskiej grupy Editors: wokalista Tom Smith, klawiszowiec Elliott Williams oraz gitarzysta Justin Lockey. Ich wizyta była związana z premierą nowego albumu Editors zatytułowanego "Violence". Trzej panowie znaleźli także kilkanaście minut by porozmawiać z nami na temat nowego wydawnictwa....i nie tylko.

Czytaj więcej...

Sonar

2018-03-19

W najbliższy piątek 23 marca ukaże się druga długo oczekiwana płyta warszawskiego kolektywu Sonar zatytułowana "Torino". Skąd taki tytuł? Jak powstawała płyta? Kto wziął gościnny udział w jej powstawaniu? Jaki jest związek między architekturą modernistyczną a tworzeniem muzyki? Na te pytania znajdziecie odpowiedzi w naszym wywiadzie z liderem Sonar Łukaszem Stachurko.

Czytaj więcej...

BAiKA

2018-03-15

Duet BAiKA tworzą wokalistka Kafi (Katarzyna Sondej) oraz znany z Hey i Indios Bravos Piotr Banach. Grupa wydała znakomity debiutancki album "Byty Zależne" i między innymi na temat tego wydawnictwa porozmawiałem z jego twórcami w warszawskim Rozdroże Cafe.

Czytaj więcej...

Jakub Krystyan

2018-03-14

Multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i finalista "Idola" Jakub Krystyan pracuje nad solowym debiutanckim albumem. Ma już na koncie singel "Ty mnie znasz", do którego tekst napisał Wojtek Łuszczykiewicz z Video, a w klipie zagrała wnuczka Leszka Millera - Monika Miller. Artysta spotkał się z nami i udzielił wywiadu.

Czytaj więcej...

Rome

2018-03-13

Jerome Reuter, tworzący, nagrywający i grający pod szyldem ROME, dał się poznać jako artysta poszukujący, mieszający style gatunki i piszący przenikliwie, emocjonalne teksty inspirowane historią, filozofia i literaturą. Na swojej najnowszej płycie najnowszej płycie „Hall Of Thath” zmienia kierunek twórczy, po raz pierwszy skupiając swą twórczość na kwestiach bieżących. Niebawem zagra też ponownie w Polsce. O tym, dlaczego nie został aktorem, inspirującej podróży do Wietnamu i podejściu do nowej płyty, opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Ghostpoet

2018-03-05

Obaro Ejimiwe, kryjący się pod pseudonimem Ghostpoet, to jeden z najbardziej intrygujących artystów brytyjskiej sceny. 18 lutego wystąpił w warszawskim klubie „Niebo”, promując wydając w ubiegłym roku czwarty album „Dark Days + Canapés”. Przed koncertem opowiedział nam o swoim podejściu do sztuki, jej aspektach wizualnych oraz o tym, czy uważa się artystę triphopowego.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load