Wywiady

Łysa Góra

2017-09-20

Zespół Łysa Góra w wyjątkowy sposób łączy folkowe brzmienia z dźwiękami heavymetalowymi. Okazuje się jednak, że element folkowy stanowi kluczową część ich twórczości. Wiosną ukazała się druga płyta grupy, zatytułowana „Siadaj, nie gadaj”. O podejściu grupy do komponowania, inspiracjach i dalszych planach opowiedział mi basista zespołu, Paweł Piotrowicz.

Rozmowa z: Paweł Piotrowicz

MM: Wiem, że „Siadaj Nie Gadaj” powstawała etapami. Mieliście sporo materiału. Rozumiem, że nie wszystko weszło na płytę?

PP: Rzeczywiście trochę to wszystko trwało i był to proces raczej złożony. W którymś momencie stało się jasne, że nie unikniemy wydania nowego albumu. Po prostu materiału opracowywanego na próbach było zbyt wiele i za bardzo się nam podobał, żeby poprzestać na koncertowych prezentacjach. Takimi wnioskami zakończył się pierwszy etap, z którego wynikało, że trzeba określić plany i zacząć konkretną pracę. Potem oczywiście sporo roboty aranżacyjnej oraz poszukiwanie kolejnych inspiracji. W międzyczasie trzeba było popracować nad środkami. Chcieliśmy, żeby album był bardzo dobrze zrealizowany a to zwyczajnie kosztuje. Wpadliśmy na pomysł przeprowadzenia kampanii crowdfundingowej na platformie odpalprojekt.pl. Przy tym również dużo się działo. Skorzystam z okazji, żeby jeszcze raz podziękować naszym Fanom za wsparcie. Dzięki temu mogliśmy pozwolić sobie na rejestrację materiału u Pawła Janosa w JNS Studio. Tak naprawdę jeszcze w studiu przychodziły nam do głowy nowe pomysły i wyjaśniały się ostatnie kwestie aranżacyjne. W przypadku niektórych utworów była to pierwsza okazja, żeby usłyszeć pewne współbrzmienia – mowa tu zwłaszcza o ludowych instrumentach, których spektrum troszkę się poszerzyło od wydania pierwszego albumu „To i Hola”.

MM: Śpiewacie tradycyjne teksty słowiańskie – przypuszczam, że możecie wśród nich przebierać. Gdzie najczęściej ich szukacie?

PP: Poszukiwanie inspiracji mamy już troszkę wytrenowane. Sporo pomysłów czerpiemy z udziału w różnego rodzaju warsztatach i spotkaniach o tematyce ludowej, związanej ze śpiewem białym. Bardzo „płodna” w tej materii okazała się „Fundacja OVO”. To zapaleńcy, jeśli chodzi o folklor krajowy i wschodni. Szukamy też w oczywistych źródłach, takich jak np. zbiory Oskara Kolberga, ale świetnie sprawdzają się również stare podręczniki do muzyki – pomysł genialny w swojej prostocie. Trzeba cofnąć się do programu nauczania sprzed paru dekad i „kopalnia” ludowych melodii staje przed nami otworem.

MM: Zastanawia mnie warstwa metalowa w waszej muzyce, bo wydaje mi się ona dość prosta. Nie myśleliście, by ją nieco bardziej urozmaicić?

PP: Metal w aranżach Łysej Góry nie jest czymś oczywistym i pierwszorzędnym. Naszym zamysłem nie było granie metalu z elementami folkloru. Priorytetem jest muzyka tradycyjna, ubrana w ciężkie, dosadne brzmienie. To nie zawsze musi być metal, choć rzeczywiście sporo go u nas można usłyszeć. Nie ten gatunek jednak dyktuje warunki w trakcie aranżowania tematów. Chcemy przede wszystkim poszanować tradycyjne utwory i oddać w muzyce odpowiednie dla nich emocje, wypływające z tego, o czym opowiadają ich słowa oraz z charakteru oryginalnej melodii. Nie możemy więc przeładować wszystkiego jak najgęstszym, sekcyjnym łomotem, bo zabraknie miejsca na główną, ludową myśl. Nie byłoby już gdzie zmieścić partii sazu, fideli płockiej, skrzypiec, nie mówiąc już o drumli, czy innych perkusjonaliach oraz oczywiście białym wielogłosie. Jeśli już ktoś chce oceniać poziom skomplikowania, trzeba spojrzeć kompleksowo. Sekcja również jest zaplanowana przez pryzmat tego, co dzieje się na pozostałych planach, a że dzieje się tam niemało, musi subtelnie na tę „ludowiznę” odpowiadać. Moim zdaniem jest dzięki temu logiczna i pomysłowa, choć trzeba jej słuchać w kontekście pozostałych warstw aranżu, żeby tego doświadczyć.


MM: Łysa Góra akustycznie – pozbawiona elektrycznych instrumentów, tylko np. z pudłami. Czy to możliwe?

PP: Możliwe i nawet pewne. Niedawno, bo w czerwcu, w norweskim Borre, miał miejsce premierowy występ akustycznej wersji Łysej Góry. Zagraliśmy na Midgard Viking Festival 2017. Jeśli chodzi o wspomniane przez Ciebie „pudła”, skład był następujący: saz, skrzypce, fidel płocka, bęben sznurowy oraz śmieszna, trzystrunowa basetla (zrobiona ze starej szuflady) i oczywiście nasze głosy. Efekty można podziwiać na naszym fanpage’.
Akustyczna Łysa Góra cały czas się zmienia i nabiera rozpędu. Pracujemy zarówno nad repertuarem, jak i nad poszerzaniem instrumentarium i przyznam, że robi się coraz ciekawiej. Jeszcze do niedawna nie zdawaliśmy sobie sprawy z istnienia niektórych instrumentów, które już teraz zaczęły pojawiać się na naszych próbach.

MM: Przy tej konfiguracji osobowej, muzycznej myślę, że jesteście w stanie z płyty na płytę poszerzać spectrum waszej muzyki – nie tylko folkowej

PP: Główny nurt z pewnością pozostanie ludowy, ale nie boimy się innych tematyk. Już wcześniej pojawiły się małe odskocznie w postaci utworów „Idzie żołnierz”, „Bogurodzica” lub „Unda”. Ciekawym eksperymentem jest też „Cepem po ryju” – kompozycja własna od A do Z, ale wystylizowana na tradycyjną melodię, przearanżowaną „po łysogórsku”. Myślę, że nie był to ostatni raz i w przyszłości można będzie się po nas spodziewać więcej autorskiego, stylizowanego heavy-folku.

MM: A czy myśleliście aby stworzyć muzykę do filmu. Albo nawet zagrać ją do wyświetlanego obrazu?

PP: Wspomniany wcześniej „Idzie żołnierz” był już wykorzystany przy okazji realizacji filmu „Ułani – dzieje 2 pułku”. Chętnie damy się namówić na kolejne formy podobnej współpracy. Wydaje nam się, że muzyka Łysej Góry ma wartość ilustracyjną, którą można wykorzystać przy okazji filmowej produkcji.

MM: Wiem, że ruszacie na trasę. Myślicie już o kolejnej płycie?

PP: U nas tak to już jest we wrześniu. Dzieci do szkoły, Łysa Góra w trasę. Zapraszamy do śledzenia grafiku naszych występów na łysogórskim fb. Jeśli chodzi o kolejną płytę, w planach jest – uwaga – album akustyczny. Będzie jeszcze bardziej folkowo, ale raczej nietendencyjnie. Pojawi się sporo nowych instrumentów a repertuar powtórzy się tylko po części. W przygotowaniu są bowiem tytuły, których w wykonaniu naszej formacji nikt jeszcze nie słyszał. Jak tylko spadnie trochę śniegu, bierzemy się do dzieła!

MM: Dziękuję za rozmowę.


Rozmawiał: Maciej Majewski


Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

Steven Wilson

2018-03-27

Steven Wilson to jeden z najambitniejszych muzyków na współczesnej scenie szeroko pojętej muzyki rockowej. Od ponad 35 lat jest aktywnym twórcą i producentem. Od niemal dekady z powodzeniem prowadzi swoją karierę solową. Obecnie jest na trasie promującej piąty album „To The Bone”, który ukazał się w drugiej połowie ubiegłego roku. W lutym wystąpił na dwóch koncertach w Zabrzu i Poznaniu. Przed pierwszym z nich udało mi się z nim spotkać. W długiej rozmowie opowiedział m.in. o koncepcie płyty, podejściu do współczesnej dystrybucji muzyki, swoich ambicjach artystycznych oraz o tym, dlaczego gra koncerty boso.

Czytaj więcej...

IAMX

2018-03-23

2 lutego okazała się nowa płyta projektu IAMX, za którym stoi Chris Corner. Album nosi „Alive In New Light” i powstawał w dość trudnym momencie w życiu artysty. A już dziś IAMX wystąpi na scenie warszawskiej Progresji. Mimo napiętego grafiku w związku z trasą, Chris znalazł chwilę na rozmowę, w ramach której opowiedział o powstawaniu płyty, współpracy z Kat Von D. i o tym dlaczego nie jest fanem Davida Bowie’ego.

Czytaj więcej...

Editors

2018-03-22

Na początku marca na dwudniową wizytę do Warszawy przybyli trzej muzycy brytyjskiej grupy Editors: wokalista Tom Smith, klawiszowiec Elliott Williams oraz gitarzysta Justin Lockey. Ich wizyta była związana z premierą nowego albumu Editors zatytułowanego "Violence". Trzej panowie znaleźli także kilkanaście minut by porozmawiać z nami na temat nowego wydawnictwa....i nie tylko.

Czytaj więcej...

Sonar

2018-03-19

W najbliższy piątek 23 marca ukaże się druga długo oczekiwana płyta warszawskiego kolektywu Sonar zatytułowana "Torino". Skąd taki tytuł? Jak powstawała płyta? Kto wziął gościnny udział w jej powstawaniu? Jaki jest związek między architekturą modernistyczną a tworzeniem muzyki? Na te pytania znajdziecie odpowiedzi w naszym wywiadzie z liderem Sonar Łukaszem Stachurko.

Czytaj więcej...

BAiKA

2018-03-15

Duet BAiKA tworzą wokalistka Kafi (Katarzyna Sondej) oraz znany z Hey i Indios Bravos Piotr Banach. Grupa wydała znakomity debiutancki album "Byty Zależne" i między innymi na temat tego wydawnictwa porozmawiałem z jego twórcami w warszawskim Rozdroże Cafe.

Czytaj więcej...

Jakub Krystyan

2018-03-14

Multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i finalista "Idola" Jakub Krystyan pracuje nad solowym debiutanckim albumem. Ma już na koncie singel "Ty mnie znasz", do którego tekst napisał Wojtek Łuszczykiewicz z Video, a w klipie zagrała wnuczka Leszka Millera - Monika Miller. Artysta spotkał się z nami i udzielił wywiadu.

Czytaj więcej...

Rome

2018-03-13

Jerome Reuter, tworzący, nagrywający i grający pod szyldem ROME, dał się poznać jako artysta poszukujący, mieszający style gatunki i piszący przenikliwie, emocjonalne teksty inspirowane historią, filozofia i literaturą. Na swojej najnowszej płycie najnowszej płycie „Hall Of Thath” zmienia kierunek twórczy, po raz pierwszy skupiając swą twórczość na kwestiach bieżących. Niebawem zagra też ponownie w Polsce. O tym, dlaczego nie został aktorem, inspirującej podróży do Wietnamu i podejściu do nowej płyty, opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Ghostpoet

2018-03-05

Obaro Ejimiwe, kryjący się pod pseudonimem Ghostpoet, to jeden z najbardziej intrygujących artystów brytyjskiej sceny. 18 lutego wystąpił w warszawskim klubie „Niebo”, promując wydając w ubiegłym roku czwarty album „Dark Days + Canapés”. Przed koncertem opowiedział nam o swoim podejściu do sztuki, jej aspektach wizualnych oraz o tym, czy uważa się artystę triphopowego.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load