Wywiady

Łysa Góra

2017-09-20

Zespół Łysa Góra w wyjątkowy sposób łączy folkowe brzmienia z dźwiękami heavymetalowymi. Okazuje się jednak, że element folkowy stanowi kluczową część ich twórczości. Wiosną ukazała się druga płyta grupy, zatytułowana „Siadaj, nie gadaj”. O podejściu grupy do komponowania, inspiracjach i dalszych planach opowiedział mi basista zespołu, Paweł Piotrowicz.

Rozmowa z: Paweł Piotrowicz

MM: Wiem, że „Siadaj Nie Gadaj” powstawała etapami. Mieliście sporo materiału. Rozumiem, że nie wszystko weszło na płytę?

PP: Rzeczywiście trochę to wszystko trwało i był to proces raczej złożony. W którymś momencie stało się jasne, że nie unikniemy wydania nowego albumu. Po prostu materiału opracowywanego na próbach było zbyt wiele i za bardzo się nam podobał, żeby poprzestać na koncertowych prezentacjach. Takimi wnioskami zakończył się pierwszy etap, z którego wynikało, że trzeba określić plany i zacząć konkretną pracę. Potem oczywiście sporo roboty aranżacyjnej oraz poszukiwanie kolejnych inspiracji. W międzyczasie trzeba było popracować nad środkami. Chcieliśmy, żeby album był bardzo dobrze zrealizowany a to zwyczajnie kosztuje. Wpadliśmy na pomysł przeprowadzenia kampanii crowdfundingowej na platformie odpalprojekt.pl. Przy tym również dużo się działo. Skorzystam z okazji, żeby jeszcze raz podziękować naszym Fanom za wsparcie. Dzięki temu mogliśmy pozwolić sobie na rejestrację materiału u Pawła Janosa w JNS Studio. Tak naprawdę jeszcze w studiu przychodziły nam do głowy nowe pomysły i wyjaśniały się ostatnie kwestie aranżacyjne. W przypadku niektórych utworów była to pierwsza okazja, żeby usłyszeć pewne współbrzmienia – mowa tu zwłaszcza o ludowych instrumentach, których spektrum troszkę się poszerzyło od wydania pierwszego albumu „To i Hola”.

MM: Śpiewacie tradycyjne teksty słowiańskie – przypuszczam, że możecie wśród nich przebierać. Gdzie najczęściej ich szukacie?

PP: Poszukiwanie inspiracji mamy już troszkę wytrenowane. Sporo pomysłów czerpiemy z udziału w różnego rodzaju warsztatach i spotkaniach o tematyce ludowej, związanej ze śpiewem białym. Bardzo „płodna” w tej materii okazała się „Fundacja OVO”. To zapaleńcy, jeśli chodzi o folklor krajowy i wschodni. Szukamy też w oczywistych źródłach, takich jak np. zbiory Oskara Kolberga, ale świetnie sprawdzają się również stare podręczniki do muzyki – pomysł genialny w swojej prostocie. Trzeba cofnąć się do programu nauczania sprzed paru dekad i „kopalnia” ludowych melodii staje przed nami otworem.

MM: Zastanawia mnie warstwa metalowa w waszej muzyce, bo wydaje mi się ona dość prosta. Nie myśleliście, by ją nieco bardziej urozmaicić?

PP: Metal w aranżach Łysej Góry nie jest czymś oczywistym i pierwszorzędnym. Naszym zamysłem nie było granie metalu z elementami folkloru. Priorytetem jest muzyka tradycyjna, ubrana w ciężkie, dosadne brzmienie. To nie zawsze musi być metal, choć rzeczywiście sporo go u nas można usłyszeć. Nie ten gatunek jednak dyktuje warunki w trakcie aranżowania tematów. Chcemy przede wszystkim poszanować tradycyjne utwory i oddać w muzyce odpowiednie dla nich emocje, wypływające z tego, o czym opowiadają ich słowa oraz z charakteru oryginalnej melodii. Nie możemy więc przeładować wszystkiego jak najgęstszym, sekcyjnym łomotem, bo zabraknie miejsca na główną, ludową myśl. Nie byłoby już gdzie zmieścić partii sazu, fideli płockiej, skrzypiec, nie mówiąc już o drumli, czy innych perkusjonaliach oraz oczywiście białym wielogłosie. Jeśli już ktoś chce oceniać poziom skomplikowania, trzeba spojrzeć kompleksowo. Sekcja również jest zaplanowana przez pryzmat tego, co dzieje się na pozostałych planach, a że dzieje się tam niemało, musi subtelnie na tę „ludowiznę” odpowiadać. Moim zdaniem jest dzięki temu logiczna i pomysłowa, choć trzeba jej słuchać w kontekście pozostałych warstw aranżu, żeby tego doświadczyć.


MM: Łysa Góra akustycznie – pozbawiona elektrycznych instrumentów, tylko np. z pudłami. Czy to możliwe?

PP: Możliwe i nawet pewne. Niedawno, bo w czerwcu, w norweskim Borre, miał miejsce premierowy występ akustycznej wersji Łysej Góry. Zagraliśmy na Midgard Viking Festival 2017. Jeśli chodzi o wspomniane przez Ciebie „pudła”, skład był następujący: saz, skrzypce, fidel płocka, bęben sznurowy oraz śmieszna, trzystrunowa basetla (zrobiona ze starej szuflady) i oczywiście nasze głosy. Efekty można podziwiać na naszym fanpage’.
Akustyczna Łysa Góra cały czas się zmienia i nabiera rozpędu. Pracujemy zarówno nad repertuarem, jak i nad poszerzaniem instrumentarium i przyznam, że robi się coraz ciekawiej. Jeszcze do niedawna nie zdawaliśmy sobie sprawy z istnienia niektórych instrumentów, które już teraz zaczęły pojawiać się na naszych próbach.

MM: Przy tej konfiguracji osobowej, muzycznej myślę, że jesteście w stanie z płyty na płytę poszerzać spectrum waszej muzyki – nie tylko folkowej

PP: Główny nurt z pewnością pozostanie ludowy, ale nie boimy się innych tematyk. Już wcześniej pojawiły się małe odskocznie w postaci utworów „Idzie żołnierz”, „Bogurodzica” lub „Unda”. Ciekawym eksperymentem jest też „Cepem po ryju” – kompozycja własna od A do Z, ale wystylizowana na tradycyjną melodię, przearanżowaną „po łysogórsku”. Myślę, że nie był to ostatni raz i w przyszłości można będzie się po nas spodziewać więcej autorskiego, stylizowanego heavy-folku.

MM: A czy myśleliście aby stworzyć muzykę do filmu. Albo nawet zagrać ją do wyświetlanego obrazu?

PP: Wspomniany wcześniej „Idzie żołnierz” był już wykorzystany przy okazji realizacji filmu „Ułani – dzieje 2 pułku”. Chętnie damy się namówić na kolejne formy podobnej współpracy. Wydaje nam się, że muzyka Łysej Góry ma wartość ilustracyjną, którą można wykorzystać przy okazji filmowej produkcji.

MM: Wiem, że ruszacie na trasę. Myślicie już o kolejnej płycie?

PP: U nas tak to już jest we wrześniu. Dzieci do szkoły, Łysa Góra w trasę. Zapraszamy do śledzenia grafiku naszych występów na łysogórskim fb. Jeśli chodzi o kolejną płytę, w planach jest – uwaga – album akustyczny. Będzie jeszcze bardziej folkowo, ale raczej nietendencyjnie. Pojawi się sporo nowych instrumentów a repertuar powtórzy się tylko po części. W przygotowaniu są bowiem tytuły, których w wykonaniu naszej formacji nikt jeszcze nie słyszał. Jak tylko spadnie trochę śniegu, bierzemy się do dzieła!

MM: Dziękuję za rozmowę.


Rozmawiał: Maciej Majewski


Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load