Wywiady

Ted Nemeth

2018-01-14

Łódzka grupa Ted Nemeth intensywnie promuje swój drugi album „Ctrl C”. Stawiając na bardziej piosenkową formę, muzycy wzbogacili nieco swoje brzmienie dodatkowym instrumentarium. O braku czasu, zasięgu i innych wybranych elementach zawartości „żółtej” płyty opowiedział mi gitarzysta, wokalista i autor tekstów grupy, Patryk Pietrzak.

Rozmowa z: Patryk Pietrzak

MM: Wiem, że były już porównania do Myslovitz, Happysad, czy nawet Pidżamy Porno, a mnie kojarzycie się i z Cool Kids Of Death i z Dawidem Podsiadło.

PP: To dość romantyczne porównanie (śmiech). Cool Kids Of Death bardzo lubię, wychowałem się na nich. Ich muzyka ma mnóstwo energii i nie zawsze jest taka prosta, jak się wydaje.

MM: Skoro płyta nosi tytuł „Ctrl C”, to skąd banany na okładce?

PP: Nasz perkusista jest grafikiem i mamy taką niepisaną umowę, że to on odpowiada za szatę graficzną naszych płyt. Spędziliśmy sporo czasu na wymyślaniu pomysłów na okładkę naszego pierwszego albumu. Wówczas komuś dawaliśmy je do realizacji. Do tego S.P. Records – wówczas nasz wydawca - chciał mieć wpływ na to, co się na niej miało znaleźć. Ostatecznie Matiz (Mateusz Dziworski, perkusista – przyp. MM) wziął się za to. Tym razem doszliśmy do wniosku, że nie chcemy, żeby było tyle przepychanek, bo nie to jest najważniejsze. Matiz po prostu kupił 7 kilo bananów, siedział w domu, robił ich zdjęcia. Potem odpowiednio je przerobił i wyszło coś takiego. Mnie się to oczywiście skojarzyło z The Velvet Underground, ale bardzo podoba mi się, jak zostało to wyrażone na okładce i w książeczce. Tytuł pojawił się jeszcze przed stworzeniem szaty graficznej. Zresztą dzięki temu jest więcej odniesień.  

MM: A te marynarki? Wiem, że jesteś fanem „Antics” grupy Interpol.

PP: Tak, to pewnie też jest jakieś odniesienie. To wyszło najpierw jako pomysł na sesję zdjęciową przy stole. Na drodze burzy mózgów pojawiły się te owoce i żółty kolor. I do tego doszła propozycja dress code’u w tej sesji. To był bardzo fajny eksperyment. Nie wiemy, jak to będzie wyglądało dalej, bo czuję, że wszystko się cały czas zmienia i musimy iść do przodu. Dziś mamy taki pomysł i jego się trzymamy, a jutro może on nie mieć żadnego znaczenia.

MM: Skąd ta „Ofelia” w tym wszystkim? Czy to wpływ twojej codziennej pracy aktora?

PP: Bardziej się wzięła z doświadczeń. Na trzecim roku studiów przerabialiśmy twórczość Szekspira. Ja akurat wybrałem „Hamleta”. Poświęciłem temu sporo czasu. Długo pracowałem nad jego monologiem, w którym on dowiaduje się oszustwie swojej matki i o zdradzie ojca, więc pewnie stąd się to wzięło. Poza tym lubię „Hamleta”.

MM: Wiem, że to Wojtek Wierzba przyniósł syntezator na próbę, ale oprócz tego na płycie słychać trochę bitów, jak na przykład w „Nie Myśleć”, czy wspomnianej „Ofelii”.

PP: W „Ofelli” bit jest żywy, perkusyjny. Natomiast rzeczywiście w „Nie Myśleć” jest elektroniczny.

MM: Swoją drogą - „Nie Myśleć” to numer o niebycie.

PP: Ciekawa interpretacja. I chyba słuszna. To ostatni numer, zrobiony na tę płytę. Powstał już w trakcie prac w studiu. Napisałem go w domu. Chciałem go zrobić tylko na gitarze, ale za namową Pawła Cieślaka, naszego producenta, przetransponowałem wszystko na klawisze. I tak dźwięk po dźwięku to poskładałem. Poprzez obie aktywności zawodowe, miewam różne okresy. Raz mam pracę, a raz nie. I tego rodzaju rozterki chciałem w tym utworze zawrzeć.

MM: Nie masz wrażenia, że brak zasięgu, to dla wielu ludzi dzisiaj katastrofa?

PP: Paradoksalnie myślę, że to nie tyle katastrofa, ile sytuacja niewygodna. Każdy zna to uczucie, bo jest to strasznie przyjemne np. w jakiejś głuszy. Chyba, że masz coś ważnego akurat do załatwienia (śmiech). Sam tak miewam, ale to są takie chwile, że mam poczucie, że nikt się do mnie nie dobije (śmiech).


MM: Z kolei utwór, nomen omen „Zasięgi”, bardzo mnie poruszył – brzmi jak lament depresjonisty. To w tym utworze Michał zagrał na ukulele?

PP: Uwielbiam ten numer na koncertach. Gramy go zwykle na końcu. Świetnie się sprawdza, bo ten kawałek dąży do kulminacji. Ale czy to jest lament depresjonisty… Kiedy grałem tę piosenkę w domu, to wyświetlały mi się jakieś obrazy z paleniem czarownic, ze stosami stojącymi na ulicy… Natomiast rozwiązanie tej piosenki jest ostatecznie optymistyczne. Chodzi o moment w życiu, w którym jesteś gotowy do robienia swoich rzeczy. I tak, w tym numerze Michał (Gibki, gitarzysta – przyp. MM) zagrał na ukulele, natomiast na koncertach gra to na gitarze.    

MM: „Skowronki” to z jednej strony pogodzenie, a z drugiej odpuszczenie. Poza tym słychać tu skrzypce.

PP: Skrzypce, altówkę. Wiesz, nie chcieliśmy się ograniczać, jeśli chodzi o tę płytę. Stąd tyle różnych dodatków. Gdy gramy na żywo, to owszem, jest to uboższe instrumentarium, ale energia jest większa. Jestem fanem tego, by wykonywać jak najmniej działań przeszkadzającej w relacji muzyk-słuchacz.

MM: Słuchając „Ctrl C”, odnoszę wrażenie, że te piosenki są „rwane”. Chętnie bym was usłyszał w szerszych formach, zwłaszcza, że pomysły wyjściowe mają predyspozycje to takiego grania.

PP: Myślę, że jest to możliwe. Na pierwszej płycie duża część pomysłów wyszła właśnie od takiego jammującego grania. Jednak w obecnej sytuacji, kiedy gramy sporo koncertów, mamy też inne aktywności, a do tego dochodzi życie prywatne, to nie zawsze jest to możliwe. A w przypadku tej płyty, sporą część materiału napisałem w domu. I bardzo często były to już zamknięte formy. Podszedłem do tego piosenkowo, natomiast nie było to jakoś szczególnie celowe ukierunkowanie. Uznałem po prostu, że taka forma będzie w porządku. Potem trochę jammowaliśmy wokół tych numerów i wiele rzeczy się zmieniło, natomiast był to jednak inny proces tworzenia całości.

MM: Planujecie jeszcze jakiś klip?

PP: Tak, jest kilka pomysłów. Musimy jednak mierzyć siły na zamiary. Poza tym jest to związane z czasem, którego – jak już wspomnieliśmy wcześniej – nie zawsze mamy odpowiednią ilość.

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Błażej Grochulski


Rozmawiał: Maciej Majewski


Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

Steven Wilson

2018-03-27

Steven Wilson to jeden z najambitniejszych muzyków na współczesnej scenie szeroko pojętej muzyki rockowej. Od ponad 35 lat jest aktywnym twórcą i producentem. Od niemal dekady z powodzeniem prowadzi swoją karierę solową. Obecnie jest na trasie promującej piąty album „To The Bone”, który ukazał się w drugiej połowie ubiegłego roku. W lutym wystąpił na dwóch koncertach w Zabrzu i Poznaniu. Przed pierwszym z nich udało mi się z nim spotkać. W długiej rozmowie opowiedział m.in. o koncepcie płyty, podejściu do współczesnej dystrybucji muzyki, swoich ambicjach artystycznych oraz o tym, dlaczego gra koncerty boso.

Czytaj więcej...

IAMX

2018-03-23

2 lutego okazała się nowa płyta projektu IAMX, za którym stoi Chris Corner. Album nosi „Alive In New Light” i powstawał w dość trudnym momencie w życiu artysty. A już dziś IAMX wystąpi na scenie warszawskiej Progresji. Mimo napiętego grafiku w związku z trasą, Chris znalazł chwilę na rozmowę, w ramach której opowiedział o powstawaniu płyty, współpracy z Kat Von D. i o tym dlaczego nie jest fanem Davida Bowie’ego.

Czytaj więcej...

Editors

2018-03-22

Na początku marca na dwudniową wizytę do Warszawy przybyli trzej muzycy brytyjskiej grupy Editors: wokalista Tom Smith, klawiszowiec Elliott Williams oraz gitarzysta Justin Lockey. Ich wizyta była związana z premierą nowego albumu Editors zatytułowanego "Violence". Trzej panowie znaleźli także kilkanaście minut by porozmawiać z nami na temat nowego wydawnictwa....i nie tylko.

Czytaj więcej...

Sonar

2018-03-19

W najbliższy piątek 23 marca ukaże się druga długo oczekiwana płyta warszawskiego kolektywu Sonar zatytułowana "Torino". Skąd taki tytuł? Jak powstawała płyta? Kto wziął gościnny udział w jej powstawaniu? Jaki jest związek między architekturą modernistyczną a tworzeniem muzyki? Na te pytania znajdziecie odpowiedzi w naszym wywiadzie z liderem Sonar Łukaszem Stachurko.

Czytaj więcej...

BAiKA

2018-03-15

Duet BAiKA tworzą wokalistka Kafi (Katarzyna Sondej) oraz znany z Hey i Indios Bravos Piotr Banach. Grupa wydała znakomity debiutancki album "Byty Zależne" i między innymi na temat tego wydawnictwa porozmawiałem z jego twórcami w warszawskim Rozdroże Cafe.

Czytaj więcej...

Jakub Krystyan

2018-03-14

Multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i finalista "Idola" Jakub Krystyan pracuje nad solowym debiutanckim albumem. Ma już na koncie singel "Ty mnie znasz", do którego tekst napisał Wojtek Łuszczykiewicz z Video, a w klipie zagrała wnuczka Leszka Millera - Monika Miller. Artysta spotkał się z nami i udzielił wywiadu.

Czytaj więcej...

Rome

2018-03-13

Jerome Reuter, tworzący, nagrywający i grający pod szyldem ROME, dał się poznać jako artysta poszukujący, mieszający style gatunki i piszący przenikliwie, emocjonalne teksty inspirowane historią, filozofia i literaturą. Na swojej najnowszej płycie najnowszej płycie „Hall Of Thath” zmienia kierunek twórczy, po raz pierwszy skupiając swą twórczość na kwestiach bieżących. Niebawem zagra też ponownie w Polsce. O tym, dlaczego nie został aktorem, inspirującej podróży do Wietnamu i podejściu do nowej płyty, opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load