Wywiady

Rosalie.

2018-01-17

19 stycznia do sprzedaży trafi debiutancki album wokalistki Rosalie. zatytułowany "Flashback". Udział w nagraniu płyty wzięło aż 10 polskich topowych producentów. Rosalie. spotkała się z nami w jednym z warszawskich klubów i opowiedziała nam o powstawaniu "Flashback".

Rozmowa z: Rosalie.

- Dlaczego nazwałaś nową płytę „Flashback”?

- Chcę zabrać Was, słuchaczy, w podróż w moją przeszłość. Każda z tych piosenek opowiada o tym, co się u mnie działo jeszcze przed debiutancką ep-ką „Enuff”. Ostatnia piosenka na „Flashback” nosi tytuł „Enuff”, gdyż na ep-ce nie było takiego utworu. Chciałam tą kompozycją pokazać pewien bunt, gdyż cała płyta „Flashback” jest dość spokojna, a dopiero pod jej koniec pojawia się ten bunt, który był na moim debiutanckim wydawnictwie. Jestem osobą, która bardzo dużo wspomina i wraca do tego, co już było. Dlatego uznałam, że tytuł „Flashback” będzie idealny.

- Na „Flashback” doliczyłem się aż dziesięciu producentów. Według jakiego klucza ich dobrałaś?

- Mój menadżer zaprosił mnie do swojego pokoju, zamknął drzwi, położył mi przed nosem kartkę i powiedział: „Teraz masz czas, aby napisać mi 20 producentów, z którymi chciałabyś współpracować”. Pomyślałam sobie: „Boże Drogi, no trochę ich jest, ale nie wiem z kim bym mogła” (śmiech). Nie wiedziałam, na ile mogę sobie pozwolić po „Enuff”. Jak się okazało, moje możliwości były całkiem spore, gdyż na płycie znalazło się aż dziesięciu producentów i są to osoby z najwyższej półki.

- A nie bałaś się, że ta ilość producentów i ich różnorodność gatunkowa sprawi, że „Flashback” może się „rozjechać” stylistycznie?

- Moim zdaniem było, aby swoim wokalem ujednolicić te kompozycje. Uważam, że udało mi się to zrobić i pomimo, że jest tu dziesięciu producentów, to płyta jest spójna. Porównując „Enuff” i „Flashback” czuję, że na nowym albumie jestem zdecydowanie bardziej świadoma tego, co robię. Na „Enuff” szukałam siebie, nagrywając „Flashback” dokładnie wiedziałam, co chcę zrobić i jak ta płyta ma brzmieć.

- Jak wyglądało powstawanie piosenek na „Flashback”?

- Zazwyczaj wyglądało to tak, że dostawałam beat od producenta i nagrywałam swoją „prevkę”. Następnie pytałam producenta czy jest to materiał, który mu odpowiada. Gdy słyszałam odpowiedź „tak” to dalej działałam tak, jak miałam na to ochotę. Gdy nagrywałam partie wokalne to producent zaczynał analizować czy to jest już to, czy też można coś zrobić jeszcze lepiej. Wszystkie decyzje były podejmowane wspólnie przez nas oboje. Muszę tu dodać, że bardzo duży wpływ na brzmienie płyty miał Envee u którego nagrywałam partie wokalne i który miksował oraz robił „master”. Gdyby nie on, to „Flashback” mógłby brzmieć zupełnie inaczej. Tak bardzo się zakolegowaliśmy i złapaliśmy dobry „vibe”, że miałam ochotę cały czas dobrze się bawić podczas tego nagrywania. Envee idealnie mną kierował podczas tych sesji nagraniowych. W odpowiednim momencie mówił mi, że mam już przestać albo tutaj mogę wyciągnąć ze swojego wokalu jeszcze więcej. Była taka sytuacja, że zachorowałam. Dramat. Terminy gonią. Envee zapytał: „Słyszysz jak dobrze brzmi Twój wokal?”. Odpowiedziałam, że tak. A on na to: „To wyobraź sobie, jak brzmiałby zajebiście gdybyś była zdrowa” (śmiech). No więc poszłam do domu się kurować.


- Nie jest tajemnicą, że inspiruje Cię życie w mieście. Czy gdybyś na dłuższy czas trafiła na przykład na Mazury – Twoje twórczość brzmiałaby inaczej?

- Na pewno miejsca w których tworzę mają na mnie duży wpływ. Nie jestem w stanie teraz odpowiedzieć Ci na pytanie, czy ta płyta brzmiałaby tak czy inaczej. Głównym napędem dla mnie jest to, co się dzieje wokół mnie i jakie temu towarzyszą emocje, z kim rozmawiam, z kim się kłócę, a z kim nie. Jeśli na Mazurach nadal bym się kłóciła z tymi samymi osobami, to ta kłótnia byłaby taka sama jak na przykład w Warszawie czy Poznaniu. Ale jednak ja potrzebuję znajomych wokół siebie. Muszę mieć odpoczynek od studia i możliwość robienia zwyczajnych, codziennych rzeczy takich jak: zaparzenie kawy czy zrobienie jajecznicy. Wydaje mi się, że chciałabym nagrać płytę gdzieś w zaciszu, mieć więcej luzu, czasu do namysłu. To byłoby zupełnie inne przeżycie niż do tej pory. Na pewno kiedyś spróbuję.

- Z jakiego powodu część tekstów na zarówno na „Enuff”, jak i na „Flashback” jest po polsku, a część po angielsku?

- Początkowo w ogóle nie chciałam pisać tekstów po polsku. Zawsze śpiewałam po angielsku. Dopiero po pewnym czasie, gdy już koncertowałam, zaczęły mnie dochodzić głosy, że warto byłoby, abym coś jednak nagrała w naszym języku. Wtedy stwierdziłam, że ok, ale nie jestem w stanie zrobić tego sama i potrzebuję wsparcia. Wtedy pojawił się Michał Wiraszko, który bardzo mi pomógł. Przez pół roku poznawaliśmy się, dużo rozmawialiśmy o tym co lubię, znaleźliśmy wspólny język. Przyjechał do mnie do Berlina i zaczęliśmy pracować nad kompozycją „Trudno”. Wtedy usłyszałam po raz pierwszy swój głos w języku polskim, we własnym utworze i wówczas stwierdziłam, że to jest coś co mi się bardzo podoba. A gdy jeszcze usłyszałam, jak ludzie reagują na język polski podczas koncertów, to już wiedziałam, że nie ma odwrotu (śmiech). Jednak nadal jestem wierna brzmieniu angielskojęzycznemu. R’n’b najlepiej jednak brzmi w języku angielskim i nie chcę od tego odchodzić.

- Jakie czynniki mogłyby sprawić, że Twoja twórczość mogłaby odnieść sukces na rynku amerykańskim, który jak wiadomo jest światowym centrum nurtu R’n’b?

- Nie tylko jest zagłębiem tego nurtu, ale także powstaje tam masę nowych rzeczy. Więc musiałabym mieć bardzo duże zaplecze w swoim kraju. I to właśnie chcę zrobić. Chcę zdobyć uznanie w Polsce, aby potem móc wyjść poza granice naszego kraju. To jest marzenie. W zeszłym roku dwukrotnie zagrałam koncerty poza Polską i widziałam, że tamtejszym fanom się to podobało. Trzeba więc rozgrzać się na własnym terenie, by móc potem wystartować gdzie indziej. Ludzie szukają nowej muzyki i nie ma znaczenia czy jesteś dziewczyną z Polski czy też chłopakiem z Litwy. Jeśli masz charakter, a Twoja muzyka dobrze brzmi, to czemu miałbyś nie zdobyć uznania fanów z innych krajów?

- Płyta jest już gotowa i czeka na wydanie. Które kompozycje na „Flashback” należą do Twoich ulubionych?

- Mogę Ci powiedzieć o dwóch ulubionych. Na pewno jest to piosenka „Holding Back”, którą nagrałam z jedyną kobietą na tej płycie czyli Chloe Martini. Ten utwór to totalne przeniesienie do lat dziewięćdziesiątych. Gdy po raz pierwszy słuchałam tego utworu po masteringu u Envee’go w studio to miałam uśmiech na twarzy od ucha do ucha (śmiech). A kolejnym numerem jest równie emocjonalny acz spokojniejszy „Po co” nagrany z Bitaminą. Jest to piosenka która od pierwszych sekund chwyta słuchacza za gardło. Gdy słuchałam tej piosenki u Envee’go to popłakałam się. Był to numer, którym zakończyłam pracę nad „Flashback”, ostatnia piosenka którą nagraliśmy. Wydaje mi się, że każdy będzie mógł się utożsamić z tą piosenką. Ale oczywiście chcę zaznaczyć, że uwielbiam każdy numer na nowej płycie (śmiech). Myślę jednak, że dopiero na żywo okaże się, które numery najlepiej mi się wykonuje na koncertach. Ale gdy jakiś czas temu graliśmy w warszawskiej Cafe Kulturalna, to „Holding Back” z Chloe Martini było wooooow! Ten bas na żywo (śmiech).

- Zapraszamy więc na Twoją trasę koncertową która zacznie się 23 lutego w Krakowie….

- Tak, a pełny rozkład jazdy możecie znaleźć na moim profilu Facebook: www.facebook.com/Rosalieofficial

- Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Filip Popik


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load