Wywiady

ATME

2018-02-17

Wrocławska grupa ATME pod koniec ubiegłego roku zadebiutowała pełnowymiarowym długograjem „State Of Necessity”. Ciężki, ale i klimatyczny album, kojarzący się z dokonaniami Tool, deklaruje poszukiwanie własnej formy muzycznej. O tym, jak przebiegało tworzenie płyty opowiedzieli mi wokalista i autor tekstów Łukasz Pawełoszek, gitarzysta Piotr Guliński i basista Adrian Nejman.

Rozmowa z: Łukasz Pawełoszek / Piotr Guliński / Adrian Nej

MM: Po wysłuchaniu „Forgiving Myself” w ogóle nie wiedziałem, o co Wam chodzi. Po wysłuchaniu „State Of Necessity” doszedłem do wniosku, że jesteście bardzo skrajni, bo obok długich złożonych form muzycznych, pojawiają się krótsze, nieco prostsze. Z czego to wynika?

ŁP: „Forgiving Myself” to w zasadzie jeden utwór podzielony na trzy części.

PG: To ciekawe pytanie i trzeba by się głębiej nad nim zastanowić… Wynika to z tego, jak bardzo różnorodni jesteśmy.

ŁP: Nie czuję, żebyśmy byli aż tak skrajni, jak to ująłeś. Wydaje mi się, że  staramy się przelać nasze emocje, czy przemyślenia, które dotyczą różnych dziedzin. Jednymi emocjonujemy się bardziej, innymi mniej.

AN: Stawiamy jednak na dłuższe formy. Te krótsze są raczej interludiami, które mają pełnić funkcję oddechu po tych bardziej rozbudowanych kompozycjach.

MM: Z osób, które pojawiły się gościnnie na płycie, można by stworzyć osobny zespół: Łukasz Kotecki gra na saksofonie, Gosia Rabiega-Maciaszek z More Wine Please śpiewa, Agnieszka Bączkowska gra na misach tybetańskich, Leopold Komuszna na gongach, Tomek Kościukiewicz na didgeridoo. Zastanawiam się, czy nie prościej samemu było wziąć te instrumenty i spróbować na nich zagrać? Zwłaszcza, że z kijem deszczowym i bębnami plemiennymi sobie radzicie.

ŁP: Odpowiem na przykładzie Agnieszki. Ona nie tylko gra na tych misach, ale prowadzi także terapię dźwiękową. Poza tym wydaje mi się, że każdy muzyk, który podchodzi do instrumentu, wkłada w niego swój styl. Każdy z muzyków, którego zaprosiliśmy na tę płytę, wniósł też pierwiastek siebie do tych nagrań. Gdybyśmy to my zagrali na tych instrumentach, to owszem – byłoby to w pełni nasze, ale myślę, że zabrakłoby tego, co wnieśli właśnie Ci muzycy.

PG: Poza tym tworzymy też z nimi pewien krąg przyjaciół, więc możemy sobie pomóc, wspólnie tworzyć i jednocześnie nawzajem się promować.

MM: Jak zatem to wygląda na koncertach? Korzystacie z jakiegoś samplera, czy tych dodatkowych dźwięków po prostu nie ma.

PG: To zależy. Na koncercie premierowym udało się zagrać utwór „Pleasure Box” z Gosią i Łukaszem K., natomiast nie jest możliwe zabranie ich wszystkich na trasę. Sami jednak, jak słusznie zauważyłeś, gramy na bębnach i kiju deszczowym, a niektóre dźwięki puszczamy w formie sampli. Chcemy jeszcze rozszerzyć repertuar o inne instrumenty etniczne. Partię saksofonu gram ja – na gitarze (śmiech). Myślę jednak, że taki układ jest dobry: na płycie masz całe to bogactwo, a na żywo możesz usłyszeć nas w innej formie, bardziej bezpośredniej.  


MM: Czy tytuł „144-261/18” ma coś wspólnego z Fabryką Maszyn Rolniczych „Pilmet”, przy ul. Metalowców we Wrocławiu?

PG: Jesteś pierwszą osobą, która to znalazła. Ten numer pochodzi z tabliczki adresowej przytwierdzonej do muru poniemieckiego budynku, w którym mieliśmy salę prób, zanim spłonęła. To nasz hołd dla miejsca, w którym powstała większość muzyki z albumu „State Of Necessity”.

AN: Ale tak – tam firma „Pilmet” się mieściła (śmiech).

MM: Skoro mowa o hołdach – czy „Ananke” to hołd dla bogini?

ŁP: Nie tyle hołd, co inwokacja, odwołanie się, dialog mojego autorstwa z boginią konieczności. Nie traktowanej jako bóstwo hołdujące, lecz jako mitologia, archetyp.

MM: Z kolei „The Screen” brzmi jak zrzut sygnału z telewizora?

PG: To jest symbol tego, co się dzieje w naszych głowach i jak działa umysł ludzki. Jesteśmy antenami radiowymi i cały czas odbieramy różne myśli.  Gdyby znaleźć więcej czasu, żeby się wyciszyć i wejść w stan medytacyjny, to dopiero wtedy jesteśmy w stanie usłyszeć wszystkie te głosy i ten najważniejszy - intuicję. Dlatego pod koniec jest to wyciszenie i przejście do „un(cut) Thoughts”. Głosy, które słychać w tym utworze należą do naszych znajomych i nas samych. Można się oczyścić i wyzbyć tego hałasu, choć nie jest łatwe. Warto jednak próbować.

MM: W „Hotel Of Transfiguration” też pod koniec pojawiają się głosy

PG: To już jest „Hidden Track”. To fragment z pewnego filmu.

MM: Co dalej się z tym będzie działo?

ŁP: Na razie skupiamy się na promocji albumu. Mamy kilka mniejszych koncertów w marcu. Chcemy też zagrać za granicą. Poza tym powstają już nowe kompozycje.

PG: Będzie też klip, ale na razie jeszcze nie zdradzimy, do którego utworu.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load