Wywiady

Ghostpoet

2018-03-05

Obaro Ejimiwe, kryjący się pod pseudonimem Ghostpoet, to jeden z najbardziej intrygujących artystów brytyjskiej sceny. 18 lutego wystąpił w warszawskim klubie „Niebo”, promując wydając w ubiegłym roku czwarty album „Dark Days + Canapés”. Przed koncertem opowiedział nam o swoim podejściu do sztuki, jej aspektach wizualnych oraz o tym, czy uważa się artystę triphopowego.

Rozmowa z: Ghostpoet

MM: „Dark Days + Canapés” – jak powinniśmy rozumieć ten tytuł?

Ghostpoet: „Canapés” to słowo francuskie. Nie znałem wcześniej jego znaczenia. Oznacza kanapę, ale w języku angielskim określa również wymyślne przysmaki. W tytule płyty oznacza to dwie strony tej samej monety. Żyjemy w mrocznych czasach, a w tym samym czasie istnieją ludzie, którzy objadają się tymi przysmakami. Oni nie są naznaczeni wpływem tych ciężkich czasów, w których egzystuje reszta. Dotyczą one głównie ludzi z niższych warstw społecznych. Sprowadza się to do głębokiego podziału na biednych i bogatych, ale także na celebrytów i zwykłych szaraczków.

MM: Pracowałeś przy tej płycie z Leo Abrahamsem, który jest znany ze swoich dokonań z Brianen Eno and Jonem Hopkinsem. Jak do tego doszło?

Ghostpoet: Przymierzając się do nagrania płyty, zacząłem się zastanawiać, z kim chciałbym ją zrobić. Potrzebowałem producenta, który mnie zmotywuje i popchnie moją twórczość do przodu, a jednocześnie kogoś, kto potrafi sobie radzić z gitarowym brzmieniem. Zaproponowano kilka osób i wśród nich był Leo. Spotkaliśmy się i od razu coś zaskoczyło między nami. To była świetna współpraca.

MM: W moim odczuciu ten album ma ciemniejszy i dużo cięższy klimat, niż „Shedding Skin”, ale także znacznie brudniejsze brzmienie.

Ghostpoet: O, to ciekawe, co mówisz. Rzeczywiście „Shedding Skin” miało nieco bardziej wypolerowane brzmienie. Natomiast w przypadku „Dark Days + Canapés” takie było nasze zamierzenie. To tak jak z fotografiami i filtrami, które na nie nakładamy na przykład na Instagramie. Ze względu na tematykę tekstów jaką poruszam, chciałem jednocześnie, żeby ta płyta oddawała ducha czasów, w których żyjemy. Stąd też takie przyłożenie się do kwestii jej brzmienia i nadania mu odpowiedniego charakteru… Udzielałem dziś innego wywiadu i ktoś powiedział, że ze względu na taką warstwę muzyczną, pewnie łatwiej było mi pisać o takich, a nie innych sprawach. Tymczasem to wyszło podświadomie, że muzyka pokrywa się z tematyką tekstów. To, co czujemy, wpływa na to, jak się na ten temat wypowiadamy. I w tym wypadku świadomie podeszliśmy do tego na etapie miksów, kiedy to obniżyliśmy mój wokal, dodaliśmy więcej brudu i rozpostarliśmy taką ciemną mgłę nad tym materiałem.

MM: Twoi rodzice pochodzą z Dominiki na Karaibach i z Nigerii. Czy ich pochodzenie ma dla Ciebie jakieś znaczenie i wpływa na Twoją twórczość?

Ghostpoet: Nie ma na mnie żadnego wpływu. Jestem stuprocentowym Brytyjczykiem. To po prostu ich miejsca urodzin.



MM: Wiem, że bardzo ważnym aspektem jest dla Ciebie także strona wizulana. Skąd czerpiesz inspiracje w tej dziedzinie? Chodzisz do muzeów albo na jakieś multimedialne wydarzenia?

Ghostpoet: Odwiedzam głównie galerie. Uwielbiam fotografię. Interesuję się także grafiką i jestem w nią bardzo wkręcony. Poza tym poprzez swoje kanały w social mediach, śledzę grafików, designerów, fotografów i różnych artystów wizualnych. Nawet tutaj, gdzie teraz jesteśmy (rozmawialiśmy w „Piekle Nad Niebem”, znajdującym się nad klubem „Niebo” w Warszawie – przyp. MM) jest bardzo ciekawy dizajn. Zawsze przyglądam się różnym krajobrazom. Dzięki podróżom doświadczam często zaskakujących widoków. Strona wizualna to po prostu kolejne twórcze pole, na którym mogę być aktywny. To zresztą uzupełnienie muzyki. Jeśli się nie przyłożę się do obu tych elementów, wtedy moje zamierzenia artystyczne nie zostaną zrealizowane w pełni. Jaki sens ma bycie artystą, jeśli nie dbasz o wszystkie dziedziny swojej sztuki? Dlatego też przywiązuje dużą wagę do wszystkich aspektów mojej twórczości.

MM: Obaj dorastaliśmy w latach dziewięćdziesiątych. Cechą tamtego okresu było tworzenie różnych muzycznych mash up’ów. Jednym z nich jest trip hop, który wyraźnie słychać w Twojej twórczości. Słuchałeś takiej muzyki jako dzieciak?

Ghostpoet: Nie, jako dzieciak w ogóle nie interesowałem się taką muzyką. Dotarłem do niej i odkryłem ją dość późno. Zresztą dopiero przy okazji wydania „Dark Days + Canapés” ludzie uznali, że to triphop. Rozumiem to. Łatwiej im jest przypisywać coś do czegoś, co już znają. Kategoryzować to. Natomiast ja zupełnie nie postrzegam siebie jako artysty triphopowego. Czuję się po prostu artystą tworzącym muzykę, choć lubię triphop. Przypuszczam, że Twoje pytanie nawiązuje również do mojej współpracy z Massive Attack. To było wspaniałe doświadczenie. Musisz jednak wiedzieć, że członkowie zespołów określanych mianem triphopowych, nie znoszą tego terminu. Nie będę tu rzucał nazwiskami, ale ich kompletnie nie interesują łatki, gatunki, style. Zajmują się po prostu tworzeniem muzyki.  

MM: Wiem, że Leonard Cohen jest jedną z Twoich największych inspiracji. Kto jeszcze?

Ghostpoet: On jest moją muzyczną miłością. Poza tym inspirują mnie Badly Drawn Boy, Captain Beefheart, PJ Harvey, Radiohead, TV On The Radio, Aphex Twin… Mógłbym tak wymieniać bez końca. Uwielbiam po prostu interesującą muzykę. Taką, która ma znaczenie.  

MM: A które emocje są Ci bliższe? Te silne, ekstremalne, czy raczej te delikatniejsze?

Ghostpoet: Wszystkie, które wymieniłeś, bowiem wszystkie one czynią mnie kompletną istotą ludzką. Potrzeba nam całego spectrum emocji. Jeśli którejś z nich by mi zabrakło, wtedy miałbym problemy ze sobą. Najważniejsza dla mnie jest jednak możliwość ich wyrażania. Staram się je przekuwać w coś twórczego. 

MM: Dziekuję za wywiad. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

Steven Wilson

2018-03-27

Steven Wilson to jeden z najambitniejszych muzyków na współczesnej scenie szeroko pojętej muzyki rockowej. Od ponad 35 lat jest aktywnym twórcą i producentem. Od niemal dekady z powodzeniem prowadzi swoją karierę solową. Obecnie jest na trasie promującej piąty album „To The Bone”, który ukazał się w drugiej połowie ubiegłego roku. W lutym wystąpił na dwóch koncertach w Zabrzu i Poznaniu. Przed pierwszym z nich udało mi się z nim spotkać. W długiej rozmowie opowiedział m.in. o koncepcie płyty, podejściu do współczesnej dystrybucji muzyki, swoich ambicjach artystycznych oraz o tym, dlaczego gra koncerty boso.

Czytaj więcej...

IAMX

2018-03-23

2 lutego okazała się nowa płyta projektu IAMX, za którym stoi Chris Corner. Album nosi „Alive In New Light” i powstawał w dość trudnym momencie w życiu artysty. A już dziś IAMX wystąpi na scenie warszawskiej Progresji. Mimo napiętego grafiku w związku z trasą, Chris znalazł chwilę na rozmowę, w ramach której opowiedział o powstawaniu płyty, współpracy z Kat Von D. i o tym dlaczego nie jest fanem Davida Bowie’ego.

Czytaj więcej...

Editors

2018-03-22

Na początku marca na dwudniową wizytę do Warszawy przybyli trzej muzycy brytyjskiej grupy Editors: wokalista Tom Smith, klawiszowiec Elliott Williams oraz gitarzysta Justin Lockey. Ich wizyta była związana z premierą nowego albumu Editors zatytułowanego "Violence". Trzej panowie znaleźli także kilkanaście minut by porozmawiać z nami na temat nowego wydawnictwa....i nie tylko.

Czytaj więcej...

Sonar

2018-03-19

W najbliższy piątek 23 marca ukaże się druga długo oczekiwana płyta warszawskiego kolektywu Sonar zatytułowana "Torino". Skąd taki tytuł? Jak powstawała płyta? Kto wziął gościnny udział w jej powstawaniu? Jaki jest związek między architekturą modernistyczną a tworzeniem muzyki? Na te pytania znajdziecie odpowiedzi w naszym wywiadzie z liderem Sonar Łukaszem Stachurko.

Czytaj więcej...

BAiKA

2018-03-15

Duet BAiKA tworzą wokalistka Kafi (Katarzyna Sondej) oraz znany z Hey i Indios Bravos Piotr Banach. Grupa wydała znakomity debiutancki album "Byty Zależne" i między innymi na temat tego wydawnictwa porozmawiałem z jego twórcami w warszawskim Rozdroże Cafe.

Czytaj więcej...

Jakub Krystyan

2018-03-14

Multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i finalista "Idola" Jakub Krystyan pracuje nad solowym debiutanckim albumem. Ma już na koncie singel "Ty mnie znasz", do którego tekst napisał Wojtek Łuszczykiewicz z Video, a w klipie zagrała wnuczka Leszka Millera - Monika Miller. Artysta spotkał się z nami i udzielił wywiadu.

Czytaj więcej...

Rome

2018-03-13

Jerome Reuter, tworzący, nagrywający i grający pod szyldem ROME, dał się poznać jako artysta poszukujący, mieszający style gatunki i piszący przenikliwie, emocjonalne teksty inspirowane historią, filozofia i literaturą. Na swojej najnowszej płycie najnowszej płycie „Hall Of Thath” zmienia kierunek twórczy, po raz pierwszy skupiając swą twórczość na kwestiach bieżących. Niebawem zagra też ponownie w Polsce. O tym, dlaczego nie został aktorem, inspirującej podróży do Wietnamu i podejściu do nowej płyty, opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load