Wywiady

Sonar

2018-03-19

W najbliższy piątek 23 marca ukaże się druga długo oczekiwana płyta warszawskiego kolektywu Sonar zatytułowana "Torino". Skąd taki tytuł? Jak powstawała płyta? Kto wziął gościnny udział w jej powstawaniu? Jaki jest związek między architekturą modernistyczną a tworzeniem muzyki? Na te pytania znajdziecie odpowiedzi w naszym wywiadzie z liderem Sonar Łukaszem Stachurko.

Rozmowa z: Łukasz Stachurko

- Album „Torino”, w porównaniu do Waszej debiutanckiej płyty, jest bardziej przebojowy i taneczny. Czy była to naturalna ewolucja brzmienia ?

- ŁS: To był naturalny proces. W przypadku pierwszej płyty było więcej „rozkminki” jak ma brzmieć ten materiał. Nagrywając „Pętle” od razu sobie założyliśmy, że będzie to muzyka trip-hopowa, o filmowym klimacie, z elementami akustycznego grania. Natomiast w przypadku „Torino” zapakowałem studio do auta, zabrałem Lenę i pojechaliśmy na miesiąc do mojego przyjaciela do Turynu. Tam to studio zamontowaliśmy i pracowaliśmy nad nowym materiałem przy akompaniamencie gór, słońca i pysznego jedzenia. Podczas tego pobytu we Włoszech powstało większość szkiców piosenek, które finalnie trafiły na nowy album. Także nie robiliśmy żadnych założeń, a wszystko działo się naturalnie naturalnie. Dodam jeszcze, że trzy utwory powstały również na wyjeździe - latem ubiegłego roku na działce pod Warszawą.

W ogóle po Rysach mam skręt w stronę muzyki tanecznej. Lubię kiedy mimo swej abstrakcyjnej formy muzyka ma określona funkcję i właśnie w stronę „muzyki do tańczenia” chciałbym iść z moimi kolejnymi projektami.

- Na „Pętlach” teksty piosenek były jedynie w języku polskim, natomiast na „Torino” pojawia się również język angielski. Skąd ta decyzja?

- ŁS: Gdy pracowaliśmy nad nowymi kompozycjami Lena szukała pomysłów śpiewając „po norwesku” w takim wyimaginowanym angielskim, który umożliwiał zbudowanie linii melodycznej i sugerował ilość sylab. Okazało się, że znalazły się tam zalążki treści tych utworów. Lenie pozostało jedynie rozwinąć je w pełne teksty. Stąd wzięło się kilka tekstów angielskich.

Jeśli chodzi o pozostałe teksty piosenek, to na liście autorów mamy Mateusza Holaka, Rasa i Wandę Berger (aka Maciek Polak – maniak syntezatorów). U niego na Pomorzu nagrywaliśmy vocodery. Jest także dwóch gości zza oceanu, którzy sami napisali sobie teksty.

- Czy Ty jako lider Sonara zostawiałeś tym gościnnym tekściarzom wolną rękę w doborze tematów czy też sugerowałeś im o czym mają być teksty?

- ŁS: Mam taką zasadę, że staram się zainspirować ludzi, z którymi współpracuję ale nie chcę ich ograniczać, a wręcz przeciwnie, chcę dać im się wyżyć artystycznie. Uważam, że to przynosi najlepsze efekty. Na przykład w przypadku utworu „Lżej”, który został nagrany w sielskiej atmosferze wspomnianej już działki niedaleko Warszawy, padło hasło, aby tekst autorstwa Rasa miał hippisowski nastrój. Bez sugerowania jakie słowa mają być użyte, zasugerowałem tylko o jaką atmosferę i nastrój tekstu mi chodzi.

- Na „Torino”, tak jak na pierwszej płycie, pojawiają się goście. Dokładnie trzech. Pierwszy z nich to Miles Bonny. Jak się poznaliście?

- ŁS: Z utworem „Face The Sun” nagrany z Bonnym łączy się bardzo ciekawa historia. Otóż kompozycja ta powstała na samym końcu, gdy mieliśmy właściwie już tę płytę zamkniętą.  Podkład do tej piosenki powstał na potrzeby jakiegoś innego projektu, ale stwierdziliśmy, że idealnie nam pasuje do nowej albumu. Miles Bonny ma polskie korzenie i często tutaj przyjeżdża. Szczególnie dobrze żyje z artystami U Know Me Records (wytwórnia grupy Sonar – przyp.GS). Podczas ostatniego pobytu w Polsce, usłyszał szkic „Face The Sun”, który bardzo mu się spodobał. W Lublinie, w którym wtedy przebywał, zorganizował sobie mikrofon i dograł swoją zwrotkę.

- Kolejny gość to Squair Blaq w piosence „Simple”…

- ŁS: Jest to MC, z którym już współpracowałem przy okazji projektu Sonar Soul. Nagraliśmy bodajże cztery czy pięć utworów. Co jakiś czas podsyłam mu propozycje i jeśli coś mu się podoba, to rezerwuje sobie dany utwór i z czasem dogrywa wokale.

- I listę gości zamyka Holak…

- ŁS: Holak był naturalnym wyborem, nawiązaniem do pierwszej płyty. Ale tym razem chcieliśmy, by nie rapował, tylko, żeby zaśpiewał. Tym samym pokazał swoje inne oblicze.


 

- Uważasz Sonar za pełnoprawny zespół czy swój solowy projekt?

- ŁS: Jak najbardziej jest to zespół. Ja ten zespół prowadzę i konceptualnie spinam, ale na etapie produkcji daję przestrzeń muzykom, dużo wspólnie eksperymentujemy z dźwiękiem, próbujemy różnych rozwiązań. Mamy w składzie znakomitego pianistę jazzowego Artura Bogusławskiego, z którym współpracuje od lat i który doskonale wie jak wpasować się w moją estetykę zachowując przy tym swoją osobowość. Jest też świetny perkusista Rafa Dutkiewicz, który nadaje produkcją Sonara akustyczny charakter i jazzowy sznyt. Na pewno warto sprawdzić nasz skład na żywo bo to doskonali instrumentaliści, którzy wynoszą te kompozycje na zupełnie inny poziom.

- Po opublikowaniu „Pętli” wydałeś postscriptum w postaci płyty z remixami utworów z tamtego krążka. Czy planujesz zastosować ten sam zabieg w przypadku „Torino”?

- ŁS: Myślę, że moja twórczość bardzo się nadaje do miksowania i nie wykluczam, że takie wydawnictwo się ukaże. Nie wiem, czy to będzie aż taka duża produkcja jak to było w przypadku „Pętli Zremiksowanych”, ale na pewno coś będziemy remiksować. Dostawałem informacje od fanów po opublikowaniu „Pętli Zremiksowanych”, że mieli dużą przyjemność słuchając tamtej płyty. Bardzo wysoko oceniam remiksy jako formę artystycznego wyrazu. Nie uważam, że to jest coś gorszego od normalnych utworów, a wręcz twierdzę, że zrobić dobry remiks jest trudniej niż stworzyć utwór od zera. Niestety w Polsce ludzie jeszcze nie rozumieją, o co chodzi z remiksami. Wielu osobom się wydaje, że aby zrobić remiks wystarczy dodać „stopkę” i gotowe. Gdy robię nową wersję piosenki, to z podkładu biorę tylko wokal i staram się w ogóle nie słuchać oryginału.

- Dwa lata temu, przy okazji koncertu Rys w warszawskim Niebie, przeczytałem w info prasowym, że Twój styl ukształtowały „fascynacja architekturą modernizmu oraz losowość ludzkiej natury”. Mógłbyś to rozwinąć?

- ŁS: Architektura modernistyczna pojawiła się w moim muzycznym życiorysie już jakiś czas temu. Był taki moment, w którym zarzuciłem granie muzyki, bo trochę się pogubiłem i nie wiedziałem w którym kierunku zmierzam. W tym czasie sam zaprojektowałem i wyremontowałem moje mieszkanie i wtedy właśnie zacząłem zajmować się wystrojem wnętrz. Zacząłem dużo czytać o modernizmie i zaczął mnie fascynować jego rygor funkcjonalności. Odkryłem, że w muzyce też mogę iść tym tropem, w sensie, że muzyka jest abstrakcyjnym tworem i nie ma żadnych założeń „na wejściu”, ale można je sobie stworzyć. To bardzo pomaga, bo dobrze jest wiedzieć, po co się coś robi. I pod znakiem tego modernistycznego myślenia powstały wszystkie moje projekty po 2011 roku czyli Sonar, Sonar Soul i Rysy. Te twórcze ograniczenia bardzo mi pomagają i zmieniły moje podejście do tworzenia muzyki.

Jeśli zaś chodzi o losowość, to bardzo stawiam w życiu na przypadek. Cała moja metoda polega na tym, że nie wiem, co się wydarzy. Stwarzam sobie jakieś warunki, środowisko i eksperymentuję dopóki nie usłyszę, że to co się dzieje mi odpowiada i chcę przy tym zostać. Czyli w mojej działalności muzycznej mam do czynienia z elementem logicznym oraz z chaosem. Na jednym etapie eksperymentuję, a na drugim to już logicznie układam i zastanawiam się co to znaczy. To połączenie gwarantuje mi nieustającą frajdę z tworzenia.

- Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Karolina Zajączkowska


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

The Opposition

2018-07-04

W październiku, po raz pierwszy od poprzedniej wizyty w 1991 roku, przyjedzie do Polski brytyjska grupa The Opposition. Zespół wystąpi na łódzkim Soundedit Festival i będzie promował pierwszą od 7 lat płytę studyjną zatytułowaną "Somewhere in Between". Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i gitarzysta zespołu Mark Long.

Czytaj więcej...

Jono McCleery

2018-07-03

Brytyjski songwriter i wokalista Jono McCleery wydał album "Seeds of a Dandelion", na którym znalazło się dwanaście coverów piosenek artystów, którzy z różnych powodów są dla niego istotni. Premiera płyty była pretekstem by porozmawiać z artystą.

Czytaj więcej...

Tulia

2018-06-25

Tuż po triumfalnym występie na tegorocznym festiwalu w Opolu i premierze debiutanckiej płyty zatytułowanej po prostu "Tulia" spotkaliśmy się na rozmowę z tworzącymi grupę: Dominiką Siepką, Joanną Sinkiewicz, Patrycją Nowicką i Tulią Biczak.

Czytaj więcej...

Romantycy Lekkich Obyczajów

2018-06-23

Romantycy Lekkich Obyczajów wydali wiosną nowy album. „Neoromantyzm” to emocjonalna opowieść o miłości w czasach współczesnych, nostalgii i radzeniu sobie z ich przymiotami. O korzyściach płynących z nagrywania w domu oraz niuansach, jakie kryją nowe nagrania, opowiedzieli mi główni sprawcy zamieszania – Adam Miller i Damian Lange.

Czytaj więcej...

L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load