Wywiady

IAMX

2018-03-23

2 lutego okazała się nowa płyta projektu IAMX, za którym stoi Chris Corner. Album nosi „Alive In New Light” i powstawał w dość trudnym momencie w życiu artysty. A już dziś IAMX wystąpi na scenie warszawskiej Progresji. Mimo napiętego grafiku w związku z trasą, Chris znalazł chwilę na rozmowę, w ramach której opowiedział o powstawaniu płyty, współpracy z Kat Von D. i o tym dlaczego nie jest fanem Davida Bowie’ego.

Rozmowa z: Chris Corner

MM: Tytuł Twojej nowej płyty „Alive In New Light” brzmi jak synonim zmartwychwstania.

CC: O, to trafne odniesienie. Nie jestem zbyt religijną osobą, ale rzeczywiście istnieją pewne podobieństwa z ponownym narodzeniem, które miałem w tym wypadku na myśli. Przez ostatnie trzy lata przechodziłem przez dość depresyjny, kryzysowy okres w swoim życiu. Ten album jest symbolem przezwyciężenia tego czasu. Ma znacznie bardziej pozytywny i podnoszący na duchu wydźwięk, niż inne moje płyty.

MM: Czy kryzys został zatem zażegnany?

CC: Można tak powiedzieć. Depresja jest stanem kryzysowym. Potrzeba czasu, aby w takiej sytuacji pozbierać swoje życie do kupy. Czuję, że udało mi się poradzić sobie ze znaczną częścią tego kryzysu i teraz jest mi znacznie lepiej.

MM: Płytę nagrywałeś na pustyni w Kalifornii. Słychać jej echa zwłaszcza w utworach „Exit” i „Stalker”.

CC: „Stalker” napisałem we współpracy z Kat Von D. Uważam, że idealne wpasowała się do tej zakręconej i romantycznej historii. Ona sama zmaga się z różnymi perypetiami w związkach. Myślę, że ta piosenka pozwoliła nam nawiązać dialog, poruszający tego typu kwestie. Muzycznie chciałem stworzyć w przypadku tej piosenki coś bardzo organicznego, a jednocześnie wzbogacić, dodając do tego elementy symfoniczne, czyli smyczki. Pustynia wzmaga pewne wyalienowanie, które narzuca swoisty minimalizm. Oderwanie od cywilizacji i naturalne skupienie, jakie się na niej wyzwala jest czymś wyjątkowym. To daje poczucie wolności mentalnej i fizycznej.

MM: To ciekawe, bo w “Exit” Twój wokal  przypomina  głos Davida Bowiego z „Blackstar”. Wspomniałeś o partiach smyczkowych. Sam je zaaranżowałeś?

CC: Ooo, to miło, że zwróciłeś na to uwagę.Tak, partie smyczkowe sam zaaranżowałem. Mam specjalne oprogramowanie, za pomocą którego mogę programować. Dodałem też jednak kilka partii zagranych na żywo. Dzięki temu jest to kombinacja elektronicznego programowania oraz żywego nagrania, co wyszło moim zdaniem całkiem nieźle. Zawsze podobały mi się skale orientalne. Nadają całości filmowego charakteru.

MM: A swoją drogą - jesteś fanem David Bowiego?

CC: Niezupełnie. Wszyscy myślą, że jestem jego wielkim fanem, a ja takim mianem bym się nigdy nie określił. Oczywiście, doceniam jego dorobek dla muzyki, czy dla kultury, ale nie słucham go. Być może miałem styczność z jego muzyką, kiedy byłem nastolatkiem, ale niespecjalnie to na mnie wpłynęło. Bardziej fascynują mnie jednak inni artyści.


 

MM: Wspomniałeś, że na płycie możemy usłyszeć Kat Von D. Pojawia się na niej także Janine Gezang. Jak podzieliłeś utwory pod kątem partii wokalnych miedzy paniami?

CC: Po pierwsze,to bardzo silne kobiety. Myślę, że gdy tworzysz muzykę, zwłaszcza na wczesnym etapie, nie ma kombinowania na zasadzie: „Hej, to piosenka dla Ciebie – zaśpiewaj”. Ten projekt jest wypełniony kobietami. Zawsze je podziwiałem. Wychowałem się w otoczeniu silnych kobiet. W związku z tym wszystkie moje płyty mają silnie zaznaczony pierwiastek kobiecy. A te dwie wokalistki mają bardzo silne charaktery. Nie ma tu mowy o jakiejkolwiek rywalizacji. Kiedy obie są razem w jednym pomieszczeniu, widać jak się wspierają i szanują. Dzięki temu łatwiej się pracuje. W tym przypadku było tak, że nawet jeśli miałem Janine i Kat jednego dnia, to już kolejnego, niekoniecznie tak było, a musiałem dokończyć nagrywanie. W związku z tym korzystałem z obecności tej, która akurat była dostępna. Chętnie też odstępowałem im partie wokalne, a moja obecność ograniczała się do warstwy muzycznej.  Poza tym starałem się zostawić swoje ego za drzwiami studia. Owszem, zdarzało się, że dawało o sobie znać, bo taka jest ludzka natura, natomiast nigdy nie tworzę muzyki, by zaspokoić czyjeś ego.

MM: Może to dlatego Kat mówi, że praca twórcza z Tobą ma formę tortury...

CC: (śmiech) Naprawdę tak powiedziała? Wiesz, ona cierpi na zespół Aspergera. Często trzeba jej mówić, co powinna robić. Nad swoim życiem jeszcze panuje, natomiast, gdy wchodzi w chaotyczny, twórczy świat, trzeba ją prowadzić. Rozumiem to. Oddajesz kontrolę nad sobą komuś innemu i chcesz być prowadzony. Nie spędziliśmy ze sobą zbyt wiele czasu. Na początku nasza relacja była dziwna i zabawna, ale pod koniec nagrań zaczęliśmy się płynnie się dogadywać.

MM: Wystąpi z Tobą na koncercie w Warszawie?

CC: Tego nie jestem pewien. Staram się ją ściągnąć na każdy możliwy koncert. Nie jest to łatwe, bo jest bardzo zajęta. Zobaczymy. Natomiast chciałem Ci powiedzieć, że uwielbiam grać koncerty w Polsce. Nie bez powodu nagrałem tu album live. Istnieje jakaś kulturowa i mentalna więź między moimi tekstami, a fanami w Twoim kraju. Nie wiem, z czego to wynika, ale bardzo mi to odpowiada. Dlatego uwielbiam do was wracać.

MM: Natomiast „The Power And Glory” przypomina mi „The Power Of Love” Frankie Goes To Hollywood.

CC: Bardzo się cieszę! To utwór odnoszący się do bardziej duchowego przeżywania życia, bez wchodzenia w jakąkolwiek religię. To jedna z tych piosenek, gdzie akompaniament fortepianu podkreśla emocjonalność tekstu, stąd nie dziwi mnie skojarzenie z Frankie Goes To Hollywood, których uwielbiam. I to jest jednocześnie odpowiedź na jedno z Twoich wcześniejszych pytań. Ludzie są zaskoczeni, gdy mówię im, że wyżej cenię Frankie Goes To Hollywood, niż Davida Bowiego, a „The Power Of Love”, to jedna z moich ulubionych piosenek.

MM: W informacji prasowej na temat  „Alive In New Light” przeczytałem, że ten album jest kombinacją dźwięków, sztuk wizualnych, make’ upu, intymności i zabawy. Jestem w stanie zgodzić się z niemal z każdym z tych stwierdzeń, ale gdzie w tym wszystkim  jest make up?

CC: Przekonasz się, kiedy przyjdziesz zobaczyć nas na żywo. Najwięcej jest go bowiem na koncertach, które dzięki temu zyskują wymiar teatralny, pretensjonalny, czarujący i brudny. To kabaret, którego jestem fanem. To zresztą popycha mnie do występów na żywo. Nie wyobrażam sobie wyjścia na scenę w koszulce z akustyczną gitarą. To mnie nie kręci. Muszę się zmieniać, inaczej przestanie mnie to interesować.

MM: Skoro o tym mowa – widziałem kilka nagrań video z bieżącej trasy. Czy tę maskę kota, którą widać też w teledysku do „Stardust”, nosisz przez cały koncert?

CC: Nie, nie. Myślę, że ludzie byliby zawiedzeni, gdybym przez cały koncert nosił tę maskę. Mam ją na sobie tylko przez kilka utworów. Ostatnio niestety maska uszkodziła mi się. Nie jestem w stanie jej nosić. Będę musiał zdobyć nową.    

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

The Opposition

2018-07-04

W październiku, po raz pierwszy od poprzedniej wizyty w 1991 roku, przyjedzie do Polski brytyjska grupa The Opposition. Zespół wystąpi na łódzkim Soundedit Festival i będzie promował pierwszą od 7 lat płytę studyjną zatytułowaną "Somewhere in Between". Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i gitarzysta zespołu Mark Long.

Czytaj więcej...

Jono McCleery

2018-07-03

Brytyjski songwriter i wokalista Jono McCleery wydał album "Seeds of a Dandelion", na którym znalazło się dwanaście coverów piosenek artystów, którzy z różnych powodów są dla niego istotni. Premiera płyty była pretekstem by porozmawiać z artystą.

Czytaj więcej...

Tulia

2018-06-25

Tuż po triumfalnym występie na tegorocznym festiwalu w Opolu i premierze debiutanckiej płyty zatytułowanej po prostu "Tulia" spotkaliśmy się na rozmowę z tworzącymi grupę: Dominiką Siepką, Joanną Sinkiewicz, Patrycją Nowicką i Tulią Biczak.

Czytaj więcej...

Romantycy Lekkich Obyczajów

2018-06-23

Romantycy Lekkich Obyczajów wydali wiosną nowy album. „Neoromantyzm” to emocjonalna opowieść o miłości w czasach współczesnych, nostalgii i radzeniu sobie z ich przymiotami. O korzyściach płynących z nagrywania w domu oraz niuansach, jakie kryją nowe nagrania, opowiedzieli mi główni sprawcy zamieszania – Adam Miller i Damian Lange.

Czytaj więcej...

L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load