Wywiady

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Rozmowa z: Midge Ure

- Działasz w branży muzycznej od 45 lat. Jakie wyzwania stawia sobie muzyk z tak dużym stażem artystycznym?

- Wyzwaniem jest tworzenie muzyki, która będzie lepsza od tego, co nagrałem poprzednio. Wyzwaniem jest dla mnie także granie jak największej ilości koncertów. Dlatego obecnie nieustannie występuję na żywo z kilkoma projektami: elektronicznym, rockowym, jako trio akustyczne i gram także solowe koncerty akustyczne. W związku z tym wyzwaniem jest też dla mnie przedstawianie piosenek, które chcą usłyszeć fani, w jak najbardziej interesujący sposób.

- W ubiegłym roku ukazał się „Orchestrated”, na którym znalazły się zupełnie nowe wersje zarówno Twoich piosenek solowych, jak i utworów z katalogu grupy Ultravox. Czy praca nad tym wydawnictwem także była dla Ciebie wyzwaniem i jak ją wspominasz?

- Tworzenie tego albumu było dla mnie dużą przyjemnością, ale i wyzwaniem. Obawiałem się, że przerabiając przeboje Ultravox i moje piosenki solowe, mogę zepsuć ich oryginalny wizerunek w pamięci fanów. Na szczęście okazało się, że stało się wręcz przeciwnie, a nowe wersje zostały odświeżone i brzmią bardzo dobrze. Muszę przyznać, że czułem się dziwnie pracując nad tym albumem. Śpiewanie tych przebojów na koncertach to jedno, ale nagrywanie ich raz jeszcze w studiu było dla mnie niezwykłym doświadczeniem. Większość tych utworów ma przecież blisko 35-40 lat.

- Według jakiego klucza wybrałeś tych dwanaście utworów, które trafiły na „Orchestrated”?

- To była problematyczna sprawa. Producent i aranżer tej płyty Ty Unwin, który jest wielkim fanem Ultravox oraz moichch solowych dokonań, zaproponował zestaw piosenek, do którego miałem spore zastrzeżenia. Po dyskusji wybraliśmy utwory, które według nas nadawałyby się do przerobienia na wersje orkiestrowe. Zgodziliśmy się, że muszą się tam znaleźć hity takie jak „Vienna”, ale chcieliśmy również uwzględnić kompozycje mniej znane. I rzeczywiście – utwory takie jak: „Death In the Afternoon”, „Fragile” czy „Man of Two Worlds” dostały nowe życie w orkiestrowych wcieleniach. W moim mniemaniu dokonaliśmy właściwego doboru piosenek, a nie tylko wypełniliśmy tę płytę przypadkowym zestawem utworów.

- Z tego co wiem, na przełomie lat 70. i 80. istniała orkiestrowa wersja „Vienny”, która nigdy nie ujrzała światła dziennego…

- Zgadza się. Taka wersja powstała zanim piosenka stała się przebojem. Wytwórnia płytowa zażyczyła sobie, by nagrać orkiestrową wersję „Vienny”. Wynajęte zostało duże studio nagraniowe, w którym znalazła się bardzo liczna orkiestra. Jednak aranżacja i wykonanie były tak złe, że kategorycznie zastrzegłem, że nie chcę, aby ta wersja kiedykolwiek ujrzała światło dzienne. Zdobyłem taśmę-matkę z tym nagraniem i po prostu ją pociąłem.


- Twój ostatni album studyjny „Fragile” ukazał się cztery lata temu. Czy masz w zanadrzu nowe piosenki?

- Tak, rozpocząłem już pracę nad nową płytą studyjną, ale sesje nagraniowe przedłużają się głównie ze względu na tworzenie albumu „The Orchestrated”, co trwało aż 1,5 roku. Na chwilę obecną prace nad nowym materiałem są w początkowym stadium i jeszcze nie wiem, kiedy ten album się ukaże.

-  Jaki jest status grupy Ultravox? W 2012 roku wydaliście świetną płytę „Brilliant”, zagraliście trasę koncertową i zapadła cisza.

- Nie mam pojęcia. Nigdy nie zapadły decyzje dotyczące dalszej działalności Ultravox po wydaniu „Brilliant” i odbyciu trasy promującej tę płytę. Ostatnie koncerty zagraliśmy w 2013 roku u boku Simple Minds. Gdy Ultravox się reaktywował ustaliliśmy, że nie będzie to powrót na stałe. Każdy z nas ma swoje projekty solowe. Plan był taki, że mieliśmy skomponować trochę muzyki, nagrać album, zagrać trochę koncertów i nie wybiegać za daleko w przyszłość. Jeśli będziemy czuli, że chcemy coś jeszcze zrobić, to poważnie się nad tym zastanowimy. Musi się pojawić pomysł na ciekawy projekt muzyczny, na przykład nagranie muzyki do filmu. Uważam, że płyta „Brilliant” jest świetna i jeśli mamy coś jeszcze kiedyś stworzyć pod szyldem Ultravox, to będzie to musiało być równie dobre, jeśli nie lepsze niż „Brilliant”. Nie chcemy wydawać przeciętnych albumów co dwa lata lub grać koncertów ze starymi utworami. To nie w naszym stylu.

- Byłeś współtwórcą słynnych koncertów Live Aid w 1985 roku w Londynie i Filadelfii, bierzesz też udział w licznych projektach charytatywnych. Czy widzisz szansę na stworzenie podobnego wydarzenia obecnie, gdy na świecie nie brakuje zbliżonych problemów jak 33 lata temu? 

- Są takie koncerty, jak chociażby w ubiegłym roku w Manchesterze ku czci ofiar zamachu terrorystycznego na koncercie Ariany Grande. Ale rzeczywiście nie była to taka skala jak Live Aid w 1985 roku. Muzyka nadal jest bardzo istotna, ale nie jestem pewien, czy dla młodych ludzi jest tak ważna, jak to było w latach osiemdziesiątych. Wtedy muzyka bardzo mocno oddziaływała na ludzkie zmysły, była platformą do przekazywania ważnych treści. W ciągu ostatnich 30-35 lat muzyka bardzo się zmieniła i wzbogaciła, ale nie jestem pewien, czy tak jak wtedy może pełnić istotną rolę komunikacyjną. Chciałbym wierzyć, że tak jest i byłoby wspaniale, gdyby tak było. Jednak nie sądzę, że jest możliwe powtórzenie tak dużych projektów jak Live Aid czy Band Aid.


- Jedną z Twoich pasji jest gotowanie. Masz jakieś ulubione danie?

- (śmiech) Tak, rzeczywiście lubię gotować. Zacząłem to robić wiele lat temu, aby zaimponować dziewczynom (śmiech). Lubię gotować dla mojej rodziny, często przyrządzam obiady czy przygotowuję potrawy na domowe imprezy. Gotuję, aby się relaksować, aby oderwać się od tworzenia muzyki. Prawie wszystko, co robię w życiu jest związanie z muzyką, oprócz gotowania. Ulubione danie? Lubię przyrządzać nieskomplikowane dania np. z ryb, makaronu lub ziemniaków. Nie muszą to być dania przyrządzone jak w tych wszystkich kulinarnych programach telewizyjnych. Najbardziej cenię przyrządzone smacznie proste dania. O wiele większą przyjemność sprawia mi konsumpcja dania w zwykłej restauracji niż w ekskluzywnym lokalu.

- Muzyka z lat osiemdziesiątych, podobnie jak chociażby moda z tamtego okresu, ma niezmiennie ogromny wpływ na współczesną popkulturę. Jakie są według Ciebie tego przyczyny?

- Myślałem o tym wielokrotnie. Pierwsza połowa lat osiemdziesiątych obrodziła w dużą ilość twórców fenomenalnych piosenek i jednocześnie była okresem technologicznej rewolucji w tworzeniu muzyki. Pojawiły się syntezatory, automaty perkusyjne, domowe studia nagraniowe. Ci kompozytorzy, a sam się do nich zaliczam, którzy urodzili się w latach pięćdziesiątych bądź na początku sześćdziesiątych, na początku lat osiemdziesiątych mieli po 18-25 lat. Dorastali więc w latach sześćdziesiątych czy na samym początku lat siedemdziesiątych, a więc w złotej erze muzyki pop, która obfitowała w dziesiątki wspaniałych przebojów nagrywanych przez takie zespoły jak na przykład: Small Faces, The Kinks, The Rolling Stones, The Who. 15-20 lat później, gdy my pisaliśmy piosenki, inspirowaliśmy się tamtymi wykonawcami z czasów naszego dzieciństwa i stworzyliśmy przeboje dla kolejnych pokoleń.

- Dziękuję za rozmowę.

Foto: Grzegorz Szklarek

MIDGE URE:

03.05.2018. Gdynia, Atlantic

04.05.2018. Warszawa, Progresja


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load