Wywiady

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Rozmowa z: Ryan Lott, Rafiq Bhatia, Ian Chang

MM: Ryan, czytałem twoje wypowiedzi o procesie tworzenia muzyki do reklam. Rozumiem, że pomysły, które z tego tytułu kumulowały się w twojej głowie przez lata teraz realizujesz w Son Lux. Dużo ci ich jeszcze zostało?

Ryan: Zostało mi jakieś 12,7 pomysłu (śmiech).

MM: Pytam także dlatego, że oprócz płyt długogrających, wydajecie też sporo wydawnictw typu EP. Jak powinniśmy je traktować?

Ryan: To zależy już bezpośrednio od zawartości. Na przykład wydana w ubiegłym roku „Remedy” jest kompletnie niezależnym wydawnictwem od albumów. Z Son Lux wydajemy je zarówno z materiałem premierowym, jak i z nowymi, ‘poprawionymi’ wersjami utworów znanych z płyt długogrających. Proces wzięcia na warsztat takich utworów ponownie i poprowadzenia ich w zupełnie innym kierunku fascynuje mnie. Podobnie zresztą podchodzimy do kawałków granych na żywo. Wykonując je, staramy się, by brzmiały one inaczej, niż w wersjach znanych z płyt. One są tylko punktem wyjścia do ich rozwinięcia. Natomiast jeśli chodzi o tworzenie muzyki do reklam, o którą pytałeś… Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że założyłem Son Lux dużo wcześniej, bo w 2004 roku, a tworzeniem muzyki zajmuję się od 1995 roku. Natomiast faktem jest, że pierwszy album zespołu został wydany później, ponieważ jego nagranie zajęło kilka lat. Tak więc zrobiłem już trochę rzeczy, zanim zabrałem się za tworzenie muzyki do reklam. Nauczyłem się poruszać po różnych gatunkach muzyki, próbować i eksperymentować z innymi brzmieniami, z którymi nie miałem wcześniej do czynienia. To były bardzo ciekawe doświadczenia. Współpracowałem z wieloma muzykami, odbywaliśmy sesje na żywo, uczyłem się grać na różnych instrumentach. To był niezwykle ważny element mojej edukacji muzycznej.

MM: Jak ważny jest zatem element improwizacji w Son Lux w trakcie procesu twórczego, skoro wszystkie pomysły wychodzą od Ciebie?

Ryan: To już odbywa się bardzo demokratycznie. Moje pomysły są obrabiane przez nas wszystkich.

Ian: To ważny element i każdy z nas wykorzystuje ją na różne sposoby. Na pewno nie bazujemy wokół głównych motywów, tylko raczej rozwijamy swoje partie, starając się trzymać całości. Rzucamy sobie nawzajem sugestie, w którym kierunku je rozwijać. Z tego tworzą się większe struktury i dopiero z nich powstają rzeczy, którym nadajemy formę utworów.

Rafiq: Ludzie często uważają, że improwizacja jest przeciwieństwem komponowania. Tymczasem odwrotnością improwizacji w moim mniemaniu jest kalkulacja, przyjmowanie założeń dotyczących formy muzycznej, czy stylistycznych. Na przykład chodzi mi jakiś motyw po głowie, zapisuję go, a potem idealnie go zagram. Nic z tych rzeczy! Forma jest cały czas jak najbardziej otwarta. W Son Lux właśnie tak tworzymy i nasze kompozycje oprócz pomysłów, które podsuwa Ryan, bazują na czystej improwizacji.


MM: Wasza muzyka jest złożona, wyszukana i ma wiele poziomów. Słuchając jej, przypomina mi się metoda tworzenia, którą stosował Prince. Polegała ona na tym, że nagrywał maksymalną ilość ścieżek, a potem sukcesywnie je wycinał, zostawiając te najlepsze. Czy u was jest podobnie?

Ryan: Tak, jak najbardziej. My nieustannie tworzymy i rejestrujemy to, co gramy i wybieramy z tego kombinacje pomysłów, które naszym zdaniem są najbardziej udane. Fascynuje nas sposób łączenia tych elementów, które pozornie do siebie nie przystają. Jak słusznie wspomniałeś – nasza muzyka ma wiele poziomów i to być może czyni ją złożoną. Ale z drugiej strony jest bardzo prosta, bo oparta na zachodnich harmoniach. To wciąż muzyka pop. Dlatego ostrożnie podchodziłbym do tego, by określać ją mianem wyszukanej. Dla nas to taka przestrzeń, która nie ma początku, ani końca i tylko od nas zależy, po których jej częściach będziemy się poruszać. To słuchacze raczej określają, co jest złożone, a co nie.  

MM: Takie właśnie wrażenie miałem, kiedy słuchałem waszych płyt…

Ryan: I to jest jak najbardziej w porządku.Chcę mieć jednak pewność, że nasza muzyka nie sprawia mylnego wrażenia (śmiech). Jest całe mnóstwo muzyki, którą można określić mianem wyszukanej. Myślę, że w przypadku naszej to po prostu zbyt daleko idące stwierdzenie.

MM: Obserwując wasze poczynania, wydaje mi się, że Son Lux jest nie tylko projektem muzycznym, ale stanowi także platformę dla innych twórców. Na przykład dla tych, którzy robią teledyski do waszych utworów, a więc waszych fanów i przyjaciół. Tak było zdaje się w przypadku klipu do „All Directions”, co było chyba dość naturalne?

Ian: Tak, w przypadku tego klipu, ale także video do klipów „You Don’t Know Me” i „Change Is Everything” pracowaliśmy z Nathanem, Markem i Zachary Johnsonowie. To świetni ludzie. Mają rewelacyjne pomysły. Poza tym Nathan też pisze muzykę, więc rozumie tę materię jeszcze lepiej, niż inni.

MM: Po wysłuchaniu waszej ostatniej płyty „Brighter Wounds”, jestem ciekaw, w jakim kierunku wasza muzyka pójdzie w przyszłości. I przyznam, że nie zdziwię się, jeśli postanowicie zarejestrować album live razem z orkiestrą.

Ryan: Ale tylko z tradycyjną polską muzyką. Chociaż to nie byłoby takie proste. Byłoby wyszukane (wybuch śmiechu). Natomiast musielibyśmy znaleźć kogoś, kto podjąłby się realizacji takiego przedsięwzięcia

Rafiq: Poza tym pamiętaj, że u nas wersje live bardzo różnią się od wersji studyjnych, więc dla orkiestry też byłoby to sporym wyzwaniem, gdyby miała grać te utwory w innych wersjach na próbie, a w innych podczas koncertów (śmiech).

MM: Swoją drogą – zastanawiam się, czy wasza muzyka ma wystarczającą przestrzeń, by pomieścić jeszcze brzmienia orkiestrowe?

Ryan: To akurat byłby najmniejszy problem, bo możemy ograniczyć nasze instrumenty do minimum i zostawić tylko melodie, a resztę zagrałaby orkiestra. Muzyka orkiestrowa jest nieograniczonym źródłem bogactwa dźwięku, więc mogłaby wzbogacić naszą twórczość. Nie chodziłoby tylko o dodanie orkiestry, ale o wykorzystanie jej do stworzenia zupełnie nowej jakości. Wszyscy w zespole uwielbiamy muzykę kameralną, więc kto wie, czy nie wykorzystamy tego faktu w przyszłości. Z przyjemnością wziąłbym udział w takim przedsięwzięciu.

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Son Lux będzie jedną z gwiazd tegorocznej edycji festiwalu Tauron Nowa Muzyka Katowice, który odbędzie się w dniach 28 czerwca-1 lipca. 

Foto: Lisa Wassmann


Rozmawiał: Maciej Majewski


Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load