Wywiady

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Rozmowa z: Grabek

MM: Mówisz, że początkiem tej płyty były zdjęcia Ziemi i Księżyca zrobione spomiędzy pierścieni Saturna. A ja mam wrażenie, że „Day One” to soundtrack do stworzenia świata?

Grabek: Bardzo dobry trop. Pierwszą inspiracją był tak naprawdę zeszyt nutowy, który dostałem od żony. Kolejną natomiast było to zdjęcie, które pojawiło się półtora roku później. „Day One” można zrozumieć jako swoisty początek, a druga interpretacja – znacznie mi bliższa – to jeden dzień z życia ludzkości, człowieka. Wspomniane zdjęcie na okładce ma wymiar symboliczny, ponieważ od jakiegoś czasu mam wrażenie, że zmierzamy do jakiejś totalnej samozagłady. Nie chodzi tylko o środowisko naturalne, ale także o relacje międzyludzkie. Nie potrafimy ze sobą rozmawiać bez obrzucania się błotem… Brakowało mi jakiegoś wyciszenia i to zdjęcie sugeruje, że nie jesteśmy najważniejsi i nie słychać nas za bardzo z oddali. To kolejny fragment do tej układanki, która złożyła się na „Day One”.

MM: Stąd też te żywioły w tytułach utworów na płycie?

Grabek: Tak, bo – jak zauważyłeś – płyta zaczyna się od wschodu, a kończy zachodem. Zależało mi, aby tytuły były proste, jednosłowne. Tak, by nic nie zakłócało samej muzyki. Gdybym się zaczął zastanawiać, jak zatytułować dany utwór, to można by się doszukiwać nie wiadomo czego. Tego też chciałem uniknąć.

MM: Długo płyta powstawała?

Grabek: Miesiąc (śmiech). Na co dzień zajmuję się tłumaczeniami. Poza tym odtworzyliśmy z żoną foodtracka z karaibskim jedzeniem, co było bardzo absurdalnym pomysłem. Sporo się nauczyliśmy – na przykład tego, że nigdy więcej nie wejdziemy w gastronomię (śmiech). Płyta powstała po prawie 7 latach od poprzedniej, ponieważ obraziłem się na siebie. Miałem zbyt wygórowane ambicje zwłaszcza po sukcesie pierwszej płyty. Myślałem że druga płyta będzie czymś jeszcze większym. Poza tym chciałem zadowolić zbyt wiele osób. Potrzebna mi była przerwa. Dojrzałem, odpuściłem i myślę, że dzięki temu wypracował się mój własny styl. Nagrałem po prostu płytę od serca.

MM: A czy w tym zeszycie, który otrzymałeś od żony zapisywałeś partię nutowe?

Grabek: Nigdy nie zapisuję nut, choć znam je. Zeszyt podarowała mi na Islandii i to ma większe znaczenie.

MM: Na twoich poprzednich płytach, czyli „Duality” i „8”, skrzypce się trochę chowały za elektroniką. Na „Day One” już są równomiernym ogniwem twórczym.

Grabek: Tak, dzięki temu wreszcie widać, że skrzypce są moim pierwszym instrumentem. To też wymagało czasu i przemyślenia. Mój debiut był bardzo późno, bo miałem ponad trzydzieści lat i zastanawiałem się, jak do tego podejść. Czy robić muzykę na komputerze, czy też wykorzystać moje klasyczne wykształcenie muzyczne. Dlatego na poprzednich płytach te skrzypce słychać tylko śladowo. Poza tym nie lubię swojego wokalu, dlatego skrzypce go zastępują.


MM: Ta melodeklamacja w „Hide” można chyba mimowolnie traktować jak hołd dla Stephena Hawkinga. Mówisz, że nie lubisz swojego wokalu. Czemu zatem pojawił się on w tym utworze?

Grabek: Ciekawa interpretacja. A pojawił się, ponieważnapisałem bardzo fajny tekst – tak przynajmniej uważam (śmiech). Po napisaniu go, doszedłem do wniosku, że może mi się to już nie przytrafić. Cała otoczka nostalgii tej płyty pasowała do tego tekstu, bo powstał on w trakcie jej tworzenia. Uzewnętrznia on moje lęki, które też się pojawiły. Poza tym wydaje mi się, że jest fajnym rodzynkiem. Zaśpiewałem go w rejestrze, który najbardziej u siebie lubię. Najważniejsze, że jest czytelny.

MM: Miałeś zatem więcej tekstów?

Grabek: Mam jeszcze jeden, który nie pasował jednak do koncepcji tej płyty. 

MM: „Earth” jest dla mnie epicentrum tej płyty. Chyba przez ten rozsierdzony bit.

Grabek: Tam się wszystko rodzi. Ten początek jest jeszcze przed świtem, czyli jeszcze przed „Dawn”. Budzą się różne rzeczy dziwne.

MM: Natomiast „Heat” jest przeraźliwie smutny i jesienny, a tymczasem tytuł wskazuje na gorące emocje.

Grabek: W„Heat” chodziło mi o paniczną ucieczkę przed czymś, co powoduje brak komfortu.

MM: Z czego zrobiłeś bit w „Run”?

Grabek: Zpudła rezonansowego skrzypiec, reklamówki szeleszczącej i szklanki z pewnego szwedzkiego sklepu (śmiech). To wszystko nagrałem, a potem zapętliłem. Nagrywałem długi track, podzieliłem i wybrałem te najlepsze. Tych ‘szelestów’ było sporo. Musiałem to po prostu spiąć.

MM: Z kolei „Dusk” to machanie z kosmosu.

Grabek: O widzisz, a tu mi chodziło o totalne wyciszenie. No i jest to najbardziej optymistyczny utwór z całej płyty. Taka „kropka nad i” i sugeruje ciąg dalszy. Nie będzie Grabka death metalowego albo speed metalowego, tylko skrystalizowany styl i będzie sobie trwał.

MM: Będą koncerty?

Grabek: Póki co - 10 maja w „Meskalinie” w Poznaniu. Jestem na scenie sam, więc niespecjalnie palę się do koncertów (śmiech).

MM: A klipy?

Grabek: Jest zamysł, żeby powstały klipy do wszystkich utworów. Pod koniec kwietnia powinien być pierwszy.

MM: Dziekuję za rozmowę. 

 

Foto: Mariusz Forecki


Rozmawiał: Maciej Majewski


Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

The Opposition

2018-07-04

W październiku, po raz pierwszy od poprzedniej wizyty w 1991 roku, przyjedzie do Polski brytyjska grupa The Opposition. Zespół wystąpi na łódzkim Soundedit Festival i będzie promował pierwszą od 7 lat płytę studyjną zatytułowaną "Somewhere in Between". Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i gitarzysta zespołu Mark Long.

Czytaj więcej...

Jono McCleery

2018-07-03

Brytyjski songwriter i wokalista Jono McCleery wydał album "Seeds of a Dandelion", na którym znalazło się dwanaście coverów piosenek artystów, którzy z różnych powodów są dla niego istotni. Premiera płyty była pretekstem by porozmawiać z artystą.

Czytaj więcej...

Tulia

2018-06-25

Tuż po triumfalnym występie na tegorocznym festiwalu w Opolu i premierze debiutanckiej płyty zatytułowanej po prostu "Tulia" spotkaliśmy się na rozmowę z tworzącymi grupę: Dominiką Siepką, Joanną Sinkiewicz, Patrycją Nowicką i Tulią Biczak.

Czytaj więcej...

Romantycy Lekkich Obyczajów

2018-06-23

Romantycy Lekkich Obyczajów wydali wiosną nowy album. „Neoromantyzm” to emocjonalna opowieść o miłości w czasach współczesnych, nostalgii i radzeniu sobie z ich przymiotami. O korzyściach płynących z nagrywania w domu oraz niuansach, jakie kryją nowe nagrania, opowiedzieli mi główni sprawcy zamieszania – Adam Miller i Damian Lange.

Czytaj więcej...

L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load