Wywiady

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Rozmowa z: Martyna Jakubowicz

MM: Powiedziała Pani, że nie planowała tej płyty – kto w takim razie ją zamówił?

MJ: Wytwórnia płytowa złożyła mi propozycję, by ponownie nagrać piosenki z tekstami Dylana.

MM: Zostały jeszcze jakieś niewykorzystane nagrania z płyty „Tylko Dylan”, które znalazły się „Zwykłym Włóczędze”?

MJ: Jedna piosenka wypadła, bo nie byliśmy do niej przekonani. Usunęliśmy ją.

MM: Ogromną pracę oprócz Pani i Pana Andrzeja wykonał tu Dariusz Befeltowski, czego najlepszym przykładem jest „Ballada o Hollisie Brownie”. Aranże wychodziły od niego?

MJ: Dariusz zawsze wykonuje ogromną pracę. To on wymyśla i nagrywa wszystkie ślady gitar. To był złożony proces twórczy, ponieważ założenie było takie, że wracamy trochę do korzeni i dopasowujemy do każdej piosenki to, co będzie dla niej najlepsze. Podejście zawsze jest takie samo: siadamy z gitarą i nagrywamy w domu demo, taką „rybkę” wokal + gitara. I czasami się z tym trochę mordujemy. Tak było na przykład z piosenką „Śliczny Gładki”, oryginalny tytuł „Handy Dandy”. Pomyślałam, że ten tekst dobrze będzie pracował, kiedy muzyka będzie brzmiała jak żwawy latynoski numer. I ten pomysł się sprawdził. Z kolei w przypadku wspomnianej przez Pana „Ballady o Hollisie Brownie” zaczęło się od skrzypiącego krzesła, potem doszła gitara, a na koniec Darek dołożył jeszcze drumlę. Proszę sobie wyobrazić ludzi siedzących i grających na ganku, z których jeden siedzi na bujanym fotelu. Nie przewidywaliśmy sekcji w tych piosenkach, dopiero na końcu okazało się, że w kilku utworach będzie ona niezbędna. „Ballada o Chudzinie” - w wersji początkowej była piosenką śpiewaną tylko z akompaniamentem gitary klasycznej. Ponieważ jednak zaczęła przypominać piosenkę aktorską zrezygnowaliśmy z tego pomysłu. Całkowita zmiana koncepcji nastąpiła w studiu. Darkowi przyszły do głowy te takie trochę hendrixowskie zagrywki, na bazie których powstał cały ten utwór. Także praca koncepcyjna jest wspólna. Darek jest gitarzystą wszechstronnym i dlatego jest w stanie zagrać w różnych stylistykach. Na przykład „Posłaniec Zła” początkowo przypominał wersję oryginalną. Aby tego uniknąć zrobiliśmy ukłon w stronę rockabilly. Solówkę gitarową Darek zagrał kiedyś znienacka na koncercie. Mieliśmy już wszystkie ślady nagrane, ale ta solówka była tak fajna, że Darek przyjechał do Krakowa i dograł tę ścieżkę do ostatecznego materiału. Praca, która obywa się w ten sposób, to jest naprawdę fajna . Jeżeli muzycy dostają aranż rozpisany, to wtedy wygląda to zupełnie inaczej. Ja lubię te momenty, kiedy przychodzi taki niespodziewany „laser” i dzieją się rzeczy nieprzewidywalne, które nadają czasami zupełnie inny bieg wydarzeniom.


MM: Powiedziała Pani, że nie wiedziała, czy będzie nagrywana sekcja. Zakładaliście zatem, że te piosenki będzie Pani śpiewała tylko w towarzystwie gitary?

MJ: Tak. Pierwotnie zakładaliśmy śladowe użycie basu lub kontrabasu, żeby wzmocnić groove. Nie byłam jednak do końca do tego przekonana. Uznaliśmy, że sekcja powinna się pojawić w tych mocniejszych numerach, a te spokojniejsze, balladowe powinniśmy zostawić w takiej formie, w jakiej są.

MM: Czemu jeszcze raz nagraliście „Polityczny Świat” – tym razem w wersji urban country?

MJ: Chciałam wsadzić trochę kij w mrowisko, gdyż to jest piosenka bardzo aktualna.

MM: Przyznam, że niektóre z utworów na „Zwykłym Włóczędze” mają dość wygładzony aranż. Nie mają one takiej chropowatości jak aranżacje, które nagraliście z Voo Voo na płytę „Tylko Dylan”. To było zamierzone?

MJ: Aranże, które nagraliśmy z Voo Voo, były autorstwa Bartka Straburzyńskiego, który współpracował wcześniej z Lechem Janerką. To jest specyficzna osoba i zrobił to w bardzo fajny sposób. Stąd zresztą także udział Voo Voo na tej płycie, ponieważ uznałam, że żaden inny zespół nie zagra pomysłów Bartka lepiej. Natomiast „Zwykły Włóczęga” to już Dylan, którego zrobiłam po swojemu.

MM: Były problemy z przełożeniem tych tekstów na melodie i śpiew?

MJ: Polski język jest trudny ze względu na te wszystkie szeleszczenia. Kiedy Andrzej pisze, to nie słyszy tego, ale potem, gdy już jest linia melodyczna, czasami ciężko jest wyśpiewać te wszystkie „szelesty”. Robią się takie zbitki, które nie powinny się robić. Taka jest charakterystyka naszego języka. Mistrzem pisania tekstów piosenek po polsku był Wojciech Młynarski. Miałam raz przyjemność śpiewania jego tekstu i to szło jak po maśle. Więc to był wybitny talent. A Andrzej ma specyficzny sposób pisania i czasem musimy coś poprzestawiać, żebym była w stanie umieścić słowa w liniach melodycznych tak, jak on napisał.

MM: Pod koniec płyty pojawia się ten tekst mówiony, który znajduje się także w książeczce. Czemu zdecydowała się Pani go tam umieścić?

MJ: Dlatego, że forma mówiona jest jeszcze bardziej komunikatywna. Tekst czytany jest bardziej osobisty. Nie jestem aktorką, przeczytałam najlepiej jak potrafiłam. Taki był mój zamysł.

MM: Ma Pani swój ulubiony okres w twórczości Boba Dylana?

MJ: Hmm…Nie przepadam za jego elektrycznym graniem z zespołem „The Band” Być może kiedyś do tego wrócę i będzie mi się to podobało. Poza tym nie przepadam też za jego takimi tasiemcowymi tekstami piosenek. Podobają mi się natomiast te ostatnie piosenki, które napisał. Bob Dylan jest w ogóle ciekawą, acz skomplikowaną postacią samą w sobie. Trochę aktor, prześmiewca, dandys, kloszard, rockoandrollowiec, bard, filozof, cynik… Jest wielopostaciowy. Zawsze mówię, że jest nietuzinkowy, ale myślę, że nie jest też łatwym człowiekiem w takim codziennym obyciu.

MM: Co dalej?

MJ: Koncerty z materiałem z tej płyty będziemy grali jesienią.

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Jacek Poremba


Rozmawiał: Maciej Majewski


Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

Monika Lewczuk

2019-04-30

Monika Lewczuk wydała nowy singel zatytułowany "Z tobą lub bez ciebie". Jest on zapowiedzią nowego albumu Artystki, który ukaże się jeszcze w tym roku. Premiera piosenki była okazją do przeprowadzenia wywiadu z piosenkarką.

Czytaj więcej...

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Czytaj więcej...

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load