Wywiady

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Rozmowa z: Olga Mysłowska

MM: Wiem, ze Twoją specjalnością był śpiew operowy i barokowy. Obserwując jednak Twoje poczynania w muzyce rozrywkowej, zastanawiam się, czy bliżej Ci np. do bluesa czy elektroniki?

OM: Wydaje mi się, że to jest taki trójkąt bermudzki, w którym każdy ciągnie w swoją stronę, a potem powstaje z tego Kapitan Planeta (śmiech). Człowiek w ciągu swojego życia muzycznego nasiąka milionem różnych rzeczy. Przez wiele lat rzeczywiście słuchałam wyłącznie muzyki klasycznej. Na tym zresztą polegał mój młodzieńczy bunt, że słuchałam tylko baroku. Najpiękniejsze jest w niej to, że słychać, że jest to muzyka, będąca liczbą w czasie, matematyką. To jest przepiękne. Gdybym jednak została śpiewaczką operową, to bym się zanudziła na śmierć. Natomiast odnosząc się do Twojego pytania – nie wiem, czy jest sens określać, co jest mi bliższe. Wypadkowa tego, co wychodzi, jest jeszcze czymś innym. To, co jest najważniejsze, to kanał, którym mogę przesyłać emocje. Mrok w elektronice jest czymś naturalnym i prawdziwym. Nie chodzi jednak o to, by się w nim taplać. To raczej ta campowość, która objawia się w zarówno w bluesie jak i w elektronice jest kluczowa.

MM: Słuchając Twojego głosu np. w „Oblivion”, mam wrażenie, że wokalnie najbliżej jest Ci chyba z jednej strony do Kate Bush, a z drugiej do Annie Lennox?

OM: O, to wielki komplement dla mnie. I bardzo za niego dziękuję. Do Annie Lennox jest mi zdecydowanie bliżej, dlatego że po niej widać ogromną inteligencję i charyzmę. Poza tym ona jest bardzo androgeniczna. No i jej głos, który moim zdaniem jest dużo ładniejszy od głosu Kate Bush. Podobne postrzegam też Laurie Anderson.

MM: Sama wspominałaś w jednym z wywiadów, że tworzenie muzyki w Polpo Motel zaczyna się od podstaw. Czy to znaczy, że najpierw zawsze jest warstwa muzyczna?

OM: Tak, zawsze zaczyna się od muzyki. Polega to na tym, że spotykamy się, zaczynamy improwizować i w pół godziny powstaje piosenka, do której ja też improwizuje tekst. Nasza muzyka jest na tyle charakterystyczna. że często od razu pociąga za sobą konkretne tematy. Gdybym pisała najpierw tekst, to znacznie trudniej byłoby dopasować do niego muzykę.  

MM: Pytam, ponieważ wydaje mi się, że wasza muzyka sama w sobie stanowi osobną opowieść, abstrahując od tekstów.

OM: To też wynika z tego, że oboje jesteśmy dość silnymi osobowościami. Niełatwo ustępujemy i dbamy o swoje części w naszej muzyce. Mamy swoje obsesje, które nie zawsze rozumiemy, ale je szanujemy. Na początku bardzo się kłóciliśmy. Dopiero gdy pracowaliśmy nad muzyką do spektaklu i mieszkaliśmy razem w takim mieszkaniu teatralnym, to złapaliśmy wspólny lot, przeglądając syntezatory na Allegro (śmiech).


MM: Jest u Was tez sporo nośnej muzyki np. w „Doomed”. Te melodie są wręcz kojące dla ucha.

OM: (śmiech) To ciekawe, co mówisz. Ta piosenka została wykorzystana w spektaklu, w którym Daniel gra wampira, a ja szatana. Chodzi w niej o to, że jako szatan stwierdzam, że jest zgubiony i nic mu nie pomoże. Stąd taki tytuł utworu. 

MM: Poza tym sporo też się dzieje – „Brainmelt”, kojarzący się trochę z rave, jest tego najlepszym przykładem.

OM: I bardzo dobrze. Niech się dzieje jak najwięcej! Zresztą spójrz na okładkę płyty. „Cadillac Hearse” to karawan marki Cadillac. I tam w kosmosie jest taki malutki karawan, który się unosi, niczym Tesla z Davidem Bowiem. Okładka nawiązuje do stylistyki lat 80….

MM: Wygląda jak okładka podręcznika do geometrii

OM: Ale to podręcznik do geometrii w piekle (śmiech). Jak budować kotły dla grzeszników. Jak zbudować wiadukt nad autostradą do piekła, żeby się zawalał na tych najgorszych (śmiech).

MM: Aspekt płci w muzyce ma dla Ciebie znaczenie?

OM: Mam problem z tym, że postrzega się artystów właśnie przez pryzmat płci. Moja płeć jest dla mnie kompletnie nieistotna. To, że jestem kobietą i ubieram się jak kobieta nie ma znaczenia, ponieważ równie dobrze mogłabym być draq queen. W tym momencie jednak to są bardzo ważne kwestie. Mamy taka sytuację polityczną, jaką mamy. I to, jak myślisz o swojej płci, od razu cię w jakiś sposób klasyfikuje politycznie. Oraz to, czy powinien być podział na cechy typowo męskie i typowo kobiecie… Znam masę kobiet, które mają cechy mężczyzn i równie tyle mężczyzn, którzy mają cech typowo kobiecych. Sama trenuje kickboxing i strzelam na strzelnicy, więc równie dobrze mogłabym być napakowanym narodowcem. Myślę, że rozumienie kobiecości, jako intuicja, czułość, czy empatia, to nie są cechy od których się odżegnuje. Chce mieć to wszystko i nie być postrzegana tylko jako ostoja ogniska domowego. Jedno drugiemu przecież nie przeszkadza. Dlatego rozgraniczenie na płcie nie ma sensu. Ważniejsze jest skupienie się na tych cechach, które robią z nas ludzi dobrych i przyzwoitych.

MM: Co dalej?

OM: Nie mamy na razie zaplanowanego żadnego koncertu. Mam tez drugi zespół, który założyłam z Patrykiem Zagrodzkim, w którym panuje kosmos w świetle dziennym. Zobaczymy, co dalej da się z tym zrobić.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

Monika Lewczuk

2019-04-30

Monika Lewczuk wydała nowy singel zatytułowany "Z tobą lub bez ciebie". Jest on zapowiedzią nowego albumu Artystki, który ukaże się jeszcze w tym roku. Premiera piosenki była okazją do przeprowadzenia wywiadu z piosenkarką.

Czytaj więcej...

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Czytaj więcej...

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load