Wywiady

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Rozmowa z: Andrzej Adamiak

- Zazwyczaj kompilacje są zatytułowane „Największe Przeboje” lub „Największe Hity”. Wasza kompilacja nosi tytuł „Najważniejsze Przeboje”. Jakie były kryteria doboru piosenek na to wydawnictwo?

- Dyskutowaliśmy z wydawcą czyli firmą Sony Music jak tę płytę zatytułować. „The Best Of”? Nie, to zbyt prozaicznie. „Największe przeboje”? Nie chciałem by to były największe przeboje, bo takie są tam trzy, może cztery. Wpadłem więc na pomysł, by nazwać tę kompozycję „Najważniejsze utwory”, ale wytwórnia postanowiła dodać słowo „przeboje”. Uważam, że tak naprawdę ta płyta powinna być zatytułowana „Najważniejsze…”. To są piosenki najważniejsze dla mnie. Nie mogę oczywiście zaniedbać takich utworów jak: „Parasolki”, „Kocha Ciebie Niebo” czy „Zaopiekuj Się Mną”, bo były to hity. Ale pozostałe kompozycje, które trafiły na to wydawnictwo, to według mnie najważniejsze momenty w twórczości Rezerwatu.

- Czemu na tej kompilacji nie ma żadnej nowej kompozycji? Jest tu jedynie niepublikowany wcześniej remiks „Kocha Ciebie niebo”.

- Zawarłem umowę z wytwórnią Sony, według której zrobimy wspólnie reedycję albumu „Dotykaj” z 2016 roku, która nie była zbyt dobrze wydana przez Polskie Radio. Następnie wydamy zupełnie nowy album z zaproszonymi gośćmi. Mam ten materiał już gotowy, ale nie chciałem na razie niczego nowego wrzucać na „Najważniejsze Przeboje”, bo to nie jest koniec dalszych działań muzycznych Rezerwatu. Mam mnóstwo pomysłów i chciałem je zachować na nową płytę.

- Na pewno przygotowując tę kompilację często powracałeś do trzech albumów Rezerwatu czyli „Rezerwatu” z 1984 roku, „Serca” z 1987 roku i wspomnianego już „Dotykaj” sprzed dwóch lat. Jestem ciekaw, czy w przypadku zwłaszcza dwóch pierwszych wydawnictw, akceptujesz je po tych ponad 30 latach? A może teraz byś coś pozmieniał lub nagrał inaczej?

 - Byłbym głupi, gdybym nie chciał czegoś zmienić. Z drugiej strony podszedłem do tego chyba w normalny sposób. Wydałem płytę „Rezerwat” w 1984 roku i był to album opublikowany w określonym czasie, brzmiący tak, jak brzmi płyta nagrana w tamtym czasie i zawierająca kompozycje, których tematyka dotyczyła tamtego okresu. Dlaczego teraz miałbym zmienić „Ochronę Zdrowia Psychicznego” i zaśpiewać ją na przykład delikatniej? Bez maniery nowofalowej. Po prostu: takie były czasy i niech tak zostanie. A gdybym chciał zrobić na przykład remiksy tych kompozycji, to oddałbym sprawę komu innemu, by zrobił to po swojemu. Tak zresztą planuję zrobić przy okazji reedycji „Dotykaj”.

- Ale nie myślałeś na przykład o takim posunięciu a la Lady Pank, które ostatnio nagrało na nowo debiutancką płytę z zaproszonymi gośćmi?

- Janek Borysewicz wpadł na pomysł, by reaktywować pierwszą płytę Lady Pank, ale zauważ, że nie zmienił tego albumu po to, by było ładniej czy lepiej, tylko nagrał nowy krążek z zaproszonymi gośćmi. To nie jest reedycja pierwszej płyty, tylko zupełnie nowy projekt.


- Gdy nagrywaliście „Zaopiekuj Się Mną” przeczuwałeś, że może to być piosenka ponadczasowa, czy traktowałeś ją jako jeden z wielu utworów na tym albumie?

- Od samego początku wiedziałem, że to jest świetny numer zarówno od strony muzycznej, jak i tekstowej. Cały utwór powstał w 6 czy 7 godzin i liczę tu nagranie muzyki i miksy. Utwór został nagrany niemal na tak zwaną „setkę”. Z klawiszowcem grałem na cztery ręce, aby osiągnąć potężne brzmienie. Pamiętam do dziś , jak wymęczyłem realizatora dźwięku Rafała Paczkowskiego.

- Rzeczywiście, nawet gdy słucham tego utworu w 2018 roku, to brzmienie robi wrażenie. Taka nowa fala AD 2018.

- Bardzo mi miło, że tak twierdzisz. A propos słów do „Zaopiekuj Się Mną”, to jako autor jest wpisany Andrzej Senar. Jest to nikt inny jak Janusz Kondratowicz, który mi bardzo pomógł. To on nauczył mnie pisać teksty. Powiedział mi, że dobry tekst piosenki musi zawrzeć wszystko w czterech-pięciu zdaniach, aby była fajna puenta i na dodatek coś przewrotnego.

Na marginesie dodam, że mało kto wie, że wymusiłem specjalny budżet na nagranie tej piosenki. Nagrywaliśmy ją w studiu Tonpressu, a pieniądze wyłożyła Łódzka Estrada. Potem tę kwotę ściągnęli z mojej gaży za koncerty. Ale dzięki temu przekazali mi prawa producenta. Więc mi się to opłaciło (śmiech). I cieszę się, że mam w dorobku taki jeden przebój. Każdemu artyście życzę, by odniósł taki sukces. I nieważne czy jeden albo drugi mądrala powie: „Eee, Rezerwat to kapela jednego przeboju”. I co z tego? Niech taki cwaniaczek sam nagra taki przebój, a wtedy pogadamy.

- Co było powodem tak długiej 29-letniej przerwy między wydaniem albumów „Serce” i „Dotykaj”?

- Po prostu – proza życia. Musiałem iść do normalnej pracy. Zajmowałem się jakimiś dziwnymi rzeczami: byłem szefem promocji w jakiejś firmie alkoholowej, zarabiałem duże pieniądze, ale co z tego? Byłem prezesem radia. Po drodze była jeszcze pięcioletnia walka o prawa do nazwy zespołu. Ale na szczęście zawsze coś robiłem na okoliczność tworzenia muzyki, bo miałem studio nagraniowe. Dlatego na płytę „Dotykaj” trafiły utwory, które wybrałem z 30 czy 40 kompozycji zarejestrowanych w kilkunastu latach poprzedzających jej wydanie.

- Czyli borykałeś się z klasycznym problemem polskich muzyków z przełomu lat 80. i 90. Kompletny brak kasy, zerowa sprzedaż płyt…

- Dokładnie tak. Mało tego, wtedy kompletnie zamknął się dopływ kasy z ZAIKS-u za odtworzenia radiowe. Radio publiczne płaciło według starych stawek, a do tego doszła jeszcze okrutna inflacja. Pamiętam jak z żoną wzięliśmy kredyt i nagle skoczyła inflacja, to ten kredyt oddaliśmy niemal za równowartość kilku  kajzerek (śmiech). Wiesz, na szczęście sytuację finansową ratowały koncerty, których graliśmy sporo. Pamiętam, że z siedem lat jeździliśmy do Związku Radzieckiego, a potem Rosji.

Wiele zespołów, które zaczęły tworzyć na początku lat 80. nagle utraciło rację bytu na przełomie lat 80. i 90. Nikt nie chciał grać polskiej muzyki. Być może, gdybym bardziej cisnął, to album „Dotykaj” ukazałby się dużo, dużo wcześniej, ale chyba miałem wtedy, w latach 90. taki okres, że chciałem to wszystko przeczekać.

- Czy traktujesz „Najważniejsze Przeboje” jako początek nowego etapu w karierze Rezerwatu?

- Oczywiście, że tak. Jak już wspomniałem wcześniej, w Sony Music wydamy reedycję „Dotykaj”, także u nich ukaże się nowy album studyjny. Poza tym mam bardzo dużo pomysłów na przyszłość. Fajnie się nam współpracuje, bo widzę, że wkładają bardzo dużo pracy w promocję tej kompilacji. Do tego gramy świetne koncerty, mamy rewelacyjne przyjęcie. Także Rezerwat nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

- Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

The Opposition

2018-07-04

W październiku, po raz pierwszy od poprzedniej wizyty w 1991 roku, przyjedzie do Polski brytyjska grupa The Opposition. Zespół wystąpi na łódzkim Soundedit Festival i będzie promował pierwszą od 7 lat płytę studyjną zatytułowaną "Somewhere in Between". Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i gitarzysta zespołu Mark Long.

Czytaj więcej...

Jono McCleery

2018-07-03

Brytyjski songwriter i wokalista Jono McCleery wydał album "Seeds of a Dandelion", na którym znalazło się dwanaście coverów piosenek artystów, którzy z różnych powodów są dla niego istotni. Premiera płyty była pretekstem by porozmawiać z artystą.

Czytaj więcej...

Tulia

2018-06-25

Tuż po triumfalnym występie na tegorocznym festiwalu w Opolu i premierze debiutanckiej płyty zatytułowanej po prostu "Tulia" spotkaliśmy się na rozmowę z tworzącymi grupę: Dominiką Siepką, Joanną Sinkiewicz, Patrycją Nowicką i Tulią Biczak.

Czytaj więcej...

Romantycy Lekkich Obyczajów

2018-06-23

Romantycy Lekkich Obyczajów wydali wiosną nowy album. „Neoromantyzm” to emocjonalna opowieść o miłości w czasach współczesnych, nostalgii i radzeniu sobie z ich przymiotami. O korzyściach płynących z nagrywania w domu oraz niuansach, jakie kryją nowe nagrania, opowiedzieli mi główni sprawcy zamieszania – Adam Miller i Damian Lange.

Czytaj więcej...

L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load