Wywiady

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Rozmowa z: Sam Fogarino

MM: Pracowaliście nad tą płytą w przerwach między trasami. Na jednej z nich uczciliście piętnastolecie „Turn On The Bright Lights”, grając ją w calości. Czy to wpłynęło jakoś na zawartość „Marauder”?

SF: Zdecydowanie tak. Ta trasa, na której graliśmy nasz debiut w całości dała nam dużo frajdy i wywołała ekscytację z grania, którą następnie przenieśliśmy do studia. Nigdy wcześniej tak nie robiliśmy. Zawsze było tak, że po skończonych trasach robiliśmy sobie przerwy, a dopiero potem braliśmy się za pisanie nowego materiału. Tym razem byliśmy cały czas w ruchu - tworzyliśmy i nagrywaliśmy praktycznie z marszu. Myślę, że pozytywnie wpłynęło na efekt, jaki osiągnęliśmy na tej płycie. Na pewno taka forma pracy przysłużyła tym piosenkom.

MM: Czytałem, że podczas nagrań grałeś tak mocno, że rozwaliłeś swój bęben taktowy. Czy to znaczy, że utwory, które znalazły się na „Marauder” brzmiały jeszcze mocniej?

SF: Tak mi się wydaje. Na pewno część z nich była mocniejsza. Tak się dzieje w czasie tworzenia. Łapaliśmy się w takich momentach, że z znienacka zaczęliśmy grać mocniej i szybciej. To miało miejsce na początku prób. Za oknem było gorące, nowojorskie lato, a my siedzieliśmy w sali prób i graliśmy. Korzystaliśmy z miejsca, które udostępnił nam Nick Zinner z grupy Yeah Yeah Yeahs. Było tam sporo przestrzeni i świetna wibracja. Mogliśmy sobie pofolgować w kwestii hałasowania (śmiech). Pierwszą piosenką, jaką stworzyliśmy na ten album było „The Rover”. Ten kawałek ma w sobie atmosferę swingu z lat 50. Po prostu płynie. A dalej dzieje się rock and roll.

MM: No właśnie – czytałem, że chciałeś nadać tym utworom brzmienie swingowe, ale też funkowe w stylu lat 80. Słuchając Twoich partii na tej płycie, mam wrażenie, że brzmią jeszcze bardziej rytmicznie, niż na waszych poprzednich płytach.

SF: To bardzo miłe. Dziękuję. Myślę, że nie chodziło tylko o lata 80., ale także o brzmienia, jakie dominowały w latach 60. i 70. Chodziło mi o osiągnięcie naturalności, jaką charakteryzowały się płyty, które wówczas wychodziły. Tam było sporo improwizacji i bezpośredniego grania.

MM: Będziecie grali te kawałki na żywo ostrzej?

SF: Takie mamy założenie – przynajmniej w większości tych kawałków. Płyta to jedno, ale zagranie jej na żywo jest osobną kwestią. Jesteśmy zadowoleni z tego, co udało nam się osiągnąć na „Marauder”. Pojawiła się nowa energia i ekscytacja, o której już mówiłem. Jesteśmy nakręceni tymi kawałkami, więc myślę, że damy upust naszej energii na koncertach.


MM: Kim jest tytułowy ‘maruder’? Ta postać pojawia się w utworze „Stay In Touch”?

SF: Kiedy Paul napisał teksty i przedstawił nam koncept… Tym razem postawił na treści mające charakter autobiograficzny. Część kawałków zawiera elementy z jego życia, a część ubarwił fikcją. Zamazał jednak linię pomiędzy tymi sferami, dlatego trudno się zorientować, co jest elementem prawdziwym w tych tekstach, a co wymyślonym. Myślę, że tytułowy „maruder” jest postacią skupioną wyłącznie na sobie, dbającą przede wszystkim o własne dobro i potrzeby. Taka mieszanka egoisty i narcyza. Ale tak jak powiedziałem – nie wiadomo, co jest w tym prawdą, a co fikcją.

MM: W materiałach promocyjnych towarzyszących płycie, Paul wspomina, że otworzył się znacznie bardziej w tekstach, które się na niej znalazły, niż miało to miejsce w przeszłości. Czy to znaczy, że nie mógł tego uczynić na wcześniejszych płytach?

SF: Myślę, że mógł, natomiast był raczej niepewny tego, czy powinien to robić. Kiedy jesteś młodym zespołem, tak naprawdę sprawdzasz dopiero swoje możliwości. Jest w tym jakaś radość, a przede wszystkim chęć dotarcia do prawdy. Z czasem utwierdzamy się w przekonaniu, że to, co robimy jest słuszne i pozwalamy sobie na więcej. Poza tym z wiekiem i doświadczeniem przychodzi to z większą łatwością. W przypadku Paula dotyczy to czasu, który potrzebował, by nabrać pewności, że może się odsłonić w tekstach, które pisze.

MM: A jak układała wam się współpraca z producentem Davem Fridmannem, który pracował wcześniej z m.in. Weezer, MGMT, The Flaming Lips, czy Mogwai?

SF: Doskonale! Nie doświadczyłem takiego porozumienia z żadnym producentem od lat. Począwszy od miejsca, w którym nagrywaliśmy (Tarbox Road Studios w Nowym Jorku – przyp. MM), które jest starym domem. Dave stworzył w nim niesamowitą przestrzeń do tworzenia i rejestracji dźwięków. Pomieszczenie, w którym nagrywaliśmy brzmiało niesamowicie. Mieszkaliśmy w tym domu na górze i w każdej chwili mogliśmy zejść i nagrywać. Stworzenie świetnej atmosfery w tym miejscu bardzo wpłynęło nie tylko na proces rejestracji, ale także na wydźwięk tej płyty. Poza tym Dave jest niezwykle utalentowanym producentem. Słyszy rzeczy, na które my byśmy nie zwrócili uwagi, a do tego jest kompletnie bezkonfliktowy.

MM: Przez wiele lat byliście porównywani do Joy Division. Czy coś zmieniło się w waszych inspiracjach muzycznych na przestrzeni lat?

SF: Zawsze mnie zastanawiało, skąd ludzie biorą takie jednoznaczne szufladki. I kategoryzują w taki sposób… Tymczasem każdy w zespole słucha diametralnie odmiennej muzyki. Na przykład Paul jest wielkim fanem hip hopu. Słucha go 24 godziny na dobę! Z kolei upodobania muzyczne Daniela (Kesslera, gitarzysty Interpol – przyp. MM) są tak eklektyczne, że nie jestem w stanie wymienić wszystkich rodzajów muzyki, której słucha. Sam natomiast słucham dużo nagrań z lat 60. i 70. Niewiele rusza mnie we współczesnej muzyce. Ostatnia płyty Run The Jewels mi się spodobała… Sięgam zatem głównie po sprawdzone wzorce: Led Zeppelin, David Bowie, Roy Orbison, Otis Redding. Ale zagłębiłem się też w muzykę lat 80. Wróciłem na przykład produkcji Trevora Horna w rodzaju Frankie Goes To Hollywood, czy ABC. To są rzeczy, których nie słuchałem od czasów dzieciństwa, a dziś przeżywam podczas ich słuchania różne retrospekcje (śmiech).

MM: Po wydaniu „Marauder” ruszacie w trasę. Przylecicie do Europy.

SF: Tak zjawimy się jeszcze w tym roku pod jego koniec. Natomiast większą trasę zagramy już w przyszłym roku. Zawitamy także na letnie festiwale. Na którymś polskim festiwalu też mamy zagrać, tylko nie pamiętam jego nazwy. W każdym razie – cierpliwości. Przyjedziemy również do Polski.

MM: Dziękuję za wywiad. 

Foto: James Medina


Rozmawiał: Maciej Majewski


Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

The Opposition

2018-07-04

W październiku, po raz pierwszy od poprzedniej wizyty w 1991 roku, przyjedzie do Polski brytyjska grupa The Opposition. Zespół wystąpi na łódzkim Soundedit Festival i będzie promował pierwszą od 7 lat płytę studyjną zatytułowaną "Somewhere in Between". Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i gitarzysta zespołu Mark Long.

Czytaj więcej...

Jono McCleery

2018-07-03

Brytyjski songwriter i wokalista Jono McCleery wydał album "Seeds of a Dandelion", na którym znalazło się dwanaście coverów piosenek artystów, którzy z różnych powodów są dla niego istotni. Premiera płyty była pretekstem by porozmawiać z artystą.

Czytaj więcej...

Tulia

2018-06-25

Tuż po triumfalnym występie na tegorocznym festiwalu w Opolu i premierze debiutanckiej płyty zatytułowanej po prostu "Tulia" spotkaliśmy się na rozmowę z tworzącymi grupę: Dominiką Siepką, Joanną Sinkiewicz, Patrycją Nowicką i Tulią Biczak.

Czytaj więcej...

Romantycy Lekkich Obyczajów

2018-06-23

Romantycy Lekkich Obyczajów wydali wiosną nowy album. „Neoromantyzm” to emocjonalna opowieść o miłości w czasach współczesnych, nostalgii i radzeniu sobie z ich przymiotami. O korzyściach płynących z nagrywania w domu oraz niuansach, jakie kryją nowe nagrania, opowiedzieli mi główni sprawcy zamieszania – Adam Miller i Damian Lange.

Czytaj więcej...

L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load