Wywiady

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Rozmowa z: Sam Fogarino

MM: Pracowaliście nad tą płytą w przerwach między trasami. Na jednej z nich uczciliście piętnastolecie „Turn On The Bright Lights”, grając ją w calości. Czy to wpłynęło jakoś na zawartość „Marauder”?

SF: Zdecydowanie tak. Ta trasa, na której graliśmy nasz debiut w całości dała nam dużo frajdy i wywołała ekscytację z grania, którą następnie przenieśliśmy do studia. Nigdy wcześniej tak nie robiliśmy. Zawsze było tak, że po skończonych trasach robiliśmy sobie przerwy, a dopiero potem braliśmy się za pisanie nowego materiału. Tym razem byliśmy cały czas w ruchu - tworzyliśmy i nagrywaliśmy praktycznie z marszu. Myślę, że pozytywnie wpłynęło na efekt, jaki osiągnęliśmy na tej płycie. Na pewno taka forma pracy przysłużyła tym piosenkom.

MM: Czytałem, że podczas nagrań grałeś tak mocno, że rozwaliłeś swój bęben taktowy. Czy to znaczy, że utwory, które znalazły się na „Marauder” brzmiały jeszcze mocniej?

SF: Tak mi się wydaje. Na pewno część z nich była mocniejsza. Tak się dzieje w czasie tworzenia. Łapaliśmy się w takich momentach, że z znienacka zaczęliśmy grać mocniej i szybciej. To miało miejsce na początku prób. Za oknem było gorące, nowojorskie lato, a my siedzieliśmy w sali prób i graliśmy. Korzystaliśmy z miejsca, które udostępnił nam Nick Zinner z grupy Yeah Yeah Yeahs. Było tam sporo przestrzeni i świetna wibracja. Mogliśmy sobie pofolgować w kwestii hałasowania (śmiech). Pierwszą piosenką, jaką stworzyliśmy na ten album było „The Rover”. Ten kawałek ma w sobie atmosferę swingu z lat 50. Po prostu płynie. A dalej dzieje się rock and roll.

MM: No właśnie – czytałem, że chciałeś nadać tym utworom brzmienie swingowe, ale też funkowe w stylu lat 80. Słuchając Twoich partii na tej płycie, mam wrażenie, że brzmią jeszcze bardziej rytmicznie, niż na waszych poprzednich płytach.

SF: To bardzo miłe. Dziękuję. Myślę, że nie chodziło tylko o lata 80., ale także o brzmienia, jakie dominowały w latach 60. i 70. Chodziło mi o osiągnięcie naturalności, jaką charakteryzowały się płyty, które wówczas wychodziły. Tam było sporo improwizacji i bezpośredniego grania.

MM: Będziecie grali te kawałki na żywo ostrzej?

SF: Takie mamy założenie – przynajmniej w większości tych kawałków. Płyta to jedno, ale zagranie jej na żywo jest osobną kwestią. Jesteśmy zadowoleni z tego, co udało nam się osiągnąć na „Marauder”. Pojawiła się nowa energia i ekscytacja, o której już mówiłem. Jesteśmy nakręceni tymi kawałkami, więc myślę, że damy upust naszej energii na koncertach.


MM: Kim jest tytułowy ‘maruder’? Ta postać pojawia się w utworze „Stay In Touch”?

SF: Kiedy Paul napisał teksty i przedstawił nam koncept… Tym razem postawił na treści mające charakter autobiograficzny. Część kawałków zawiera elementy z jego życia, a część ubarwił fikcją. Zamazał jednak linię pomiędzy tymi sferami, dlatego trudno się zorientować, co jest elementem prawdziwym w tych tekstach, a co wymyślonym. Myślę, że tytułowy „maruder” jest postacią skupioną wyłącznie na sobie, dbającą przede wszystkim o własne dobro i potrzeby. Taka mieszanka egoisty i narcyza. Ale tak jak powiedziałem – nie wiadomo, co jest w tym prawdą, a co fikcją.

MM: W materiałach promocyjnych towarzyszących płycie, Paul wspomina, że otworzył się znacznie bardziej w tekstach, które się na niej znalazły, niż miało to miejsce w przeszłości. Czy to znaczy, że nie mógł tego uczynić na wcześniejszych płytach?

SF: Myślę, że mógł, natomiast był raczej niepewny tego, czy powinien to robić. Kiedy jesteś młodym zespołem, tak naprawdę sprawdzasz dopiero swoje możliwości. Jest w tym jakaś radość, a przede wszystkim chęć dotarcia do prawdy. Z czasem utwierdzamy się w przekonaniu, że to, co robimy jest słuszne i pozwalamy sobie na więcej. Poza tym z wiekiem i doświadczeniem przychodzi to z większą łatwością. W przypadku Paula dotyczy to czasu, który potrzebował, by nabrać pewności, że może się odsłonić w tekstach, które pisze.

MM: A jak układała wam się współpraca z producentem Davem Fridmannem, który pracował wcześniej z m.in. Weezer, MGMT, The Flaming Lips, czy Mogwai?

SF: Doskonale! Nie doświadczyłem takiego porozumienia z żadnym producentem od lat. Począwszy od miejsca, w którym nagrywaliśmy (Tarbox Road Studios w Nowym Jorku – przyp. MM), które jest starym domem. Dave stworzył w nim niesamowitą przestrzeń do tworzenia i rejestracji dźwięków. Pomieszczenie, w którym nagrywaliśmy brzmiało niesamowicie. Mieszkaliśmy w tym domu na górze i w każdej chwili mogliśmy zejść i nagrywać. Stworzenie świetnej atmosfery w tym miejscu bardzo wpłynęło nie tylko na proces rejestracji, ale także na wydźwięk tej płyty. Poza tym Dave jest niezwykle utalentowanym producentem. Słyszy rzeczy, na które my byśmy nie zwrócili uwagi, a do tego jest kompletnie bezkonfliktowy.

MM: Przez wiele lat byliście porównywani do Joy Division. Czy coś zmieniło się w waszych inspiracjach muzycznych na przestrzeni lat?

SF: Zawsze mnie zastanawiało, skąd ludzie biorą takie jednoznaczne szufladki. I kategoryzują w taki sposób… Tymczasem każdy w zespole słucha diametralnie odmiennej muzyki. Na przykład Paul jest wielkim fanem hip hopu. Słucha go 24 godziny na dobę! Z kolei upodobania muzyczne Daniela (Kesslera, gitarzysty Interpol – przyp. MM) są tak eklektyczne, że nie jestem w stanie wymienić wszystkich rodzajów muzyki, której słucha. Sam natomiast słucham dużo nagrań z lat 60. i 70. Niewiele rusza mnie we współczesnej muzyce. Ostatnia płyty Run The Jewels mi się spodobała… Sięgam zatem głównie po sprawdzone wzorce: Led Zeppelin, David Bowie, Roy Orbison, Otis Redding. Ale zagłębiłem się też w muzykę lat 80. Wróciłem na przykład produkcji Trevora Horna w rodzaju Frankie Goes To Hollywood, czy ABC. To są rzeczy, których nie słuchałem od czasów dzieciństwa, a dziś przeżywam podczas ich słuchania różne retrospekcje (śmiech).

MM: Po wydaniu „Marauder” ruszacie w trasę. Przylecicie do Europy.

SF: Tak zjawimy się jeszcze w tym roku pod jego koniec. Natomiast większą trasę zagramy już w przyszłym roku. Zawitamy także na letnie festiwale. Na którymś polskim festiwalu też mamy zagrać, tylko nie pamiętam jego nazwy. W każdym razie – cierpliwości. Przyjedziemy również do Polski.

MM: Dziękuję za wywiad. 

Foto: James Medina


Rozmawiał: Maciej Majewski


Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load