Wywiady

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Rozmowa z: Per Gessle

MM: Twój poprzedni anglojęzyczny album „Party Crasher” ukazał się 10 lat temu. Czemu musieliśmy tak długo czekać na kolejny?

PG: Po pierwsze - byłem zajęty działaniami Roxette. Trwało to 6 lat. Po drugie – nagrywałem płyty szwedzkojęzyczne (w ubiegłym roku Per wydał dwie płyty „En vacker natt” i „En vacker dag” – przyp. MM). I dopiero po zakończeniu tamtych aktywności, znalazłem czas na nagranie i wydanie „Small Town Talk”. To naturalne posunięcie. Nagrywam tylko wtedy, kiedy mam na to ochotę.

MM: „Small Town Talk” przynosi spokojną i lekką mieszankę bluesa i folku. Co było jej główną inspiracją?
PG:
Zacząłem pisać materiał na tę płytę, kiedy Roxette zakończyło koncertowanie, czyli w 2016 roku. Chciałem zrobić coś diametralnie odmiennego od tego, co nagrywam w tym zespole. Zależało mi na płycie lirycznej, opartej na brzmieniach akustycznych. Początkowo wszystko napisałem po szwedzku. Poleciałem do Nashville, gdzie pracowałem z tamtejszymi muzykami. To było spełnienie jednego z moich wieloletnich marzeń. Nie wiedziałem początkowo, czego oczekiwać. Okazało się to jednak wspaniałym doświadczeniem. Mniej więcej w połowie nagrywania płyty zdałem sobie sprawę, że nagrywam coś wyjątkowego. W związku z tym postanowiłem przetłumaczyć teksty utworów na język angielski. To zmiana zaowocowała tym, co słychać na „Small Town Talk”.

MM: Album zatem powstał najpierw w języku szwedzkim?

PG: Tak, w takiej formie go zarejestrowałem i wydałem w ubiegłym roku, a dokładnie wiosną („En Vacker Natt” – przyp. MM). Koncertowałem z nim także w lecie po Szwecji. Na tamtą trasę sformowałem nowy zespół, składający się ze szwedzkich muzyków, w którym uwzględniłem także elementy muzyki country, jak gitara hawajska, dobro, czy skrzypce. Z tym samym zespołem będę grał także tej jesieni piosenki Roxette.


MM: No właśnie – na płycie słychać sporo brzmienia skrzypiec. Kto na nich zagrał?

PG: Wszystko zostało nagrane w Nashville poza trzema piosenkami. Na płycie na skrzypcach zagrał Stuart Duncan, który jest niesamowitym muzykiem. Usłyszałem go, kiedy grał z Alison Krauss i Robertem Plantem. Okazało się grał praktycznie ze wszystkimi w świecie muzyki country. Inną postacią jest Dan Dugmore, który zagrał na gitarze hawajskiej i gitarze dobro. To absolutna legenda. Jeden z najlepszych muzyków na świecie. Jest jeszcze Mickey Raphael, który zagrał na harmonijce ustnej. To muzyk, który od 34 lat gra z Williem Nelsonem... Miałem ogromne szczęście współpracować z tymi wszystkimi instrumentalistami. To coś niesamowitego.

MM: Ponownie Twoim głównym współpracownikiem na płycie jest Helena Josefsson. Wasza współpraca trwa już 15 lat. Nie jesteście sobą znudzeni?

PG: Nie, wręcz przeciwnie! Helena jest niesamowitą wokalistką, wspaniale się z nią pracuje. Z każdym kolejnym rokiem jest coraz lepsza. Poza tym współpraca z nią jest dla mnie interesująca jako autora piosenek, ponieważ jej styl śpiewania jest zupełnie odmienny, niż Marie (Fredriksson, wokalistki Roxette – przyp. MM), która śpiewa bardziej zadziornie i rockowo.

MM: Kto jest bohaterem piosenki „The Finest Prize”?

PG: To opowieść o dziewczynie i chłopaku, którzy dochodzą do takiego momentu w swoim życiu, w którym próbują odnaleźć na nową swoją tożsamość. Generalnie jednak ten utwór można interpretować na wiele różnych sposobów. Napisałem go pierwotnie na ostatni album Roxette („Good Karma” ukazał się w czerwcu 2016 roku – przyp. MM). Wówczas jednak go nie nagraliśmy. W Nashville zarejestrowałem go ponownie po szwedzku, natomiast ostatecznie wróciłem do wersji angielskiej, którą słychać na „Small Town Talk”. To jedna z moich ulubionych piosenek na płycie.

MM: Skoro wspomniałeś ponownie Roxette – planujecie kolejny album?

PG: Nie, Roxette póki co jest tematem zamkniętym. Przykro mi z tego powodu, ale też rozumiem Marie. Jej zdrowie nie pozwala na koncertowanie i dlatego zakończyła działalność na polu muzycznym w 2016 roku. Prowadzi obecnie bardzo spokojne, ustabilizowane życie. Rozmawiamy co tydzień ze sobą.

MM: 21 października ponownie wystąpisz w Warszawie. Oczywiście wszyscy spodziewają się repertuaru Roxette. Zagrasz coś poza tym?

PG: Postaram się przemycić kilka kompozycji z mojego solowego repertuaru. Natomiast rzeczywiście setlista będzie zawierała głównie piosenki Roxette. Mamy ponad 70 utworów, które możemy zagrać, więc jest w czym wybierać (śmiech). Chcę je wypróbować z tym zespołem. Myślę, że cały set zamknie się jednak w 25 kawałkach. A ponieważ mam w zespole i gitarę hawajską, i skrzypce, to przełożenie utworów Roxette również na takie instrumentarium jest ciekawym i ekscytującym wyzwaniem. Nie zacząłem jeszcze prób, w związku z tym, nie wiem, czy uda się to zrobić (śmiech).

MM: A kto będzie śpiewał partie Marie? Helena?

PG: W zespole śpiewają wszyscy, ale jeszcze nie podjąłem ostatecznej decyzji, kto będzie śpiewał jej partie. Prawdopodobnie będziemy się wymieniać z paniami śpiewającymi w poszczególnych piosenkach.


MM: Wróćmy do przeszłości. Na przełomie lat 80. i 90. Roxette było wszędzie. Jest jednym z moich pierwszych wspomnień muzycznych. Wydawało się wówczas, że każdy kolejny utwór, który wydajecie od razu staje się hitem. Jak myślisz, co było kluczowym momentem dla tej ogromnej popularności, jaką się wówczas cieszyliście?

PG: Myślę, że piosenki, płyty i nieustanne koncertowanie mocno się do tego przyczyniło. Roxette zawsze świetnie pracowało w studiu. Nagrywaliśmy głównie w Sztokholmie, ale brzmieliśmy jak nikt inny, co było dla nas ogromnym atutem. Równocześnie bardzo dobrze wypadaliśmy na żywo. Zawsze mieliśmy ze sobą znakomity zespół muzyków. Do tego Marie była wyjątkową frontmanką. Kiedy patrzę na okres od 1988 do 1995 roku, był to czas nieustannego nagrywania, koncertowania i promowania naszej twórczości. To był jeden wielki trip (śmiech). Byliśmy zaskoczeni, że właściwie na całym świecie nasze piosenki są tak dobrze przyjmowane. To był wspaniały czas i do dziś bardzo miło go wspominamy. A ponieważ pochodzimy z małego szwedzkiego miasteczka, międzynarodowy sukces i kariera tym bardziej wydają się czymś niewyobrażalnym.

MM: Zawsze mnie zastanawiało, jak to się stało, że „It Must Have Been Love” trafiło na ścieżkę dźwiękową do filmu „Pretty Woman”? Wiem jedynie, że pierwotnie była to piosenka świąteczna.

PG: Zgadza się. Natomiast powodem, dla którego znaleźliśmy się na tej ścieżce dźwiękowej był fakt, że pojawili się na niej inni artyści związani – tak jak my – z wytwórnią EMI. Stąd na płycie są utwory Davida Bowiego, Natalie Cole, Go West, czy Roberta Palmera. Pamiętam, że podczas obiadu w Los Angeles przedstawiciel wytwórni zapytał nas, czy mamy utwór na ścieżkę do „Pretty Woman”. Odpowiedziałem że nie i że nie mamy czasu go nagrać, bo cały czas koncertujemy. Wspomniałem mu jednak o piosence, którą nagraliśmy dwa lata temu właśnie z tym świątecznym tekstem. Nagraliśmy ją jeszcze raz z nowym tekstem, który napisałem i dorobiłem nowe intro. Utwór zmiksował Humberto Gatica, który był wówczas bardzo rozchwytywany. Reszta jest historią... Piosenka stała się tak wielkim przebojem, że nagrywając ją, nawet przez moment nie zdawaliśmy sobie sprawy, że będzie aż tak popularna. Poza tym nikt nie spodziewał się też takiego sukcesu samego filmu „Pretty Woman”. To był obraz niskobudżetowy, a okazał się hitem na skalę światową.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

The Opposition

2018-07-04

W październiku, po raz pierwszy od poprzedniej wizyty w 1991 roku, przyjedzie do Polski brytyjska grupa The Opposition. Zespół wystąpi na łódzkim Soundedit Festival i będzie promował pierwszą od 7 lat płytę studyjną zatytułowaną "Somewhere in Between". Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i gitarzysta zespołu Mark Long.

Czytaj więcej...

Jono McCleery

2018-07-03

Brytyjski songwriter i wokalista Jono McCleery wydał album "Seeds of a Dandelion", na którym znalazło się dwanaście coverów piosenek artystów, którzy z różnych powodów są dla niego istotni. Premiera płyty była pretekstem by porozmawiać z artystą.

Czytaj więcej...

Tulia

2018-06-25

Tuż po triumfalnym występie na tegorocznym festiwalu w Opolu i premierze debiutanckiej płyty zatytułowanej po prostu "Tulia" spotkaliśmy się na rozmowę z tworzącymi grupę: Dominiką Siepką, Joanną Sinkiewicz, Patrycją Nowicką i Tulią Biczak.

Czytaj więcej...

Romantycy Lekkich Obyczajów

2018-06-23

Romantycy Lekkich Obyczajów wydali wiosną nowy album. „Neoromantyzm” to emocjonalna opowieść o miłości w czasach współczesnych, nostalgii i radzeniu sobie z ich przymiotami. O korzyściach płynących z nagrywania w domu oraz niuansach, jakie kryją nowe nagrania, opowiedzieli mi główni sprawcy zamieszania – Adam Miller i Damian Lange.

Czytaj więcej...

L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load