Wywiady

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Rozmowa z: Per Gessle

MM: Twój poprzedni anglojęzyczny album „Party Crasher” ukazał się 10 lat temu. Czemu musieliśmy tak długo czekać na kolejny?

PG: Po pierwsze - byłem zajęty działaniami Roxette. Trwało to 6 lat. Po drugie – nagrywałem płyty szwedzkojęzyczne (w ubiegłym roku Per wydał dwie płyty „En vacker natt” i „En vacker dag” – przyp. MM). I dopiero po zakończeniu tamtych aktywności, znalazłem czas na nagranie i wydanie „Small Town Talk”. To naturalne posunięcie. Nagrywam tylko wtedy, kiedy mam na to ochotę.

MM: „Small Town Talk” przynosi spokojną i lekką mieszankę bluesa i folku. Co było jej główną inspiracją?
PG:
Zacząłem pisać materiał na tę płytę, kiedy Roxette zakończyło koncertowanie, czyli w 2016 roku. Chciałem zrobić coś diametralnie odmiennego od tego, co nagrywam w tym zespole. Zależało mi na płycie lirycznej, opartej na brzmieniach akustycznych. Początkowo wszystko napisałem po szwedzku. Poleciałem do Nashville, gdzie pracowałem z tamtejszymi muzykami. To było spełnienie jednego z moich wieloletnich marzeń. Nie wiedziałem początkowo, czego oczekiwać. Okazało się to jednak wspaniałym doświadczeniem. Mniej więcej w połowie nagrywania płyty zdałem sobie sprawę, że nagrywam coś wyjątkowego. W związku z tym postanowiłem przetłumaczyć teksty utworów na język angielski. To zmiana zaowocowała tym, co słychać na „Small Town Talk”.

MM: Album zatem powstał najpierw w języku szwedzkim?

PG: Tak, w takiej formie go zarejestrowałem i wydałem w ubiegłym roku, a dokładnie wiosną („En Vacker Natt” – przyp. MM). Koncertowałem z nim także w lecie po Szwecji. Na tamtą trasę sformowałem nowy zespół, składający się ze szwedzkich muzyków, w którym uwzględniłem także elementy muzyki country, jak gitara hawajska, dobro, czy skrzypce. Z tym samym zespołem będę grał także tej jesieni piosenki Roxette.


MM: No właśnie – na płycie słychać sporo brzmienia skrzypiec. Kto na nich zagrał?

PG: Wszystko zostało nagrane w Nashville poza trzema piosenkami. Na płycie na skrzypcach zagrał Stuart Duncan, który jest niesamowitym muzykiem. Usłyszałem go, kiedy grał z Alison Krauss i Robertem Plantem. Okazało się grał praktycznie ze wszystkimi w świecie muzyki country. Inną postacią jest Dan Dugmore, który zagrał na gitarze hawajskiej i gitarze dobro. To absolutna legenda. Jeden z najlepszych muzyków na świecie. Jest jeszcze Mickey Raphael, który zagrał na harmonijce ustnej. To muzyk, który od 34 lat gra z Williem Nelsonem... Miałem ogromne szczęście współpracować z tymi wszystkimi instrumentalistami. To coś niesamowitego.

MM: Ponownie Twoim głównym współpracownikiem na płycie jest Helena Josefsson. Wasza współpraca trwa już 15 lat. Nie jesteście sobą znudzeni?

PG: Nie, wręcz przeciwnie! Helena jest niesamowitą wokalistką, wspaniale się z nią pracuje. Z każdym kolejnym rokiem jest coraz lepsza. Poza tym współpraca z nią jest dla mnie interesująca jako autora piosenek, ponieważ jej styl śpiewania jest zupełnie odmienny, niż Marie (Fredriksson, wokalistki Roxette – przyp. MM), która śpiewa bardziej zadziornie i rockowo.

MM: Kto jest bohaterem piosenki „The Finest Prize”?

PG: To opowieść o dziewczynie i chłopaku, którzy dochodzą do takiego momentu w swoim życiu, w którym próbują odnaleźć na nową swoją tożsamość. Generalnie jednak ten utwór można interpretować na wiele różnych sposobów. Napisałem go pierwotnie na ostatni album Roxette („Good Karma” ukazał się w czerwcu 2016 roku – przyp. MM). Wówczas jednak go nie nagraliśmy. W Nashville zarejestrowałem go ponownie po szwedzku, natomiast ostatecznie wróciłem do wersji angielskiej, którą słychać na „Small Town Talk”. To jedna z moich ulubionych piosenek na płycie.

MM: Skoro wspomniałeś ponownie Roxette – planujecie kolejny album?

PG: Nie, Roxette póki co jest tematem zamkniętym. Przykro mi z tego powodu, ale też rozumiem Marie. Jej zdrowie nie pozwala na koncertowanie i dlatego zakończyła działalność na polu muzycznym w 2016 roku. Prowadzi obecnie bardzo spokojne, ustabilizowane życie. Rozmawiamy co tydzień ze sobą.

MM: 21 października ponownie wystąpisz w Warszawie. Oczywiście wszyscy spodziewają się repertuaru Roxette. Zagrasz coś poza tym?

PG: Postaram się przemycić kilka kompozycji z mojego solowego repertuaru. Natomiast rzeczywiście setlista będzie zawierała głównie piosenki Roxette. Mamy ponad 70 utworów, które możemy zagrać, więc jest w czym wybierać (śmiech). Chcę je wypróbować z tym zespołem. Myślę, że cały set zamknie się jednak w 25 kawałkach. A ponieważ mam w zespole i gitarę hawajską, i skrzypce, to przełożenie utworów Roxette również na takie instrumentarium jest ciekawym i ekscytującym wyzwaniem. Nie zacząłem jeszcze prób, w związku z tym, nie wiem, czy uda się to zrobić (śmiech).

MM: A kto będzie śpiewał partie Marie? Helena?

PG: W zespole śpiewają wszyscy, ale jeszcze nie podjąłem ostatecznej decyzji, kto będzie śpiewał jej partie. Prawdopodobnie będziemy się wymieniać z paniami śpiewającymi w poszczególnych piosenkach.


MM: Wróćmy do przeszłości. Na przełomie lat 80. i 90. Roxette było wszędzie. Jest jednym z moich pierwszych wspomnień muzycznych. Wydawało się wówczas, że każdy kolejny utwór, który wydajecie od razu staje się hitem. Jak myślisz, co było kluczowym momentem dla tej ogromnej popularności, jaką się wówczas cieszyliście?

PG: Myślę, że piosenki, płyty i nieustanne koncertowanie mocno się do tego przyczyniło. Roxette zawsze świetnie pracowało w studiu. Nagrywaliśmy głównie w Sztokholmie, ale brzmieliśmy jak nikt inny, co było dla nas ogromnym atutem. Równocześnie bardzo dobrze wypadaliśmy na żywo. Zawsze mieliśmy ze sobą znakomity zespół muzyków. Do tego Marie była wyjątkową frontmanką. Kiedy patrzę na okres od 1988 do 1995 roku, był to czas nieustannego nagrywania, koncertowania i promowania naszej twórczości. To był jeden wielki trip (śmiech). Byliśmy zaskoczeni, że właściwie na całym świecie nasze piosenki są tak dobrze przyjmowane. To był wspaniały czas i do dziś bardzo miło go wspominamy. A ponieważ pochodzimy z małego szwedzkiego miasteczka, międzynarodowy sukces i kariera tym bardziej wydają się czymś niewyobrażalnym.

MM: Zawsze mnie zastanawiało, jak to się stało, że „It Must Have Been Love” trafiło na ścieżkę dźwiękową do filmu „Pretty Woman”? Wiem jedynie, że pierwotnie była to piosenka świąteczna.

PG: Zgadza się. Natomiast powodem, dla którego znaleźliśmy się na tej ścieżce dźwiękowej był fakt, że pojawili się na niej inni artyści związani – tak jak my – z wytwórnią EMI. Stąd na płycie są utwory Davida Bowiego, Natalie Cole, Go West, czy Roberta Palmera. Pamiętam, że podczas obiadu w Los Angeles przedstawiciel wytwórni zapytał nas, czy mamy utwór na ścieżkę do „Pretty Woman”. Odpowiedziałem że nie i że nie mamy czasu go nagrać, bo cały czas koncertujemy. Wspomniałem mu jednak o piosence, którą nagraliśmy dwa lata temu właśnie z tym świątecznym tekstem. Nagraliśmy ją jeszcze raz z nowym tekstem, który napisałem i dorobiłem nowe intro. Utwór zmiksował Humberto Gatica, który był wówczas bardzo rozchwytywany. Reszta jest historią... Piosenka stała się tak wielkim przebojem, że nagrywając ją, nawet przez moment nie zdawaliśmy sobie sprawy, że będzie aż tak popularna. Poza tym nikt nie spodziewał się też takiego sukcesu samego filmu „Pretty Woman”. To był obraz niskobudżetowy, a okazał się hitem na skalę światową.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load