Wywiady

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Rozmowa z: Wojtek Wojda

- Gdy rozmawialiśmy w 2012 roku po wydaniu albumu „Achtung 2012” powiedziałeś, że uważasz tamtą płytę za najdojrzalsze wydawnictwo Farben Lehre. Ciekaw jestem jak oceniasz w takim razie album „Stacja Wolność”?

- Potwierdzam, co wtedy powiedziałem. Na tamten czas była to najlepsza płyta Farben Lehre. Jeśli chodzi o „Stację Wolność”, to uważam, że ten nowy album jest dziełem kompletnym. O ile na „Achtung” słyszałem pewnego rodzaju słabsze momenty, o tyle na nowym wydawnictwie takich słabszych elementów nie słyszę. „Stację Wolność” stawiam wyżej niż „Achtung 2012”.

- „Stacja Wolność” to Wasz 13 album studyjny, w tym 11 z premierowym autorskim materiałem. Pomiędzy „Achtung 2012” a nową płytą wydaliście dwa krążki kompilacyjne. Czy uważasz zatem „Stację Wolność” za swojego rodzaju początek nowego etapu w działalności Farben Lehre?

- Myślę, że tak. Po wydaniu płyty „Achtung 2012” powiedziałem nawet, że kończymy tym albumem pewien etap w działalności Farben Lehre. Biorąc pod uwagę, że zespół nie jest debiutantem i istnieje 32 lata, trudno cokolwiek wyrokować na przyszłość, ale z dużym prawdopodobieństwem mogę stwierdzić, że tak, będzie to początek nowego etapu w historii Farben Lehre. Mamy zamiar długo promować nową płytę i na pewno nie będzie tak, że za pół roku będziemy myśleć o nowym albumie. Mamy nowego perkusistę w zespole czyli Gerarda Klawe i nigdy nie przypuszczałem, że jakikolwiek perkusista jest w stanie tak bardzo zmienić oblicze kapeli. Nie chodzi mi tu tylko o grę Gerarda na perkusji, ale także „wmiksowanie” się charakterologiczne w skład zespołu.

- Jak doszło do Waszej współpracy z Gerardem, znanym z takich zespołów jak: Rezerwat, Closterkeller, Moskwa czy Hedone?

- Gerard ma spore doświadczenie punkrockowe, chociażby ze współpracy ze wspomnianą Moskwą, ale uważam go za bardzo wszechstronnego, wręcz kompletnego perkusistę. Nie miałem najmniejszych obaw czy sobie poradzi w Farben Lehre. Po pożegnaniu się z poprzednim perkusistą Adamem Mikołajewskim w lutym 2017 roku, napisaliśmy na ten temat informację na jednym z portali społecznościowych. Odezwało się do nas kilkunastu perkusistów, w tym kilku godnych uwagi. Jednym z nich był właśnie Gerard. Skontaktowaliśmy się ze sobą i okazało się, że wysunął się pod każdym względem na czoło peletonu i został perkusistą Farben Lehre.


- W przeciwieństwie do „Achtung 2012” na nowej płycie, poza Jelonkiem, który zagrał na skrzypcach w kilku utworach i Twoją żoną, która zaśpiewała chórki w trzech piosenkach, nie ma żadnych gości. Taki był zamysł od samego początku czy też tak naturalnie wyszło?

- Powiem Ci, że nawet ten Jelonek wyszedł ponadplanowo, bo pierwotnie w ogóle planowaliśmy nagrać płytę bez gości. Moją żonę Agatę uważam nie za gościa, a bardziej współgospodarza. No więc, po wydaniu „Achtung 2012” i „Projekt Punk” z 2014 roku, z rekordową ilością gości uznaliśmy, że nadeszła pora, by zespół Farben Lehre pokazał na co go stać w wersji oryginalnej, czyli w kwartecie. Tak jak zaczynaliśmy ponad 30 lat temu. I pewnie ten plan by się udał, gdyby nie to, że Jelonek gra jak gra i uznaliśmy, że jego obecność byłaby bardzo przydatna. Jego jest po prostu trudno zastąpić. No i niektóre nowe piosenki aż prosiły się o Jelonka właśnie. Mam tu na myśli takie kompozycje jak „Przebudzenie”, „Ali-Baba” czy „Metafory”.

- Wyrażeniem-kluczem na nowej płycie jest „Stacja Wolność”. Pojawia się nie tylko w tytule albumu, ale także w tekstach otwierającego krążek utworu tytułowego i zamykającej całość piosenki „Ludzie we Mgle”. Czy możemy te dwa utwory potraktować jako klamrę spajającą ten album czyli czy ta płyta stanowi zamkniętą całością pod kątem tekstów piosenek?

- Bardzo lubię, gdy człowiek, który przeprowadza wywiad jest bardzo dobrze przygotowany. Tak, jak najbardziej jest to zamknięta całość. Zaczynamy od „Stacji Wolność” i jednymi z ostatnich słów przed refrenem w „Ludziach We Mgle” jest wers „w poszukiwaniu Stacji Wolności”. Cała idea tej płyty polega na tym, że Stacja Wolność to jest coś, co mamy niby na całe życie, ale może zdarzyć się tak, że w każdej chwili możemy być zmuszeni, aby się znowu o nią ubiegać, a nawet walczyć. W pierwszym utworze Stacja Wolność jest oczywistą wartością, ale w ostatniej kompozycji już taką nie jest, bo gdzieś po drodze ją zgubiliśmy. Gdyby ktoś zapytał, w jaki sposób zamierzamy walczyć o tę Stację Wolność, wskazujemy na kolejne wyrażenie-klucz czyli „walcz muzyką”, które dwukrotnie pojawia się na płycie - w utworach „Prawdziwka” oraz „Dobranoc”.

- Ta płyta idealnie wpasowuje się w dyskusję, która pojawiła się jakiś czas temu w kilku polskich mediach na temat: dlaczego polscy artyści tak mało komentują wydarzenia polityczne w Polsce?

- Farben Lehre jest zespołem, który wbrew opiniom malkontentów i złośliwców, nigdy nie kłaniał się koniunkturze. My nigdy nie szliśmy za modami na różne nurty muzyczne i nie byliśmy oportunistami. Zresztą śpiewamy o tym w piosence „Judasz”. Według mnie wielu muzyków właśnie z tego powodu się nie wychyla. Po co tracić emisje w rozgłośniach radiowych? Po co stracić możliwość zagrania koncertów plenerowych? Można się narazić i stracić kasę. A ja tylko przypomnę, że gdyby w latach osiemdziesiątych tak myśleli: Dezerter, Republika, Brygada Kryzys, Kult i parę innych zespołów, to mielibyśmy polską muzykę na poziomie dna. Ale dzięki temu, że byli wtedy tacy wykonawcy, to dziś o muzyce sprzed trzech dekad mówimy z dumą. Apeluję więc: oportunizm odłóżmy na bok i mówmy jak jest. A poza tym: jeśli lekarz, ksiądz, nauczyciel, sportowiec czy polityk z nadania partyjnego mają prawo wypowiadać się na tematy bieżące, to dlaczego nie mogą tego robić muzycy? Dla mnie to jest jakaś aberracja. Może w ogóle wyślijmy muzyków na bezludną wyspę i odetnijmy ich od rzeczywistości? Zgadzam się, że dla władzy byłoby to idealne rozwiązanie, gdyby muzycy śpiewali tylko o kwiatkach, zielonej trawie, słońcu i miłości. To jest idealne rozwiązanie dla tak zwanego systemu, dla każdej siły rządzącej, bez względu na to, z której strony sceny politycznej pochodzi. My na takie scenariusze się nie piszemy, komentujemy rzeczywistość od zawsze i nie jest prawdą to, co mówią niektórzy złośliwi, że kiedyś Farben Lehre nie komentowało pewnych spraw. Przypominam, że na płycie „Achtung 2012” wydanej 6 lat temu, gdy rządziła inna opcja polityczna niż teraz, pojawiło się kilka mocnych tekstów zahaczających o politykę, jak chociażby utwór tytułowy czy kompozycje „Zbrodnia i Wiara” lub „Coś”. Na innych naszych płytach też możesz znaleźć teksty komentujące rzeczywistość. I teraz jest tak samo. Nie mamy zamiaru stać i milczeć.

- Dziękuję za rozmowę.


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load