Wywiady

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Rozmowa z: Marta Zalewska

- Masz bogate CV artystyczne, ale Twój debiutancki solowy album studyjny ukazał się dopiero teraz. Dlaczego?

- Pewnie dlatego, że dopiero teraz byłam gotowa na wydanie tej płyty. Wydaje mi się, że okres przygotowań do wydania tego albumu zajął całe moje muzyczne życie, a nie tylko ostatnie 2 lata podczas których powstawały nagrania. Już 10 lat temu pojawił się pomysł, by opublikować autorską twórczość. Jednak uważam, że dobrze zrobiłam wstrzymując się z tym tyle lat. Według mnie ta płyta jest spójna, co nie było wcale takie oczywiste - pozostaję pod wpływem wielu gatunków muzycznych, nie tylko mojej ulubionej muzyki rockowej. Chciałam jednak, by tych 12 utworów było spójnych stylistycznie. Punktem zwrotnym było na pewno poznanie Krzysztofa Pacana, który jest producentem muzycznym, współkompozytorem utworów na płycie i basistą. Posłuchał tego, co mam do powiedzenia muzycznie i stwierdził, że nie powinnam się dłużej wstrzymywać z wydaniem płyty. Dodał mi także odwagi mówiąc, że muzyka rock’n’rollowa, niekoniecznie podążająca za aktualnymi trendami, jest przecież moim naturalnym językiem a co za tym idzie, najlepszą estetyką dla mojej płyty.

- Wydałaś płytę dzięki zwycięstwu w konkursie zorganizowanym przez radiową Czwórkę. Wyobraź sobie, że jesteś w jury tego konkursu. Za co byś doceniła ten album czyli co według Ciebie jest takiego na tym krążku, co docenili jurorzy?

- Mogę jedynie zgadywać albo odwołać się do artykułu na stronie Polskiego Radia, w którym jury argumentuje swoją decyzję. Ten konkurs jest wyjątkowy, gdyż aby wziąć w nim udział należy dostarczyć gotowy materiał na płytę - już po masteringu. Zdarzyło mi się pukać do drzwi wytwórni płytowych i żeby zwrócić na siebie uwagę wśród setek innych artystów-debiutantów trzeba mieć znajomości albo łut szczęścia, a najlepiej jedno i drugie. W przypadku konkursu w Czwórce, każdy mógł wystartować z tego samego poziomu i zgłosić około godziny swojej muzyki, pełny album, a nie tylko jedną piosenkę czy dwie. To naprawdę jest niespotykane. Być może mój album spodobał się jury przez to, jak brzmi właśnie w całości, od początku do końca. Wierzę także, że rock w programie 4 Polskiego Radia jest gatunkiem, dla którego wszyscy mają dużo sympatii.

- Ty nagrałaś większość instrumentów na płycie, ale jednocześnie w sesjach nagraniowych brało udział kilku muzyków. Jak wyglądała Wasza współpraca i czy Ty podejmowałaś ostateczne decyzje?

- Mam taki charakter, że jest we mnie bardzo dużo lidera. Ale muszę to trochę temperować we współpracy z innymi muzykami, gdy zależy mi na ich opinii oraz udziale. Nie ukrywam, że było kilka sytuacji, gdy dochodziło do spięć z Krzyśkiem Pacanem na tle muzycznym, ale ostatecznie wynikły z tego bardzo dobre rzeczy. Cały czas się uczę i jeśli nawet w pierwszym odruchu chciałabym o wszystkim decydować, to jednak potrafię spojrzeć na rzeczy z dystansem i biorę pod uwagę zdanie innych. Pracując ze świetnymi muzykami nie mogłabym nie słuchać ich opinii. Oczywiście jest to mój autorski, solowy projekt pod którym podpisuję się imieniem i nazwiskiem, ale jest bardzo istotne to, kto na tej płycie zagrał. A są to: wspaniali Paweł Zalewski, Przemek Pacan, Tomasz "Harry" Waldowski, Kamil Barański, Róża Dudziewicz, moja mama Bożena Zalewska, Artur Gierczak. I oczywiście nieoceniony Krzysiek Pacan, który jest współkompozytorem płyty, nagrał większość partii gitary basowej i jest współodpowiedzialny, wspólnie ze mną, za brzmienie albumu.


- Jesteś także autorką tekstów. Skąd czerpiesz inspiracje?

- Z własnych doświadczeń i obserwacji osób, które mnie otaczają. Choć może zabrzmi to banalnie, inspiruje mnie całe życie. Jest tak złożone, że każda najmniejsza rzecz może zainspirować do refleksji. Dodatkowo, co jest u mnie rodzinne, bardzo lubię patrzeć wstecz. Nie tylko w kwestii muzycznej. Lubię pochylić się nad tym "skąd się wzięłam" i dlaczego jestem tu, gdzie jestem. Lubię rozmyślać nad tym, jak wiele rzeczy miało na to wpływ. Moja rodzina ma aż dwustuletnią tradycję muzyczną i wszystkie anegdoty rodzinne sobie przekazujemy z pokolenia na pokolenie. W dzisiejszych czasach nie spotyka się często sytuacji, by młodzi ludzie lubili zanurzać się w swoją przeszłość, w historie swoich przodków. Tak więc inspirująca jest zarówno przeszłość, jak i teraźniejszość, ale także marzenia. W moich tekstach jest sporo życzeniowej postawy i refleksji nie tylko nad tym, co już mnie ukształtowało, ale także o tym, czego bym sobie życzyła.

- Czy w Twojej rodzinie były oczekiwania byś została muzykiem czy też był to Twój wybór?

-  Pewnie gdybym nie chciała grać to moi rodzice życzyliby sobie, abym to robiła i staraliby się mnie do tego zachęcić. Jednak jak daleko sięgam pamięcią to moje wspomnienia są związane z muzyką. Jeździłam z rodzicami na koncerty. Byłam małą dziewczynką, ale doskonale pamiętam scenę, na której występują moi rodzice i to, jakie mam odczucia w związku z tym, co widzę i słyszę. Wiem, że oni bawią się w jakąś super zabawę, fajnie to brzmi i czuję jak bardzo chciałabym wziąć w tym udział (śmiech). Więc jak już zdarzyła się taka okazja, to chwyciłam za instrument i zaczęłam się do tej "zabawy" włączać. Pierwszym instrumentem były skrzypce, ale rodzice dali mi wybór i równolegle zapisali mnie na lekcje fortepianu. Jako sześcioletnie dziecko podjęłam całkiem świadomą decyzję, że wolę skrzypce. Moi rodzice mieli oczywiście ogromny wpływ na to, że jestem muzykiem, ponieważ pokazali mi muzykę jako atrakcyjną na tyle, że chciałam ich naśladować. Zawsze jednak pozostawiali mi wybór, co jest bardzo ważne dla młodego człowieka. Jeśli się coś mocno narzuci dorastającemu człowiekowi, to jego bunt będzie jeszcze większy niż ten, który jest naturalnym udziałem niemal każdej dojrzewającej osoby (śmiech).

- Chciałbym jeszcze wrócić na chwilę do tekstów na tej płycie. Dwa z nich są po angielsku, a reszta po polsku. Dlaczego nie chciałaś zrobić całej płyty w naszym języku bądź języku Szekspira?

- Długo się nad tym zastanawiałam. Tak naprawdę wyniknęło to z tego, że mam szczęście całkiem dobrze znać język angielski i mogę sobie wybrać, w którym języku napiszę dany tekst. W związku z tym, że lubię brzmienie języka angielskiego, postanowiłam część tekstów zostawić w tym języku, choć mam ich polskie wersje. Nawet zrobiłam taki eksperyment i nagrałam kilka utworów w obu językach – na przykład piosenkę „Whatever”. Może kiedyś pokażę światu polski tekst. Płyta jest głównie po polsku i jeśli miałabym wybrać jeden język, to skłaniałabym się w kierunku języka polskiego, bo jest dla mnie naturalny, choć wcale nie najłatwiejszy do śpiewania.

- Masz na koncie bardzo dużo kooperacji muzycznych m.in. Moniką Borzym, Kayah, Perfectem, Grzechem Piotrowskim. Czy po wydaniu tej debiutanckiej płyty nie powinnaś jednak skupić się na swojej karierze i muzyce rockowej, abyś była jednak kojarzona jako Marta Zalewska?

- Masz rację i robię wszystko by właśnie tak się stało. Ta płyta pojawiła się w momencie, w którym mogę już coś dla niej poświęcić. Przez wiele lat chciałam ze wszystkiego czerpać i nie potrafiłam skupić się na swoich działaniach solowych. Dodatkowo, cały czas uczę się od artystów, z którymi współpracuję i to mnie rozwija a zarazem pomaga budować mi własny język muzyczny. Jednak teraz się odważyłam , aby wypowiedzieć się własnym autorskim głosem, a to kosztuje bardzo dużo, bo całą historię bycia muzykiem sesyjnym trzeba próbować powoli zamknąć albo przynajmniej ograniczyć. Oczywiście dla fonograficznego debiutanta, droga od wydania pierwszej płyty do wyprzedanych tras koncertowych i kalendarza wypełnionego po brzegi jest bardzo długa. Na razie działam metodą małych kroków, choć wszystko, co dzieje się teraz, od wydania tej płyty jest dla mnie olbrzymim skokiem do przodu i idealnym początkiem.

- Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load