Wywiady

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Rozmowa z: Misia Furtak

MM: W książeczce płyty napisałaś, że to album o zmianach. Zarówno gwałtownych, jak i powolnych, których czasem nie zauważamy. Słuchając tej płyty, zastanawiam się jednak, czy nie jest ona asekuracyjna. Czytając zaś teksty, odnoszę wrażenie, że w jakiś sposób się wzdrygasz przed podjęciem pewnych decyzji.

MF: Nie, to zdecydowanie nie jest płyta asekuracyjna. Robiłam w życiu różne rzeczy asekuracyjne, ale ta nie jest jedną z nich. Zastanawia mnie jednak, dlaczego uważasz ją za taką płytę?

MM: Począwszy od tytułów piosenek takich jak „Będzie gorzej”, „Skończy się”, „Co przyjdzie?”, a skończywszy na ich zawartości tekstowej. Nie całej oczywiście, ale jednak w dominującej części tej płyty.

MF: Powiem Ci, że nie do końca to rozumiem. Owszem, te teksty niosą ze sobą jakąś obawę, ale ona mnie nie blokuje. Mówię o tym, że to jest trudne, ale jednak w tym jestem, robię to. Gdybym się chciała asekurować, to zwróciłabym się w kierunku czegoś innego. Byłabym w innej branży, prowadziłabym inne życie, nie utrudniałabym go sobie. Nie jestem masochistką i nie robię rzeczy, których nie chcę robić. To jest absolutnie świadoma droga i nie ma w niej asekuranctwa, zwłaszcza, że decyzje, które podejmuje, to nie jest pierwszy lepszy wybór, by było najłatwiej. Zresztą przez całe swoje życie nie podejmowałam takich prostych wyborów. Dlatego uważam, że ta płyta jest wręcz demaskująca.

MM: A czy to jest zamknięcie jakiegoś etapu w Twoim życiu?

MF: Ta płyta jest swoistym łącznikiem. To podsumowanie kilku rzeczy, ale nie wsobne. To co się działo w moim życiu, zainspirowało mnie do tego, by powiedzieć coś o sobie, ale jednocześnie spojrzeć na szerszy kontekst. W związku z tym ta płyta ma bliskie i dalsze plany. Poza tym w jakimś stopniu jest powrotem do pewnych rzeczy, z których się muzycznie wywodzę oraz obserwacją rzeczywistości, która nas otacza w tej chwili.

MM: Na płycie wsparli Cię Hania Raniszewska, Olek Orłowski i Piotr Madej. Jak wyglądał ich wkład w ten album?

MF: Kiedy w lipcu 2017 roku postanowiłam skończyć tę płytę,w pierwszej kolejności zgłosiłam się do Olka. Napisaliśmy wcześniej razem dwa utwory - „Pamięć” i „Skończy się”. Zależało mi na tym, żeby te piosenki znalazły się na płycie. Poza tym bardzo mi pomagał także przy reszcie utworów, podczas nagrywania wokali, czy partii smyczkowych. Dograł też gitarę do „Skończy się”. Odbijałam od niego pomysły produkcyjne. Na początku powiedziałam mu, że w tych piosenkach nie będzie bębnów, co bardzo go ucieszyło i powiedział, że wchodzi w to. To pierwsza rzecz muzyczna, w której brał udział, w której nie było perkusji (śmiech). Potrzebowałam opinii z zewnątrz. Nie wielkiego pana producenta, który rozstawi mnie po kątach, tylko kogoś zaufanego, z kim będę się czuła bezpiecznie, i kto spojrzy na to innym okiem. Olek był właśnie taką osobą przy tej płycie. Z kolei Hania wybrała sobie te piosenki, które najlepiej czuła i które ją ciekawiły. Razem stworzyłyśmy trzy utwory: „Nie zaczynaj”, „Go to sleep” i „Bez czterech rąk”. Stąd też podobnie jak w przypadku Olka, jest wymieniona jako współkompozytorka. Poza tym pomogła mi przy partiach smyczkowych. W ich nagraniu brał udział ten sam kwartet, który nagrywał również z Hanią w grupie tęskno oraz w jej solowych rzeczach. Na końcu pojawił się Piotrek Madej. Byłam u niego studio latem 2018 roku. Zgłosiłam mu kilka wątpliwości, co do brzmienia gitar, czy tych trzeszczących odgłosów w „Skończy się”. Szukaliśmy dodatkowych soundów. Dograłam też u niego dodatkowe gitary. Słuchałam jego sugestii. Czasami miał kompletnie inne pomysły na te utwory, z których jednak nie skorzystałam (śmiech).


MM: A czy z kolei współpraca z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis miała jakiś wpływ na „Co przyjdzie?”

MF: Akurat nie. Pracowałam niezależnie nad oboma płytami, mimo iż momentami odbywało się to jednocześnie. Był taki moment, że zastanawiałam się, czy nie przerzucić pomysłów między tymi projektami. Początkowo zakładałam na przykład, że „Lekarstwo” ukaże się na mojej solowej płycie. Ostatecznie trafiła jednak na „Off The Grid”. Myślę, że oba te albumy są w jakimś stopniu kompatybilne ze sobą.

MM: Gdy rozmawiałem z Wojtkiem Mazolowskim na temat płyty „Chaos pełen idei”, opowiadał mi jak zaśpiewałaś „Love at first sight” do melodii „Heart-Shaped Box” Nirvany. Powiedział mi, że podobno biegałaś z tą piosenką Kylie Minogue. A czy ze swoimi piosenkami też biegałaś?

MF: (śmiech) Nie. Zresztą od bardzo dawno nie biegałam. Faktycznie miałam playlistę do biegania i ta piosenka Kylie Minogue też się tam znalazła, bo na mnie działała. Pomyślałam sobie, że ten tekst jest bardzo dobry i gdyby go zaśpiewać mroczniej, nabrałby kompletnie innego charakteru. Nagrałam go na laptopa, śpiewając do macbookowego mikrofonu. Oczywiście było to ciche, ale nawet fajne. Zresztą Wojtek pierwotnie chciał wykorzystać tę moją wersję (śmiech). A że nagrywaliśmy w studio na setkę, to forma też jest inna. Ta stuprocentowa emocja jest jednak w tej mojej demówce.

MM: Na płycie „Co przyjdzie?” są też dwa utwory instrumentalne, w których pięknie ‘opowiadasz’ dźwiękami, czyli „Tysiąc” i „Space”. O czym są te utwory?

MF: Rzeczywiście w tych utworach gram tylko ja, albo midi. To kwestia aranżacji, że są one takie gęste. Muzyka klasyczna, czy właśnie instrumentalna bardzo działa na moją wyobraźnię. Wyświetlają się różne obrazy w głowie. „Space” być może faktycznie jest trochę kosmiczny… Wiesz, nie lubię opowiadać, o czym one są, czy nadawać im sensu. One służą temu, by otworzyć głowę, resetować się w jakiś sposób.

MM: Grasz jeszcze na słynnej gitarze z motylkiem?

MF: Tak, zdarza mi się na nim grać i również pisałam przy jego użyciu. Jest zatem cały czas w użyciu i od czasu do czasu się pojawia.

MM: Co zatem przyjdzie…?

MF: Nie wiem. To nie jest tak, że zadaję to pytanie i znam na nie odpowiedź. Po prostu je zadaje. Te, jak i inne pytania, które pojawiają się na tej płycie, posłużą – mam nadzieję – do uruchomienia jakichś procesów myślowych. I że być może zaczniemy się wszyscy nad tym zastanawiać, a może każdy dojdzie do czegoś osobno.

MM: Na mnie ta płyta podziałała kojąco i w jakiś sposób mnie ‘utuliła”, co nie jest wcale takie oczywiste, zwłaszcza, że nie zawiera ona najweselszych dźwięków.

MF: To bardzo miłe, bo o to mi chodziło. Sama szukałam takich odczuć w muzyce innych. Próbowałam siebie otoczyć takimi bezpiecznymi rzeczami. Pisząc tę płytę, chciałam się znaleźć w bezpiecznej przestrzeni i odciąć się od bodźców rozpraszających.

MM: Będą koncerty?

MF: Tak, zaczęłam już grać koncerty wcześniej – od połowy ubiegłego roku - żeby poniekąd sprawdzić wstępne instrumentarium i oswoić się z tym materiałem. Najbliższy koncert zagramy 16 lutego w Wolskim Domu Kultury w Warszawie, a kolejny 1 marca w Teatrze na Plaży w Sopocie.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load