Wywiady

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Rozmowa z: Misia Furtak

MM: W książeczce płyty napisałaś, że to album o zmianach. Zarówno gwałtownych, jak i powolnych, których czasem nie zauważamy. Słuchając tej płyty, zastanawiam się jednak, czy nie jest ona asekuracyjna. Czytając zaś teksty, odnoszę wrażenie, że w jakiś sposób się wzdrygasz przed podjęciem pewnych decyzji.

MF: Nie, to zdecydowanie nie jest płyta asekuracyjna. Robiłam w życiu różne rzeczy asekuracyjne, ale ta nie jest jedną z nich. Zastanawia mnie jednak, dlaczego uważasz ją za taką płytę?

MM: Począwszy od tytułów piosenek takich jak „Będzie gorzej”, „Skończy się”, „Co przyjdzie?”, a skończywszy na ich zawartości tekstowej. Nie całej oczywiście, ale jednak w dominującej części tej płyty.

MF: Powiem Ci, że nie do końca to rozumiem. Owszem, te teksty niosą ze sobą jakąś obawę, ale ona mnie nie blokuje. Mówię o tym, że to jest trudne, ale jednak w tym jestem, robię to. Gdybym się chciała asekurować, to zwróciłabym się w kierunku czegoś innego. Byłabym w innej branży, prowadziłabym inne życie, nie utrudniałabym go sobie. Nie jestem masochistką i nie robię rzeczy, których nie chcę robić. To jest absolutnie świadoma droga i nie ma w niej asekuranctwa, zwłaszcza, że decyzje, które podejmuje, to nie jest pierwszy lepszy wybór, by było najłatwiej. Zresztą przez całe swoje życie nie podejmowałam takich prostych wyborów. Dlatego uważam, że ta płyta jest wręcz demaskująca.

MM: A czy to jest zamknięcie jakiegoś etapu w Twoim życiu?

MF: Ta płyta jest swoistym łącznikiem. To podsumowanie kilku rzeczy, ale nie wsobne. To co się działo w moim życiu, zainspirowało mnie do tego, by powiedzieć coś o sobie, ale jednocześnie spojrzeć na szerszy kontekst. W związku z tym ta płyta ma bliskie i dalsze plany. Poza tym w jakimś stopniu jest powrotem do pewnych rzeczy, z których się muzycznie wywodzę oraz obserwacją rzeczywistości, która nas otacza w tej chwili.

MM: Na płycie wsparli Cię Hania Raniszewska, Olek Orłowski i Piotr Madej. Jak wyglądał ich wkład w ten album?

MF: Kiedy w lipcu 2017 roku postanowiłam skończyć tę płytę,w pierwszej kolejności zgłosiłam się do Olka. Napisaliśmy wcześniej razem dwa utwory - „Pamięć” i „Skończy się”. Zależało mi na tym, żeby te piosenki znalazły się na płycie. Poza tym bardzo mi pomagał także przy reszcie utworów, podczas nagrywania wokali, czy partii smyczkowych. Dograł też gitarę do „Skończy się”. Odbijałam od niego pomysły produkcyjne. Na początku powiedziałam mu, że w tych piosenkach nie będzie bębnów, co bardzo go ucieszyło i powiedział, że wchodzi w to. To pierwsza rzecz muzyczna, w której brał udział, w której nie było perkusji (śmiech). Potrzebowałam opinii z zewnątrz. Nie wielkiego pana producenta, który rozstawi mnie po kątach, tylko kogoś zaufanego, z kim będę się czuła bezpiecznie, i kto spojrzy na to innym okiem. Olek był właśnie taką osobą przy tej płycie. Z kolei Hania wybrała sobie te piosenki, które najlepiej czuła i które ją ciekawiły. Razem stworzyłyśmy trzy utwory: „Nie zaczynaj”, „Go to sleep” i „Bez czterech rąk”. Stąd też podobnie jak w przypadku Olka, jest wymieniona jako współkompozytorka. Poza tym pomogła mi przy partiach smyczkowych. W ich nagraniu brał udział ten sam kwartet, który nagrywał również z Hanią w grupie tęskno oraz w jej solowych rzeczach. Na końcu pojawił się Piotrek Madej. Byłam u niego studio latem 2018 roku. Zgłosiłam mu kilka wątpliwości, co do brzmienia gitar, czy tych trzeszczących odgłosów w „Skończy się”. Szukaliśmy dodatkowych soundów. Dograłam też u niego dodatkowe gitary. Słuchałam jego sugestii. Czasami miał kompletnie inne pomysły na te utwory, z których jednak nie skorzystałam (śmiech).


MM: A czy z kolei współpraca z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis miała jakiś wpływ na „Co przyjdzie?”

MF: Akurat nie. Pracowałam niezależnie nad oboma płytami, mimo iż momentami odbywało się to jednocześnie. Był taki moment, że zastanawiałam się, czy nie przerzucić pomysłów między tymi projektami. Początkowo zakładałam na przykład, że „Lekarstwo” ukaże się na mojej solowej płycie. Ostatecznie trafiła jednak na „Off The Grid”. Myślę, że oba te albumy są w jakimś stopniu kompatybilne ze sobą.

MM: Gdy rozmawiałem z Wojtkiem Mazolowskim na temat płyty „Chaos pełen idei”, opowiadał mi jak zaśpiewałaś „Love at first sight” do melodii „Heart-Shaped Box” Nirvany. Powiedział mi, że podobno biegałaś z tą piosenką Kylie Minogue. A czy ze swoimi piosenkami też biegałaś?

MF: (śmiech) Nie. Zresztą od bardzo dawno nie biegałam. Faktycznie miałam playlistę do biegania i ta piosenka Kylie Minogue też się tam znalazła, bo na mnie działała. Pomyślałam sobie, że ten tekst jest bardzo dobry i gdyby go zaśpiewać mroczniej, nabrałby kompletnie innego charakteru. Nagrałam go na laptopa, śpiewając do macbookowego mikrofonu. Oczywiście było to ciche, ale nawet fajne. Zresztą Wojtek pierwotnie chciał wykorzystać tę moją wersję (śmiech). A że nagrywaliśmy w studio na setkę, to forma też jest inna. Ta stuprocentowa emocja jest jednak w tej mojej demówce.

MM: Na płycie „Co przyjdzie?” są też dwa utwory instrumentalne, w których pięknie ‘opowiadasz’ dźwiękami, czyli „Tysiąc” i „Space”. O czym są te utwory?

MF: Rzeczywiście w tych utworach gram tylko ja, albo midi. To kwestia aranżacji, że są one takie gęste. Muzyka klasyczna, czy właśnie instrumentalna bardzo działa na moją wyobraźnię. Wyświetlają się różne obrazy w głowie. „Space” być może faktycznie jest trochę kosmiczny… Wiesz, nie lubię opowiadać, o czym one są, czy nadawać im sensu. One służą temu, by otworzyć głowę, resetować się w jakiś sposób.

MM: Grasz jeszcze na słynnej gitarze z motylkiem?

MF: Tak, zdarza mi się na nim grać i również pisałam przy jego użyciu. Jest zatem cały czas w użyciu i od czasu do czasu się pojawia.

MM: Co zatem przyjdzie…?

MF: Nie wiem. To nie jest tak, że zadaję to pytanie i znam na nie odpowiedź. Po prostu je zadaje. Te, jak i inne pytania, które pojawiają się na tej płycie, posłużą – mam nadzieję – do uruchomienia jakichś procesów myślowych. I że być może zaczniemy się wszyscy nad tym zastanawiać, a może każdy dojdzie do czegoś osobno.

MM: Na mnie ta płyta podziałała kojąco i w jakiś sposób mnie ‘utuliła”, co nie jest wcale takie oczywiste, zwłaszcza, że nie zawiera ona najweselszych dźwięków.

MF: To bardzo miłe, bo o to mi chodziło. Sama szukałam takich odczuć w muzyce innych. Próbowałam siebie otoczyć takimi bezpiecznymi rzeczami. Pisząc tę płytę, chciałam się znaleźć w bezpiecznej przestrzeni i odciąć się od bodźców rozpraszających.

MM: Będą koncerty?

MF: Tak, zaczęłam już grać koncerty wcześniej – od połowy ubiegłego roku - żeby poniekąd sprawdzić wstępne instrumentarium i oswoić się z tym materiałem. Najbliższy koncert zagramy 16 lutego w Wolskim Domu Kultury w Warszawie, a kolejny 1 marca w Teatrze na Plaży w Sopocie.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load