Wywiady

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Rozmowa z: Rafał Karwot

MM: "Sambal, najczęściej ostro-kwaśny sos chilli ze słodką "nutą", która dopełnia jego wybuchowy charakter. (...) Okładka oraz tytuł można zinterpretować również jako dwa ludzkie oblicza, które ścierają się ze sobą. Wydaje mi się, że najlepszą ilustracją tej tezy jest utwór "Mam w sobie lwa"?:

RK: Dokładnie tak. Ten utwór jest podsumowaniem całej płyty. Wynika to z mojej natury, że albo jest zabawa i potrzebuje wokół siebie ludzi, albo chcę zostać sam, bo mam wszystkiego dość. To także wynik doświadczeń, bo ile można śpiewać o słonecznej odmianie życia.

MM: A swoją drogą – ten album jest sam w sobie jakimś podsumowaniem dla was? Takim swoistym greatest hits?

RK: Nie, raczej nie, chociaż muzycznie i gatunkowo na tej płycie zebraliśmy wszystko, co w Tabu najlepsze. Więc możesz mieć rację (śmiech). Nie jest to jednak typowe roots reggae.

MM: Ciekawi mnie dobór gości na tej płycie. O ile udział Juniora Stress i Kamila Bednarka nie dziwi, to zaskoczył mnie Kuba Kawelec z Happysad, który pojawił się w dodatku w dość smutnym utworze – „Nie mam już sił”.

RK: Udział gości nie jest przypadkowy. Zaproszenie ich na płytę wynika z naszej wieloletniej przyjaźni. Spędziliśmy ze sobą wiele wspólnych chwil. I o ile z Junior Stressem, czy z Kamilem nie raz się spotykaliśmy regularnie na koncertach, czy festiwalach, o tyle z Kubą Kawalcem poznaliśmy się na okrągłych urodzinach grupy Akurat. Zagraliśmy wówczas trasę we Wrocławiu, Bielsku i Krakowie. Okazało się, że bardzo pasujemy do siebie mentalnie. Cały czas mamy kontakt ze sobą. Zależało mi na tym, byśmy razem zrobili numer.

MM: Natomiast jeden utwór trochę tutaj odstaje aranżacyjnie, a mianowicie „Łap tę chwilę”. Nie licząc partii trąbek i tych krótkich wstawek gitary, brzmi on dość… weselnie.

RK: (śmiech) Świadomie zrobiliśmy ten numer w taki sposób, bo zależało nam na tym, żeby to było jak najprostsze. Ale może coś w tym jest, bo dostaliśmy za niego po głowie w recenzjach i pod klipem (śmiech). Mnie na przykład ten numer się bardzo podoba. Poza tym świetnie płynie na koncertach.

MM: Ile nagrywaliście ten album, bo z tego co wiem – powstał on w kilku studiach?

RK: Chłopaki weszli do studia w maju. Ja miałem nagrać wokale w czerwcu i skończyć je powinienem do końca miesiąca, by w lipcu Eprom (Michał „Eprom” Baj”, producent - przyp. MM) dostał materiał do miksów i byśmy mogli wydać album we wrześniu. Wymyśliłem sobie jednak, że będę tę płytę nagrywał u siebie w Wodzisławiu Śląskim. Miałem taki deal ze studiem, że jednego dnia miałem coś napisane, a drugiego jechałem, by to zarejestrować. To mnie troszeczkę rozleniwiło i przesunęło całość w czasie. Do tego graliśmy koncerty, z których przyjeżdżałem po weekendzie bez głosu, który leczyłem do środy, czyli miałem tylko jeden dzień w tygodniu – czwartek – kiedy mogłem nagrywać. Zaczęliśmy zatem w maju, a ostatnie wokale nagrałem w listopadzie ubiegłego roku.

MM: Chciałem Cię zapytać o utwór „Jachty”, w którym Junior Stress nawija: „Dobrze byłoby mieć furki trzy, takie jak ci z MTV”. Abstrahując od tego, czym obecnie jest MTV, czy to wyraz jakiejś tęsknoty?

RK: Jak najbardziej. Pamiętaj, że my wiemy, czym było MTV oraz to, czym ono było jeszcze 20 lat temu. Podejrzewam, że nie miał na myśli raperów z Youtube (śmiech).

MM: A kim jest Jose Maria Casablanca?

RK: Nasz były akustyk miał ksywę Pejo. I kiedyś na rozgrzewkę na próbie nawinąłem: Jose Maria Casablanca Pejo. Długo ten wers leżał i czekał. I teraz na płytę napisałem do niego historię. Poza tym każdy z nas ma takiego ziomka, który był królem życia i tak się w tym zanurzył, że popłynął, zapomniał o innych ziomkach i został sam. Numer ma klimat latino, bo stwierdziliśmy, że skoro taki tytuł, to pociągniemy ten numer takim gatunku. Bawimy się stylami, choć punktem wyjścia jest reggae i myślę, że słychać to na całym „Sambalu”.

MM: Lena Romul zaśpiewała i zaaranżowała chórki na tej płycie. Nie chcieliście, by zagrała też na saksofonie?

RK: Nie, bo mamy już w zespole wystarczająco dużo trąb (śmiech). Leny i tak na tej płycie jest sporo, co mnie bardzo cieszy, bo ten mój ciemny wokal bardzo rozjaśniła. Daliśmy jej wolną rękę i zrobiła te chórki fantastycznie.

MM: Wznowiliście „jednosłowo”, czyli wasz debiut z 2006 roku. Czemu? Skończył się nakład?

RK: Tak, a dodatkowo zrobiliśmy nowy master i wydaliśmy ją na winylu. Poza tym nie podobało nam się, jak pierwotnie ten album brzmiał. Nagrywaliśmy to w Czechach u czeskiego realizatora, więc ten sound był wtedy kwadratowy. Mieliśmy zajawę, wygraliśmy festiwal w Ostródzie, pojechaliśmy do Czech, by nagrać singla, a zostaliśmy dłużej i zarejestrowaliśmy całą płytę. Robiliśmy te numery w studiu, a czas mijał. Dzisiaj sytuacja nie do pomyślenia.

MM: Co dalej? Gracie razem od ponad 15 lat.

RK: Drugie piętnaście lat (śmiech). Nie widzę innej opcji.

MM: Pytam, ponieważ zastanawiam się, jak to teraz jest zespołowi reggae utrzymać się na polskiej scenie?

RK: My jakoś sobie radzimy, ale tak naprawdę nie ma już młodej sceny reggae. Zostało kilka składów z dawnych lat, ale nie ma tej młodej siły. To jest bardzo przykre, bo gdy my startowaliśmy, to konkurencja była spora. Cały czas goniliśmy, a teraz nie czujemy tego oddechu młodej generacji. Teraz trudniej też wzbogacić grono słuchaczy o młodsze pokolenie, chociaż pod tym względem przykładem jest Kamil Bednarek. Pamiętam, jak on startował i jak te młode kilkunastoletnie dziewczyny piszczały na jego koncertach (śmiech). Wszyscy się z tego wówczas śmiali. Niedawno byłem na dziesięcioleciu Kamila w „Stodole” i te trzynastolatki mają teraz po dwadzieścia trzy lata. One były przy nim na początku i są z nim teraz. A jak ma taki kilkunastoletni słuchacz wystartować z artystą czterdziestoletnim? To jest problem nie do przeskoczenia. My mamy słuchaczy trzydziestoletnich bo to są ludzie, którzy nas pamiętają od początku, a młodych słuchaczy prawie nie ma.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load