Wywiady

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Rozmowa z: Stanisław Soyka

MM: „Muzyka i słowa” – tytuł już sam w sobie nasuwa sugestię, że to dzieło w pełni autorskie. To cieszy, zwłaszcza po płytach z tekstami Miłosza, Leśmiana czy Osieckiej. I słuchając tej płyty, idąc od początku, czyli od piosenki „Przyszedł czas na zmiany”, mam wrażenie, że Pan o tych zmianach śpiewa bardzo lekko. Przez to gwizdanie oraz gitarę kojarzy mi się z reggae.

SS: I słusznie się kojarzy. To jest stworzone według takiej niepisanej zasady, że jak się mówi rzeczy poważne, to nie trzeba ich oprawiać w jakiś niezwykle poważny, czy nawet żałobny ton. Wręcz przeciwnie – należy spróbować podać to może nie lekko, ale pogodnie.

MM: W tym tekście pojawia się wers: Damy radę Tato. Zastanawiam się, czy nie lepszy wydźwięk miałyby te słowa, gdyby śpiewali je Pana synowie Kuba i Antek, którzy grają z Panem?

SS: A to jest słuszna uwaga. To jest super pomysł. Dziękuję. Możemy to naprawić na koncertach.

MM: Przyszedł czas na zmiany/Dzieci poszły z domu/O mojej tęsknocie/Nie mówię nikomu to z jednej strony pogodzenie, a z drugiej - Pan chyba nie musi się z tym specjalnie godzić, bo synowie z grają z Panem?

SS: Trzeba na to spojrzeć z różnych perspektyw. Mamy ze sobą kontakt na bieżąco i jesteśmy w dobrych stosunkach ze sobą. Kuba i Antek są cudnymi muzykami. Antek dodatkowo od 2004 roku opiekował się u nas dźwiękiem, bo jest dyplomowanym inżynierem dźwięku. Natomiast Kuba gra na bębnach i śpiewa tak, jak nikt inny nie byłby w stanie. On zna cały mój repertuar od a do z i czuje się w nim organicznie. To jest niezwykle cenne. Ale nie możemy być dla siebie wzajemnie zakładnikami. Ja muszę być w każdej chwili gotowy na to, że on pójdzie swoją drogą – tak jak Antoni. Nasze drogi się rozchodzą. Antek nagrał płytę. Okazało się, że jest kompozytorem. Bardzo mnie to cieszy, bo to jest muzyka kulturalna. Na „Muzykę i słowa” nagrał piękne keyboardy. Kuba na razie ze mną zostaje, chociaż nie gwarantuje, że nie założę nigdy ensemblu ‘bezsojkowego’.

MM: Z jednej strony „Ławeczka-bajeczka”, czyli ten naturalny teatr, który lubi Pan sobie poobserwować, z drugiej „Lubię wracać do Warszawy”, a z trzeciej – „W Piotrowym mateczniku”, to szczególne opowieści o miejscach.

SS: To są opowieści o moich małych ojczyznach. Począwszy od Górnego Śląska, gdzie się wychowałem. Stamtąd ruszyłem do Warszawy zdobywać świat. Kończyłem szkołę i pomału się przemieszczałem w tę stronę. I pokochałem to miasto. Prawdę powiedziawszy po 40 latach życia powoli przesuwam się na parter, ponieważ chcę być bliżej przyrody. W międzyczasie, kiedy rozstałem się z moją pierwszą żoną, moi synowie zamieszkali na Warmii w domu mojego przyjaciela. W nim dorastali syn Piotra i moi synowie. My też dojrzeliśmy. I o tym jest „W Piotrowym Mateczniku”. To najbardziej osobista piosenka na tej płycie.

MM: A na kolejnym biegunie jest utwór „Nie ma ich”, gdzie padają słowa: Tam gdzie była synagoga/Dzisiaj jest wieżowiec/Tam gdzie był żydowski bazar/Dziś jest blokowisko. Nie brakuje Panu tamtego obrazu Warszawy?

SS: Ja tamtej Warszawy nie widziałem, ale oczywiście, brakuje. Zobaczyłem kiedyś film „Warszawa 1935” i zrobił on na mnie piorunujące wrażenie. Mocno to odcierpiałem, bo poczułem jak to mogło wyglądać. Ale trzeba pamiętać, że wówczas Warszawa była miastem dwojakim. Było dolne miasto i górne. W tym dolnym nikt nie chciał żyć. Tam się dopiero coś rodziło po latach niepodległości. Dla mnie jest to traumatyczne doświadczenie, które nie jest moje. My jesteśmy pokoleniem, którego nie dotknęła wojna. Tomek Jaśkiewicz, który urodził się w 1943 roku opowiadał, jak będąc małym chłopcem wspinał się z kolegami nielegalnie na jedyną wieżę na Placu Zbawiciela i widzieli całe północne miasto zrównane z ziemią. Ale ja śpiewam przede wszystkim o Warszawie dzisiejszej. Jestem pełen podziwu i miłości wobec tej, która jest teraz. To jest metropolis. Więc albo metropolis albo głucha cisza. Natomiast jeśli chodzi o Żydów, to bardzo mnie to męczy i jest to jedna najwcześniej napisanych piosenek na tę płytę, bo nie rozumiem, jak można było dwadzieścia kilka lat po wojnie wygonić Żydów, czyli to, co stało się w marcu 1968 roku. A w domach wciąż się tli antysemityzm. To nie są wrogie żarty, ale przede wszystkim niechlujne. To jest coś, co musimy przepracować.

MM: Chciałem jeszcze zapytać o utwór „Mamulu, Tatulu” – na płycie koncertowej, zapowiadając go, mówi Pan, żeby marzyć, ale by tych marzeń nie fetyszyzować. Co Pan miał na myśli?  

SS: Miałem na myśli to, żenie odradzam marzeń, bo są źródłem inspiracji i motorem działań. Chodzi o to, żeby, gdy marzenia się nie spełniają, nie dopuszczać do rozpaczy. Bo rozpacz jest demonem.

MM: Te piosenki wyszły od gitary. Tych klawiszy nie jest tutaj zbyt dużo i są one nienachalne.

SS: Jest nienachalnie, bo gra kto inny. Jak gram tylko na pianinie w ostatnim utworze „Wielka rzeka”. To akurat jest utwór kojarzący się z pewnym kryzysem, że wylądowałem na OIOM-ie.  Ale zależało mi przede wszystkim na tym, żeby to były proste piosenki, które ludzie mogliby sobie śpiewać razem. I cały czas o tym myślę, że zastanawiam się kto jest nadawcą, a kto odbiorcą. Brakuje mi takich rzeczy. Poza tym na gitarze ja ledwo gram, więc siłą rzeczy te utwory musiały być proste (śmiech).

MM: Z tego, co Pan mówi, wyłania się konkluzja, że to jest płyta refleksyjno-biesiadna.

SS: No daj Boże.Jeśli tak Pan to odczytuje, to mogę tylko czuć satysfakcję.

MM: Zastanawiam się też, czy trudne było dla Pana to przejście po płytach z tekstami wielkich poetów do płyty ze swoimi tekstami?

SS: Nie, to nie było trudne. Jak ze wszystkim – trzeba się było za to po prostu zabrać. A w takich przypadkach najczęściej się o tym najpierw myśli, czegoś się obawia, niepokoi. I to też nie jest na nic, bo lepiej najpierw pomyśleć, niż zrobić to na końcu. Zacząłem robić tę płytę latem 2017 roku, ale pierwsze zapiski robiłem już trzy lata wcześniej.

MM: Czemu ta płyta dodatkowa – z zapisem koncertu z okazji 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego – jest taki krótka?

SS: Ten koncert dłuższy. Postanowiliśmy wydać na razie tylko te kilka utworów.

MM: Tytułem puenty: o czym marzy dzisiaj Stanisław Soyka?

SS: Żeby się zdyscyplinować. Wiem, że mogę i zdążyłbym naprawić to, co nabroiłem z moim organizmem przy pomocy niesportowego trybu życia. Wierzę, że człowiek może się naprawiać. W imię tej wiary marzę, by zrzucić wreszcie 25 kilogramów raz na zawsze.

MM: Co dalej?

SS: Koncerty. Za dwa lata obchodzimy dwudziestolecie działalności w tym składzie. Kapela jest świetna i trzyma nas w jędrności. To jest wielka satysfakcja. Gram też swoje recitale, chociaż już rzadziej, bo to jest bardzo energetyczne obciążenie, ale na szczęście jeszcze mogę. Ja lubię się trudzić. Trudno mi sobie wyobrazić nic nierobienie. I choć były momenty, że mi się nie chciało, to dziś mi się chce.  

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load