Wywiady

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Rozmowa z: List Otwarty

MM: Kiedy rozmawialiśmy przy okazji płyty „Bałagan”, zdradziliście mi, że nowa płyta będzie nosiła tytuł „Hologramy” oraz będzie bardziej przemyślana. I rzeczywiście taka jest, natomiast stylistycznie mocno skręciliście w stronę rocka progresywnego. Skąd taka wolta?

BM: Nie mieliśmy odgórnego planu, że będzie to brzmiało tak, a nie inaczej. Myślę, że podczas tworzenia tego materiału dopadły nas takie impulsy. Okazało się, że takie nuty progowe, czy nawet elementy muzyki eksperymentalnej były najsilniejsze.

AW: To wyszło samoistnie. Wymyślaliśmy rzeczy na bieżąco.

MM: Nie jest to też tak gęsta płyta, jak poprzednia. Ma więcej oddechu, ale też brzmi bardzo równomiernie, zwłaszcza w warstwie wokalnej. Ani razu nie zmieniłeś tempa.

BM: Nie zastanawiałem się nad tym. Jak teraz o tym myślę, to wychodziłem od tego, co dany utwór zawierał. Czułem każdy kawałek muzycznie i wiedziałem, co chcę opowiedzieć. Tak mi to najbardziej pasowało. Nie korzystałem z żadnego „szablonu”. Kierowałem się wyłącznie intuicją.

BP: Bywało też tak, że jakiś kawałek był już prawie skończony, a my stwierdzaliśmy, że na przykład jest w nim za dużo elektroniki i zaczęliśmy go zmieniać. To mogło trwać w nieskończoność.  

MM: Chyba najlepszym tego przykładem jest utwór zamykający płytę, czyli „L’appel du vide”, który zdaje się mógłby trwać jeszcze dłużej, niż te 12 minut.

BM: Moimzałożeniem przy tym kawałku była chęć zakończenia płyty jakimś potężnym motywem. Chciałem doprowadzić ten utwór do końca w taki sposób, żeby wszystko wynikało samo z siebie. Motywów jest w nim sporo, natomiast zależało mi, żeby była to muzyczna opowieść, która zmieniałaby swoją atmosferę aż po apokaliptyczny finał. 

AW: U nas jest tak, że jak robimy jakiś epickie zakończenia, to pada hasło: „robimy Sigur Ros” (śmiech).

MM: A czemu instrumentów dętych jest na tej płycie tak mało? One idealnie przecież pasują do tej warstwy muzycznej.

BM: Nie było miejsca na dęciaki w innych utworach (śmiech). Nie widzieliśmy też potrzeby wrzucania ich wszędzie na siłę, chociaż zdajemy sobie sprawę, że stanowią one wartość dodaną. Większość utworów jest jednak zabarwiona elektronicznie.


MM: Skąd pomysł na udział Asi Fostiak i Alicji Kruk?

BM: Alicja jest naszą koleżanką ze sceny szczecińskiej, z grupy Oho!Koko. Długo szukaliśmy głosu do utworu „Anteny”. Natomiast w przypadku utworu „Pluton” były większe zawirowania z wokalem. Mieliśmy już wszystko załatwione z jedną wokalistką, która po 3 miesiącach stwierdziła dzień przed nagraniem, że jednak utwór jej się nie podoba. Na szczęście do premiery płyty mieliśmy sporo czasu. Asię znalazłem zupełnie przypadkiem, czytając recenzję płyty grupy Fickle Vibe, która była na tyle zachęcająca, że postanowiłem jej posłuchać. Spodobał mi się jej głos. Mimo że śpiewa głównie po angielsku, zgodziła się zaśpiewać. Wyszło świetnie, a jednocześnie niepokojąco.

MM: Ponawiam pytanie o brak książeczki z tekstami, zwłaszcza, że ta płyta się o to wręcz prosi.

BM: I ponownie jest to kwestia budżetu. Mastering Jacka Gawłowskiego sporo pochłonął (śmiech). Ale zamieściliśmy informacje na okładce, gdzie w Internecie można znaleźć teksty do płyty. Bardzo chętnie byśmy zrobili tę książeczkę, bo mieliśmy już cały projekt. Wszystko było ok, do momentu, kiedy zadzwoniliśmy do tłoczni i spytaliśmy o ceny (śmiech).

MM: Co Cię naszło, żeby cytować stronę „Odmęty Absurdu”?

BM: Zobaczyłem grafikę na stronie „Odmęty Absurdu” ze słowami: „Chcę uprawiać z Tobą sens” pół roku po tym, jak sam je napisałem. Teraz to wygląda, jakby to ja je przywłaszczył... Byłem wściekły, bo uważałem, że napisałem fajną linijkę. Mało tego – to pierwsze słowa, jakie napisałem z myślą o nowej płycie.

MM: A swoją drogą – czemu „L’appel du vide” jest tytułem w języku francuskim?

BM: Ponieważ to pojęcie nie występuje w języku polskim. Znalazłem kiedyś artykuł o tym zjawisku psychologicznym i nie ma ono polskiego odpowiednika. Nikt nie mówi przecież „zawołanie pustki”. Miałem ten zwrot w pamięci i chciałem w oparciu o niego napisać utwór.

MM: Co dalej?

AW: Chcielibyśmy się rzucić w wir koncertowy. Pokazać z tym materiałem i udowodnić, że nie jesteśmy tylko wirtualnym tworem.

BM: Zarządziłem też przerwę od komponowania, bo ostatnie lata były bardzo twórcze.

MM: Dziękuję za wywiad. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

Monika Lewczuk

2019-04-30

Monika Lewczuk wydała nowy singel zatytułowany "Z tobą lub bez ciebie". Jest on zapowiedzią nowego albumu Artystki, który ukaże się jeszcze w tym roku. Premiera piosenki była okazją do przeprowadzenia wywiadu z piosenkarką.

Czytaj więcej...

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Czytaj więcej...

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load