Wywiady

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Rozmowa z: List Otwarty

MM: Kiedy rozmawialiśmy przy okazji płyty „Bałagan”, zdradziliście mi, że nowa płyta będzie nosiła tytuł „Hologramy” oraz będzie bardziej przemyślana. I rzeczywiście taka jest, natomiast stylistycznie mocno skręciliście w stronę rocka progresywnego. Skąd taka wolta?

BM: Nie mieliśmy odgórnego planu, że będzie to brzmiało tak, a nie inaczej. Myślę, że podczas tworzenia tego materiału dopadły nas takie impulsy. Okazało się, że takie nuty progowe, czy nawet elementy muzyki eksperymentalnej były najsilniejsze.

AW: To wyszło samoistnie. Wymyślaliśmy rzeczy na bieżąco.

MM: Nie jest to też tak gęsta płyta, jak poprzednia. Ma więcej oddechu, ale też brzmi bardzo równomiernie, zwłaszcza w warstwie wokalnej. Ani razu nie zmieniłeś tempa.

BM: Nie zastanawiałem się nad tym. Jak teraz o tym myślę, to wychodziłem od tego, co dany utwór zawierał. Czułem każdy kawałek muzycznie i wiedziałem, co chcę opowiedzieć. Tak mi to najbardziej pasowało. Nie korzystałem z żadnego „szablonu”. Kierowałem się wyłącznie intuicją.

BP: Bywało też tak, że jakiś kawałek był już prawie skończony, a my stwierdzaliśmy, że na przykład jest w nim za dużo elektroniki i zaczęliśmy go zmieniać. To mogło trwać w nieskończoność.  

MM: Chyba najlepszym tego przykładem jest utwór zamykający płytę, czyli „L’appel du vide”, który zdaje się mógłby trwać jeszcze dłużej, niż te 12 minut.

BM: Moimzałożeniem przy tym kawałku była chęć zakończenia płyty jakimś potężnym motywem. Chciałem doprowadzić ten utwór do końca w taki sposób, żeby wszystko wynikało samo z siebie. Motywów jest w nim sporo, natomiast zależało mi, żeby była to muzyczna opowieść, która zmieniałaby swoją atmosferę aż po apokaliptyczny finał. 

AW: U nas jest tak, że jak robimy jakiś epickie zakończenia, to pada hasło: „robimy Sigur Ros” (śmiech).

MM: A czemu instrumentów dętych jest na tej płycie tak mało? One idealnie przecież pasują do tej warstwy muzycznej.

BM: Nie było miejsca na dęciaki w innych utworach (śmiech). Nie widzieliśmy też potrzeby wrzucania ich wszędzie na siłę, chociaż zdajemy sobie sprawę, że stanowią one wartość dodaną. Większość utworów jest jednak zabarwiona elektronicznie.


MM: Skąd pomysł na udział Asi Fostiak i Alicji Kruk?

BM: Alicja jest naszą koleżanką ze sceny szczecińskiej, z grupy Oho!Koko. Długo szukaliśmy głosu do utworu „Anteny”. Natomiast w przypadku utworu „Pluton” były większe zawirowania z wokalem. Mieliśmy już wszystko załatwione z jedną wokalistką, która po 3 miesiącach stwierdziła dzień przed nagraniem, że jednak utwór jej się nie podoba. Na szczęście do premiery płyty mieliśmy sporo czasu. Asię znalazłem zupełnie przypadkiem, czytając recenzję płyty grupy Fickle Vibe, która była na tyle zachęcająca, że postanowiłem jej posłuchać. Spodobał mi się jej głos. Mimo że śpiewa głównie po angielsku, zgodziła się zaśpiewać. Wyszło świetnie, a jednocześnie niepokojąco.

MM: Ponawiam pytanie o brak książeczki z tekstami, zwłaszcza, że ta płyta się o to wręcz prosi.

BM: I ponownie jest to kwestia budżetu. Mastering Jacka Gawłowskiego sporo pochłonął (śmiech). Ale zamieściliśmy informacje na okładce, gdzie w Internecie można znaleźć teksty do płyty. Bardzo chętnie byśmy zrobili tę książeczkę, bo mieliśmy już cały projekt. Wszystko było ok, do momentu, kiedy zadzwoniliśmy do tłoczni i spytaliśmy o ceny (śmiech).

MM: Co Cię naszło, żeby cytować stronę „Odmęty Absurdu”?

BM: Zobaczyłem grafikę na stronie „Odmęty Absurdu” ze słowami: „Chcę uprawiać z Tobą sens” pół roku po tym, jak sam je napisałem. Teraz to wygląda, jakby to ja je przywłaszczył... Byłem wściekły, bo uważałem, że napisałem fajną linijkę. Mało tego – to pierwsze słowa, jakie napisałem z myślą o nowej płycie.

MM: A swoją drogą – czemu „L’appel du vide” jest tytułem w języku francuskim?

BM: Ponieważ to pojęcie nie występuje w języku polskim. Znalazłem kiedyś artykuł o tym zjawisku psychologicznym i nie ma ono polskiego odpowiednika. Nikt nie mówi przecież „zawołanie pustki”. Miałem ten zwrot w pamięci i chciałem w oparciu o niego napisać utwór.

MM: Co dalej?

AW: Chcielibyśmy się rzucić w wir koncertowy. Pokazać z tym materiałem i udowodnić, że nie jesteśmy tylko wirtualnym tworem.

BM: Zarządziłem też przerwę od komponowania, bo ostatnie lata były bardzo twórcze.

MM: Dziękuję za wywiad. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Florence Jenkins Project

2020-06-29

Florence Jenkins Project to zespół nietuzinkowy. Nowa płyta zespołu, zatytułowana intrygująco „III x III/ życie i inne katastrofy”, przynosi dość frapującą mieszankę stylów zogniskowanych wokół muzyki rockowej, aczkolwiek jej warstwa liryczna zdaje się być jeszcze szersza. Jak bardzo, opowiedział mi w długiej rozmowie Borys Stokalski – wokalista i gitarzysta zespołu.

Czytaj więcej...

1984

2020-06-26

Ukazała się pierwsza od 13 lat płyta studyjna legendarnej rzeszowskiej grupy 1984. Z tej okazji z jej liderem Piotrem "Mizernym" Liszczem porozmawiał nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Czerń

2020-06-24

Na pełnowymiarowy debiut Czerni przyszło nam długo zaczekać. „Zgliszcza” powinny jednak zadowolić fanów grupy. Materiał nie należy do najłatwiejszych w odbiorze, ale z każdym kolejnym przesłuchaniem daje więcej emocji i doznań. O szczegółach wydawnictwa opowiedział mi gitarzysta Jan Fronczak.

Czytaj więcej...

Kasia Lins

2020-06-18

3 lata temu zauroczyła płytą „Wiersz ostatni”. Teraz wróciła z nowym krążkiem „Moja wina”, przepełnionym emocjami, amplitudami nastrojów oraz świetnymi tekstami. Kasia Lins opowiedziała nam, jak powstawał ten niezwykły zapis jej doznań.

Czytaj więcej...

Igor Herbut

2020-06-04

Igora Herbuta znamy przede wszystkim jako wokalistę grupy LemON. Jakiś czas temu objawił się także jako artysta solowy, za sprawą trasy koncertowej, w jaką ruszył wyłącznie z towarzystwem pianina. Teraz natomiast ukazał się wynik kompozytorskich działań Herbuta w postaci płyty „Chrust”, na której wspierają go... koledzy z macierzystej formacji. O założeniach i esencji albumu autor opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

PAL SECAM

2020-06-02

PAL SECAM to projekt producenta Pawła Teielte, znanego z projektu Sotei oraz rapera Mateusza WAHY Waśkiewicza, który – jak się okazało – również udzielił się w Sotei. Obaj panowie postanowili jednak stworzyć coś zupełnie nowego, odrębnego, osadzonego w mrocznym i nieco chropowatym hip-hopie. Ich debiut zatytułowany „Nascar” ukaże się lada moment. Rozmowę zaczęliśmy we trójkę, po czym inicjatywę przejął Mateusz.

Czytaj więcej...

Bovska

2020-05-29

„Sorrento” to tytuł nowej, czwartej już płyty Bovskiej. Nowy materiał zaskakuje m.in. hiphopowym groovem, ale też naznaczoną tęsknotą warstwą liryczną. O szczegółach płyty główna sprawczyni opowiedziała mi w pandemicznym czasie.

Czytaj więcej...

Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load