Wywiady

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Rozmowa z: Tobiasz Biliński

- Nazwa projektu Perfect Son została zaczerpnięta od tytułu jednej z kompozycji Twojego poprzedniego projektu Coldair.  Kim jest ten Perfect Son? To fikcyjna postać czy też Twoje alter ego?

- Może nie do końca alter ego, ale w pewnym stopniu jest to opis mojej osoby, a także wyraz zdziwienia, jak bardzo się zmieniłem w ostatnich latach i jak ten okres zdefiniował to kim jestem. Zmieniłem się o 180 stopni. Kiedyś byłem dokładnym przeciwieństwem tej nazwy, a teraz jestem bliżej takiego właśnie „idealnego syna”, a przynajmniej się staram.

- Czy to były powody dla których zamknąłeś rozdział pod tytułem Coldair, a rozpocząłeś Perfect Son?

- Tak. Pozmieniało się u mnie nie tylko życiowo czy psychicznie, ale też muzycznie. Muzyka Perfect Son jest inna niż to, co wcześniej pisałem pod szyldem Coldair. To wyszło zupełnie naturalnie i uznałem, że skoro tak się stało, to trzeba zacząć nowy rozdział.

- Czy tworząc materiał na „Cast” korzystałeś z jakichś pomysłów z czasów Coldair?

- Gdy zaczynałem pisać te kompozycje, to planowałem, że trafią one na nową płytę Coldair. Ale czym dłużej nad nimi pracowałem, tym bardziej okazywało się, że powstaje jakiś nowy twór o nowym brzmieniu. Gdy już skończyłem pisać te piosenki, to stwierdziłem, że jest to zupełnie coś nowego, czego nie wydam pod nazwą Coldair.

- Czy zgodzisz się z opinią, że „Cast” to coś w rodzaju „concept albumu”?

- Coś w tym jest, ale nie zakładałem, że stworzę tzw. concept album. Dopiero po zrealizowaniu tej płyty okazało się, że piosenki mają zbliżoną tematykę i wszystko się składa w logiczną całość. Był to naturalny proces, bez mojego świadomego udziału.


- Skąd zaczerpnąłeś inspiracje do napisania tekstów na tym albumie?

- Teksty są bardzo osobiste i wynikają przede wszystkim z obserwacji samego siebie i wspomnianych już zmian, które następowały w moim życiu w ostatnich latach. Już tak mam, że gdy tworzę nową muzykę, to gdzieś tam grzebię w sobie głęboko i wyciągam różne rzeczy, które w jakiś sposób zwracają moją uwagę i które uważam za ciekawe.

- Jesteś pierwszym polskim artystą, który podpisał kontrakt płytowy z kultową wytwórnią Sub Pop. Jak doszło do tej współpracy?

- Poznałem Jonathana Ponemana z Sub Popu w 2012 roku na amerykańskim festiwalu SXSW w Teksasie. Ktoś mu powiedział o Coldair i Jonathan przyszedł na nasz koncert. Zainteresował się, zaczął mnie obserwować i od tamtej pory byliśmy w kontakcie. Wysyłałem mu wszystkie moje piosenki, nowe demówki i tak dalej. Od pewnego momentu stał się on niemal moim mentorem i bardzo dużo mi doradzał oraz dzielił się doświadczeniem. W końcu jest on założycielem Sub Popu i działa w tej branży ponad 30 lat. Przyznaję, że dzięki niemu bardzo się rozwinąłem jako artysta. Gdy podesłałem mu piosenki, które miały trafić na „Cast” to Jonathan stwierdził, że to jest coś, co chciałby wydać i w 2017 roku podpisaliśmy kontrakt.

- Czy Jonathan zaakceptował te utwory w 100% czy musiałeś nanosić jakieś poprawki?

- Nie musiałem nic robić, bo Sub Pop nie jest taką wytwórnią, w której mówią ci, że masz coś zrobić, bo płyta się lepiej sprzeda czy coś w tym stylu. Ale oczywiście doradzają i jeśli uważają, że coś jest kiepskie to mówią ci: „Hej, stary, to brzmi tak sobie i na twoim miejscu byśmy to zmienili”. Gdybym się wykłócał, to nie musiałbym tego zmieniać, ale po prostu ufam im i wiem, że oni wiedzą o czym mówią.

- Czy temat Coldair jest już zamknięty na zawsze?

- Nigdy nie mówię „na zawsze”, ale podejrzewam, że nie będę już wracał do starych brzmień i do tamtego wcielenia artystycznego. Perfect Son jest nową rzeczą i chcę się w całości poświęcić temu projektowi, a Coldair niech sobie żyje swoim życiem w przeszłości.

-Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Florence Jenkins Project

2020-06-29

Florence Jenkins Project to zespół nietuzinkowy. Nowa płyta zespołu, zatytułowana intrygująco „III x III/ życie i inne katastrofy”, przynosi dość frapującą mieszankę stylów zogniskowanych wokół muzyki rockowej, aczkolwiek jej warstwa liryczna zdaje się być jeszcze szersza. Jak bardzo, opowiedział mi w długiej rozmowie Borys Stokalski – wokalista i gitarzysta zespołu.

Czytaj więcej...

1984

2020-06-26

Ukazała się pierwsza od 13 lat płyta studyjna legendarnej rzeszowskiej grupy 1984. Z tej okazji z jej liderem Piotrem "Mizernym" Liszczem porozmawiał nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Czerń

2020-06-24

Na pełnowymiarowy debiut Czerni przyszło nam długo zaczekać. „Zgliszcza” powinny jednak zadowolić fanów grupy. Materiał nie należy do najłatwiejszych w odbiorze, ale z każdym kolejnym przesłuchaniem daje więcej emocji i doznań. O szczegółach wydawnictwa opowiedział mi gitarzysta Jan Fronczak.

Czytaj więcej...

Kasia Lins

2020-06-18

3 lata temu zauroczyła płytą „Wiersz ostatni”. Teraz wróciła z nowym krążkiem „Moja wina”, przepełnionym emocjami, amplitudami nastrojów oraz świetnymi tekstami. Kasia Lins opowiedziała nam, jak powstawał ten niezwykły zapis jej doznań.

Czytaj więcej...

Igor Herbut

2020-06-04

Igora Herbuta znamy przede wszystkim jako wokalistę grupy LemON. Jakiś czas temu objawił się także jako artysta solowy, za sprawą trasy koncertowej, w jaką ruszył wyłącznie z towarzystwem pianina. Teraz natomiast ukazał się wynik kompozytorskich działań Herbuta w postaci płyty „Chrust”, na której wspierają go... koledzy z macierzystej formacji. O założeniach i esencji albumu autor opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

PAL SECAM

2020-06-02

PAL SECAM to projekt producenta Pawła Teielte, znanego z projektu Sotei oraz rapera Mateusza WAHY Waśkiewicza, który – jak się okazało – również udzielił się w Sotei. Obaj panowie postanowili jednak stworzyć coś zupełnie nowego, odrębnego, osadzonego w mrocznym i nieco chropowatym hip-hopie. Ich debiut zatytułowany „Nascar” ukaże się lada moment. Rozmowę zaczęliśmy we trójkę, po czym inicjatywę przejął Mateusz.

Czytaj więcej...

Bovska

2020-05-29

„Sorrento” to tytuł nowej, czwartej już płyty Bovskiej. Nowy materiał zaskakuje m.in. hiphopowym groovem, ale też naznaczoną tęsknotą warstwą liryczną. O szczegółach płyty główna sprawczyni opowiedziała mi w pandemicznym czasie.

Czytaj więcej...

Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load