Wywiady

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Rozmowa z: Anna Ołdak/Igor Spolski

MM: Co się stało, że płyta „Różowy/Niebieski” wyszła dopiero teraz i że jest taka, jaka jest?

AO: Myślę, że sporo się wydarzyło. Po pierwsze, zespół MoMo przyjął formę projektu solowego, chociaż nadal towarzyszy mi zespół. Pojawiły się nowe osoby w zespole. Po drugie – tej płyty nie robiłam już z moim dotychczasowym partnerem, z którym się rozstaliśmy. Poszliśmy w dwie różne strony. 2 lata temu zdecydowaliśmy się działać z Igorem Spolskim.

IS: Pod koniec grudnia 2016 roku zaczęliśmy się spotykać i robić te piosenki. Znamy się od ponad 10 lat, nieraz robiliśmy wspólne imprezy urodzinowe. A te dwa lata temu oboje przechodziliśmy różne zawirowania w życiu prywatnym. Zaczęliśmy się żalić sobie nawzajem, spisywać i opisywać uczucia, które w związku z tym nam towarzyszyły. Mając takie ‘paliwo’, bardzo dobrze nam się pisało, więc te numery powstały bardzo szybko. Dla mnie była to dodatkowa ‘podpałka’, bo nigdy takich tekstów, ani piosenek nie tworzyłem.

MM: No dobrze, ale całość jednak zrealizował Tomasz Waldowski.

AO: Tak, Tomasz zaaranżował wszystkie instrumenty na płycie i jeszcze na nich zagrał.Jest także autorem trzech kawałków: „Zajmij sie mną”, „Zróbmy sobie przerwę” i Mieliśmy serca”

IS: Ja napisałem pozostałe numery i teksty, przygotowałem szkice z formami i melodiami, a resztę zrobił Tomasz. Śmieje się, że to płyta zrobiona przez telefon (śmiech).

AO: Tomasz był przez nas pilotowany, bo ma ogromną wyobraźnię muzyczną i czasem trzeba go było hamować. Myślę, że w pewnym momencie miał mnie dosyć (śmiech). A Igor był mediatorem w tej sytuacji.

IS: Potem zaczęliśmy już działać we trójkę, decydować nad którymi numerami pracujemy dalej, a które nie pasują.

MM: „Zajmij się mną” ma smutny tekst, ale teledysk do tego utworu jest pogodny z radosnymi parami. Jak to się ma do siebie?

AO: Po tej płycie piszą do mnie głównie chłopcy. I zwracają uwagę, że to nie jest tekst o użalającej się kobiecie, tylko o takiej która chciałaby, żeby ten ktoś się nią zaopiekował, ale jeśli tego nie zrobi, to też jest w porządku. Bardzo często ludzie nie chcą mówić sobie prostych rzeczy, bo się wstydzą. I to się zdarza we wszystkich relacjach wiekowych.

MM: Mam wrażenie, że kolory różowy i niebieski są tu pewnymi symbolami, bo tę płytę mogą odnieść do siebie zarówno kobiety, jak i mężczyźni, pomijając już to, że okładka płyty i książeczka są czarno-białe.

AO: Wszystko jest na przekór na tej płycie. Jest tu też taka gra słów, w której Igor się lubuje. Mnie to zainspirowało, żeby zaprojektować tę płytę w taki sposób.

IS: Pierwsza piosenka, nad którą zaczęliśmy pracować, to utwór tytułowy. Opowiada ona o akceptowaniu swoich słabych stron. Jest tu jednak sporo metafor. Bo gdy Pablopavo śpiewa w tym utworze: Czy chcesz mnie z wąsami, krętacza, pijaka, palacza, to nie znaczy, że on taki jest. Sugerujemy tym samym, że z jednej strony jest to płyta o życiu, a z drugiej – by nie odbierać jej zbyt dosłownie.

MM: A te słowa rzeczywiście Ty napisałeś? Bo brzmią jakby napisał je właśnie Paweł.

IS: Pisałem je z myślą o dwóch kolegach, w tym właśnie o Pawle. I to się samo w sumie wyjaśniło, że do Pawła ona pasują idealnie.

AO: Poza tym „Rożowy/Niebieski” jest taki, bo następna powstała piosenka „Spiesz się”

MM: I w niej trochę definiujesz, kiedy rzeczywiście jest różowo, a kiedy niebiesko. Jednocześnie ma w sobie sporo energii. Podobnie jest z utworem „Pistolet”.

AO: To jest bardzo smutny kawałek. Pamiętam, że Igor pytał mnie, czy rzeczywiście chcę to zaśpiewać (śmiech).

IS: W tych dwóch kawałkach chodziło o pewne przełamanie konwencji, bo pozostałe utwory są raczej spokojne muzycznie.


MM: Z kolei „Dz/Ch” to chyba największy wyraz nadziei na tej płycie.

AO: Jeśli chodzi o zwrotki, to możesz mieć rację, bo rzeczywiście dziewczyny chcą takiego faceta. Natomiast jest tu też refren, który mówi, że jednak wybierają morderców i kłamców. Rozmawialiśmy o tym z Igorem i bywa tak, że odrzucamy tych, którzy chcą być dla nas dobrzy, a wybieramy tych najgorszych. To jest utwór o toksycznych związkach.

MM: A skąd wziął się „Plac Zbawiciela”, do którego tekst napisała Marika?

AO: Jechałam akurat przez Plac Zbawiciela, zadzwoniłam do Mariki i poprosiłam ją o teksto tym, że chodzę na ten Plac Zbawiciela i że jest mi źle z tego powodu, bo nic z tego nie wynika. Pół godziny później wysłała mi sms-em cały tekst bez refrenu. To jest numer o zejściu na kacu. Wszystko wydaje się fajne i wesołe z zewnątrz, a w środku czujesz dół i samotność. Myślę, że mnóstwo ludzi, które przebywają na Placu Zbawiciela, zwłaszcza do późnych godzin nocnych, tak właśnie się czuje.

IS: Ja dopisałem refren do tego utworu, a wcześniej rozmawiałem z Jackiem Szabrańskim o chodzeniu do klubów i ponownym wrzucaniem się do tej swoistej maszyny losującej. Nie wiadomo, co cię spotka. A Ania była częścią tej scenografii na Placu Zbawiciela (śmiech).

MM: Podobno remiks Agima do tego kawałka był pierwszy. Jego wersja wydaje mi się dużo bardziej zachowawcza.

IS: On bardzo pasuje do Agima. Jego bity są dość złożone, mało w nich melodii, a sporo groove’u.

AO: Agim był dobrym duchem tego projektu. Bardzo nam kibicował, sporo doradzał. Początkowo nawet chciałam, żeby produkował tę płytę. Stwierdził jednak, że on by takiej romantycznej płyty nie zrobił (śmiech).

MM: Czy ta płyta jest zamknięciem jakiegoś okresu?

AO: Wydaje mi się, że są rzeczy, z którymi człowiek nigdy się nie pogodzi.Nie mówię tylko o rozstaniach z partnerami, ale z uznaniem pewnych sytuacji za takie, które po prostu są i których nie możesz zmienić. Ta płyta jest pogodzeniem się z rzeczami nieodwracalnymi.

MM: Będą koncerty?

AO: Był już koncert w „Spatifie” i myślę, że był udany. Tak wywnioskowałam po reakcjach ludzi, którzy na niego przyszli. Gram z Tomkiem Waldowskim na gitarze, ze Staszkiem Wróblem na basie i Wiktorią Królikowską na bębnach…. Sytuacja ze składem się rozwija cały czas.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load