Wywiady

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Rozmowa z: Tom Barman

- Wkrótce zaczniecie trasę koncertową po Europie podczas której będziecie celebrować 20 rocznicę wydania albumu „The Ideal Crash”. Czy będziecie grać na niej głównie nagrania z tej płyty czy planujecie także przedstawić jakieś nowe kompozycje?

- Tak, planujemy zagrać coś nowego. Od pewnego czasu pracujemy nad nowymi nagraniami wraz z nowym gitarzystą Bruno De Groote.

- Czy to oznacza, że wkrótce, po 7 latach czekania, doczekamy się nowej płyty dEUS? Czego możemy się po nie spodziewać?

- Chcemy dać naszym fanom nową płytę studyjną jak najszybciej to możliwe, a więc najprawdopodobniej jeszcze w tym roku. Na chwilę obecną nie potrafię jeszcze określić, jak ten album będzie brzmiał jako całość, ale jedno jest pewne: nagrywając go będziemy się dobrze bawić (śmiech). Zespół jest w świetnej formie, jest w nas dużo pozytywnej energii. Będzie dobrze.

- Czy macie ulubiony sposób nagrywania nowych piosenek?

- Na początku działalności dEUS ja dostarczałem propozycje kompozycji, nad którymi potem pracowała cała grupa. Jednak na ostatnich czterech płytach tworzyliśmy piosenki zespołowo w studiu nagraniowym. Powstawały one głównie ze wspólnych jam sessions. Gdy czuliśmy, że to jest to, pracowaliśmy nad danymi utworami od strony aranżacyjnej. Jeśli chodzi o nowy album najpewniej ja znowu dostarczę gotowe piosenki i będziemy nad nimi wspólnie pracować. Wiesz, jeśli tworzysz płyty w ten sam sposób przez 20 lat to warto co jakiś czas coś odświeżyć, zmienić. Mogę więc powiedzieć, że nie mamy ulubionego sposobu tworzenia muzyki. Jestem szczęśliwy jeśli piosenki są dobre i ludzie je pozytywnie przyjmują.


- Ostatnia album dEUS „Following Sea” ukazał się 7 lat temu. Dlaczego tak długo musimy czekać na nową płytę?

- Złożyło się na to kilka czynników. Wystartowałem z nowym jazzowym projektem TaxiWars, zacząłem pracę nad nowym filmem.  Poza tym uważam, że dla dobrej kondycji zespołu trzeba czasem zrobić przerwę w działalności, bo w przeciwnym razie można by zwariować. Nie sądzę, aby możliwe było nagrywanie dobrych płyt co dwa lata. Musisz co jakiś czas zająć się czymś nowym, odświeżyć umysł i powrócić z nową energią. Nie zawsze tak działaliśmy, ale im starsi jesteśmy, tym bardziej cenimy sobie taki właśnie styl pracy.

- Czy w związku z tym, co powiedziałeś można stwierdzić, że nowa płyta będzie początkiem nowego rozdziału w działalności dEUS?

- Jak najbardziej. Jak już wspomniałem – mamy nowego gitarzystę który gra z nami już od 2 lat, będzie nowa płyta, zaczynamy nową dekadę. Tak, to będzie nowy etap w działalności dEUS i jak słyszysz z tonu moich wypowiedzi jestem tym podekscytowany. Tak jak zresztą cały zespół.

- Zawsze ceniłem w dEUS Twoje teksty piosenek. Skąd bierzesz inspiracje do ich pisania?

- Z wielu źródeł. Z książek, które czytam, filmów, które oglądam, z moich rozmyślań, obserwacji otaczającego mnie świata i ludzi, którzy mnie otaczają.  Czasem te teksty są bardzo osobiste, czasem abstrakcyjne, a zdarzają się i takie, które mają charakter spowiedzi. Inspirują mnie tak wielcy songwriterzy jak Leonard Cohen czy Capitan Beefheart. Lubię być eklektyczny, nie mam ulubionego stylu bądź tematyki.

- Uważasz siebie za klasycznego songwritera?

- Tak.

- Rozważyłbyś działalność solową jako Tom Barman? Wiesz, taki solowy projekt z gitarą akustyczną w ręku….

- Kilkanaście lat temu zagrałem serię takich solowych koncertów. Było miło, publiczność dobrze mnie przyjęła, ale nie chciałbym tego powtórzyć. Zbyt kocham dEUS i pracę zespołową, by zaczynać solowy projekt. Jest takie powiedzenie: „nigdy nie mów nigdy”, ale w najbliższej przyszłości nie widzę siebie jako solisty.


-  Jak już wspomnieliśmy na początku naszej rozmowy, na nadchodzącym tournée będziecie celebrować 20 rocznicę wydania albumu „The Ideal Crash”. Dlaczego jest on dla Was tak istotny?

- Przede wszystkim jest to świetna płyta, która jest bardzo wysoko w naszym rankingu dokonań dEUS. Poza tym muzyka, która trafiła na to wydawnictwo była syntezą tego, co stworzyliśmy w latach dziewięćdziesiątych, na poprzednich płytach czyli „Worst Case Scenario” i „In a Bar, Under The Sea”. W tamtym czasie zespół borykał się z licznymi zmianami składu. Muzycy odchodzili, wracali, atmosfera nie była najlepsza. Więc powiedzieliśmy sobie: „OK, teraz pokażemy, że pomimo wszystko potrafimy nagrać dobrą płytę”. Wyszła z tego bardzo dobra płyta, na którą trafiły bardzo dojrzałe piosenki. Poza tym ten album sprzedał się bardzo dobrze, promująca go trasa też była świetnie przyjęta. Więc jeśli mam wybrać jedną płytę dEUS, którą warto świętować, to jest nią właśnie „The Ideal Crash”.

- I pomimo bardzo dobrej sprzedaży i udanego tournée, po wydaniu tego albumu zawiesiliście działalność. Nie warto było kontynuować udaną passę?

- Nasz gitarzysta chciał odejść z zespołu, a ja nie czułem, że chcę znaleźć jego następcę. Z kolei ja byłem bardzo zmęczony tym całym zamieszaniem wokół zespołu, a wszyscy mieliśmy już dosyć 7 lat nieprzerwanego nagrywania i jeżdżenia w trasy koncertowe. Miałem też plany na nowe projekty muzyczno-filmowe. Pomyślałem sobie: „Pieprzyć to, teraz porobię coś zupełnie innego na własny rachunek”.

- A propos Twoich projektów filmowych. Jestem fanem wyreżyserowanego przez Ciebie w 2003 roku filmu fabularnego „Any Way The Wind Blows”. Wspomniałeś już, że pracujesz nad nowym projektem filmowym. Możesz uchylić rąbka tajemnicy o co chodzi?

- Tak, napisałem już niemal cały scenariusz nowego filmu. Muzykę do tego obrazu nagram z dEUS, a także z moimi dwoma innymi projektami: wspomnianym już jazzowym Taxi Wars oraz dance’owym Magnus. Dla tych, którzy mogą nie wiedzieć, Magnus tworzę wraz z belgijskim producentem CJ Bollandem. Ale wracając do filmu: chciałbym, aby jego realizacja wystartowała na początku przyszłego roku, już po wydaniu nowej płyty dEUS, która jest dla mnie priorytetem. Taki jest plan, ale jak to w życiu bywa: nigdy nic nie wiadomo. Data premiery filmu jest oczywiście nieznana na chwilę obecną, ale chciałbym, by trafił na ekrany w ciągu najbliższych 2-3 lat. 

- Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Alessandra Ruyten / oficjalny profil FB zespołu


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

Monika Lewczuk

2019-04-30

Monika Lewczuk wydała nowy singel zatytułowany "Z tobą lub bez ciebie". Jest on zapowiedzią nowego albumu Artystki, który ukaże się jeszcze w tym roku. Premiera piosenki była okazją do przeprowadzenia wywiadu z piosenkarką.

Czytaj więcej...

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Czytaj więcej...

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load