Wywiady

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Rozmowa z: Konrad Kucz

- W jakich okolicznościach doszło do powstania duetu Kucz/Bilińska?

- 9 lat temu naszkicowałem tę płytę z Karoliną Kozak. A potem zniknęliśmy w swoich autorskich projektach. W międzyczasie zrealizowałem płytę z Gabą Kulką i z Bartkiem “KLAKE” Ujazdowskim pt. „Kucz/Klake” oraz kilka płyt autorskich. Ostatecznie Karolina oddała materiał do zrealizowania Oli.

- Oboje z Olą jesteście artystami, którzy mają na koncie sporo projektów – nie tylko muzycznych. Jak więc wyglądało nagrywanie płyty „Kucz/Bilińska”? Czy w związku z licznymi, jak się domyślam, zobowiązaniami zawodowymi, nad muzyką pracowaliście w wolnych chwilach od innych projektów – niejako „z doskoku” czy też poświęciliście temu albumowi każdą wolną chwilę?

- Realizacja płyty trwała bardzo długo właśnie z wymienionych przez Ciebie powodów. Nagrania wielokrotnie były przerywane, a utwory nagrywane w dwóch różnych studiach (DIZZY DIZZY, DIGITAL BEAST) przez dwóch różnych producentów – Filipa Oleckiego i Marcina Kleiberta. Przyznam, że okoliczności były bardzo trudne do zrealizowania tego materiału, bo muzykę komponuje się i nagrywa natychmiast. To jest żelazna zasada. Z czasem wytraca się spontaniczność i skupienie.

- Na albumie „Kucz/Bilińska” słychać zarówno retro-pop w stylu Stereolab czy AIR jak i brzmienia ambient. Z jednej strony jest tu dużo elektroniki, ale i sporo klimatów akustycznych. Czy założyliście sobie przed rozpoczęciem nagrywania płyty, że tak właśnie będzie ona brzmiała, czy też to brzmienie jest wynikiem naturalnego procesu, który rozwijał się podczas pracy w studiu?

- Pierwsze ścieżki zwykle nagrywam ja. Tak jak to było w projekcie z Gabą Kulką. Były to ambientowe struktury uporządkowane w jakąś luźną formę piosenkową. To Karolina, a potem Ola, zbudowały całość. Ola także zaproponowała akustyczne dogrywki harfy i wibrafonu.

- Album jest wyraźnie podzielony na dwie części: pierwszą bardziej piosenkową i drugą - ambientową. Dlaczego zdecydowaliście się na taki podział, który w mojej opinii, był świetnym posunięciem?

- Wiele osób tego słuchało i takie właśnie były ich spostrzeżenia. A to oznacza, że nie ma co zmieniać. Ja lubię słuchać opinii. Jeśli niektóre się powtarzają, to jest to ważny sygnał.


- Udział w nagraniu albumu, poza Waszym duetem, wzięło udział kilku gości: Radek Łukasiewicz (ex-Pustki), Karolina Kozak, Gaba Kulka. Dlaczego zdecydowaliście się na współpracę akurat z tymi twórcami?

- Bo to bardzo dobrzy tekściarze i profesjonaliści, a pisanie tekstów po polsku jest niezmiernie trudne.

- Na płycie znalazła się nowa wersja kompozycji „Lobster”, którą w 2007 roku nagrałeś z Karoliną Kozak na potrzeby nieco już zapomnianej kompilacji „Sleep Well 3” wydanej przez Requiem Records. Dlaczego zdecydowaliście się na ponowne użycie tego utworu i czemu ta wersja AD 2019 w ogóle nie różni się od oryginału (poza tym, że zamiast Karoliny zaśpiewała Ola)?

- Ponieważ pierwotnie miała być to płyta „Kucz/Kozak”. Karolina była zajęta realizacją swoich projektów. Ten oddała Oli. Z resztą piosenka tylko pozornie się nie różni. Ola w cały projekt włożyła pełnię swojego ducha, lekkości i takiego kobiecego wdzięku który bardzo lubię.

- Na Waszej płycie znalazł się także znakomity cover kompozycji „Cirrus Minor” z repertuaru Pink Floyd. Dlaczego wybraliście akurat tę kompozycję „Floydów”?

- Moje inspiracje czerpię z głównie z muzyki lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Ciągle coś odkrywam, ogromną różnorodność i kreatywność twórców tej dekady. Pink Floyd to jeden z najważniejszych zespołów w historii. Uwielbiam ich wczesny psychodeliczny okres. „Cirrus Minor” to bardzo piękna piosenka, ale niedoceniona. Coverowanie to wbrew pozorom trudne wyzwanie. Trudno dorównać oryginałowi. Ale czasem, realizując nową wersję, można wyeksponować pewne jej walory, które może nie były należycie dostrzeżone.

- Nie mogę nie zapytać o okładkę tego albumu? Kim jest ta tajemnicza postać tam widniejąca? Czy jest za nią ukryta jakaś symbolika?

- Autorem obrazu na okładce jest moja żona Katarzyna Słowiańska-Kucz. Przedstawia on dwie postacie patrzące na siebie w pewnej przestrzeni. I o tej przestrzeni opowiadamy z Olą na płycie. Są w niej zawarte relacje i emocje międzyludzkie.

- Czy Wasz duet jest jednorazowym projektem czy też planujecie jego kontynuację?

- Zobaczymy. Chciałbym z Olą zrobić płytę folkową.

- Dziękuję za wywiad.

Foto: Marek Sławiński


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load