Wywiady

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Rozmowa z: Pollard Berrier / Dave Penn

MM: Dwadzieścia pięć lat istnienia Archive uczciliście wydaniem dużego wydawnictwa kompilacyjnego „25”. Na tę pokaźną kolekcję składają się utwory z całego okresu waszej kariery, kawałki znane z singli i kilka zupełnie nowych kompozycji. Czym kierowaliście się przy doborze tych numerów?

PB: Podeszliśmy do tego jak do układania setlisty koncertowej. Stąd też „25” nie jest ułożona chronologicznie. Utwory bardziej kontemplacyjne wymieszane są tutaj z numerami żywszymi i mocniejszymi.

DP: Główną pracę wykonał tutaj Darius (Keeler, przyp. MM). I bardzo dobrze, bo gdybyśmy wszyscy zaangażowali się w dobieranie kawałków na tę kompilację, to trwałoby to w nieskończoność. Uważam natomiast, że ten zbiór jest ułożony w taki sposób, że zabiera słuchacza w podróż po świecie Archive. Gdyby te utwory zostały ułożone chronologiczne, to pokazywałyby jaką drogę przebyliśmy jako zespół, ale to nie byłoby w naszym stylu.

PB: Słusznie zauważyłeś, że część utworów, to kawałki, które pojawiły się na singlach, bo na tym w dużej mierze oparliśmy pomysł na „25”. Nie mogliśmy jednak nie dołączyć innych utworów, które również w naszym mniemaniu są ważne.

MM: Być może dlatego z niektórych waszych płyt znalazło się tutaj więcej utworów, niż z innych. Na przykład z „Michel Vaillant” są tu tylko dwie kompozycje.

PB: Dokładnie tak, natomiast są utwory, które po prostu musiały się tutaj znaleźć. Chcieliśmy uczynić z niej jak najlepsze wprowadzenie do naszej twórczości, a jednocześnie przypomnieć, jak złożony jest muzyczny świat Archive.

MM: Skoro zatem podeszliście do tego, jak do setlisty koncertowej, to dlaczego nie znalazł się tu żaden utwór z którejkolwiek z waszych płyt koncertowych?

DP: Myślę, że to by nie zadziało. Dodanie utworu zagranego na żywo, zaburzyłoby koncepcję całości i wytrąciło z rytmu. A „25” to kompilacja oparta na numerach studyjnych.

PB: Kiedy zaczęliśmy się zabierać za to wydawnictwo, doszliśmy do wniosku, że jego zwieńczeniem byłoby nagranie koncertu, a następnie wydanie go na DVD. Musimy go jednak najpierw zarejestrować i dopiero potem podejmiemy ostateczną decyzję, w jaki sposób go wydać.

MM: Oprócz tego jednak na „25” znalazło się aż 8 niepublikowanych wcześniej utworów, które dość znacząco się od siebie różnią. Potraficie wskazać okres, w którym każdy z tych utworów powstał?

DP: Przede wszystkim dodanie tych nowych utworów wzbogaciło „25”, nie czyniąc z niej ostatecznie typowej kompilacji ‘greatest hits’. Zazwyczaj kapele na płyty składankowe nagrywają jeden, bądź dwa nowe utwory. My zdecydowaliśmy się wmieszać te nowe kawałki między stare, co również dodatkowo wzbogaca odbiór całości. Nie chcieliśmy też ich w żaden sposób separować tych piosenek od reszty, ani wydawać ich osobno.

PB: Pytasz z jakiego okresu jest każdy z tych utworów. Tymczasem to są zupełnie nowe kawałki, które powstały z myślą o „25”.

MM: To niesamowite, bo przykładowo „Lightning Love” brzmi jak Pink Floyd z lat 60. – przypomina trochę „Bike”.

DP: Tak, ten utwór nieco odbiega od pozostałych siedmiu. Steve Mason, który gościnnie się w nim pojawił, miał właśnie taki pomysł na ten numer, który zresztą liczy sobie wiele lat. Danny (Griffiths – przyp. MM) dopisał resztę i wspólnie zaaranżowali go.

MM: „Heart Beats” z kolei jest najdłuższym z tych nowych utworów. Kto zaśpiewał w nim tę piękną partię wokalną? Holly Martin, czy Maria Q?

Obaj: Holly.


MM: Mam wrażenie, że za pomocą tych 8 utworów przenieśliście się w jakiś sposób do początków Archive. Wszystkie one są bowiem akustyczne, atmosferyczne, zahaczają o ambient.

DP: Tak, w przypadku tych utworów pozwoliliśmy sobie na eksperymenty z soundscape’ami. Zawsze próbujemy testować nowe drogi i rozwiązania, a w tym wypadku ambient był tym kierunkiem.

PB: Wiesz, w porównaniu chociażby z „The False Foundation” (ostatnia jak na razie płyta Archive z 2016 roku – przyp. MM) te nowe numery mają bardziej piosenkową formę, a jednocześnie pokazują nasz rozwój jako aranżerów i producentów. Każdy z nas ma swoje studio. Chłopaki siedzą w nim prawie non stop.

MM: Czy Darius zajął się miksem tych nowych utworów?

PB: Nie, tym razem pomagał nam Jerome Devoise, z którym pracowaliśmy już przy „Controlled Crowds” i „With Us Until You're Dead”.

MM: Będziecie je grali na żywo?

DP: Tak, prawie wszystkie zagramy na koncertach.

MM: W informacji prasowej przeczytałem, że „25” zostanie wzbogacona o nowe wywiady z wami. Co będą one zawierały?

PB: Historię zespołu opowiedzianą przez każdego z nas.Na przestrzeni lat przez grupę przewinęło się sporo osób. Gość, który zrobił te wywiady, dotarł nawet do Rosko Johna, Roya Araba, czy Craiga Walkera. Wszyscy opowiedzieli o swoim czasie w Archive i o tym jak zespół zmienił się na przestrzeni lat. Wywiady znajdą się w wersji deluxe „25”.

MM: A swoją drogą – macie kontakt z byłymi członkami Archive?

PB: Z Rosko jesteśmy znajomymi na Facebooku.On teraz mieszka w Indiach. Nigdy natomiast nie poznałem Craiga Walkera. Dołączyłem do Archive, kiedy go już nie było w zespole.

DP: Ja też mam kontakt z Rosko.

MM: „25” ukaże się także na winylu?

PB: Tak, i to jest ciekawe, bowiem znajdą się na nim po raz pierwszy utwory z naszej dyskografii, które dotąd w takiej formie się nie ukazały, jak „System”, czy „Lights”. Wreszcie będzie można je usłyszeć na czarnych krążkach.

MM: Przed wami trasa koncertowa. Jesienią zagracie w Polsce aż 5 razy. Co dalej? Nowa płyta?

DP: Tak, ruszamy w trasę retrospektywną, na której będziemy grali materiał z „25”.

PB: Myślimy powoli o tym, co będziemy robić dalej. Latem chcemy zacząć pisać nowy materiał, ale tak jak Dave mówi – na razie priorytetem jest trasa.

MM: Podsumowując: czym dla was jest 25-lecie Archive, granie i tworzenie w tym zespole?

DP: Pollard jest w zespole od 16 lat, więc pewnie ma inną perspektywę. Dla mnie Archive w jakiś przedziwny sposób stało się sytuacją właściwie rodzinną. Myślę, że gdybyśmy nie byli przyjaciółmi, to nie wytrwalibyśmy w tym zespole tak długo. Wciąż jest przed nami wiele drzwi, które chcemy otworzyć. Ciągle szukamy nowych inspiracji. Nie jesteśmy ściśle przywiązani do jednego gatunku. Możemy swobodnie poruszać się po różnych płaszczyznach muzycznych.

PB: Często jestem o to pytany i cały czas powtarzam, że dla mnie to było niemalże wczoraj, kiedy dołączyłem do Archive. Ten czas niesamowicie szybko minął, ale był niezwykle owocny. Wciąż jesteśmy głodny tworzenia.

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Grzegorz Szklarek


Rozmawiał: Maciej Majewski


Maciej Gołyźniak Trio

2020-09-22

Ceniony polski perkusista Maciej Gołyźniak wydał płytę pod szyldem Maciej Gołyźniak Trio. Album ukazał się w prestiżowej serii Polish Jazz wydawanej przez Polskie Nagrania. Z tej okazji Maciej zgodził się odpowiedzieć na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Eva Portna

2020-09-15

Eva Portna to młoda wokalistka stacjonująca w Wielkopolsce. W tym roku wydała swoją debiutancką EP-kę o tytule „Mulier”. Usłyszeć na niej można utwory w klimatach trip-hopowo-jazzowych. Nadarzyła się więc świetna okazja do rozmowy z Artystką.

Czytaj więcej...

Protomartyr

2020-09-03

Protomartyr wydał niedawno swoją nową, piątą już płytę „Ultimate Success Today”. Album początkowo miał ukazać się wiosną, co ze względu na pandemię koronawirusa okazało się niemożliwe. Teraz jednak wydźwięk płyty okazał się mieć inne znaczenie, niż pierwotnie zakładali jego autorzy. O tej zmianie, zawartości albumu, różnych muzycznych wpływach i podobieństwach między kilkoma miastami, opowiedział mi wokalista grupy Joe Casey.

Czytaj więcej...

Stacja Folk

2020-08-25

Stacja Folk to nowy zespół na polskim rynku muzycznym. Autorką projektu jest Karolina Jastrzębska, u której zamiłowanie do akustycznych instrumentów strunowych zainicjowało falę nowych pomysłów na ich wykorzystanie... i właśnie o tym mogłyśmy porozmawiać.

Czytaj więcej...

Maria Tyszkiewicz

2020-08-19

Wokalistka i aktorka Maria Tyszkiewicz zaprezentowała światu debiutancką płytę "Ufam Sobie". Była to idealna okazja, byśmy porozmawiali z Artystką o tym albumie, jego powstawaniu i planach Marii na przyszłość.

Czytaj więcej...

Bloo Crane

2020-08-08

Krakowski duet Bloo Crane szturmem zdobył serca fanów i dziennikarzy muzycznych w Polsce. Kilkanaście dni temu ukazał się debiutancki album tej grupy zatytułowany "Bloo Feelings" wydany przez wytwórnię Kayax. Z tej okazji wywiadu udzieli nam: wokalista i autor tekstów Michał Polański oraz producent i kompozytor Krzysztof Kołodziejczyk.

Czytaj więcej...

Baasch

2020-08-03

Baasch z tworzeniem nowego materiału zdążył przed wybuchem pandemii. Płyta jednak ukaże się dopiero pod koniec sierpnia. „Noc” przynosi nie tylko wszystkie piosenki w języku polskim, ale i spójny koncept i... dużą nośność. O szczegółach opowiedział mi sam twórca.

Czytaj więcej...

Hedone

2020-07-21

Łódzka grupa Hedone kierowana przez Macieja Werka wydała we współpracy z GAD Records retrospektywną płytę "Rare 92-20". Jest to pierwsze wydawnictwo Hedone od 15 lat i jednocześnie zapowiedź nowej płyty studyjnej nad którą trwają prace. Z tej okazji Jakub Oślak przeprowadził dla nas wywiad z Maciejem Werkiem, który dotyczył nie tylko Hedone, ale także pandemii koronawirusa, festiwalu Soundedit oraz spełniania muzycznych marzeń.

Czytaj więcej...

Cukier

2020-07-17

Cukier to jedno z tegorocznych odkryć na polskiej scenie muzycznej. W skład duetu wchodzą dwaj uznani muzycy i producenci: Amadeusz Krebs i Bartek Caboń, którzy wspólnie nagrali album zatytułowany "Jeden". I właśnie o kulisach powstania tego wydawnictwa rozmawialiśmy z Bartkiem Caboniem.

Czytaj więcej...

Florence Jenkins Project

2020-06-29

Florence Jenkins Project to zespół nietuzinkowy. Nowa płyta zespołu, zatytułowana intrygująco „III x III/ życie i inne katastrofy”, przynosi dość frapującą mieszankę stylów zogniskowanych wokół muzyki rockowej, aczkolwiek jej warstwa liryczna zdaje się być jeszcze szersza. Jak bardzo, opowiedział mi w długiej rozmowie Borys Stokalski – wokalista i gitarzysta zespołu.

Czytaj więcej...

1984

2020-06-26

Ukazała się pierwsza od 13 lat płyta studyjna legendarnej rzeszowskiej grupy 1984. Z tej okazji z jej liderem Piotrem "Mizernym" Liszczem porozmawiał nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Czerń

2020-06-24

Na pełnowymiarowy debiut Czerni przyszło nam długo zaczekać. „Zgliszcza” powinny jednak zadowolić fanów grupy. Materiał nie należy do najłatwiejszych w odbiorze, ale z każdym kolejnym przesłuchaniem daje więcej emocji i doznań. O szczegółach wydawnictwa opowiedział mi gitarzysta Jan Fronczak.

Czytaj więcej...

Kasia Lins

2020-06-18

3 lata temu zauroczyła płytą „Wiersz ostatni”. Teraz wróciła z nowym krążkiem „Moja wina”, przepełnionym emocjami, amplitudami nastrojów oraz świetnymi tekstami. Kasia Lins opowiedziała nam, jak powstawał ten niezwykły zapis jej doznań.

Czytaj więcej...

Igor Herbut

2020-06-04

Igora Herbuta znamy przede wszystkim jako wokalistę grupy LemON. Jakiś czas temu objawił się także jako artysta solowy, za sprawą trasy koncertowej, w jaką ruszył wyłącznie z towarzystwem pianina. Teraz natomiast ukazał się wynik kompozytorskich działań Herbuta w postaci płyty „Chrust”, na której wspierają go... koledzy z macierzystej formacji. O założeniach i esencji albumu autor opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

PAL SECAM

2020-06-02

PAL SECAM to projekt producenta Pawła Teielte, znanego z projektu Sotei oraz rapera Mateusza WAHY Waśkiewicza, który – jak się okazało – również udzielił się w Sotei. Obaj panowie postanowili jednak stworzyć coś zupełnie nowego, odrębnego, osadzonego w mrocznym i nieco chropowatym hip-hopie. Ich debiut zatytułowany „Nascar” ukaże się lada moment. Rozmowę zaczęliśmy we trójkę, po czym inicjatywę przejął Mateusz.

Czytaj więcej...

Bovska

2020-05-29

„Sorrento” to tytuł nowej, czwartej już płyty Bovskiej. Nowy materiał zaskakuje m.in. hiphopowym groovem, ale też naznaczoną tęsknotą warstwą liryczną. O szczegółach płyty główna sprawczyni opowiedziała mi w pandemicznym czasie.

Czytaj więcej...

Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load