Wywiady

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Rozmowa z: Bela Komoszyńska/Tomasz Dąbrowski

MM: Początkowo wydawało mi się, że „Miłość” jest cała z Bianki w tym sensie, że płyta jest wynikiem przyjścia na świat Waszej córki. Ale potem zdałem sobie sprawę, że niekoniecznie tak jest. Zapisaliście na tej płycie stan przed, w trakcie i po jej narodzinach w najsilniejszym z uczuć. Zastanawiam się jednak, czy wszystkie te aspekty udało się uchwycić?

BK: Nawet nie próbowałam ich uchwycić, ponieważ są to tak rozległe obszary, że to jest raczej impresja, próba uszczknięcia tych momentów. Zresztą najlepszym dowodem na to są te utwory, które powstały jeszcze przed tym, gdy dowiedzieliśmy się, że Bianka pojawi się w naszym życiu. Bo przecież to też jest osobny etap życia, takiego bieżącego. Takim przykładem może być „Powszedni Chleb”, który czekał dwie płyty na ujawnienie się. Nie pojawił się wcześniej z przyczyn muzycznych i merytorycznych. A tutaj poczułam, że właśnie na tej płycie będzie jego miejsce.  

MM: „Jesteś Pragnieniem” powstało jeszcze przed tym, jak dowiedzieliście się, że zostaniecie rodzicami. Mam wrażenie, że tym utworem niejako wywołaliście ją w Waszym życiu.

BK: W tym kontekście rzeczywiście można bardzo łatwo, prostolinijnie to zinterpretować (śmiech). Ale ten utwór jest dla mnie jednym z najbardziej uniwersalnych, jaki kiedykolwiek napisałam. I z taką myślą go zresztą tworzyłam. Chodziło raczej o pragnienie odnowienia siebie.

MM: Album powstawał od końca „Romy”. Pisałaś pierwsze piosenki bez konkretnego założenia?

BK: Tak. Tytuł płyty przychodzi w takim momencie, kiedy wszystko zaczyna się łączyć i zapinać w całość. Kiedy 70% całych prac nad danym konceptem jest w toku, dostaje olśnienia, że dany projekt ma takie, a nie inne imię i zdaje sobie sprawę, że wszystkie piosenki traktują o czymś, co mogę nazwać, podsumować czymś wspólnym.

MM: O flamenco i jej wrażliwości, która jest zawarta na tej płycie już wspominaliście. Bylibyście w stanie stworzyć utwór wyłącznie w tym duchu?

TD: Bardzo bym chciał stworzyć utwór w tym klimacie. Nie jest to jednak proste. Mam takie zrywy, że gdy czegoś długo słucham, albo Bela mnie inspiruje, byśmy zrobili coś w danej stylistyce, to siadam i muszę to zagrać w jakikolwiek sposób (śmiech). Jednocześnie Bela nalega, żeby od razu to nagrać i uchwycić, bo potem już nie da się tego odtworzyć w ten pierwotny sposób. W związku z tym uczymy się i staramy wszystkie pomysły od razu rejestrować jak najbardziej profesjonalnie, żeby nic nie umykało. Podchodzenie ponowne do danego pomysłu często kończyło się fiaskiem. Pamiętam dzień, kiedy rejestrowałem gitary flamenco do utworu „Carmen”, bo tego samego dnia Bela urodziła naszą córeczkę (śmiech).


MM: Jak zatem te proporcje się rozkładały? Partie, które znalazły się na demo zostały zachowane i weszły na płytę, czy musieliście je dograć?

TD: Część została z demo, a część została jeszcze raz nagrana. Na przykład cymbały zostały jeszcze raz nagrane u Marka Dziedzica w pracowni, ponieważ nie były zarejestrowane poprawnie, momentami nie stroiły, a ja nagrywałem to na szybko w sali prób. Dlatego te partie nagrałem jeszcze raz, ale tylko ze względów technicznych – lepszy mikrofon i możliwość rejestracji. W każdym utworze na płycie poza „Jesteś Pragnieniem” wykorzystaliśmy coś z naszych demówek.

MM: A te smyczki w „Carmen”?
BK: Wszystkie partie smyczkowe zaaranżowałam sama na klawiszach i potem te partie zagrał już na żywo kwartet smyczkowy. Jeżeli się coś nie zgadzało, to zostało to poprawione przez Marka po mnie.   

MM: Chciałem zapytać o opowieść wizualną z książeczki. Czemu aż dwie kreacje ślubne są na zdjęciach?

BK: Bo to różne są kobiety (śmiech). 

MM: Gdy rozmawialiśmy przy okazji „Romy”, zastanawiałem się, czy następnym krokiem nie byłaby płyta z orkiestrą?

BK: Tutaj Marek nas trochę stopował. Przy tej płycie odeszliśmy od tych rozbuchanych form. Oczywiście nadal jest to bogate, ale w naszym odczuciu – jest to też powściągnięte (śmiech). Jestem teraz na etapie większej kameralności. Teraz grają mi w duszy rzeczy prostsze. Niewykluczone jednak, że za rok, czy dwa to się zmieni.

TD: Kręcą nas kompozycje. Tak, żeby wziąć gitarę i móc je zagrać na formie akustycznej.

MM: To inaczej – może następnym etapem byłby powinien być koncert w stylu MTV Unplugged?

BK: Ooo, bardzo chętnie. Ostatnio wkręciliśmy się w takie akustyczne granie.

TD: Dużo ostatnimi czasy gramy akustycznych setów i być może w wersji unplugged zagramy jakąś część trasy.

MM: A czy jest jakiś utwór, który nie wszedł na płytę?

BK: Jest utwór – nomen omen „Odkładana Miłość”, który chcieliśmy pierwotnie dodać. To jest utwór Alibabek z tekstem Marii Czubaszek. Przygotowaliśmy na festiwal „Cały Kazio” ten cover. Graliśmy go też na trasie „Amor Tour”. Pokochaliśmy go i chcieliśmy dodać na płytę. Natomiast nie byliśmy zadowoleni z aranżu, który stworzyliśmy.

TD: To ten utwór był zaczynem do tego, bo postawić na prostotę w piosenkach na tej płycie. Zagraliśmy to w prosty, klasyczny sposób. Na bazie tej piosenki powstał utwór „Absolutnie, absolutnie”.

MM: Masz już gotowy nowy utwór o Warszawie?

BK: Jeszcze nie. Mam nadzieję, że kiedyś przy którejś płycie uda mi się napisać utwór o Warszawie, który stanie się klasykiem jak „Sen o Warszawie”.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

Monika Lewczuk

2019-04-30

Monika Lewczuk wydała nowy singel zatytułowany "Z tobą lub bez ciebie". Jest on zapowiedzią nowego albumu Artystki, który ukaże się jeszcze w tym roku. Premiera piosenki była okazją do przeprowadzenia wywiadu z piosenkarką.

Czytaj więcej...

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Czytaj więcej...

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load