Wywiady

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Rozmowa z: Michał Wojtas

MM: Skąd w ogóle pojawił się na Twojej drodze James Wilton i propozycja, byś stworzył muzykę do spektaklu "The Storm"?

MW: Pewnego pięknego dnia napisał do mnie i spytał, czy zgodziłbym się, by użył kilku utworów z płyty „Hunt” w swoim przedstawieniu "Hold-on". Zgodziłem się. Potem moja żona Marta namówiła mnie, abyśmy pojechali do Niemiec na premierę tego przedstawienia w Theater Münster. Byłem pod wrażeniem tego, jak ciekawie taniec współczesny gra z muzyką, a zwłaszcza z moją muzyką. Po przedstawieniu byliśmy zaproszeni na bankiet, gdzie się poznaliśmy z Jamesem, jego żoną Sarah i innymi tancerzami. Długo rozmawialiśmy. W końcu padła propozycja, aby coś zrobić razem.

MM: Miałeś te pomysły przygotowane wcześniej, czy pisałeś od początku specjalnie już pod przedstawienie?

MW: Wszystko powstało na potrzeby i w czasie tworzenia przedstawienia.

MM: A czy brałeś udział w próbach, by wiedzieć, jak zaaranżować te utwory, jak je poprowadzić?

MW: Brałem udział w próbach w Brighton w UK, gdzie wraz z instrumentami powstawały różne motywy. Ponadto James wysyłał mi wiele filmów z prób, by zdalnie pracować. Często ja tworzyłem pod choreografię, ale także James układał, czy zmieniał choreografię do muzyki, która już powstawała.

MM: Muzyka na płycie jest bardzo złożona. Te motywy ambientowe momentami są bardzo gęste, wpędzają w trans. Nie jest łatwa album w odbiorze, ale po kilku przesłuchaniach uzależnia. Aranżacje obudowywałeś kolejnymi partiami, czy raczej odejmowałeś instrumentarium?

MW: Wyobrażam sobie, że muzyka ilustracyjna może być wymagająca. Zawsze kiedy jej słucham, od razu widzę sceny z przedstawienia. Wyobrażam sobie także, że każdy, kto nie widział jeszcze tego przedstawienia, może zobaczyć coś innego, ale na pewno trzeba tej muzyce poświęcić trochę czasu i znaleźć stosowny moment. To nie jest prosta ilustracja. Jest to złożona i wielowarstwowa muzyka, nawet wtedy, gdy słyszymy tylko szmery, wiatr czy inne "odgłosy". Wszystkie beaty są mocno złożone. Całość ma potęgować to, co widzowie przedstawienia widzą na scenie. Taką muzykę tworzy się w nieco inny sposób od klasycznych piosenek. Tutaj finałowy utwór ma ponad 130 ścieżek! Trwa on bodaj ponad 18 minut, a każda z tych ścieżek ma swoją historię i zmienia się w trakcie trwania utworu. Pracy można powiedzieć w pewnym sensie było więcej, niż przy regularnych płytach Amarok. A może po prostu było jej równie dużo, ale wyglądała ona inaczej.


MM: Jak w tym zestawie traktować utwór tytułowy oraz "The Song of All Those Distant”, które odstają od reszty chociażby za sprawą tekstów?

MW: To utwory inspirowane ideą przedstawienia „The Storm”, co jest wyrażone w tekstach, ale na tym kończy się ich powiązanie z nim. To dwa niejako bonusowe utwory, które – tak myślę - wprowadzają nowe życie w ten album, będący jednak w większości soundtrackiem a nie regularną płytą Amarok. Potrzebowaliśmy nowych piosenek w oczekiwaniu na kolejny album oraz na koncerty.

MM: Myślę, że dobrym pomysłem byłoby dodanie video że spektaklem do tej płyty.

MW: Zgadzam się. Też chciałbym mieć to w odtwarzaczu DVD, którego swoją drogą nie posiadam (śmiech). Póki co przez najbliższe dwa lata przedstawienie jest wystawiane na różnych scenach i w wielu krajach. Ostatnio było w Bytomiu. Byłem na nim i było niesamowicie. To przedstawienie ewoluuje. James zmienia je i dynamizuje. Ale ta muzyka w teatrze, kiedy jest odpowiednio głośno odtwarzana, a tancerze wykonują choreografię, nie dałaby Ci zasnąć ani na chwilę. Mnie po raz kolejny wgniatało w fotel. Polecam nawet takim "Januszom tańca" jakim ja jestem (śmiech).

MM: No dobrze, a jak będziecie wykonywać ten materiał na żywo?

MW: Póki co James wystawia „The Storm” bez muzyki na żywo. Są jednak w planach wspólne widowiska-słuchowiska, gdzie jest szansa, że jeszcze tej jesieni spotkamy się na deskach różnych teatrów tańca, także w Polsce. Mamy już jako zespół live doświadczenie wspólnego przedstawienia. W roku ubiegłym zagraliśmy do improwizowanej choreografii w austriackim Dornbirn w teatrze Tanz Ist. Przedstawienie było kompletnie wyprzedane. Publiczność w finale znalazła się na deskach i wszyscy razem tańczyli. Nawet Marta zostawiła swoje ‘perkaszyny’ i poszła. Ja musiałem zostać… bo ktoś musiał grać (śmiech). Muzyka do takiego przedstawienia jest do zagrania na żywo jak najbardziej. Może nie ze wszystkimi jej elementami, ale warto zwrócić uwagę, iż utwory grane na żywo mają znaczenie większą dynamikę i nie zawsze istotne są te wszystkie szczegóły. Aktualnie na koncertach Amarok gramy oczywiście przekrojowo utwory z różnych płyt, w tym dwie nowe piosenki, a nawet jeden instrumentalny utwór, pochodzący z przedstawienia Wiltona.

MM: Mówisz, że potrzebowaliście tych dwóch piosenek w oczekiwaniu na nowy, regularny album Amarok. Kiedy on się zatem pojawi?

MW: Mam nadzieje, że nowy album pojawi się na początku 2020 roku.

MM: Dziękuję za wywiad. 

Foto: Marta Wojtas


Rozmawiał: Maciej Majewski


Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

Monika Lewczuk

2019-04-30

Monika Lewczuk wydała nowy singel zatytułowany "Z tobą lub bez ciebie". Jest on zapowiedzią nowego albumu Artystki, który ukaże się jeszcze w tym roku. Premiera piosenki była okazją do przeprowadzenia wywiadu z piosenkarką.

Czytaj więcej...

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Czytaj więcej...

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load