Wywiady

Colin Abrahall (G.B.H.)

2013-01-15

Pod koniec lutego po raz kolejny przyjedzie do Polski legenda punka - formacja G.B.H. Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i współzałożyciel zespołu - Colin Abrahall.

Rozmowa z: Colin Abrahall

- Na początek najważniejsze pytanie: co z nową płytą G.B.H.? Wasz ostatni album  studyjny „Perfume And Piss” ukazał się w 2010 roku. Biorąc pod uwagę średnią wydawania przez Was płyt, chyba najwyższy czas coś opublikować?

- Zgadzam się z Tobą (śmiech). Tak, mamy 9-10 nowych kompozycji, które czekają na zarejestrowanie. Tuż przed ubiegłorocznymi Świętami Bożego Narodzenia graliśmy trasę z Rancid. Rozmawialiśmy z Timem Armstrongiem z tego zespołu, który prowadzi wytwórnię Hellcat. Tim jest bardzo zainteresowany wydaniem naszego nowego albumu. Problem polega na tym, że bardzo dużo koncertujemy i musimy znaleźć czas, aby nagrać nowy materiał. Ale bez obaw, sprężymy się i na pewno ta płyta ukaże się w tym roku.

- Będziecie grali nowe numery na nadchodzącej trasie koncertowej.

- Myślę, że jest to bardzo prawdopodobne.

- W ramach tej trasy przyjedziecie także na trzy koncerty do Polski. Pierwszy raz byliście u nas 20 lat temu. Jak wspominasz wizyty w Polsce, których od tamtej pory uzbierało się sporo?

 - Zawsze się super bawimy w Polsce. Mamy tu oddanych fanów, zawsze się leje dużo wódki i poznajemy nowych przyjaciół. Jesteście jedną z najbardziej żywiołowych publiczności, dla jakich kiedykolwiek graliśmy. Zresztą nie jest to tylko moja opinia, ale także wielu innych artystów, których znam, a którzy grali w Polsce. 

- Wolisz grać w małych klubach czy na dużych festiwalach?

- Lubię zarówno kluby, jak i festiwale. W klubach publiczność jest blisko ciebie, możesz ją dotknąć i natychmiast czujesz, jak ludzie reagują na to, co śpiewasz. Z kolei na festiwalach śpiewasz dla ogromnej ilości ludzi i możesz spotkać się i spędzić fajnie czas z innymi zespołami.

- Działasz na scenie punkowej od 35 lat. Jaki wydźwięk ma dla Ciebie słowo „punk” w 2013 roku?

- Uważam, że to słowo straciło na znaczeniu. Punk w 2013 roku to zbyt dużo wytwórni płytowych wydających przeróżne rodzaje muzyki punkowej: pop punk, post punk, crust punk, MTV punk, etc. Za dużo w tym kasy, sztuczności, pozerstwa. Kiedy my zaczynaliśmy był po prostu punk rock czyli rock and roll z odpowiednim nastawieniem. I nic się w tej kwestii dla nas nie zmieniło od 35 lat.

- Jaka może być tematyka tekstów zespołu punkowego w 2013 roku?

- W dużej mierze taka sama, jak kiedyś. Pewne sprawy, takie jak: polityka, problemy z pracą, pieniędzmi, zagadnienia sprawiedliwości społecznej czy tematyka antywojenna nie zmieniają się. Zmieniają się jednak czasy i wciąż dochodzą nowe tematy czy problemy, które należy poruszać. Na przykład upływający czas. Wśród nowych kompozycji są dwie dotyczące naszego wieku (śmiech).

- G.B.H. powstało w 1979 roku, ale pierwszą płytę „City Baby Attacked By Rats” wydaliście dopiero w 1982 roku, pod koniec popularności pierwszej fali punka. Dlaczego tak późno?

- W tamtych czasach było tak dużo kapel punkowych, że trudno było się przebić do mediów i, co ważne, zaprezentować coś ciekawego. Dlatego na początku skupiliśmy się na graniu dużej ilości koncertów. Uwagę na nas zwróciła mała wytwórnia Clay Records i zanim podpisaliśmy z nimi umowę był już rok 1981. Wtedy wytwórnie płytowe nie chciały ryzykować wydawania nowych albumów nieznanym zespołom, więc najpierw nagraliśmy ep-kę i kilka singli. Gdy okazało się, że cieszą się uznaniem fanów, wytwórnia postanowiła wydać nam album.

- I jakie było przyjęcie „City Attacked By Rats” przez fanów i krytyków. Nawet po 31 latach ta płyta robi ogromne wrażenie.

- No cóż…Większość krytyków przyjęła nas ciepło, ale byli i tacy, którzy się po nas nieźle „przejechali”. Jednak nas zawsze najbardziej interesowała opinia naszych fanów. A ta była, i jak wynika także z Twej wypowiedzi, jest nadal przychylna. Płyta sprzedała się wówczas bardzo dobrze i z tego co wiem, ludzie nadal ją kupują.

- Jak wspominasz cały ten boom na muzykę punkową na przełomie lat 70. i 80. oraz na początku lat 80.?

- To były dla nas szalone lata. W pozytywnym sensie tego słowa. Tyle się działo. Graliśmy mnóstwo koncertów, zjechaliśmy Wielką Brytanię wzdłuż i wszerz kilka razy. Dużo nagrywaliśmy, przygotowywaliśmy nasz debiutancki materiał. Jednocześnie spotykaliśmy na naszej drodze wspaniałe zespoły, cudownych ludzi. Była w tym wszystkim, w ludzkich zachowaniach jakaś prawdziwa szczerość. Później, w okolicach 1982-1983 roku, gdy scena punkowa w Anglii zaczęła nieco zamierać, pojechaliśmy do USA. Okazało się, że tam zagraliśmy aż trzymiesięczną trasę! Także mogę powiedzieć, że boom na punka trwał dla nas nieprzerwanie, nawet wtedy, gdy skończył się w Wielkiej Brytanii. 

- Można powiedzieć, że boom na G.B.H. trwa już 35 lat. Gracie niemal bez przerwy, regularnie wydajecie płyty. Macie jakiś „złotą receptę” na długowieczność?

- Haha (śmiech). Niestety, nie. Gdyby taka istniała, byśmy ją sprzedawali ludziom za grubą kasę (śmiech). W branży muzycznej musisz być realistą. Szanse na to, że w ciągu jednej nocy staniesz się gwiazdą i zgarniesz milion dolców są jak jeden do miliona. Masz większą szansę na trafienie pełnej puli na loterii. Nie można oczekiwać zbyt wiele. Jednak najważniejszą kwestią jest bycie szczerym. Szczerym wobec siebie i swoich fanów. Wtedy możesz przetrwać nieco dłużej. Myślę, że w naszym przypadku ważne było też przeczucie. Przez te 35 lat odrzuciliśmy kilka ofert od dużych wytwórni i od ludzi, którzy wtedy nie wydawali się nam w porządku. I później okazywało się, że mieliśmy rację. Jest bardzo prawdopodobne, że gdybyśmy się z nimi związali, G.B.H. już by nie istniało.

- A propos wytwórni płytowych: jakie według Ciebie korzyści z bycia artystą nagrywającym dla labelu niezależnego?

- Cenię sobie kontrolę nad jak największą ilością aspektów dotyczących działalności zespołu. Gdy podpisujesz umowę z dużą wytwórnią, przejmuje ona wszystko. Tracisz kontrolę nad swoim zespołem, nie masz w nim nic do powiedzenia. Gdy my podejmujemy decyzje i są one błędne, przynajmniej mamy świadomość, że była to tylko nasza wina. Myślę, że to, co chcę przekazać, najlepiej oddaje wers z jednej z naszych kompozycji: „I’d rather die on my feet than be living on my knees”.

- Jak wygląda praca nad nowymi kompozycjami G.B.H.? Skąd bierzesz inspiracje do swych tekstów?

- Inspiracje biorę z otaczającego mnie świata. Czasem zapisuję sobie przypadkowo zasłyszane rozmowy bądź to, co usłyszałem w radiu bądź telewizji. Często moje teksty powstają z moich przemyśleń na temat tego, co widzę i słyszę naokoło mnie. Wszystkie spostrzeżenia, myśli zapisuję w małej książeczce. Czasem tworzą one tekst całej piosenki, a czasem tylko jej część. Gdy pracujemy na próbach nad nowymi kompozycjami patrzę sobie do tego notatnika i wybieram wersy czy słowa, które mi najbardziej pasują. I tak powstają nowe utwory: najpierw muzyka, potem teksty.

- Gdy patrzysz wstecz na te 35 lat swojej kariery muzycznej, z czego jesteś najbardziej dumny?

- Z tego, że wciąż jesteśmy razem, nagrywamy płyty i gramy dużo koncertów. Niemal każdego roku naszego istnienia dzieje się coś nowego dla nas. Na przykład w ubiegłym roku po raz pierwszy zagraliśmy w Rosji, Indonezji i Kolumbii. Kto mógłby sobie wyobrazić 35 lat temu, gdy siedzieliśmy w domu i próbowaliśmy zagrać najprostsze kompozycje, że kiedyś tam pojedziemy? Nawet nie wiem, czy wtedy wiedziałem, że istnieje taki kraj jak Kolumbia!

- Dziękuję za rozmowę.

- To ja dziękuję i zapraszam wszystkich na nasze lutowe koncerty w Polsce. Nie pożałujecie!!

Autor dziękuje Krzyśkowi Lachowi z Noise Annoys Booking Agency za pomoc w zorganizowaniu wywiadu.

G.B.H:

26.02.2013. Wrocław, Łykend

27.02.2013. Kraków, Kwadrat

28.02.2013. Warszawa, Remont (+ Sexbomba)


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load