Wywiady

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Rozmowa z: Pär Sundström

- To pierwszy album Sabaton w całości poświęcony I Wojnie Światowej. Dlaczego postanowiliście poruszyć ten temat na płycie „Great War”?

- Na kilku naszych poprzednich płytach były pojedyncze kompozycje dotyczące tej wojny. Zawsze lubiliśmy ten fragment historii, który był bardzo ważny dla ukształtowania się mapy współczesnej Europy. Latem ubiegłego roku dyskutowaliśmy kilka potencjalnych tematów, które moglibyśmy poruszyć na nowej płycie. Jednym z najważniejszych czynników, które zadecydowały o tym, że "Great War” będzie w całości poświęcony I Wojnie Światowej była 100 rocznica jej zakończenia, która minęła w 2018 roku. Media dużo mówiły o tym konflikcie, co było dość niezwykłe, gdyż większą „popularnością” cieszyła się II Wojna Światowa. W czasach naszej młodości w Szwecji jedną z lektur obowiązkowych była książka „Na Zachodzie Bez Zmian” Remarque’a, ale poza tym mało kto w naszym kraju miał wiedzę o wojnie z lat 1914-1918. Wiadomo było, że był taki konflikt, bo później była II Wojna Światowa. Tak więc w mediach było dużo szumu na temat I Wojny, ale też zaplanowaliśmy z tej okazji dużo projektów związanych z Sabatonem. Jednym z nich jest kanał historyczny na Youtube, który jest prowadzony przez Indy’ego Neidella. Jest on ekspertem jeśli chodzi o I Wojnę Światową, więc bardzo nam pomógł w pracy nad tą płytą. On wie chyba wszystko na temat tej pożogi wojennej, więc mieliśmy u swego boku właściwą osobę, co także było jednym z powodów, dla których zdecydowaliśmy się na ten temat.

- Są na tej płycie kompozycje opowiadające o autentycznych postaciach i wydarzeniach, ale czy są także historie fikcyjne?

- Wszystkie utwory są oparte o prawdziwe wydarzenia i postaci. Ale nie możemy opowiadać całej historii w jednej kompozycji, więc zdarza się, że opierając się o autentyczne wydarzenie, opowiadamy o tym, co mogłoby się hipotetycznie wydarzyć. Autentyczne wydarzenie lub postać są dla nas punktem wyjścia. Wiele osób traktuje nas jako nauczycieli historii. Tacy nie byliśmy, dopóki nie wystartowaliśmy z Sabaton History Channel na Youtube, Przed tym, gdy słuchałeś naszych piosenek i zainteresował Cię jakiś temat, musiałeś szukać informacji gdzie indziej. Teraz, możesz wejść na nasz historyczny kanał na Youtube i posłuchać naszych opowieści o wydarzeniach czy postaciach o których traktują nasze utwory. Uważam, że od lutego tego roku, gdy wystartowaliśmy z Sabaton History Channel, nasz zespół ma nową funkcję i jestem tym bardzo podekscytowany.


- Płyta kończy się piękną kompozycją „In Flander Fields” zaśpiewaną przez żeński chór. Czy możesz zdradzić skąd pomysł na taki finał albumu?

- Gdy szukaliśmy materiałów historycznych oraz inspiracji do tej płyty, takich jak muzyka i poezja z okresu I Wojny Światowej, trafiliśmy na wiersz „In Flander Fields” napisany przez kanadyjskiego żołnierza, który brał udział w walkach we Flandrii w trakcie I Wojny Światowej. Słyszeliśmy różne wersje muzyczne tego poematu zaśpiewane przez różne chóry i zagrane na różnych instrumentach. Wszystkie były w porządku, ale postanowiliśmy zarejestrować własną propozycję. Początkowo zaczęliśmy nagrywać ten utwór z orkiestrą, gitarami i tak dalej. Ale po jakimś czasie doszliśmy do wniosku, że bardziej naturalnie będzie brzmiała wersja z samym chórem żeńskim. Poza tym przedostatni utwór na „Great War” czyli "The End of the War to End All Wars" jest tak potężny brzmieniowo, że zakończenie płyty tą właśnie kompozycją byłoby bardzo dziwne i po prostu by nie pasowało. Czuliśmy, że płyta powinna zakończyć się delikatnie i potrzebowaliśmy właśnie takiej kompozycji jak „In Flander Fields”, która wyciszyłaby nastrój i byłaby dla słuchacza takim „miękkim lądowaniem”. Uważam, że nasz pomysł sprawdził się idealnie. Gdy po raz pierwszy słuchaliśmy tej płyty w studiu nagraniowym, gdy wybrzmiało „In Flander Fields”, nikt nie wstał i nie wyszedł z pomieszczenia, lecz wszyscy siedzieli zamyśleni. Pomyślałem sobie: „Wooow, to jest TEN moment!”.

- „Great War” to pierwsza płyta Sabaton, w powstaniu której wziął udział gitarzysta Tommy Johannson. Jaki był jego muzyczny wkład w nagranie tego albumu?

- To prawda. Tommy jest z nami od kilku lat i gdy do nas dołączył, mieliśmy świadomość, że jest nie tylko gitarzystą, ale także wokalistą oraz kompozytorem. I właśnie on był współkompozytorem pierwszego utworu, który powstał z myślą o tej płycie czyli „A Ghost In the Trenches”. I właśnie w tej kompozycji słychać to, co lubi Tommy czyli klasycznego rocka w stylu Deep Purple.


- Tak się złożyło, że „Great War” ukazał się w 20 rocznicę powstania Sabatonu. Czy ta okazja zdopingowała Was jakoś szczególnie podczas tworzenia tej płyty?

- Ten album jest dla nas szczególny, ale nie z powodu tej rocznicy. Wiele osób naciskało na nas, abyśmy z okazji 20-lecia zespołu zagrali trasę z samymi starymi utworami. Odpowiadaliśmy: „Dlaczego mielibyśmy zagrać taki tour, skoro mamy nowy album?”. Padały też propozycje, abyśmy wydali jakiś box z archiwalnymi nagraniami bądź kompilację „The Best Of Sabaton”. Moja odpowiedź brzmiała: „”The Best Of Sabaton”? Po co? Taką płytą, miejmy nadzieję, będzie nasz nowy album czyli „The Great War””. Ale z drugiej strony pomyśleliśmy sobie, że jednak z okazji tej rocznicy powinniśmy dać naszym fanom jakiś prezent. I tak doszło do wydania singla „Bismarck”, który ukazał się wiosną tego roku. Gdy zaczęliśmy komponować ten utwór zaczęliśmy się zastanawiać, o czym miałaby opowiadać ta piosenka? Co chcieliby usłyszeć nasi fani? Na mojego maila przychodziły tysiące wiadomości od fanów z całego świata z propozycjami tematów tej kompozycji. Najpopularniejszą z nich były Gwiezdne Wojny (śmiech). Ale na drugim miejscu uplasowała historia zatopienia niemieckiego pancernika „Bismarck” w maju 1941 roku. Pomyśleliśmy sobie: „Super! Zróbmy to!”. Od pewnego czasu współpracujemy z firmą Wargaming czyli czołowym twórcą strategicznych gier komputerowych. Gdy usłyszeli, że nagrywamy utwór o „Bismarcku” zaproponowali nam stworzenie super fajnego teledysku do tej kompozycji. Nasza wytwórnia chciała wydać ten utwór na singlu CD, a następnie go sprzedawać, ale my zaprotestowaliśmy i postawiliśmy sprawę jasno: „Bismarck” miał być takim jednorazowym prezentem dla naszych fanów. Wiele osób było zaskoczonych, ale nikt nie był zły z tego powodu. Chcę dodać, że spędziliśmy bardzo dużo czasu realizując klip do tej piosenki, gdyż był to bardzo duży projekt. W tym samym czasie kończyliśmy prace nad „Great War”, pracowaliśmy nad aranżacją nowego show koncertowego promującego nową płytę, przygotowywaliśmy się do startu Sabaton History Channel, a także tworzyliśmy nową stronę internetową naszego zespołu.

- Ty i Joakim jesteście obecnie jedynymi muzykami z oryginalnego składu Sabaton. Współpracujecie od ponad 20 lat. W czym tkwi sekret Waszego udanego muzycznego związku?

- Myślę, że tajemnica tkwi w tym, że pochodzimy z tego samego środowiska, z tej samej miejscowości czy z Falun. Nasi rodzice jeździli razem na koncerty, ale ja i Joakim nie utrzymywaliśmy znajomości do około 18 roku życia. Wtedy założyliśmy nasz pierwszy zespół. Od samego początku świetnie się uzupełnialiśmy. Ja kompletnie nie mam głowy do komponowania muzyki, z kolei on nie ma cierpliwości do wszystkich biznesowych aspektów działalności Sabaton. Tak więc on tworzy muzykę, ja kieruję zespołem od strony menadżerskiej. Obaj wspólnie piszemy teksty piosenek, wybieramy tematy na płyty Sabatonu. Jesteśmy sprawnie działającym teamem.

- Dziękuję za rozmowę.

Foto: Grzegorz Szklarek

 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load