Wywiady

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Rozmowa z: Jakub Goleniewski

- Wasz nowy album jest zatytułowany „Kontrolowany Chaos”. Czy ten tytuł ma odniesienie do tego, co wydarzyło się u Was prywatnie i zawodowo w ostatnich 2 latach?

- Borykamy się z problemami dnia codziennego – jak nasi słuchacze.  Nagrywanie tej płyty zajęło nam sporo czasu i dużo się w tym czasie zmieniło w naszych życiach. Były zaręczyny, przeprowadzki, rozstania i zauroczenia - do wyboru do koloru. Zebrało się dużo różnych historii i sytuacji, które chcieliśmy opisać i przedstawić słuchaczom, zbierając wszystko do kupy zauważyliśmy żę żyjemy w sporym chaosie, który za wszelką cenę staramy się jakoś ogarnąć - brzmi znajomo? Osobiście bardzo inspirują mnie artyści, którzy tworzą i opowiadają swoją historię. Płyta jest smutna, bo artysta jest smutny. Płyta jest radosna, bo artysta jest wesoły. 

- Gdyby ta płyta powstała w krótszym czasie i gdyby w trakcie jej tworzenia nie było tego chaosu, czy brzmiałaby ona inaczej czy też doszlibyście na końcu do tego samego punktu?

- Na pewno brzmiałaby inaczej. Po trasie z 2016 roku, podczas której zagraliśmy ponad 100 koncertów, tworzyliśmy nowe utwory, z których jednak nie byliśmy zadowoleni. Pracowaliśmy nad tym, aby w pewnym momencie powiedzieć sobie: „Ok. to nam się podoba i to jest to, co chcemy teraz zaprezentować”. Często były momenty, w których chcieliśmy na siłę przyspieszyć ten proces, wydawało się nam, że zbyt długo niczego nie wydaliśmy i zaraz się "zastaniemy". Jednak to sztuczne napędzanie, może mieć fatalne skutki w postaci publikacji czegoś czego nie jest się pewnym w 100%. Daliśmy sobie trochę czasu którego zdecydowanie potrzebowaliśmy, aby płyta wyszła w takiej formie. Od początku chcieliśmy wprowadzić do naszej muzyki więcej brzmieniowego „brudu”, więcej elementów, które zniekształciłyby tą czystą elektronikę. Czujemy się zespołem popowym, ale jesteśmy w tej mniej popularnej odnodze tego nurtu. Nie chcieliśmy brzmieć sztampowo, więc zapragnęliśmy nagrywać trochę w inny sposób. Łukasz, mieszkając w Poznaniu, nagrał dźwięki starego, rozstrojonego fortepianu, który można usłyszeć w dwóch czy trzech utworach. Z kolei ja nagrałem na mikrofon z  MacBooka starą, pękniętą gitarę akustyczną. Właśnie takie brudne, nieokiełznane sample trafiły na naszą płytę.

- A nie kusiło Was, aby tych „brudnych” brzmień nie obudowywać elektroniką, tylko po prostu zrobić całą płytę w takiej stylistyce?

- Nie do końca. Dalej chcieliśmy zachować ten sznyt beatowy, produkowany przez Łukasza Szatta Palkiewicza. Nie ma mowy żebyśmy zrezygnowali z tych pięknych bębnów Łukiego. Wtedy nie bylibyśmy sobą, a o to przecież walczymy. Jeśli kiedyś nadejdzie taki moment, cała nasza trójka poczuje potrzebę zmiany stylistyki i grania w taki „brudny” sposób, to pewnie nazwalibyśmy projekt Kroki Akustycznie (śmiech).


- Na „Kontrolowanym Chaosie” znalazł się pierwszy polskojęzyczny utwór Kroków czyli „Balon”. Dlaczego zdecydowaliście się na nagranie piosenki w ojczystym języku?

 - Przez pewien czas próbowaliśmy pisać po polsku, ale nie dlatego, aby było to bardziej nośne. Często mówi się w branży, że jak utwór jest w tym języku, to łatwiej go sprzedać…

- Ale trudniej go napisać niż po angielsku….

- …dokładnie tak. Próbowałem pisać teksty po polsku, ale nie były takie jakie chciałem. Dlatego postanowiliśmy na tej płycie wysłać „zwiadowcę” w postaci „Balonu”, który powstał we współpracy z Biszem. Utwór ten miał powiedzieć słuchaczom: „Tak brzmią Kroki po polsku” i sprawdzić, czy nasi słuchacze to zaakceptują, czy dadzą nam do zrozumienia, że polski to nie nasz świat. Zostaliśmy bardzo miło zaskoczeni. Zarówno nasi fani, jak i dziennikarze mówią nam, że poszliśmy w bardzo dobrym kierunku. Obecnie pracujemy nad tym, aby tych utworów po polsku było znacznie więcej. Oczywiście, może będzie to zahaczało o komercjalizację naszej muzyki, ale z drugiej strony dla nas ważne jest to, aby nasza muzyka budowała, dotykała i opowiadała historię słuchaczowi. Działamy w Polsce więc chcąc niechcąc, teksty polskie są bardziej intymne, bardziej dotykają naszych serc i łatwiej jest słuchaczowi się z nim utożsamić. W języku angielskim nie jest to takie proste, aczkolwiek bardzo lubię ten język, ponieważ mogę pozwolić sobie na manierę, na niedociągnięcia, a to wszystko nadaje fajnego smaku. Nie zapominajmy, że język angielski jest przepustką do grania za granicą. Uważam, że żyjemy w takich czasach, w których konsekwentna praca na rynku globalnym przynosi dobre rezultaty. Muzyka jest obecnie bardzo zdigitalizowana, więc możemy przez Spotify czy inne platformy dotrzeć do ludzi na całym świecie. Dlatego nie zrezygnujemy z języka Szekspira i mocno myślimy o tym, aby zrobić to, co kiedyś Myslovitz czyli nagrać tą samą płytę po polsku i angielsku. 

- Czy nagrywając „Kontrolowany Chaos” nie czuliście ciężaru syndromu „drugiej płyty”? Pierwszy album odniósł sukces, podpisaliście kontrakt reklamowy z Ikeą, były nominacje do Fryderyków. Nie jest tajemnicą, że dla wielu artystów nagranie następcy tak udanego debiutu bywa bardzo trudne, a czasem wręcz niemożliwe.  

- Nie ukrywam, że czuliśmy taki ciężar. Ale ja zawsze zasłaniam się konsekwencją, tym, że jako artyści jesteśmy kształtowani przez czas. To wydawnictwa na przestrzeni 5, 10 czy 20 lat budują nasz obraz jako artystów, więc warto się nie stresować (łatwo powiedzieć), tylko konsekwentnie robić swoje, a to na pewno przyniesie owoce w przyszłości. Rzeczywiście sporo rzeczy wydarzyło się przy “Stairs”, z jednej strony dało nam to niezłego kopa na scenie alternatywnej, zagraliśmy dużo koncertów na małych i dużych festiwalach, z drugiej strony nie wiedzieliśmy jak odnaleźć się pomiędzy koncertami i wywiadami a procesem twórczym kolejnej płyty. Pewnie z tego też wynika spora przerwa pomiędzy wydawnictwami. Ale jak mówi Paweł z naszego zespołu, najważniejsza jest muzyka, dlatego twórzmy i dzielmy się tym z ludźmi, niech “sukces” i nagonka medialna będzie wypadkową naszych działań, a nie celem.

 

- Dziękuję za rozmowę.  
 
Foto: Ola Bodnaruś


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Budka Suflera

2021-01-09

Budka Suflera wydała pierwszą od 11 lat płytę studyjną, która jest jednocześnie pierwszym wydawnictwem studyjnym tego zespołu z wokalistą Felicjanem Andrzejczakiem. Album "10 Lat Samotności" stanowi także hołd dla zmarłego w lutym ubiegłego roku muzycznego lidera i kompozytora Budki Romualda Lipko. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Tomaszem Zeliszewskim.

Czytaj więcej...

Grubson

2021-01-08

„AKUSTYCZ(NIE)ZUPEŁNIE” to tytuł nowej płyty Grubsona, który uważa to wydawnictwo za swoje najdojrzalsze dzieło. Na albumie pojawiło się kilku znanych gości. Była to więc okazja do naszej rozmowy z Artystą.

Czytaj więcej...

Pink Freud

2021-01-05

Grupa Pink Freud wydała nowy znakomity album pod intrygującym tytułem "Piano Forte Brutto Netto". O genezie tego tytułu, procesie powstawania albumu oraz kilku innych tematach porozmawialiśmy z liderem zespołu basistą Wojtkiem Mazolewskim i perkusistą Rafałem Klimczukiem.

Czytaj więcej...

Ptakova

2020-11-27

Natalia Ptak czyli Ptakova wydała debiutancki album tuż przed "trzydziestką". W wywiadzie z nami opowiedziała między innymi o powstaniu płyty "Suma Wszystkich Dźwięków".

Czytaj więcej...

Gracjan Kalandyk

2020-11-26

Gracjan Kalandyk przygotowuje się do wydania drugiego albumu zatytułowanego "Wilk". Wydał już dwa single zapowiadające tę płytę, a więc mogliśmy o tym porozmawiać. I nie tylko o tym.

Czytaj więcej...

Lunatic Soul

2020-11-20

Przerwa w aktywnościach spowodowana lockdownem, zdaje się nie dotykać Mariusza Dudy, który po wydanej już w tym roku płycie „Lockdown Spaces”, powrócił do swego głównego solowego projektu, czyli Lunatic Soul. Właśnie ukazała się siódma płyta zatytułowana „Through Shaded Woods” w ramach wyjątkowego cyklu życia i śmierci, którego obraz zaczyna się dopełniać. O szczegółach tego wydawnictwa i złożoności procesu jaki zachodzi w świecie LS, artysta opowiedział nam w długiej rozmowie.

Czytaj więcej...

Nanga

2020-11-11

Wiadomość o zawieszeniu działalności przez grupę Lao Che zaskoczyła pewnie niejednego słuchacza. Tymczasem klawiszowiec Filip „Wieża” Różański i perkusista Maciek „Trocki” Dzierżanowski postanowili stworzyć nowy projekt. Zapraszając od współpracy wokalistkę i autorkę tekstów Magdę Dubrowską, nagrali materiał pod szyldem Nanga. Album „Cisza w bloku” to niespokojna, przepełniona duchem elektronicznym opowieść, która świetnie pasuje do bieżącego czasu. O kulisach powstania grupy, procesie tworzenia materiału oraz kilku jego niuansach cała trójka opowiedziała mi osobiście.

Czytaj więcej...

Adam Nowak I Akustyk Amigos

2020-11-09

Adam Nowak i Akustyk Amigos, to wspólny projekt Adama Nowaka z Raz Dwa Trzy z Karimem Martusewiczem z Voo Voo oraz Jarosławem Trelińskim, Pawłem Dobrowolskim, Tomaszem Nowakiem, Mariuszem Mielczarkiem i Eldisem la Rosa. Zespół działa i koncertuje już od kilku lat, natomiast sytuacja pandemiczna sprawiła, że grupa zarejestrowała pierwszy materiał. „Pół płyty” to wyjątkowa opowieść nie tylko na bieżące czasy. O szczegółach jej specyficznej realizacji, tekstach na niej zawartych oraz kilku innych życiowych kwestiach opowiedział mi głos zespołu - Adam Nowak.

Czytaj więcej...

Mikromusic

2020-10-29

Grupa Mikromusic nie zwalnia tempa i po 2 latach od premiery poprzedniej płyty studyjnej wydała nowy album zatytułowany "Kraksa". I o tym właśnie wydawnictwie porozmawiałem z liderką i wokalistką zespołu Natalią Grosiak.

Czytaj więcej...

Natalia Świerczyńska

2020-10-28

Wokalistka Natalia Świerczyńska nagrała wyjątkową, trochę niedzisiejszą płytę „O północy”. Za zawartymi na niej tekstami kryją się historie, zainspirowane życiorysem babci wokalistki. Całość ubrana w okołojazzową i poetycką aurę, skłania zarówno do refleksji, jak i do atencji - zwłaszcza w obecnych czasach. O szczegółach jej powstawania i założeniach całości Natalia opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Robert Cichy

2020-10-24

Po sukcesie debiutanckiej płyty "Smack", która w ubiegłym roku została wyróżniona Fryderykiem w kategorii "Country/Blues", Robert Cichy zaprezentował drugi album "Dirty Sun". Mieliśmy przyjemność porozmawiać z Artystą na temat tego znakomitego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

Natalia Kukulska

2020-10-17

Wzięcie na warsztat repertuaru Fryderyka Chopina nie jest niczym wyjątkowym, ale przełożenie go na symfonię, zespół, a także napisanie tekstów do poszczególnych utworów kompozytora – to już wyzwanie. I to nie lada. Przekonała się o tym Natalia Kukulska, która na płycie „Czułe Struny” wraz ze Simfonią Varsovią oraz pokaźną grupą współpracowników, podjęła się zadania przedstawienia twórczości Chopina w nowej formie. O wyjątkowości, złożoności i realizacji owego przedsięwzięcia artystka opowiedziała mi osobiście.

Czytaj więcej...

Asaf Avidan

2020-10-12

Asaf Avidan to popularny w Polsce izraelski songwriter, wokalista i gitarzysta, który pod koniec września wydał swój trzeci solowy album zatytułowany "Anagnorisis". Z tej okazji Artysta odwiedził Warszawę, a my skorzystaliśmy z tej okazji by zadać mu kilka pytań. A już w lutym Avidan przyjedzie na cztery koncerty w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Renata Przemyk

2020-10-11

Trzydziestolecie pracy artystycznej Renaty Przemyk uczciła wydaniem płyty „Renata Przemyk i Mężczyźni, na której wykonuje 13 swoich największych przebojów, w towarzystwie 13 wokalistów, wśród których znaleźli się m.in. Leski, Czesław Mozil, Wojciech Waglewski i Adam Nowak. O złożoności i wyjątkowości tego projektu artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Zagi

2020-10-05

Zagi nie tak dawno wydała drugi długogrający album studyjny o tytule „Prześwit”. Jest to specyficzne przedsięwzięcie, gdyż na płycie znajdziemy utwory wspólnie napisane z fanami podczas transmisji online. O tym między innymi porozmawiała z Artystką nasza wysłanniczka Jagoda Dobrzyńska.

Czytaj więcej...

Maciej Meller

2020-09-28

Gitarzysta Maciej Meller (Riverside, ex-Quidam, ex-Meller Gołyźniak Duda) wydał pierwszy solowy album sygnowany własnym imieniem i nazwiskiem. Była to znakomita okazja do przeprowadzenia wywiadu z tym muzykiem. Zapraszamy do jego lektury.

Czytaj więcej...

Maciej Gołyźniak Trio

2020-09-22

Ceniony polski perkusista Maciej Gołyźniak wydał płytę pod szyldem Maciej Gołyźniak Trio. Album ukazał się w prestiżowej serii Polish Jazz wydawanej przez Polskie Nagrania. Z tej okazji Maciej zgodził się odpowiedzieć na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Eva Portna

2020-09-15

Eva Portna to młoda wokalistka stacjonująca w Wielkopolsce. W tym roku wydała swoją debiutancką EP-kę o tytule „Mulier”. Usłyszeć na niej można utwory w klimatach trip-hopowo-jazzowych. Nadarzyła się więc świetna okazja do rozmowy z Artystką.

Czytaj więcej...

Protomartyr

2020-09-03

Protomartyr wydał niedawno swoją nową, piątą już płytę „Ultimate Success Today”. Album początkowo miał ukazać się wiosną, co ze względu na pandemię koronawirusa okazało się niemożliwe. Teraz jednak wydźwięk płyty okazał się mieć inne znaczenie, niż pierwotnie zakładali jego autorzy. O tej zmianie, zawartości albumu, różnych muzycznych wpływach i podobieństwach między kilkoma miastami, opowiedział mi wokalista grupy Joe Casey.

Czytaj więcej...

Stacja Folk

2020-08-25

Stacja Folk to nowy zespół na polskim rynku muzycznym. Autorką projektu jest Karolina Jastrzębska, u której zamiłowanie do akustycznych instrumentów strunowych zainicjowało falę nowych pomysłów na ich wykorzystanie... i właśnie o tym mogłyśmy porozmawiać.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load